جاباما
۸۲۸۳۰۹
۹ نظر
۵۰۱۲
۹ نظر
۵۰۱۲
پ

افزایش هزینه تولید برق در کشور به دلیل نوسان ارز

معاون هماهنگی مالی و پشتیباتی شرکت توانیر گفت: تغییرات شدید نرخ ارز هزینه‌های تأمین قطعات، تعمیر و نگهداری را در صنعت برق افزایش داده است.

خبرگزاری مهر: علی اصغر اسماعیل‌نیا، با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده تولید برق گفت: هزینه‌های تأمین قطعات، و ... به دلیل تغییرات شدید نرخ ارز افزایش یافته است. در شرایطی که هزینه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت برق افزایش یافته و هزینه‌های نگهداری آن هم تغییر کرده است، قیمت تمام شده برق نیز افزایش می یابد.

وی در عین حال به تلاش صنعت برق برای کاهش هزینه‌های تولید برق نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه خرید برق با مقررات چسبنده‌ای که اجرا کردیم، قیمت خرید برق حدود ۲۰ ریال به ازای هر کیلووات در بازار برق کاهش یافت.

این مقام مسوول با بیان این که درهمین راستا قیمت هر واحد تولید از ۴۹۱ ریال در سال ۹۵ به ۴۷۹ ریال در سال ۹۶ کاهش یافت، توضیح داد: یعنی در راستای کاهش هزینه‌های صنعت برق مقرراتی مصوب شد تا هزینه‌های خرید برق کاهش یابد.

معاون هماهنگی مالی و پشتیباتی شرکت توانیر با اشاره به این که شکاف قیمت تمام شده با قیمت فروش برق در کشور، تصریح کرد: ناترازی در اقتصاد صنعت برق در نتیجه فاصله قیمت تکلیفی فروش برق و قیمت تمام شده و واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی در قالب دارایی ایجاد شده است. با واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی که در قالب دارایی رخ داد، تمام بدهی‌های های مربوط به احداث آنها برای صنعت برق باقی ماند و در عمل فروش نیروگاه‌ها بدون انتقال بدهی به خریدار انجام شد در حالی که باید این واگذاری‌ها در قالب شرکت و با انتقال بدهی به خریدار انجام می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه روند واگذاری‌ها نیاز به اصلاح دارد، گفت: واگذاری‌های انجام شده تاکنون با روح سیاست‌های اصل ۴۴ همخوانی نداشت و در عمل نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار نشده است؛ نهایتاً یک یا دو نیروگاه به بخش خصوصی واقعی واگذار شد. موضوع دیگر آنکه بخشی از این نیروگاه‌ها هم در قالب رد دیون به بانک‌ها و سازمان تأمین اجتماعی، بنیاد شهید و ... واگذار شد که هیچکدام با روح سیاست‌های اصل ۴۴ که تاکید بر بازشدن فضا برای حضور بخش خصوصی دارد، هم‌خوانی ندارد. با واگذاری نیروگاه‌ها در قالب رد دیون، نه تنها منابعی دست صنعت را نگرفت، بلکه چون این نیروگاه‌ها به صورت دارایی به فروش رفت، همه بدهی‌های آن برای وزارت نیرو باقی ماند.

معاون هماهنگی و مالی پشتیبانی توانیر با اشاره به این که صنعت برق نیازمند حمایت است، تاکید کرد: برای جبران این ناترازی باید به اجرای قانون تمکین کرد که در این راستا باید مابه التفاوت قیمت تمام شده با قیمت تکلیفی براساس ماده ۹۰ سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ و قانون حمایت از صنعت برق به شرکت توانیر پرداخت شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      يعني ميگه ١٠٠درصد هزينه برق گران ميشه
      در آينده نه ها
      به زودي

      پاسخ ها

      • گنزق

        خاک بر سر من که برق هم وابسته به دلار شده ، بعد اینهمه میگن تولید ملی ، منظورشون کود انسانی و حیوانیه دیگه !؟ خاک بر سر من مهندس که کشورم با دلار برق تولید میکنه ،
        خاااک .....

    • بدون نام

      از کشور دوست و همسایه (عراق) بگیرید

    • بیکار

      راهی برای گران کردن برق قراربود برق مجانی به ملت بدهید وغیره

    • دیمبلوبیلو

      برق به عراق ندین،به پاکستان افغانستان ندین کم نمیاربن،مرگه بوخورن اجنبی ها

    • مهدی

      مگر قرار نبود آب و برق مجانی باشه، مگر قرار نبود . آخه کشتید ما را ای از خدا بی خبران دروغگو.

    • بدون نام

      با پول ملت نیروگاه ساختید و حال میفروشید و میگویید بدهی هم داشتند این چه سیستمی و مدیریتی و تولیدی است که بدون سرمایه گذاری برق را تولید و فروختید در اخر باز هم بدهکار است

    • بدون نام

      درود بر گتاب....
      ببینیم اسماعیل چیکار میکنه...

    • بدون نام

      تولید ملی تولید ملی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج