جاباما
۸۲۱۴۳۳
۱۳ نظر
۵۰۰۱
۱۳ نظر
۵۰۰۱
پ

بررسی یک ادعا؛ تاکتیک تیم ملی پرتاب اوت است؟

آیا تیم ملی ایران مقابل عراق فقط به اوت و ضربات شروع مجدد دل بسته بود؟

وب‌سایت نود: اوت دستی برای ما فوتبالدوست‌های ایرانی واژه نامانوسی نیست. در این سال‌ها نه تنها بازیکنان زیادی داشته‌ایم که در پرتاب اوت تبحر داشتند بلکه تیم‌های زیادی هم در حافظه‌مان نامشان ثبت شده‌اند که از «اوت‌دستی» به عنوان اصلی‌ترین تاکتیک تیمشان استفاده می‌کردند. تیم‌هایی که البته دلیل این کار را بضاعت کم و دستان خالی می‌دانستند.

مهدوی کیا با توئیتی که در مورد بازی ایران مقابل عراق گذاشت بعد از مدت‌ها خاطرات فوتبالی‌مان را زنده کرد. او اعتقاد داشت که کی‌روش هم مانند بعضی از مربیان سنتی ایرانی مقابل عراق به همین تاکتیک دل بسته بود. این اظهار نظر در مورد بازی تیم ملی چقدر درست است و در صورت درست بودن چقدر بابت آن می‌توان به سرمربی تیم ملی ایراد گرفت؟

صحبت کردن در مورد آمار یک بازی نمی‌تواند ملاک درستی برای قضاوت در مورد تاکتیک یک تیم باشد. با این حال بازی با عراق به عنوان بازی با اولین حریف جدی در این تورنمنت می‌تواند کیفیت تیم ملی ایران را بهتر از دو بازی گذشته نشان دهد. اگرچه تیم ملی در این بازی از چند بازیکن جدید استفاده کرد اما بیشتر تغییرات در فاز دفاعی صورت گرفت و در فاز هجومی نمی‌شود از واژه تیم دوم استفاده کرد.

در بازی با عراق، ایرانی‌ها ۱۵ شوت به سمت دروازه حریف داشتند. از این ۱۵ شوت، ۵ شوت روی حرکات در جریان بازی بدست آمد و ۱۰ شوت حاصل ضربات ایستگاهی بود و اگر به صورت جزئی‌تر بخواهیم اشاره کنیم شامل ۶ پرتاب اوت و ۴ ضربه ایستگاهی می‌شود.

یعنی پرتاب اوت سهم زیادی را در حملات طراحی شده تیم ملی داشته است و حساس‌ترین موقعیت‌ها هم از آن بدست آمد. در این بازی تیم ملی ایران به دو موقعیت مشکوک به پنالتی هم اعتراض شدید به داوری داشت که این دو موقعیت هم روی ضربات اوت وحید امیری بدست آمد.

بررسی موقعیت‌ها و گل‌های ایران در بازی‌های قبل، نشان می‌دهد تیم ملی تنوع زیادی روی استفاده از ضربات شروع مجدد در کنار حملات جریان بازی دارد. بازی مقابل ویتنام هر دو گل ایران در جریان بازی بدست آمد. از موقعیتهای ایجاد شده دو موقعیت از حرکات تیمی بود و ۵ بازی از ضربات شروع مجدد که شامل سه اوت می‌باشد. در بازی مقابل یمن هم می‌توان ردپای ضربات ایستگاهی را به خوبی دید. سه گل از ۵ گل حاصل ضربات ایستگاهی بود. دو گل روی ضربه کرنر و یکی، با ضربه آزاد مستقیم اشکان دژاگه بدست آمدند.

رکورد اصلی اما در بازی با عراق رقم خورد جایی که تیم ملی با پرتاب ۲۷ اوت رکورد ویژه‌ای را از خود به جای گذاشت. وریا غفوری ۱۲، وحید امیری ۹ و میلاد محمدی ۶ اوت را در این بازی پرتاب کردند. رفتن توپ به اوت اتفاقی است که توسط تیم حریف اتفاق می‌افتد و نمی‌توان تیم خودی را در مورد تعداد بالای آن مقصر دانست اما بحث از جایی شروع می‌شود که بدانیم یک تیم برای گرفتن اوت و استفاده از آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته است یا نه.بررسی یک ادعا؛ تاکتیک تیم ملی پرتاب اوت است؟

این عکس نشان می‌دهد که پرتاب‌های ایران برای کی‌روش فراتر از یک اوت ساده است. در طول بازی بارها می‌توان این آرایش را در ضربات اوت دید. قدوس و امید ابراهیمی دو بازیکنی هستند که هنگام ضربات اوت عقب‌تر از بقیه بازیکنان می‌ایستند تا از ضربات برگشتی استفاده کرده و با شوت های قدرتمند خود یا دروازه حریف را باز کرده و یا موج دوم حملات را آغاز کنند.

همچنین در بازی با ویتنام در حالی که مدافعان حریف توپ را در نزدیکی نیمکت تیم ملی به بیرون فرستادند وریا غفوری تصمیم به پرتاب اوت داشت اما سرمربی تیم ملی از این اقدام او عصبی شد و با فریاد و حرکت دست خود نشان داد وحید امیری برای پرتاب اوت در حال آمدن است و وریا نیز توپ را برای امیری فرستاد تا این بازیکن اقدام به پرتاب بلند این توپ کند.

پرتاب اوت و ضربات ایستگاهی راه‌هایی برای رسیدن به گل هستند و ایرادی به تیمی که از آنها استفاده می‌کند وارد نیست و ایراد از جایی آغاز می‌شود که تاکتیک‌های رسیدن به گل در همین یک راه خلاصه شود و راه دیگری در تفکرات یک مربی وجود نداشته باشد.

گزاره‌ای که در مورد کی‌روش با توجه به دو گل بازی ویتنام و دو گل یمن تضعیف و البته با گل نزدن مقابل تیم ملی عراق با وجود این که ما تمایل به اداره بازی و کسب تساوی داشتیم کمی تقویت شود. در کل برای قضاوت بهتر در این مورد باید منتظر بازی‌های تیم ملی در مراحل بعدی و با حریفان جدی‌تر ماند.

قطعا کی‌روش با بازیکنان و تیم آماده‌ای که در اختیار دارد راه‌های زیادی را برای رسیدن به گل طراحی کرده است و در ادامه مسیر می‌تواند این تفکر بوجود آمده در مورد تیم ملی و راه‌های تاکتیکی‌اش کامل‌تر کند.

نیلوفر کنگرانی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس تاکتیکش اوت دستی درست میگن همه

    • ح

      این کیروش بادلال بازی دستمزدیه مربی درجه یک جهانی رامیگیرد درغیراینصورت هیچ بارش نیست فقط دفاع یازده نفری رادرجام جهانی خوب بازی کردحالا هم اوت دستی خاک توسرش بااینهمه دستمزدوهزینه واختیارت بگیره توگلوش انشاالله

    • بدون نام

      آقا جون! به حرف این لنگیای حکومتی و بیشعور، اصلا توجه نکنید!

    • بدون نام

      دلال کروات، کاملا تاکتیک داره خخخ!!!

    • بابک

      ممنون از نیلوفر نویسنده متن که دقیقا نظر من و نوشته
      در واقع یکی از اصلی ترین راههای رسیدن به گل از شروع مجددها میباشد و اوت دستی هم یک شروع مجدد در فوتبال میباشد بنابراین مربیان حرفه ای باید از تمام امکانات رسیدن به گل استفاده نمایند.اگر یکی از این پرتاب ها گل میشد یا داور برای ایران پنالتی میگرفت
      الان بجای انتقاد همه کیروش را تحسین میکردن.

      پاسخ ها

      • فرزاد

        جز مزدوران و بچه ها هیچ کس این دلال موزامبیکی را تحسین نمیکنه...مگه چه کار قابل تحسینی انجام داده...بردن یمن و ویتنام و عراق کجاش قابل تحسینه...!!!!؟؟؟؟

      • ابوذر مهدور

        تو معلومه مثل کیروش دنبال خانوم بازیت هستی .(ممنون از نیلوفر) نیلوفر بهش پا بده بابا مثل کیروش جونش ضعف جنس مخالف داره داداچمون

    • ایرانی

      جناب نود . این آمار و ارقام به درد کوزه میخوره . فعلا کیروش نشون داده که فقط تیم های درپیت رو میتونه ببره و جلوی عراق کم آوردن . این قصه هایی که نوشتی ، کیروش هم قبلا بلغور کرده که فقط قابل قبول خودش و دارو دسته خودشه . مگه میشه که دلمون نخواد به عراق ۲ یا ۳ گل بزنیم ؟ عمرا ؟ ولی شهامت راستگویی در شماها و سرمربی نازپروردتون وجود نداره و یاد گرفتین ماست مالی کنین . یعنی ما قدرت داشتیم اما نزدیم . این چرندیات رو بهتره در بخش سردبیری و بین خودتون مطرح کنین و بخندین چون به خورد ملت نمیره .

    • بدون نام

      خفه شو جیره خور کیروش پایان شما و کیروشتون نزدیکه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلال کروات چقدر جیر جیر ک
        جمع کرده

      • ابوذر مهدور

        خجالت نمی کشه دلال موزامبیکی با اینهمه بازیکن این همه امکانات اوت دستی می ندازه بزدل. بعد به داش علی کریمی با شرف ترین و شجاع ترین مرد فوتبال ایران میگه بز دل

    • سادی

      بازی های اول تیم ملی که اصلا نیازی به بررسی تاکتیکی ندارن . باتیم های درجه اخر اسیا بازی کردیم.
      بدون مربی هم دو بازی اول رو برنده میشدیم

    • بدون نام

      حالا اگه یک مربی ایرانی سرمربی تیم ملی بود همه میگفتن چیزی بارش نیست! ولی برای کیروش عیبی نداره! گرچه من مشکلی با این تاکتیک ندارم و بنظرم خیلیم خوبه ولی مشکلم با خود کم بینی هست! مشکلم با فرهنگ غلط خودمون هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج