۸۲۴۶۳۲
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

فارین پالیسی: آمریکایی‌ها در سوریه می‌مانند

منابع آمریکایی می‌گویند که این کشور علیرغم تصمیم اخیر دونالد ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، بخشی از نیروهای خود را در پایگاه التنف برای مقابله با آن‌چه "فعالیت ایران در سوریه" خوانده شده، نگه می‌دارد.

خبرگزاری ایسنا: منابع آمریکایی می‌گویند که این کشور علیرغم تصمیم اخیر دونالد ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، بخشی از نیروهای خود را در پایگاه التنف برای مقابله با آن‌چه "فعالیت ایران در سوریه" خوانده شده، نگه می‌دارد.

برخی منابع آگاه به فارین پالیسی گفته‌اند که برخلاف وعده دونالد ترامپ در ماه دسامبر مبنی بر خروج تمامی نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه، دولت آمریکا در حال بررسی برنامه‌ای برای نگه‌داشتن تعدادی از نظامیان خود در یک پایگاه آمریکایی دور افتاده در جنوب‌غربی سوریه است تا با آن‌چه "فعالیت ایران" خوانده شده است، مقابله کند.

پایگاه التنف که در مثلث مرزی سوریه، عراق اردن واقع شده است با هدف ادعایی "کمک به نیروهای بومی برای مبارزه با داعش" تأسیس شد اما هدف واقعی این پایگاه کنترل بر مرزهای شرقی سوریه به ویژه با عراق و مسیر استراتژیک بغداد-دمشق است. آمریکا مدعی است که این مسیر، "راه پنهانی ایران" برای انتقال تجهیزات از طریق عراق به سوریه است تا در نهایت به گروه‌های مقاومت از جمله حزب الله برسد.

یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا در این باره مدعی شد: التنف عنصری مهم در زمینه تلاش برای بازداشتن ایران از به‌وجود آوردن مسیری زمینی برای مرتبط کردن ایران از طریق عراق به سوریه و سپس به جنوب لبنان برای حمایت از حزب‌الله لبنان است.

وی مدعی شد: حضور آمریکا در التنف امید ایران برای تشکیل یک «هلالی شیعی» در منطقه و ایجاد یک ارتباط زمینی ادامه‌دار میان ایران و لبنان از طریق عراق و سوریه را از بین می‌برد. ایران از این طریق می‌تواند اسرائیل را تهدید کند.

به گفته مقامات رسمی، مطابق برنامه فعلی، بیش از ۲۰۰ نظامی آمریکایی که در التنف مستقر هستند، آخرین افرادی خواهند بود که از این کشور خارج می‌شوند. شمار زیادی از نظامیان آمریکا در شمال شرق سوریه، با فاصله صدها کیلومتر از التنف متمرکز هستند اما با به دلیل اهمیت استراتژیک این پایگاه، به گفته برخی منابع آگاه، دولت در حال بررسی برنامه‌ای برای نگه داشتن تعدادی از این نیروها در التنف است.

یک منبع آگاه از این موضوع گفت: اهمیت این پایگاه فقط بخاطر موقعیت استراتژیک التنف نیست بلکه بخاطر ۵۵ کیلومتر منطقه ممنوعه است که وسعت ۳۴ کیلومتری اطراف پادگان را در بر می‌گیرد؛ این ویژگی، نظامیان آمریکایی را قادر می‌سازد تا با ادعای دفاع از خود به هر کسی که به آن منطقه وارد شود، حمله کنند. از نظر قانونی، آمریکا اجازه حمله بی‌جهت به شهروندان دیگر کشورها از جمله ایران را ندارد.

این منبع ادامه داد: وقتی آن‌ها موفق به این کار می‌شوند، منطقی است ادعا کنیم که تهدید برای نیروهای آمریکایی یا نیروهای متحدمان هستند.

این در حالی است که به گفته یک مقام آمریکایی، ماندن در التنف ممکن است موجب به بار آمدن مسائل قانونی برای دولت آمریکا شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید برای حفظ نظامیان آمریکایی در سوریه برای هر دلیلی به جز جنگیدن با داعش، در موقعیت پرلغزشی قرار دارد.

یک مشکل بالقوه دیگر درباره ماندن در التنف با تصمیم اولیه دونالد ترامپ، مبنی بر خروج تمامی نظامیان آمریکایی از سوریه، مغایرت دارد؛ رئیس جمهور آمریکا پیش از این گفته بود که تنها دلیل حضور نظامیان آمریکا در سوریه، مبارزه با داعش است.

یک مقام دولتی آمریکا در این رابطه می‌گوید: آیا رئیس جمهور واقعاً با این موضوع موافقت کرده است؟ تمامی اظهارات او با یکدیگر مغایرت دارند.

سخنگوی وزارت دفاع درباره این موضوع تصریح کرد: ما بر روی خروجی سنجیده و هماهنگ از سوریه متمرکز هستیم. به دلایل امنیتی، درباره بازه زمانی این اقدام و سایر اقدامات صحبت نخواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در اواخر سال ۲۰۱۸ تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکا از سوریه را که بسیاری از موافقان و مخالفان وی را شگفت‌زده کرد، اعلام کرد.

ایالات متحده تاکنون مدعی شده است که نقش بسیار مؤثری در شکست داعش و بازگرداندن ثبات به این کشور داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جمع کن برو تا نابود نشده سردار بهت گفت برو دیگه نمیگه

    • بدون نام

      امریکا خیلی باید خر باشه که نیروهاشو از سوریه ببره بیرون

    • بدون نام

      حضور آمریکا در کنار روسیه در منطقه برای امنیت منطقه لازم است .

    • بدون نام

      حضور آمریکا در کنار روسیه در منطقه برای امنیت منطقه لازم است .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج