جاباما
۸۱۵۸۱۸
۸ نظر
۵۰۱۵
۸ نظر
۵۰۱۵
پ

سند بعیدی‌نژاد درباره جنایات غرب علیه ایران

سفیر ایران در لندن با انتشار یادداشتی پیرامون تجهیز لجستیکی و تسلیحاتی رژیم صدام توسط غرب و شرق به‌ویژه آمریکا و اشاره به فرازهایی از اعترافات «هوارد تایشر»عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دادگاه، تصریح کرد که اراده آهنین ایران در دفاع مقدس بر توطئه آمریکا چیره شد.

خبرآنلاین: سفیر ایران در لندن با انتشار یادداشتی پیرامون تجهیز لجستیکی و تسلیحاتی رژیم صدام توسط غرب و شرق به‌ویژه آمریکا و اشاره به فرازهایی از اعترافات «هوارد تایشر»عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دادگاه، تصریح کرد که اراده آهنین ایران در دفاع مقدس بر توطئه آمریکا چیره شد.

در یادداشت بعیدی نژاد آمده است :

در آستانه ی سالگرد عملیات کربلای چهارم و پنجم، یادآوری موضوع تجهیز صدام به کمکهای وسیع لجستیک و تسلیحاتی از غرب و شرق بویژه آمریکا به رژیم صدام لازم بنظر می رسد. هر چند این موضوع نیاز به اثبات ندارد اما انتشار اسناد این تحول مهم بین المللی در آینده میتواند ابعاد و جزئیات موضوع را بیش از پیش روشن نماید.

ولی تا همین جا هم انتشار برخی اسناد هر چند محدود در این عرصه خود گویای حقایق مهمی است. در این میان اعترافات «هوارد تایشر»عضو شورای امنیت ملی آمریکا در سالهای جنگ ایران و عراق که در دادگاه منطقه جنوبی فلوریدا به عنوان پیوست اسناد در دادگاه ثبت و ضبط شده است، مطالب مهمی را در بردارد.

این اعترافات به علت شکایت حقوقی در سالهای پس از حمله نیروهای متحدین به عراق نسبت به انتقال مواد و تجهیزات حساس از سوی یک شرکت آمریکایی به عراق، انجام شده است. خلاصه ی فارسی متن این اعترافات به شرح زیر است:

۱- نام من «هوارد تایشر» میباشد و از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۷ در شورای امنیت ملی آمریکا خدمت کرده ام. از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ نیز عضو شورای امنیت ملی بوده ام.

۲- در سالهای عضویت در شورای امنیت ملی آمریکا در بخش امور خاورمیانه و امور سیاسی و نظامی کار می کردم و تماسهای منظمی با ویلیام کیسی رئیس سازمان سیا و رابرت گیتز معاون سیا داشتم.

۳- در بهار سال ۱۹۸۲، عراق در آستانه ی شکست در جنگ با ایران قرار گرفت. در ماه مه و ژوئن ۱۹۸۲ ایرانیها نقطه ی ضعف بزرگی را سیستم دفاعی عراق در طول مرز ایران و عراق در حدفاصل بغداد در شمال و بصره در جنوب یافته بودند.

ایران نیروی نظامی تهاجمی بسیار گسترده ای را مستقیما بموازات همین نقطه ی ضعف دفاعی عراق در منطقه مستقر کرده بود. ایران در صورت پیروزی نظامی در این منطقه، بغداد را از بصره جدا و قطع می کرد و همین می باعث شکست عراق می گردید.

۴- اطلاعات جاسوسی آمریکا شامل اطلاعات تصویری ماهواره ای نیز، هم این نقطه ضعف و شکاف دفاعی در خطوط ارتش عراق، و هم بسیج گسترده ی نظامی ایران در برابر همین خطوط شکاف دفاعی را ثبت و ضبط کرده بود. در آنزمان آمریکا از نظر رسمی در جنگ ایران و عراق بی طرف بود.

۵- رئیس جمهور ریگان بین این دو هدف قرار گرفته بود: الف) حفظ بیطرفی کامل در جنگ و اجازه ی شکست عراق توسط ایران، و یا، ب) مداخله و اعطای کمک به عراق، که می باید یکی را انتخاب می کرد.

۶- در ماه ژوئن هشتاد و دو میلادی رئیس جمهور ریگان تصمیم گرفت که آمریکا نمیتواند اجازه بدهد که عراق درجنگ ب ایران شکست بخورد. لذا رئیس جمهور تصمیم گرفت که ایالات متحده هر کاری که لازم و حقوقی باشد را اتخاذ کند که از شکست عراق در برابر ایران جلوگیری نماید.

رئیس جمهور مصوبه ای در این خصوص صادر کرد. من شخصا از محتوای این مصوبه اطلاع دارم چون با جف کمپ یکی دیگر از کارکنان شورای امنیت ملی از تهیه کنندگان و نویسندگان این مصوبه بودیم ولی مصوبه و حتی شماره ی آن محرمانه است.

۷- ویلیام کیسی رئیس سازمان سیا مسئولیت مستقیم تضمین اینکه عراق از تسلیحات، مهمات وخودروهای زرهی لازم برخوردار باشد بنحوی که در جنگ با ایران شکست نخورد را برعهده داشت.

بر اساس مصوبه محرمانه رئیس جمهور، ایالات متحده بصورت فعال حمایت از برنامه های جنگی عراق را از طریق تامین میلیاردها دلار اعتبار، و اقدام به ارائه ی اطلاعات جاسوسی نظامی و مشاوره به عراقیها از یکطرف و همچنین از طریق مانیتور کردن مسیرهای ارسال تسلیحات و تجهیزات به عراق از سوی طرفهای سوم برای کسب اطمینان از اینکه عراق تسلیحات و تجهیزات کافی را دریافت می نماید را بعهده می گرفت.

ایالات متحده همچنین مشاوره های عملیاتی استراتژیک برای بالا بردن بهره وری عراقیها از امکانات خود در جنگ را به آنها ارائه می کرد. بعنوان مثال در سال هشتاد و شش میلادی رئیس جمهور ریگان با ارسال یک پیام سری به صدام حسین به وی گفت که عراق باید جنگ هوایی و بمباران ایران را تشدید نماید.

این پیام توسط جورج بوش معاون رئیس جمهور به مبارک رئیس جمهور مصر داده شد که وی نیز پیام را به صدام منتقل کرد.

توصیه های عملیاتی راهبردی مشابهی در ملاقاتهای دیگری میان سران کشورهای اروپایی و خاورمیانه به صدام حسین منتقل میگردید. من خودم محورهای مذاکرات جورج بوش معاون رئیس جمهور آمریکا را با مبارک رئیس جمهور مصر نوشتم و در جلسات متعدد دیگری که میان طرف آمریکایی با رهبران اروپایی و خاورمیانه برای انتقال این مشاوره های عملیاتی استراتژیک به صدام صورت می گرفت شرکت داشتم.

۸- من شخصا در جلساتی که ویلیام کیسی رئیس سازمان سیا و گیتز معاون سیا نیاز عراق به داشتن برخی تسلیحات خاص مثل بمبهای خوشه ای و مهمات نفوذ کننده ی ضد زره بمنظور دفع حملات ایرانیها را مطرح می کردند حضور داشتم.

وقتی در سال هشتاد و دو میلادی به عضویت شورای امنیت ملی در آمدم، رئیس سازمان سیا اصرار داشت که بمب خوشه ای میتواند قدرت فزاینده ای را در برابر موج انسانی نیروهای ایرانی برای عراق ایجاد کند. گزارشات این جلسات را من تهیه می کردم.

۹- رئیس و معاون سازمان سیا بدین ترتیب در جریان کامل صدور مجوز های لازم برای انتقال و فروش تسلیحات با منشأ غیر آمریکایی به عراق قرار داشتند و اینها همه در گزارشات شورای امنیت ملی ثبت و ضبط شده اند.

۱۰- آمریکا اصولا خیلی علاقمند بود که دیگر کشورها به عراق کمک نمایند. در سال هشتاد و چهار میلادی اسرائیلی ها به این نتیجه رسیدند که ایران بعلت نفوذ و حضور در لبنان، برای موجودیت اسرائیل از عراق خطرناک تر است.

اسرائیلی ها با آمریکا در اورشلیم که با رامسفلد و من برگزار شد جلسه ای برگزار کردند. در آن جلسه اسحاق شامیر وزیر خارجه اسرائیل از رامسفلد خواست که پیام سری اسرائیل را به صدام برساند که اسرائیل حاضر است به عراق در جنگ کمک نماید. آمریکا قبول کرد.

من هم با رامسفلد به بغداد سفر کردم و در جلسه ای که در آن رامسفلد آمادگی اسرائیل برای کمک به عراق را مطرح کرد، حاضر بودم. طارق عزیز حتی از پذیرفتن نامه ی اسرائیل به صدام برای کمک امتناع کرد و گفت می ترسد اگر نامه را بگیرد صدام او را در جا اعدام کند.

۱۱- هدف آمریکا در تأمین تسلیحات و تجهیزات نظامی به عراق از منشأ غیر آمریکایی این بود که منابع تسلیحات و تجهیزات غیر آمریکایی برای عراق کافی بنظر می رسیدند و آمریکا از طریق مانیتور کردن نقل و انتقالات سلاح و تجهیزات به این اطمینان می رسید که نقل و انتقالات تسلیحات به عراق از سوی دیگر کشورها نیاز عراق را تامین کند.

اما اگر بهر علتی نوع خاصی از تسلیحات از این طریق برای عراق فراهم نمیشد، آمریکا خود تصمیم می گرفت که بطور مستقیم و غیر مستقیم آن تسلیحات خاص را برای عراق تامین نماید.

مثال این مورد مهمات نفوذ کننده ضد زره بود که وقتی منابع غیر آمریکایی موفق به تامین نیاز عراق نشدند خود آمریکا با تصمیمی که زیرنظر رئیس سازمان سیا صورت گرفت این تسلیحات را در اختیار عراق قرار داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سورن

      باور کنید هیچ حرفتان نمیشه باور کرد در مقابل این افرادی که بیکار کردین و ایجاد اشتغال دورغی که اعمال کردین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از باغ سیب و گلابی چه خبر ، خوب داری حال میکنی روی کول مردم

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا.

    • بدون نام

      قابل توجه آمریکا پرستان....

    • بدون نام

      از سال ۹۲ تا الانم یکی به نام حسن روحانی مملکتو پیچند و داره میره البته ۲ سال دیگه

    • بدون نام

      از سبب و گلابی برجامد چه خبر

    • شهرام

      واقعا از زیادی وقت فراغته یا از درآمد زیاد که شماها دائما انگشت در گور مرده ها میکنید . صبح تا از جنایت مرده ها میگین . چرا از اختلاس و جنایت زنده ها دز اطراف خودتون نمیگین ؟

    • بدون نام

      بخدا دروغ میگید برعکس مردم، غربیها دوست شمان،کدومتون بچه‌هاش تو غرب بهترین زندگیو نمیکنن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج