۸۲۲۸۶۸
۶ نظر
۵۲۴۹
۶ نظر
۵۲۴۹
پ

سرمربیان بزرگ حاضر در جام ملت‌های آسیا

مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ پنجشنبه گذشته به پایان رسید و از دیروز هم مرحله یک هشتم با برگزاری ۳ بازی آغاز شد. در این مطلب به بررسی نتایج و عملکرد این سرمربیان برجسته در جام ملت‌ها تا پایان مرحله گروهی پرداخته‌ایم.

روزنامه ایران - حامد جیرودی: مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ پنجشنبه گذشته به پایان رسید و از دیروز هم مرحله یک هشتم با برگزاری ۳ بازی آغاز شد. سوت آغاز جام ملت‌های هفدهم در حالی ۱۵ دی در امارات به صدا درآمد که علاوه بر تیم‌های مدعی همیشگی، تعدادی از مربیان صاحبنام و بزرگ بین‌المللی هم از همان ابتدا نگاه‌ها را به خود معطوف کرده بودند. تیم‌هایی که از مربیان مطرح و شناخته شده‌ای در فوتبال جهان بهره می‌برند که هر کدام کارنامه پرباری در دوران بازیگری یا مربیگری‌شان دارند. در این مطلب به بررسی نتایج و عملکرد این سرمربیان برجسته در جام ملت‌ها تا پایان مرحله گروهی پرداخته‌ایم.

مارچلو لیپی (چین)

سرمربیان بزرگ حاضر در جام ملت‌های آسیا

بدون شک مارچلو لیپی پر افتخارترین و برجسته‌ترین سرمربی حاضر در این دوره از جام ملت‌هاست. از قهرمانی‌های بزرگ این سرمربی ایتالیایی می‌توان به فتح لیگ قهرمانان اروپا با یوونتوس در سال ۱۹۹۶ و جام جهانی ۲۰۰۶ به همراه ایتالیا اشاره کرد. لیپی پس از آخرین دوران حضورش در تیم‌ ‌ملی (بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰) به چین رفت تا هدایت گوانگژو اورگرانده را برعهده بگیرد. او در این تیم توانست 3 قهرمانی در لیگ به دست بیاورد و در سال ۲۰۱۳ با این تیم فاتح لیگ قهرمانان آسیا شد. لیپی پس از این موفقیت‌های باشگاهی، از سال 2016 هدایت تیم ملی چین را برعهده گرفت ولی نتوانست به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کند.

چین در مرحله گروهی جام ملت‌هایی که در حال برگزاری است، فیلیپین و قرقیزستان را برد و پس از کره جنوبی در گروه دوم شد. این تیم، چند روز پیش تایلند را برد و به جمع 8 تیم راه یافت. نکته‌ای که درخصوص این مربی 70 ساله باید به آن اشاره کرد، این است که او با اختلاف، گران‌ترین مربی جام ملت‌ها است. او با قراردادی 20 میلیون یورویی که با فدراسیون چین امضا کرده، در میان تمام مربیان ملی جهان رکورددار محسوب می‌شود. چین تا امروز، بدون احتساب پاداش‌ها بیش از 40 میلیون یورو به لیپی پرداخت کرده و می‌خواهد این مسیر را تا جام جهانی بعدی ادامه دهد.

آلبرتو زاکرونی (امارات)

سرمربیان بزرگ حاضر در جام ملت‌های آسیا

دیگر مربی ایتالیایی حاضر در جام ملت‌ها که هدایت امارات تیم میزبان مسابقات را برعهده دارد، یکی از برجسته‌ترین سرمربیان دنیاست. آلبرتو زاکرونی هدایت تیم‌هایی همچون یوونتوس، میلان، اینتر و لاتزیو را در کارنامه خود دارد. البته این نخستین تجربه سرمربی ایتالیایی در جام ملت‌های آسیا نیست. او در سال ۲۰۱۱ هدایت ژاپن را برعهده داشت و با این تیم عنوان قهرمانی را به دست آورد. او در سال ۲۰۱۷ با تیم‌ ‌ملی امارات قرارداد امضا کرد و بر اساس اعلام منابع مختلف، سالی ۲.۵ میلیون دلار یعنی حدودا ۲.۱۵ میلیون یورو از امارات دستمزد می‌گیرد. تیم تحت هدایت او در گروه A جام ملت‌ها، مقابل بحرین و تایلند مساوی کرد و تنها هند را برد ولی به عنوان تیم اول از گروه خود با ۵ امتیاز صعود کرد و در یک هشتم نهایی برابر قرقیزستان پیروز شد و به مرحله بعد راه یافت.

هکتور کوپر ( ازبکستان)

سرمربیان بزرگ حاضر در جام ملت‌های آسیا

این مربی آرژانتینی نزد هواداران فوتبال در جهان به یک مربی اسپانیایی شناس معروف است. او هدایت مایورکا، والنسیا، راسینگ سانتاندر و رئال بتیس را برعهده داشته و حضور روی نیمکت اینتر را هم تجربه کرده است. هکتور کوپر در سال ۲۰۱۵ هدایت مصر را برعهده گرفت و پس از نایب قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا در سال 2017، توانست این تیم را راهی جام جهانی ۲۰۱۸ کند. این مربی 63 ساله پس از جام جهانی، با ازبکستان قرارداد بست. به نظر می‌رسد رده سوم گران‌ترین‌ها، متعلق به کوپر باشد که سالی حدود 2 میلیون یورو از ازبکستان دستمزد می‌گیرد. ازبکستان در مرحله گروهی، برابر عمان و ترکمنستان به پیروزی رسید ولی به ژاپن باخت و در گروهF دوم شد و در یک هشتم نهایی مقابل استرالیا مغلوب شد.

آنتونیو پیتزی (عربستان)

سرمربیان بزرگ حاضر در جام ملت‌های آسیا

به غیر از کوپر، یک آرژانتینی دیگر هم در جام ملت‌ها حضور دارد. آنتونیو پیتزی در حالی اواخر ۲۰۱۷ به عربستان آمد تا هدایت این تیم را برعهده بگیرد که این اتفاق پس از قهرمانی‌اش با شیلی در کوپا آمه‌ریکا رخ داد. البته این مربی ۵۰ ساله که در آرژانتین متولد شده ولی به عنوان بازیکن برای اسپانیا به میدان رفته، رقمی در حدود قراردادی که کوپر با ازبک‌ها بسته دریافت می‌کند. او با عربستان در جام جهانی نتیجه نگرفت و در این مسابقات هم در مرحله گروهی، تیمش را برابر کره شمالی و لبنان به پیروزی رساند ولی عربستان به قطر باخت تا در گروه E دوم شود و در یک هشتم نهایی با شکست مقابل ژاپن، هم تیمش حذف شد و هم خودش از کار برکنار شد.

اسون گوران اریکسون (فیلیپین)

سرمربیان بزرگ حاضر در جام ملت‌های آسیا

این مربی سوئدی، یکی از سرمربیان بنام دهه نخست قرن ۲۱ بود. اریکسون که با لاتزیو قهرمانی در سری A فوتبال ایتالیا را در سال 2000 تجربه کرده، از سال 2001 تا 2006 روی نیمکت انگلستان نشست ولی جامی با «سه شیرها» به دست نیاورد. او بعد از آن سرمربیگری مکزیک (9-2008) و ساحل عاج (2010) را هم در رده ملی تجربه کرد ولی به توفیقی دست نیافت. این مربی 70 ساله بعد از نشستن روی نیمکت لسترسیتی، از سال 2013 به فوتبال آسیا آمد و در لیگ چین هدایت تیم‌های گوانگژو، شانگهای و شنزن را بر عهده گرفت.

اریکسون هدایت فیلیپین را در آگوست ۲۰۱۸ (آبان ماه 97) برعهده گرفت اما جزئیات حقوق او فاش نشد. شاید به خاطر اینکه فوتبال فیلیپین از دیرباز سرمایه زیادی نداشته است. قرارداد او با فیلیپین به شکل مشروط بسته شده و او فقط تا پایان جام ملت‌ها مربی این تیم خواهد بود. تیم او در این مسابقات 3 شکست برابر کره جنوبی، چین و قرقیزستان کسب کرد تا بدون امتیاز در رتبه آخر گروه C قرار بگیرد و خیلی زود امارات را ترک و به خانه برگردد. گرچه هنوز به صورت رسمی خبری در این باره منتشر نشده اما احتمالاً اریکسون هم با این نتایج به کار خود با فیلیپینی‌ها خاتمه خواهد داد تا قهرمانی با لاتزیو، آخرین موفقیت او باشد.

کارلوس کی‌روش (ایران)

سرمربیان بزرگ حاضر در جام ملت‌های آسیا

سرمربی‌ای که هدایت رئال مادرید را در فصل ۴ ــ ۲۰۰۳ برعهده داشت، ۸ سال است که سکاندار هدایت تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران شده است. او توانست برای نخستین بار در ۲ دوره پیاپی «تیم ‌ملی» را راهی جام جهانی کند. ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، در گروهی که مراکش، اسپانیا و پرتغال حضور داشتند، بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشت و با کسب ۴ امتیاز نزدیک به صعود به مرحله یک شانزدهم نهایی بود و همین موضوع باعث شد تا قرارداد کی‌روش به مدت ۶ ماه دیگر تمدید شود. رقم قرارداد کوتاه مدت کی‌روش تا جام ملت‌ها با ایران اعلام نشده اما مسئولان فدراسیون، از رقمی مشابه سال‌های قبل خبر داده‌اند.

با این حال خبرهای رسیده حاکی از آن است که این مربی پرتغالی که سابقه هدایت تیم‌های ملی پرتغال، امارات و آفریقای جنوبی را هم در کارنامه خود دارد، برای ۶ ماه و تا پایان جام‌ملت‌های آسیا رقمی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار یورو قرارداد بسته است. این مربی با پیروزی بر یمن و ویتنام و تساوی برابر عراق، توانست ایران را به عنوان صدرنشین به مرحله یک هشتم نهایی رهنمون سازد و در این مرحله با پیروزی برابر عمان حرف چین در یک چهارم نهایی شد.

پائولو بنتو (کره جنوبی)

سرمربیان بزرگ حاضر در جام ملت‌های آسیا

در این دوره از جام ملت‌ها، به غیر از کی‌روش، یک مربی پرتغالی دیگر نیز حضور دارد. پائولو بنتو‌ هافبک دفاعی سابق تیم ملی پرتغال که اکنون 49 سال دارد، در فصل 8-2007 قهرمانی لیگ، جام حذفی و سوپرجام پرتغال را با اسپورتینگ لیسبون به دست آورد و از سال 2010 جانشین کی‌روش در تیم ملی کشورش شد و تا سال 2014 این سمت را برعهده داشت.

او پس از حضور کوتاه مدت روی نیمکت کروزیرو برزیل و المپیاکوس یونان، به آسیا آمد و از سال 2018 مربیگری دانگ دای چین را برعهده گرفت ولی پس از یک دوره کوتاه در آگوست ۲۰۱۸ با کره جنوبی قرارداد امضا کرد. قرارداد بنتو با کره جنوبی هم طبق گفته رسانه‌های مختلف بین 1.2 تا 1.5 میلیون یورو است. نکته جالبی که درخصوص بنتو وجود دارد، این است که او تاکنون با کره شکست نخورده و 9 برد و 4 تساوی به دست آورده است. تیم او در مرحله گروهی 3 برد به دست آورد و به عنوان صدرنشین صعود کرد و سه‌شنبه به مصاف بحرین می‌رود و چشم بادامی‌ها امیدوارند با او پس از 59 سال به قهرمانی برسند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کی روش بهترین است به امید خدا اگه مافیای فوتبال ایران و چنتا چاپلوس مثل خیابانی و یک بچه بی ادبی مثل میپاقی بگذارند ایران بهتریم خواهد بود میشه حقوق دریافتی میثاقی وقتی رفت روسیه برای خوشگذرانی ببخشید مصاحبه و این دو ماه ایشون و خیابانی را برای مردمی که مالیات میدن و از طریق سایتتون منعکس کنید تا معلوم بشه چه کسانی برای پول و چه کسانی برای تیم ملی دلسوزی میکنند متشکرم یادمون باشه مجریان موجهی مثل فردوسی پور جاودانی و یوسفی رو اینها خانه نشین کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یا علی چه بیانیه ایی صادر کردی چه حالی داشتی اینهمه نوشتی

    • بدون نام

      ای بابا چرا پس از افتخارات کیروش ننوشتید

    • بدون نام

      همه مربیا میان میرن همه بازیکنانم بالاخره یه روزی فوتبالشون تموم میشه و فقط جیبشون هر روز پر پولتر از دیروز میشه و این وسط فقط ما مردمیم که بیست چهاری حرص و جوش این تیمارو میزنیم یه قرونم تو جیبمونم نمیره

    • بدون نام

      خداییش کیروش مربی خوبیه از نظر فنی.ما بازیای تیم ملی رو دوست داریم
      ولی متاسفانه یکم اخلاقش خوب نیست و همش دچار حاشیه سازیه.انکار خوشش میاد بقیه رو بجون هم بندازه.مربی تیم ملی باید هوای تیمای باشگاهی رو داشته باشه.

    • بدون نام

      ژاپن و قطر فینالیست شدن ولی سرمربیاشون درحد این تیم ها گرون نبودن...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج