۸۲۰۷۴۴
۳۰ نظر
۵۰۰۴
۳۰ نظر
۵۰۰۴
پ

فلاحت‌پیشه: بی‌توجهی به سوریه گریه دارد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از نبود رایزن اقتصادی ایران در سوریه، گفت‌: آقای بشار اسد در نشست با هیات پارلمانی ایران، تاکید داشت که ایران در راس همکاری اقتصادی سوریه است که با وجود این صحبت جای گریه دارد که ما هنوز در سوریه رایزن اقتصادی نداریم.

خبرگزاری ایسنا: رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از نبود رایزن اقتصادی ایران در سوریه، گفت‌: آقای بشار اسد در نشست با هیات پارلمانی ایران، تاکید داشت که ایران در راس همکاری اقتصادی سوریه است که با وجود این صحبت جای گریه دارد که ما هنوز در سوریه رایزن اقتصادی نداریم.

حشمت الله فلاحت پیشه در توضیح سفر هیات پارلمانی ایران به سوریه، اظهار کرد: ماموریت هیات پارلمانی بررسی شرایط سوریه بعد از ثبات در تحولات میدانی و عمدتا در تمرکز در زمینه اقتصادی بود. واقعیت آن است که در حال‌ حاضر ۶۵ درصد از خاک سوریه در دست دولت قرار دارد و ۲۰ تا ۲۵ درصد در اختیار کردها و مابقی آن نیز در اختیار ترکیه است. سیاست‌هایی که ترکیه در پیش گرفته است به خوبی نتوانسته است با تروریست‌ها مقابله کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: با این حال دولت سوریه روند بازسازی را در پیش گرفته است که قرار است ایران در موضوع‌های اقتصادی به سوریه به گونه‌ای کمک کند که کمک های انجام شده جهت توسعه سوریه به عنوان حق الناس در قالب پروتکل‌هایی به خزانه ملت ایران برگردد. این برای ما مهم است و این موارد را در دیدار با بشار اسد هم ذکر کردیم.

وی یادآور شد: بنده در دیدار با آقای اسد ابراز گلایه کردم که ایران در صحنه جنگ سوریه صادقانه در کنار نیروهای سوری حضور داشت، اما در حال‌ حاضر مجلس شورای اسلامی ایران از روند مناسب سازی اقتصادی و حضور ایران رضایت ندارد. پاسخ آقای اسد منصفانه بود. او تاکید کرد که ایران در راس همکاری های اقتصادی است و در همه زمینه‌ها گسترش مناسبات راهبردی پیش می‌رود، اما بورکراسی در دو کشور مانع تحقق این امر شده است. در نهایت مقرر شد که کمیته‌ مشترک بین ایران و سوریه برای پیگیری موضوعات تشکیل شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلساتش در سوریه، گفت‌: بنده ۶ جلسه با طرف‌های سوری و ۱۵ جلسه نیز با طرف های ایرانی داشتم که قرار است در اولین فرصت جلساتی هم در تهران برگزار شود. در دیدار با نخست وزیر سوریه هم موارد را صریحا بیان‌ کرده و به بررسی مسائل دو طرف و موانع پرداختیم که نخست وزیر سوریه برخی از موانع را مربوط به طرف ایرانی دانست.

وی در ادامه اضافه کرد: مقرر شد که از طریق سفیر ایران در سوریه هر هفته‌ گزارشاتی به تهران درباره موانع موجود بر سر همکاری‌های اقتصادی طرفین ارائه شود. همچنین تماس هایی با سفیر سوریه در تهران داشته باشیم و او مشکلات را بیان‌ کرده تا رفع کنیم.

فلاحت پیشه گفت‌: در این سفر دیدارهایی با نمایندگان سازمان حج و زیارت داشته است و همچنین نشست‌هایی با مسئولان مناسبات اقتصادی کشور با سوریه، مسئولان و نمایندگان بانک مرکزی، قرارگاه سازندگی خاتم، مسئولان وزارت امور خارجه و ایرانیان مقیم سوریه و مسئولان آموزشی و تربیتی و سایر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی داشته است. طبق این جلسات بزرگترین نقطه ضعف آن است که ما هنوز رایزن اقتصادی نداریم. آن هم در شرایطی که سوریه بزرگترین پروتکل خارجی را با ایران بسته است. کل نیروهای سفارت ما ۸ نفر بوده که در بین آنها رایزن اقتصادی وجود ندارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از زحمات ترکابادی، سفیر ایران در سوریه، خاطرنشان کرد: آقای ترکابادی، سفیر فعال، بزرگوار و شریفی است که پا به پای هیات‌ها فعالیت می‌کند، اما در کل ۸ نیرو دارد که مجبور شده است مسئول امور فلسطین را به عنوان مسئول اقتصادی قرار دهد و حتی خود و کارشناسان دیگر را برای کارهای اقتصادی گذاشته است.

وی با اشاره به این که «همین وضع در عراق هم مشاهده می‌شود»، در این باره توضیح داد: در شرایطی که ترکیه در عراق بیست و سه رایزن اقتصادی دارد ما تنها یک رایزن داریم و این باعث شده است که فرصت‌ها در عراق از بین برود. این مشکل هم در سوریه قابل پیش‌بینی است. لذا تعلل بیش از حد در امضای سند همکاری جامع راهبردی بین ایران و سوریه درست نیست. البته پیش نویس این سند امضا شده و قرار است که آقای جهانگیری سفری به سوریه داشته باشد، ولی باز هم به همین اندازه تعلل صحیح نمی باشد.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: قراردادهایی در زمینه برخی از میادین نفتی و گازی سوریه و اراضی کشاورزی تصویب شده است، اما عملیاتی نشده است. طرف های سوری گلایه به حقی دارند که طرف مذاکره آنها در ایران روشن نیست.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع بندی، گفت‌: در شرایط کنونی کمیسیون امنیت ملی وظیفه خود می داند که این موضوعات را پیگیری کند چون سوری ها به وضوح صحبت از جان فشانی ایرانیان می‌کنند و می‌گویند تا سه سال اول جنگ سوریه، ایرانیان به تنهایی در کنار سوری ها بودند و زمانی که تروریست‌ها تنها ۸۰۰ متر باقی‌ مانده بود که به کاخ بشار اسد برسند، ایرانیان از دمشق دفاع کرده و اجازه این کار را ندادند.

به گفته وی ایران در عرصه اقتصادی سوریه به هیچ وجه همچون عرصه مستشاری نظامی عمل نکرده است، لذا ممکن است اتفاقی که در عرصه اقتصادی عراق رخ داد به شکل بدتر در سوریه شکل گیرد. باید تصمیم اساسی در ایران گرفته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مملکت ویران

      منکه همین الان گریم گرفته نمیدونم چیکارکنم اشک چشام بندبیاد

    • بینام

      چرا تو این دوره مجلس یه آدم درست و حسابی تو مجلس نیست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه تو قبلیا بود یا آدم تو اصولگرا یا پایداری هستی مواجب قطع شده البته همشون یه کرباسن

    • بی نام

      بی توجهی به مردم خودتون گریه نداره ؟

    • نور

      اینکه بچه های ما روزیشونو از سطل آشغال برمیدارن گریه نداره !!!!!!؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه مهم نیست

    • بدون نام

      بی توجهی به ملت ایران گریه دارد ،،،،،

    • بدون نام

      آخی ی ...ماکه تامین هستیم توی ایران خدا بدادشون برسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره ایران کویته

    • بدون نام

      بی توجهی به فقر مردم ایران چه؟؟

    • بدون نام

      تبایدم داشته باشه بقول محسن رضایی تو امور اقتصادی کشور خودمان، دولت در گل مانده ،دیگران پیشکش

    • بهزاد خسروی

      خدا پدرتو بیامرزه اقای حشمت الله فلاحت پیشه مردم ایران تامین هستند شکرخدا نیازی ندارن دردشون فقط سوریه ولبنانه اگه این دوکشورهم تامین بشوند دیگه همه چی حله

    • انصاریان

      یعنی خدایی فردا ایران ور بازسازی سوریه شرکت کند چیزی عاید این کشور می شود یا باید لقمه نداشته از حلقوم ملت بکشید و خرج سوریه کنید تا حضور و جنگ نیابتی ادامه داشته باشد. گذر زمان همه چیز مشخص نی کند.

    • مش قاسم

      امان امان دل ای دل فغان زبی توجهی به سوریه وای دل من وای دل من

    • اسلام آبادغرب

      وضعیت حوزه انتخابیه خودت چطور دکتر جان؟ اون بشکن و بالا بنداز داره؟

    • نااشنا

      پس برای بی توجهی به مردم ایران باید خون گریه کنید....

    • بدون نام

      بی توجهی به مردم ایران هم براتون لذت داره قوم‌های غیر ایرانی

    • بدون نام

      مثل بی توجه ای به معلولین شدید بهزیستی که با ماهی 100 وهشت تومن که زجر میکشندوتحقیر میشوند

    • آ زاد

      گریه باید به حالم خودمان کنیم که نمایندگان مجلس به فکر چراغ خانه غیر هستند و مردم کشور خودشان را فراموش کردند....

    • مجید

      اول واسه مردم کشور خودت گریه کن

    • محمد

      من حاظرم رایزنی کنم.باور کنید رایزنی میکنم مدرکشو ندارم ولی فقط کفیه یه نفر ترجمه کنه صحبتامو.بقیه رایزناتون چیکار میکنن مگه؟
      قول میدم دزدی نکنم.ارزون وارد کنم ارزون بسازم با کیفیت بسازم.
      دیگه چی بگم

    • رضا

      مردم سوریه واقعا مظلومند
      چون توکشور اونها جنگ و درگیریه اما ما ایرانی ها راحت در کمال آرامش و امنیت داریم زندگی میکنیم
      آیا این رسم مسلمانیست؟
      میگن پیغمبر گفته از هرسو ۴۰ تا کشور کناری مان همسایه مان حساب میشه
      و حق همسایه اینه که در شادی و غم هم شریک باشند
      مقایسه سوریه باایران در همه زمینه ها مساوی و برابر است الی شرایط جنگی که ما نداریم
      که امیدوارم مسئولین با ایجاد یک جنگ کمک کنند این امنیت باقی مونده هم که باعث غرور بیجا میشه ازبین ببرندخخخخ
      ای مرگ برشما

    • جانباز

      فبای الاربکماتکذبان وای بحال شما گربه صفنان من یک جانبازم که۷سال جنگیدم وبرای نان شب خانه وتهیه لباس دست دوم به گریه افتادم حالاشمابرای این اعراب ثروت کشوررابه تاراج میبریدکجای اسلام چراغ خانه رابه مسجدحلال کرده اهای انهاکه ازحق سخن میگویند۳فرزندبیکاردارم خودم کارگرارگان دولتی هستم زنم مریض وبرای نان شب محتاج پسرم برای خریدپرایدجهت مسافرکشی کلیه اش را برای فروش گذاشت که من تهدیدبه خودکشی کردم کجاست اسلام که برای فقروحقارت من گریه کند

    • حسین

      من خائنتر ازاین آدم به ملت کسی رو سراغ ندارم
      متاسفم برای کس که حداقل به این یکی رای داده!

    • آ زاد

      به دنیا توجه دارید جز مردم ایران ،در و غگوها

    • بدون نام

      یک مقدار از پول های باد آورده ات را بده به سوریه ، از جیب مردم بدبخت ول خرجی نکن !

    • بدون نام

      اینقدر....خودشیرینی.نکن
      اگه راست میگویی.بیا برای مردم بیچاره.گریه کنین.

    • بدون نام

      یارانه ما ملت ایران راقطع کردید خرج سوریه کنید.واقعا که ما فکر میکردیم نماینده ملت ایران هستید بکمبود های ملت ایران گریه میکنید نگوکه شما نماینده سوریه هستید

    • شولتومبون

      .....،،سیستان بلوچستان رفتی ببینی مردمشو تو چه فقری زندگی میکنن،اصلا خبر داری چه خبره تو مملکت،،،نامردها،،خدا لعںݓتون کنه

    • بدون نام

      چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!!!!! مردم سوریه بهت رای دادن یا مردم ایران !!!!!!!نکنه تو سوریه تجدید فراش کردی اخوی مبارکه!!! نگران نباش برا روز مبادا برا شماها هم تو سوریه جا هست!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج