جاباما
۸۱۸۲۴۳
۲۳ نظر
۵۰۰۵
۲۳ نظر
۵۰۰۵
پ

ترامپ به زودی به برجام باز خواهد گشت

«جیمز چارلز اسلتری» نماینده سابق کنگره آمریکا معتقد است که ترامپ به زودی به برجام باز خواهد گشت و به اهمیت این توافق در کسب منافع آمریکا پی خواهد برد.

خبرگزاری مهر: «جیمز چارلز اسلتری» نماینده سابق کنگره آمریکا معتقد است که ترامپ به زودی به برجام باز خواهد گشت و به اهمیت این توافق در کسب منافع آمریکا پی خواهد برد.

ترامپ به زودی به برجام باز خواهد گشت

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چند هفته پیش اعلام کرده بود که قبل از پایان سال ۲۰۱۸، سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای تسهیل دادوستد با ایران اجرایی خواهد شد.

دسامبر تمام شد و سال نو فرا رسید، اما سازوکار ویژه اروپا برای جبران خسارت‌های خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از زمان اعلام آن طی جلسه‌ای در نیویورک در اواخر سپتامبر ۲۰۱۸، SPV فراز ونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت. موانع متعددی، از تهدیدات آمریکا گرفته تا عدم تمایل کشورهای اروپایی به میزبانی از آن، سر راه SPV قرار گرفته و اجرایی شدن آن را به تاخیر انداخته است.

از سوی دیگر، مقامات ایران به طور فزاینده از بی‌عملی اتحادیه اروپا انتقاد می‌کنند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به اروپا گفته که نمی‌تواند بدون خیس شدن شنا کند. یعنی اروپا برای جبران خسارت خروج کاخ سفید از برجام، باید هزینه بپردازد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دیروز ضمن انتقاد از تأخیر اتحادیه اروپا در اجرای ساز و کار مالی موسوم به SPV پس از خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: اتحادیه اروپا در ایجاد ساز و کار مالی با حسن نظر ورود کرد و اراده سیاسی مثبتی نیز از خود نشان داد، اما در طول زمان و طی مذاکرات ماه های گذشته این احساس کم کم جدی تر می شود که کشورهای اروپایی با یک سری ناتوانی های جدی در اجرای SPV مواجهند.

وی سیطره دلار و همچنین در هم تنیدگی اقتصاد اروپا و آمریکا را از دلایل اصلی تأخیر در اجرای SPV خواند و افزود: اتحادیه اروپا و حتی سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام نیز در اسارت و گروگان اقتصاد آمریکا هستند، لذا لازم است که در جهت استقلال خود و برای ادامه حیات مستقلانه تصمیم بگیرند.

«جیمز چارلز اسلتری» نماینده سابق کنگره و عضو شورای روابط خارجی آمریکا در خصوص وضعیت مکانیسم مالی اروپا با ایران موسوم به SPV به خبرنگار مهر گفت: اینکه وضعیت این مکانیسم به کجا خواهد رسید چندان مشخص نیست.

وی افزود: با وجود اینکه سیاست آتی ترامپ در خصوص ایران نیز نامشخص است اما به نظر من برجام باید حفظ شود.

نماینده سابق کنگره آمریکا در ادامه یادآور شد: تصور من این است که پرزیدنت ترامپ به زودی به برجام باز خواهد گشت. او به زودی متوجه خواهد شد که برجام توافقی است که باید به آن احترام بگذارد.

جیم اسلتری در ادامه تأکید کرد: پرزیدنت ترامپ به زودی متوجه خواهد شد که برجام بهترین تأمین کننده منافع امریکا و همه طرفهای امضاءکننده آن است.

وی یادآور شد: برجام نباید از بین برود و این را ترامپ به زودی درخواهد یافت. برجام را باید حفظ کرد و مسائل دیگر، باید مبتنی بر آن شکل بگیرد.

عضوشورای روابط خارجی آمریکا افزود: در واقع برجام باید مبنا و محور تصمیمات همه طرفهای امضاءکننده آن باشد و همه طرفها باید به آن پایبند باشند.

وی در ادامه تأکید کرد: از این وضعیتی که آمریکا به وجود آورده باید تأسف خود و متأسف بود. امیدوارم عقلانیت در سیاست خارجی امریکا حاکم شود و از تنش با ایران دوری کنند.

جیم اسلتری در پایان گفت: حتی در این وضعیت بغرنج هم می توان به صلحی در خاورمیانه دست یافت که مبتنی بر تعهدات اعضای آن باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بابک

      بزک نمیر بهار میاد به همین خیال باشید تا برگرده

    • بدون نام

      ترامپ اگر قرار بود متوجه باشه توو این دوسال متوجه شده بود. ما با ادمی نفهم و قلدر طرفیم. ولی بدون شک پوزه ترامپ رو به خاک میمالیم.

    • بدون نام

      ترامپ با کشور خودش لج کرده بعد میاد به برجام برگرده اینها سیاستهای دولت برای دلارها وجیب مردم هست

    • بدون نام

      مردم گول این حرفها نخواهند خورد امیدوارم مسولین هم به این موضوع پی ببرن اینها هم مثل خودشان دروغ میگن

    • آواره

      به همین خیال باشید .....

    • بدون نام

      خدایی اینا را واسه دلخوشی خودتون از کجا پیدا میکنید .همین بس که ترامپ گفت برجام توافق وحشتناکیه که من به ان پایان دادم .حالا چند دادین که این حرفا را واسه دلخوشی حکومت ایران بزنه فکر کنم پول خوبی گرفته باشه این اقا

    • بدون نام

      دوزار بده اش .بهمین خیال باش .از نظر ترامپ برجام توافق خیلی بدی بود که نباید امضا میشد .وانگهی چه نرمشی در ترامپ دیده شده .فقط تسلیم شدن ایران میتونه راهگشا باشه

    • بدون نام

      اگر هم باز گردد تحریمها را بر نمی دارد و بیشتر هم می کند ،

    • بدون نام

      این که بعضی ها احمق و خوش خیال باشن دلیل نمیشه که 80 میلیون هم اینطور باشه.

    • بدون نام

      اگر از روز اول هل نمیشد دولت تدبیر وامید وبه نصییحت های رهبر گوش میداد امروز به دچار چه کنیم دچار نمی شودیم!!

    • بدون نام

      ترامپ یک بازرگان وکاسبکار است در زمانی که منافع آمریکا وملتش را تأمین کرد وباجی را که خودش تعین کند واز ایران بگیرد آن موقع است که به برجام باز می گردد

    • بدون نام

      زکی خیال باطل

    • بدون نام

      خخخخ

    • بدون نام

      خوش بحالتون شد یه آمریکایی مخالف ترامپ حرف زد

    • بدون نام

      ممکنه برگرده وچندسال دیگه هم دست ایران رادرپوست گردوبگذاردباوعده های پوچ ودوباره خارج بشه وچندسال سرکارگذاشتن ودوباره باورکردن ساده لوحان وهمینطورادامه بدهدتاهمه چیزمان ازبین برود.

    • گفتار نیک

      همون بلایی که بعد از توافق با کره شمالی سرش آورده سر ایران هم میاره بازهم تحریم

    • بدون نام

      مارادونا رو ول کنین. غضنفرو بگیرین. فعلا نمیخواد دنبال لغو تحریم های آمریکا باشین. اروپاجون رو بچسبین که توی پاچتون گذاشته و از دیروز تحریمتون کردن.

    • بدون نام

      چه درنیادچه بیادهمینه چون توافق کشککی عواقبش همین میش

    • بدون نام

      چه درنیادچه بیادهمینه چون توافق کشککی عواقبش همین میش

    • مهدی

      ترامپ خیلی مردی.

    • بدون نام

      چرند نگو خدا نکنه

    • حسین صفی پور

      برجام یک عهدنامه ننگین مثل عهدنامه ننگین ترکمانچای هست که باید یک طرفه ایران باید متعهد باشه وقرار نیست تحریمی بر داشته بشه بلکه تحریمهارا زیادتر بکنن مثل کشور لیبی

    • ایران بزرگ

      مابه180کشورباج میدیم که به امریکاندیم نتیجه اش هم میشه این دنیا35%اقتصادامریکاروول نمیکنه به05%اقتصادمابچسپه اکه عیراینه بگین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج