جاباما
۸۱۷۴۰۲
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

میازاکی، مردی که هرگز نمی‌میرد

اولین تصاویر مستند «مرد بی‌انتها» از استودیوی انیمه ژاپنی جیبلی به نمایش گذاشته شده است، جایی که میازاکی انیمیشن‌هایی همچون زیبای خفته یخ‌زده در خواب ابدی را در زمان بازنشستگی یعنی سال ۲۰۱۳ طراحی کرده است.

روزنامه جوان: مستند «مرد بی انتها» توسط کاکو آراکاوا تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیون ملی ژاپن ساخته شده است. او میازاکی را حدود ۱۵ سال به خوبی می‌شناسد و درباره روحیه بی‌نظیر این پیرمرد ۷۰ ساله ژاپنی که پس از اعلام بازنشستگی در سال ۲۰۱۳، به‌طور تعجب‌آمیز همچنان با همان روحیه بالای کاری ژاپنی‌ها به‌فعالیت خود ادامه می‌دهد، می‌گوید. میازاکی علاوه بر کارگردانی، طراح، گرافیست، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم‌های پویانمایی است.

میازاکی، مردی که هرگز نمی‌میرد

او در پروسه‌ای که بیش از ۵۰ سال به طول انجامید، تحسین بین‌المللی را به عنوان آفریننده فیلم‌های انیمیشن به دست آورد و به همراه ایسائو تاکاهاتا، استودیوی پویانمایی جیبلی را بنا نهاد. موفقیت‌های میازاکی در حد انیماتور والت‌دیزنی نیک پارک و کارگردان آمریکایی، استیون اسپیلبرگ یا اورسن ولز است. او برای ساخت فیلم کوتاه خود از تکنولوژی‌های جدید و تصاویر انیمیشنی استفاده کرده است.

اولین تصاویر مستند «مرد بی‌انتها» از استودیوی انیمه ژاپنی جیبلی به نمایش گذاشته شده است، جایی که میازاکی انیمیشن‌هایی همچون زیبای خفته یخ‌زده در خواب ابدی را در زمان بازنشستگی یعنی سال ۲۰۱۳ طراحی کرده است. او می‌گوید: «وقتی می‌خواهم چیز غیرمعمولی را خلق کنم مانند آن است که در ماه سپتامبر بارش برف را ببینم، اما نمی‎دانم می‌توانم این کار را انجام بدهم یا نه».

این دقیقاً همان صحبت‌هایی است که از یک مرد بازنشسته، دوباره به کاربرگشته می‌توان انتظار داشت. ۱۶ ماه پیش بود که توضیح داد او به عقب برنمی‌گردد. فیلمساز ژاپنی در این سن همچنان از پروژه‌های خود در حال حاضر با تکنیک‌های نوین صحبت می‌کند.

مستند «مرد بی‌انتها» زندگی روزانه میازاکی را به تصویر می‌کشد؛ از وقتی وارد خانه او می‌شود، از زندگی شخصی یا خانواده‌اش و زمانی که به محل کار می‌رود نشان می‌دهد همچنان مشغول کار روی فیلم کوتاهی به نام «کاترپیلاری به نام بورو» است. داستان انیمیشنی که تولید آن دو دهه طول کشیده است، اما میازاکی با شور و شوق تقریباً کودکانه کار می‌کند و به سؤالات جواب می‌دهد. چهره‌ای محتاط، مهربان، پر از فروتنی و لطافت.

با همان لحن قدیمی‌اش با تیم جدید که جوان هستند حرف می‌زند؛ تو چی فکر می‌کنی، همین طور ادامه بده، نه من از شما ممنونم و... سپس همان‌طور که لازم است پروژه اجرایی می‌شود. انیمیشن با هوش مصنوعی انجام می‌شود. او خطاب به تیم می‌گوید: اگر می‌خواهید، انیمیشن بخش‌های وحشتناک و ترسناکی داشته باشد، روی من حساب نکنید. چون به نظرم این توهین به زندگی است.

این مرد که هرگز پایانی ندارد با نقاشی‌ها همزاد‌پنداری می‌کند و با رنگ‌آمیزی به آن‌ها روح می‌دهد مثلاً وقتی در هیولای سیاه بلادبورن همه چیز را بیان کرده بود. کاکو آراکاوا کارگردان این مستند با هنرمند و شخصیت مشهوری مواجه است و دوربین او یک تضاد زنده را نشان می‌دهد از هنرمندی پر از خلاقیت که با وجود سن بالا همچنان از حق خود برای استراحت و بازنشسته شدن امتناع می‌کند. میازاکی تنها به کارگردان اجازه می‌دهد تا فیلمبرداری کند.

او در کار خود از تیم‌های جوان و آموزش‌دیده در دیجیتال برای انیمیشن استفاده می‌کند و همواره به آن‌ها می‌آموزد تا در هنر انیمشین مانند هر هنر دیگری با دقت ماهیت اشیا را مشاهده کنند، به طبیعت و زندگی احترام بگذارند و همین‌ها درس‌های خوبی از زندگی و کار برای آن‌ها بوده است.

در کنفرانس مطبوعاتی همان طور که دوربین‌ها ثبت کرده‌اند او بازنشستگی را فراموش کرده است در حالی که جسمش توانایی لازم برای کار را ندارد، اما روحش به او می‌گوید بدون وقفه به کار ادامه بده و در کنفرانس مطبوعاتی می‌گوید: می‌خواهم ادامه بدهم و کار کنم. دیگر دوران انیمیشن سنتی نیست.

ما باید به سرعت یک تیم برای بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۰ توکیو تشکیل بدهیم. از او سؤال می‌شود فکر نمی‌کنید در میانه کار نتوانید و از دنیا بروید؟ می‌گوید: آماده مرگ هستم، اما ترجیح می‌دهم مرگ خوبی داشته باشم؛ یعنی زمانی که دلیلی برای زندگی کردن نداشته باشم و به پوچی برسیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج