جاباما
۸۲۶۶۸۰
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

تبلیغات غیرواقعی پزشکان ممنوع!

سازمان نظام پزشکی کشور با تصویب راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی درباره ممنوعیت تبلیغات گمراه کننده یا خلاف واقع از سوی پزشکان و حرفه‌مندان پزشکی توضیحاتی را ارائه کرده است.

خبرگزاری ایسنا: سازمان نظام پزشکی کشور با تصویب راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی درباره ممنوعیت تبلیغات گمراه کننده یا خلاف واقع از سوی پزشکان و حرفه‌مندان پزشکی توضیحاتی را ارائه کرده است.

بر اساس ماده ۵۲ راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حِرَف پزشکی و وابسته سازمان نظام پزشکی، حرفه‌مندان پزشکی باید برای حفظ اعتماد بیماران به حرفه و حرفه‌مندان سلامت تلاش کنند و در این زمینه لازم است با صداقت کامل در همه مراحل تشخیص و درمان اطلاعات مورد نیاز بیماران را به آنان ارائه دهند و از گفتار یا رفتار مستقیم یا غیرمستقیم که دربردارنده فریب بیماران باشد، حتی با نیت خیر رسانی به بیمار بپرهیزند.

همچنین در ماده ۵۳ این آئین‌نامه آمده است که شاغلان حرف پزشکی و وابسته برای رفاه بیماران و همراهان آنها باید در زمان مراجعات بیمار، برای تنظیم هر چه دقیق‌تر وقت بیمار حداکثر تلاش خود را انجام دهند و در سریع‌ترین زمان ممکن به نیازهای بیماران پاسخ دهند.

در مواردی که بیماران به هر دلیلی مجبور به انتظار کشیدن برای مراجعه به حرفه‌مندان ارائه‌کننده خدمات سلامت هستند باید تا حد ممکن امکانات ضروری رفاهی مانند آب، صندلی برای نشستن و سرویس بهداشتی برایشان تأمین شود.

پزشکان "صرفاً" از عناوینی که در مدارک‌شان قیدشده استفاده کنند

در عین حال طبق ماده ۵۴ راهنمای عمومی اخلاق پزشکی، لازم است شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته حتماً از عناوین دقیق حرفه‌ای استفاده کنند که در مدارک رسمی آن‌ها قید شده است.

باید توجه کرد که استفاده از هر عنوان دیگر مانند عضویت در انجمن‌های مختلف که بار علمی یا حرفه‌ای مرتبطی ندارد، برای تأثیرگذاری غیرموجه بر تصمیم‌گیری بیماران ممنوع است.

پزشکان گواهی صوری صادر نکنند

در ماده ۵۵ این آئین‌نامه هم اعلام شده که شاغلان حرف پزشکی و وابسته مکلف هستند از صدور هرگونه گواهی دربردارنده محتوای غیر واقعی و خلاف قانون و موازین علمی مانند گواهی فوت، استراحت، سلامت، بیماری، ولادت، از کار افتادگی و … خودداری کنند.

در ماده ۵۶ این آئین‌نامه نیز آمده است که ایجاد رعب و هراس در بیماران با تشریح غیر واقعی وخامت بیماری و یا وخیم جلوه دادن بیماری ممنوع است.

طبق ماده ۵۷ آئین‌نامه اخلاق پزشکی نیز لازم است شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته در عین انجام تلاش دلسوزانه برای رفع نگرانی و ترس بیماران به بیمار خانواده و نزدیکان وی آگاهی و امید واقع‌بینانه دهند و از دادن وعده یا امید واهی به آنان خودداری کنند.

تبلیغات غیرواقعی برای پزشکان، ممنوع!

علاوه بر این مباحث در ماده ۵۸ این آئین‌نامه تاکید شده است که شاغلان حِرَف پزشکی و وابسته مکلف هستند از جذب بیمار با روش‌هایی که نیازمند تبلیغات گمراه کننده، ارائه اطلاعات خلاف واقع یا اغراق شده و یا به هر شکلی مخالف شئون حرفه‌ای باشد، خودداری کنند.

در ماده ۵۹ راهنمای عمومی اخلاق پزشکی نیز آمده است که شاغلان حرف پزشکی و وابسته موظف هستند انجام هر نوع تبلیغ از طرق مختلف از جمله انتشار در رسانه‌های جمعی و نصب آگهی در اماکن و معابر را پس از کسب مجوزهای لازم از نظام پزشکی و با رعایت مفاد آئین‌نامه‌های مربوط به آن انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابراهیم

      الان یعنی این فریب مردم ، درسته نظام پزشکی ؟
      چون اخیرا سروصداها علیه پزشکان زیاد شده این حرکت شما خوب بود اما بدانید مردم فهیم تر از این حرفها هستند !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شش میلیون میخوادبگیره یه غده بالیزر بسوزونه نیم ساعته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج