۸۲۷۷۸۲
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

آغاز جشن ۴۰ سالگی انقلاب در جمعه ضددولتی

آتش توپخانه مخالفان دولت، جمعه مصادف با ۱۲ بهمن و شروع چهلمین دهه فجر انقلاب اسلامی هم خاموش نشد. در حالی که دولتمردان و مردان هسته‌ای حسن روحانی به‌دنبال سازوکاری برای حفظ برجام و جلوگیری از افزیش فشار‌های اقتصادی بودند، سخنرانان مراسم ۱۲ بهمن و سخنرانان نمازجمعه به دولت تاختند.

خبرگزاری ایرنا: انتقاد از دولت حسن روحانی مخصوص امروز و دیروز نیست. از ابتدای حضور او در پاستور مخالفانش شمشیر را از رو بستند و از هر فرصتی برای حمله به دولتش غافل نشدند. فرقی هم نداشت دولت در حال مذاکره برای برجام بود یا در حال مذاکره برای حفظ برجام. دیروز نیز ائمه جمعه سراسر کشور در حالی که جشن چهل‌سالگی انقلاب آغاز شد، ترجیح دادند دولت را مورد نقد قرار دهند و مسئولیت ضعف‌های چهل‌ ساله را به گردن دولت حسن روحانی که ۶ سال است روی کار آمده، بیندازند.

اعتراض از مصلی به پاستور

ستاد نمازجمعه، تریبون این هفته نماز جمعه تهران را به محمدامامی کاشانی، خطیب میانه‌رو اختصاص داده بود. از این رو در خطبه‌های این خطیب، نشانی از نیش و کنایه به دولت نبود. اما سخنران پیش از خطبه‌ها، قبل از امامی کاشانی از خجالت دولت درآمد.

موسی فقیه‌حقانی، رئيس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران که به عنوان سخنران پیش از خطبه به مصلی آمده بود ابتدا به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از دستاوردهای انقلاب گفت. او در میانه سخنرانی خود به مذاکرات دیپلمات‌های حسن روحانی با اروپایی‌ها برای زنده نگه‌ داشتن برجام تاخت و تلویحا این مذاکرات را بی‌نتیجه دانست. فقیه‌حقانی گفت که غربی‌ها وقتی «از دادن فرمول کوکاکولا به ملت‌ها خود داری می‌کنند» چطور می‌توان انتظار داشت که «به پیشرفت علمی کشورها کمک کنند؟» او پیش از آنکه تریبون را به محمد امامی کاشانی واگذر کند نیز هشدار داد «در هر سطح باید مراقب و هوشیار باشیم تا خدشه‌ای به این مملکت وارد نشود زیرا اگر استقلال نداشته باشیم همه چیز ما را خواهند گرفت.»

ضد دولت از قم

در قم در حالی که مردم و طلاب خود را برای شنیدن درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی پس از چهل سال آماده کرده بودند، خطیب جمعه و سخنران پیش از خطبه به دولت حمله کردند، یکی در لفافه و دیگری بی‌پرده. سید‌هاشم حسینی‌بوشهری که این هفته به‌عنوان امام جمعه به مصلای قم آمده بود، بدون اشاره مستقیم، نسبت به سیاست‌های دولت در فضای مجازی انتقاد کرد.

اعتراض به دولت در حوزه فضای مجازی در روزهای اخیر و پس از سخنرانی رئيس جمهوري در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شروع شد. روحانی در این نشست ضمن تأکید بر اینکه «متأسفانه در مسئله حجاب، اول از زن شروع می‌کنیم، در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و به خاطر حجاب، دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم» به صراحت سیاست مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها را زیر سؤال برده و اذعان کرده بود: «باید قبول کنیم که اشتباه کردیم. فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد.»

بعد از انتشار این سخنان بود که یکی از مراجع تقلید قم و برخی از اصولگرایان به رئیس‌جمهوری حمله کردند. عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما نیز در همین راستا در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی با ادبیاتی تند به حسن روحانی تاخت که موجب درگیری لفظی و قهر رئیس‌جمهوری از جلسه شده بود.

حال‌وهوای دیروز قم همچنان درگیر سخنان رئیس دولت درباره فضای مجازی بود. حسینی‌بوشهری در لفافه از دولت انتقاد کرد و با بیان اینکه «عده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ها به دنبال بزک کردن چهره رضا و محمدرضا پهلوی هستند؛ نسل جوانی که قبل از انقلاب را ندیده است در این فضا با تکریم و تجلیل از رژیم پهلوی مواجه می‌شود»، گفت: در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، دشمن در جبهه‌های مختلف حضور دارد و با جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی و اقتصادی و فرهنگی و جنگ نرم وارد شده است.

پیش از او، غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس اصولگرای نهم به صراحت حسن روحانی را مورد حمله قرار داد. او با اظهار اینکه به همان اندازه که باید نگران تنگنای اقتصادی باشیم باید به همان میزان نگران باز بودن فضای مجازی در کشور بود، گفت: نمی‌دانم کسانی که از باز بودن و بی در و پیکر بودن فعلی فضای مجازی دفاع می‌کنند جواب خدا را چگونه خواهند داد. این افتخار نیست که عده‌ای بگویند هرگز انگشت ما روی فیلتر نخواهد رفت. دشمن برای جنگ اقتصادی خود پیوست فرهنگی تعریف کرده که با ابزار شبکه‌ها و فضای مجازی، به دنبال تحقق اهداف شوم خود است.

اشاره حدادعادل به سخنان رئیس‌جمهوری در اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی در آذر ۹۶ است که روحانی در این نشست به مردم اطمینان داده بود انگشت وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.

امام جمعه همیشه مخالف

اعتراض به پاستور در شش سال گذشته همیشه از دیار خراسان بلند و سیداحمد علم‌‌الهدی، امام جمعه مشهد هم سردمدار معترضان بوده است. این روحانی مخالف دولت اعتدالگرا، دیروز نیز مانند هفته‌های قبل از فرصت نمازجمعه بهره برد و اعتراضات خود به دولتمردان را بیان کرد. علم‌الهدی بیان انتقادهای خود را با طرح یک سؤال آغاز کرد: «این نکته قابل تأمل است که برخی بیان می‌کنند اگر قدرتمندترین رهبر است، چرا در مشکلاتی که وجود دارد، دخالت نمی‌کنند؟‌» او بعد از مطرح کردن این سؤال خطاب به مردم گفت:‌ شما نمایندگان مجلس و رئیس جمهور را انتخاب کردید، اگر مقام معظم رهبری دولت و نمایندگانی را که شما انتخاب کردید کنار بگذارند و خودشان دخالت کنند، این دیگر جمهوری اسلامی نیست.

امام جمعه مشهد افزود: ایشان رهنمود و راهبرد می‌دهند. در تیرماه هیأت دولت خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و ایشان هفت نکته را بیان فرموده و به دولت تکلیف کردند، در آذر و دی نیز دوباره بر آن تأکید نمودند، اما عمل نمی‌شود. پنج سال است که بر اقتصاد مقاومتی تأکید دارند، اما اجرا نمی‌شود. ایشان باید چه کار کنند؟ نمایندگان شما را کنار بگذارند و بگویند من همه‌کاره هستم؟!

هشدار دربار مذاکره با اروپایی‌ها از تریبون نمازجمعه کرمانشاه

مصطفی علما، امام جمعه کرمانشاه هم در سالگرد شروع جشن‌های دهه‌ فجر بخش مهمی از خطبه‌های خود در نمازجمعه را به توصیه و هشدار به دولت اختصاص داد. نگرانی او نسبت به ادامه مذاکره با اروپایی‌ها برای حفظ برجام بود و تلویحاً از دولت خواست از برجام خارج شود، چرا که به اعتقاد او اعتمادی به اروپایی‌ها نیست.

امام جمعه کرمانشاه به آنچه کارشکنی‌ها و دشمنی‌های آمریکا و اروپا از زمان دولت مصدق تاکنون می‌خواند اشاره کرد و گفت: آمریکا هیچ‌گاه برای هیچ کشوری خیر نخواسته است و این امر را تاریخ گواه می‌دهد و نمونه عملی آن را هم که اخیراً در قضیه برجام مشاهده کردیم که به‌راحتی تمام تعهدات خود را زیر پا گذاشت و در همین راستا باید مراقب باشیم که دوباره پایمان در چاله نرود. نباید فریب دشمن را بخورید و باید به خاطر داشته باشید که نظام ما مبتنی بر اسلام است و هرچه که با اسلام سازش نداشته باشد پذیرفتنی نیست.

علما به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه در مجلس اشاره کرد و افزود: همین چند روز پیش آقای ظریف عنوان کردند که قول آمریکایی‌ها قول نیست، پس چرا دوباره می‌خواهید به آن‌ها اعتماد کنید؟! او در پایان از مسئولان و نمایندگان مجلس خواست هوشیار باشند.

آسمان‌ ریسمان امام جمعه قزوین برای حمله به دولت

عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین هم دیروز در صف خطبایی قرار گرفت که ترجیح دادند در آستانه جشن چهل‌سالگی انقلاب به دولت بتازد. انتقاد از تلاش دولت برای تصویب لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارات رئيس جمهوري درباره حجاب و فضای مجازی و جشن تولد اسحاق جهانگیری موضوعاتی بود که عابدینی از تریبون نمازجمعه قزوين مطرح کرد.

او تحریم‌ها را حاصل «توطئه دشمنان و بی‌تدبیری غرب‌زدگان داخلی»‌ دانست و گفت: پیمان‌ها و لوایحی مانند FATF و برجام را غربی‌ها می‌نویسند و غرب‌زده‌ها نیز در مقابل غربی‌ها بی‌لیاقتی نشان می‌دهند و ناهمخوانی و ناسازگاری‌شان را با ملت و انقلاب نشان می‌دهند، این‌ها بدانند که این لوایح هیچ‌گاه باعث پیشرفت ملت ما نشده و نخواهد شد، بلکه جلوی پیشرفت ما را سد می‌کند. علما سپس هشدار داد که «ما به‌هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهیم انقلاب توسط غرب‌زدگان به این آفت‌ها مبتلا شود.»

او در پایان هم به حاشیه‌‌های تولد معاون اول رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: متأسفانه می‌شنویم معاون رئیس‌جمهور دریکی از کاخ‌های شاه جشن تولد برگزار می‌کند در حالی ‌که مردم در گرفتاری‌های خودشان درگیر هستند؛ شما به‌جای اینکه جشن تولد برگزار کنید بروید و صف گوشت را ببینید و مشکل آن را حل کنید، جلوی قاچاق گوشت را بگیرید، برای حل مشکلات مردم وقت بگذارید، آن‌قدر وقت اضافه‌ دارید که جشن تولد بگیرید؟!

وی افزود: اگر می‌خواستیم مسئولان ما در کاخ‌ها جشن تولد بگیرند که همان شاه بود، چرا آن‌ها را از مملکت بیرون کردیم؟ آن‌ها لیاقت مردم، مملکت و اسلام را نداشتند و اگر شما نیز مانند آن‌ها رفتار کنید بی‌لیاقتی شما را نشان می‌دهد و این کار با انصاف عقل سازگاری نداشت و جای تأسف است که کسی در این شرایط حال و حوصله جشن تولد داشته باشد.

انتظار از تریبون جمعه در چهل‌سالگی انقلاب

انتقاد از دولت حسن روحانی و حمله به دولتمردان از تریبون نمازجمعه در حالی به رویه و عادت تبدیل شده که ناظران سیاسی یکی از دلایل عدم اقبال مردم از نمازجمعه و کاهش محسوس نمازگزاران را یک‌سویه شدن این تریبون می‌دانند. این در حالی است که انتظار می‌رود در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، تک صدایی سیاسی از تریبون‌های نمازجمعه رخت ببندد و این جایگاه بی‌بدیل از اختصاص به تریبون یک جناح خاص به مقام فراجناحی‌اش ارتقا یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آ زاد

      همیشه دعوا سر قدرت بوده ،نه دغدغه مردم

    • بدون نام

      شاه مملکت رو مثل خونه خودش میدونه ولی رئیس جمهور 4 سال میاد و میره مثل مستاجر حالا ببینم صاحب خونه از خونش بهتر مراقبت میکنه یا مستاجر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما به مستاجر داشتیم، موقع رفتن حتی لامپهای خونه رو هم باز کرده بود و برده بود‌.

    • امین نیکخواه

      ببخشید یعنی شما میگید غیر از این بوده؟؟

    • بدون نام

      این انتقادات فکر نکنم اندازه نصف نارضایتی مردم از این دولت بی تدبیر باشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج