جاباما
۸۲۵۳۲۳
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

قاسمی: سفر عراقچی به اروپا ربطی به SPV ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر عراقچی ارتباطی به موضوع SPV ندارد بلکه در چارچوب مناسبات و رایزنی‌های ما با سه کشور اروپایی و مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

خبرگزاری مهر: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که صبح امروز(دوشنبه) برگزار شد، پیرامون آخرین وضعیت مکانیسم مالی اروپا اظهار داشت: سفر آقای عراقچی ارتباطی با این موضوع ندارد بلکه در چارچوب مناسبات و رایزنی های ما با سه کشور اروپایی و مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی گفت: از ماهها پیش وعده‌های زیادی در خصوص SPV شنیدیم و منتظر می مانیم تا رسما توسط اروپا این موضوع اعلام شود اما همانطور که قبلا هم گفتیم از ابتدا منتظر این مساله نبودیم.

قاسمی بیان کرد: باید دید که اروپا چگونه می تواند تاخیر خود را جبران کند و بهتر این است که صبر کرد و دید که طرف اروپایی چه چیزی را اعلام می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص افشای برخی اسناد مرتبط با پولشویی که نام ایران هم در آن قید شده است، تصریح کرد: همیشه در رسانه های جهان مطالبی وجود دارد که الزاما درست نیست و بهتر است از منابع و مراجع ذی ربط پیگیری کنید.

وی درخصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه مبنی بر گفتگوی موشکی با ایران ادامه داد: آقای لودریان اظهار نظری داشتند در خصوص برنامه موشکی ایران که ما هم پاسخ لازم را دادیم. برنامه موشکی ما دفاعی و بازدارنده است و قابل مذاکره هم نیست و بر این اصول و اقدام خودمان مصر هستیم و ادامه خواهیم داد و قطعا با صحبت های دیگران مشی خود را تغییر نمی‌دهیم.

قاسمی در خصوص روابط میان ایران و روسیه و اظهار نظر یکی از مقامات آن در خصوص اینکه به ایران به دید متحد نگاه نمی‌کنیم، افزود: چندان نباید با واژگان سیاسی کلنجار رفت، اگر به لحاظ حقوقی به کلمه متحد نگاه کنیم یک برداشت دارد و به صورت عرفی نگاه دیگری دارد. شاید طرف روسی برداشتش از کلمه متحد حقوقی است که درست است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما بیشتر در قالب دو همکار و دو شریک مهم و دو همسایه، همکاری‌های نزدیک دو جانبه و منطقه‌ای را به خصوص در مبارزه با تروریسم در سوریه داشتیم و این همکاری های راهبردی را ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص گفتگوی اخیر سفیر سابق ایران در آلمان گفت: در خصوص گفتگوی اخیر آقای ماجدی هم اعلام موضع کردیم، ایشان از دیپلمات های کارآمد و ورزیده هستند که بازنشسته شده اند و نظرات شخصی خودشان را مطرح کرده اند. مطالبی که ایشان گفته اند ارتباطی با وزارت خارجه ندارد.

قاسمی افزود: ایشان به عنوان فردی ملی و میهن پرست به حساب می‌آید ولی وزارت خارجه نمی تواند به ایشان و دیگرانی که شاغل نیستند امر و نهی کند که چه بگویند و چه نگویند. من بعید می‌دانم ایشان خلاف منافع ملی قصد صحبت داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: شناخت ما از ایشان و دورانی که وی در وزارت خارجه کار کرده به اندازه ای است که به خود اجازه ندهیم به این صراحت بگوییم که منظور ایشان خلاف منافع ملی بوده است؛ محاکم قضایی و غیر قضایی می توانند قضاوت بهتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: این حرف مزخرف است که بگویید دیپلمات های ما در کشورهای محل ماوریت خود به اقدامات خودسرانه دست بزنند. این قبیل اقدامات توسط عناصر شناخته شده ضد ایرانی در خارج از کشور و با هدف ایجاد اختلال در روابط ایران با کشورهای دیگر انجام می گیرد.

قاسمی در خصوص کنفرانس ورشو گفت: این یک اقدام آمریکایی با اهدافی مشخص است. با توجه به ماهیت برخی کشورهای جدید الورود به اتحادیه اروپا که سوابق روشنی در برخی معضلات منطقه ای هم دارند ایجاد اختلاف و شکاف میان ایران و برخی کشورهای اروپایی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: معاون وزیر خارجه لهستان به تهران آمد و توضیحاتی را داد و پاسخ های لازم ما را هم دریافت کرد. این اجلاس را با بدبینی رصد می‌کنیم و هیچ دعوتی هم تا کنون از ایران صورت نگرفته است.

وی در خصوص کانال مالی ایران با سوئیس و تفاوت آن با SPV ادامه داد: ما با بسیاری از کشورها پس از خروج آمریکا از برجام وارد مذاکراتی شدیم برای پیدا کردن مکانیسم‌های همکاری با آنها و برخی از این موارد هم مشخص شده‌است که از بیان جزئیات آن معذوریم. بحث مکانیسم مالی اروپا با آنچه که در خصوص کشور سوئیس گفته می شود دو موضوع مجزا است که ناشی از تمایل سوئیس است که قصد همکاری های تجاری و بازرگانی با ایران را دارد.

قاسمی افزود: ممکن است مشابه چنین کانالی با کشورهای دیگری هم وجود داشته و در حال اجرا باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضوع مذاکرات ایران با فرانسه و بحث موشکی ایران، بیان داشت: چنین چیزی وجود ندارد و مواضع موشکی ایران در این رابطه روشن است و همه جهان از آن آگاه هستند. ما گفتگوهای سیاسی را با کشورهای مختلف داریم که مسائل فی مابین را در آن نشست ها مطرح می کنیم همچون سفر امروز آقای عراقچی که رایزنی های مورد علاقه طرفین بررسی می شود.

وی گفت: با فرانسه هم نشست های خود را شش ماه یکبار داریم که مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را مورد بحث قرار می‌دهیم. مسائل مطنقه ای و جهانی هم می‌تواند در نشست های دو جانبه با فرانسه و سایر کشورها مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

قاسمی افزود: سیاست های ما در حوزه دفاعی کاملا داخلی است و کماکان ادامه دارد و به کسی هم مرتبط نیست. ما سیاست های دفاعی خود را قابل گفتگو نمی دانیم و تلاش می‌کنیم این مسئله را مطرح کنیم که سیاست های ما بازدارنده است و دیگران هم می دانند که با توجه به سابقه جنگ تحمیلی و منطقه ای که در آن زندگی می‌کنیم باید از همه توان و ظرفیت خود استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مشارکت وزیر خارجه انگلیس در کنفرانس لهستان خاطرنشان کرد: اینکه ایشان در چه کنفرانسی شرکت می کند یا نه دخالتی در آن نداریم، ما این کنفرانس را مورد بررسی قرار دادیم و نوع رفتار کشورها در قبال این نشست برای ما مهم است و آن را لحاظ خواهیم کرد.

وی در خصوص جایگزین نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت: وقتی حکم سفیر جدید ارائه شد ما هم آن را اعلام می‌کنیم اما در اینجا و یا جاهای دیگر قطعا چنین خبری را اعلام نمی‌کنیم. باید منتظر ماند در زمان مقتضی این خبر اعلام شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما هی لاپوشانی کن وزیر خارجه اونا گفت مدتهاست ظریف ومعاوتاش میگن بیاید موشکم ببرید مثل هسته‌ای حتی در هستهایم این قولو داده بودن دروغگو روش.....

    • بدون نام

      جهت سرکشی به فامیل تشریف بردند خخخخ

    • بدون نام

      وزیر خارجه فرانسه گفت در مورد برنامه موشکی ایران مذاکرات شروع شده اگه نتیجه نده تحذیم جدی اروپا در پی دارد .چطور دروغ گفته .الانم همراه اعلام کانال مالی اروپا نگرانی از برنامه موشکی وحضور منطقه‌ای م تهدید اسرائیل در بیانیه اروپا اعلام خواهد شد .نمیشه هر به نفعت هس بپذیری بقیه دروغ باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج