۸۲۸۳۸۴
۴۰ نظر
۵۰۰۱
۴۰ نظر
۵۰۰۱
پ

درخشان: یکی را بیاوریم که کار کند، نه توهین!

با حمید درخشان ساده و صریح صحبت کردیم. منتقد تمام‌قد کارلوس کی‌روش ملاک‌هایش برای جذب مربی تیم ملی را بازگو کرد که با هم می‌خوانیم.

فرهیختگان: با حمید درخشان ساده و صریح صحبت کردیم. منتقد تمام‌قد کارلوس کی‌روش ملاک‌هایش برای جذب مربی تیم ملی را بازگو کرد که با هم می‌خوانیم.

آقای درخشان سوال ساده است. برای جانشینی آقای کی‌روش باید چگونه مربی انتخاب کنیم؟ چه ملاک‌هایی برای ما باید مهم باشد؟

ببینید من هر حرفی بزنم پیشنهاد است. سابقه‌ای در فوتبال دارم و شناختی. اگر صحبتی می‌کنم تنها نظر من است. اصراری ندارم کسی پذیرایش باشد. به نظر من اسم بزرگ کاری نمی‌کند. اسم بزرگ دنبال پول بزرگ است و برای اینکه کلاسش محفوظ بماند ریسکی هم نمی‌کند. دنبال رزومه باشیم نه اسم. همین قطر را ببینید. مگر قطر مربی بزرگی داشت؟ مگر کسی مربی قطر را می‌شناخت؟ این همه مدت به او وقت دادند تا تیمش را پله به پله بسازد و بالا بیاورد.

سانچز از روز اول سرمربی بزرگسال نبود. ابتدا روی تیم‌های پایه کار کرد و چند سال بعد سرمربی بزرگسال شد.

بله، اطلاع دارم. منظورم این است که همان روزی هم که سرمربی تیم بزرگسال شد اسم و رسمی برای این نیمکت نداشت، اما چون شناخت داشتند به او اعتماد کردند. دنبال اسم نبودند. کار برایشان مهم بود. ما هم کار برایمان مهم باشد.

اعتقاد دارید افکار عمومی مربی بدون اسم را قبول می‌کنند؟

به نظر من مردم به رزومه خوب توجه می‌کنند. اگر کسی باشد که مردم متوجه بشوند دانش کافی برای آموزش را دارد و در جاهایی که کار کرده هم چیزهایی را که بلد بوده آموخته، استقبال می‌کنند. یک بحث ساده درمورد همین قطر کنیم. ما چطور بازی کردیم قطر چطور بازی کرد؟ مگر غیر از این بود که ما با حقارت به ژاپن باختیم و قطر همان ژاپن و حتی تیم‌های دیگر را با قدرت شکست داد؟

مگر غیر از این است که قطر در این مسابقات بسیار زیبا بازی کرد و گل‌هایش یکی از یکی زیباتر بودند؟ ما یمن و ویتنام را بردیم. ما چین را بردیم. آنها عربستان را شکست دادند. کره‌جنوبی و امارات میزبان را شکست دادند. ژاپنی را در فینال شکست دادند که ما را به‌راحتی درهم کوبید. عراقی را بردند که ما به‌سختی مقابل‌شان مساوی کردیم. هم کیفیت بازی‌شان چشم‌نواز بود هم گل‌هایی که زدند فراتر از آسیا بود و هم اینکه قهرمان شدند. قیاس کنید با تیم کی‌روش. قرعه ما کجا و قرعه قطر کجا؟

منظور شما این است که دو الگو داریم. الگوی قطر استفاده از مربی کاربلد و الگوی ما استفاده از مربی اسم و رسم‌دار گرانقیمت بوده که اولی منجر به قهرمانی و دومی منجر به حذف شده. قیاس شما این است؟

از خودم هم بهتر بیان کردید. قیاس من دقیقا همین است. اسم مهم نیست. رسم مهم است. کی‌روش به بازیکنان ما چه یاد داد؟ کجا زیبا بازی کردیم؟ ما همیشه دفاع می‌کردیم. پلان تهاجمی نداشتیم. بهترین بازی‌های ما بازی‌های تدافعی ما بودند. کجا فوتبال سیال و شناور بازی کردیم؟ کجا تماشاگر را با بازی‌های زیبا سیراب کردیم؟ کجا خوب بودیم؟ روند ما چه شد؟

تماشاگر ایرانی گاهی‌اوقات احساسی قضاوت می‌کند و می‌گوید جلوی تیم‌های بزرگ خوب بودیم. آیا جلوی تیم‌های بزرگ اتوبوسی بودیم یا تهاجمی بازی کردیم؟ کره در همین جام‌جهانی آلمان را شکست داد و حذف کرد. آنها چطوری بازی کردند و ما چطور؟

نقد شما روی کی‌روش بیش از اندازه سیاه نیست؟

نمی‌دانم. اگر کسی طرفدار کی‌روش باشد نقد من را پسند نمی‌کند. ایرادی هم ندارد. شاید کسانی باشند که مخالف او باشند و فکر کنند من بهترین حرف دنیا را می‌زنم. این وسط خودم می‌مانم با شما. من می‌گویم با کی‌روش به جام‌جهانی صعود کردیم اما با بقیه هم به جام‌جهانی صعود می‌کردیم. می‌گویم با کی‌روش در دو جام‌ملت‌های آسیا بهترین نتیجه‌ای که گرفتیم چهارمی بود. با مربیان دیگر، بهترش را هم داشتیم. نه به این هزینه می‌ارزید نه به این دستاوردها. با مربی ارزان‌تر دیگری می‌توانستیم موفقیت‌های بیشتری هم کسب کنیم.

امکاناتی هم که به کی‌روش دادیم در تاریخ نظیر نداشت.

بله. ببینید ما زمان آقای مایلی‌کهن هفت بازیکن به اروپا صادر کردیم. زمان آقای کی‌روش هفت بازیکن از اروپا آوردیم که دستش بازتر باشد. لژیونرهای آن زمان ما در کدام تیم‌ها بازی می‌کردند و الان در کدام تیم‌ها یار داریم. باید با کی‌روش بر تعداد لژیونرهای‌مان در لیگ‌های بزرگ افزوده می‌شد ولی این‌طوری نشد.

در لیگ‌های حاشیه‌ای و تیم‌های حاشیه‌ای بازیکن داریم. قصدم کوچک کردن تلاش لژیونرهای خوب‌مان نیست. شما ببینید بازی دفاعی ما چه بلایی سر مهاجمان ما آورد؟ جهانبخش آقای گل لیگ هلند بود و می‌گفتند قرار است به لاتزیو و ناپولی برود اما ناچار شد به برایتون برود. بین ناپولی تا برایتون هزارسال فاصله است. چرا جام‌جهانی سکوی پرتاب او نشد؟ چون بازی ما آنقدر دفاعی بود که او اصلا به چشم نیامد!

بحث را جمع کنیم. شما طرفدار مربی خارجی دارای رزومه هستید و اعتقاد دارید جذب مربی گرانقیمت به کار نمی‌آید. نظرتان چیست که روی ملیت‌های جدید سرمایه‌گذاری کنیم؟ مثلا هلندی‌ها. هم روی کارهای پایه تسلط دارند هم نسل‌سازی می‌کنند و هم فوتبال‌شان تهاجمی است.

ما فقط آری‌هان را داشتیم که خیلی هم کوتاه اینجا بود. ماندگار هم نمی‌شد اما مربی خیلی خوبی بود. با هلندی‌ها خیلی موافقم. هم در باشگاهی خوبند و هم در ملی. هم در رده‌های پایه خوبند و هم در بزرگسال. با هلندی‌ها موافقم البته نه اینکه هرکسی اهل هلند باشد را بیاوریم.

به هر حال باید آن رزومه را داشته باشد اما به‌نظرم می‌توانیم به آنها فرصت بدهیم. به‌نظرم باید کسی را بیاوریم که برای کار کردن بیاید نه برای توهین کردن. به تیم‌های پایه نظارت کند نه اینکه با تیم امید دعوا کند که چرا شما می‌خواهید از این امکانات استفاده کنید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خودت خوبی...هیچ کس مث خودت نمیشه‌....
      باسواد،کار بلد،مدیر،با ادب....به کسی هم توهین نمیکنی
      مبارکه
      فقط اون موقع دیگه جام ملت ها نمی ریم تومقدماتی حذف میشیم

    • سید کاظم از نرجه

      دمت گرم حرفه حق جواب نداره خداوکیلی حرفه دل اکثر مردمو زدی با این که ازت بدم میاد این حرفهات همه بجا بود

    • بدون نام

      دوباره حرف زد این

    • امیر موری

      آقای درخشان اگر دهنتو ببندی نمیگن لالی

    • بدون نام

      چه کاریه خود درخشانو بزارن سرمربی تیم ملی با روزمه عالی،پول ملت رو هم هدر نمیده مفت هم کار میکنه!!!!!!

    • علی سلمانی

      بیا و تو سرمربی شو،دلال

    • یاران 57

      آقای درخشان شما فقط فوتبال بازی کردی در مربیگری تیم نفت دست یک فرستادی ودو تیم دیگر، تو خجالت نمیکشی از کیروش ایراد میگیری، آنهمه حملات وحشیانه به تیم ملی فوتبال ایران و سرمربی فهیم تیم وبازیکنان تیم حاشیه سازی وتخریب کردید تیم ملی ایران هنر کرد از یمن و عمان و عراق ویتنام 5گل نخورد وگرنه راحت قهرمان جام ملتهای آسیا بود در جام جهانی هم شگفتی ساز ی میکرد،آرزوی موفقیت و سلامتی برای اعضا تیم ملی فوتبال کشورعزیزمان ایران وسرمربی بادانش کیروش کبیر
      خداوند متعال پشتیبان جناب کیروش آقای لوسیانو و مارکار آقاجانیان باشد

      پاسخ ها

      • پرسپولیسی دوآتیشه

        هیچ از فوتبال نمی فهمی بیچاره درسته درخشان سابقه خوبی تو مربی گری ندارد ولی اگه فهم داری حرفهاش را بفهم حرف دل همه مردم ایرانه

      • بدون . نام

        کسی که نظر میده لازم نیست از کیروش بهتر باشه روسای فدراسیون‌ها که قرارداد می بندند و مشاورانشان مربی‌های قابلی نیستند بهتره انقدر بت پرست نباشیم چه بخواهیم چه نخواهیم باید مربی انتخاب کنیم کی‌روش دیگه به گذشته تعلق داره علاقمندان آن انقدر با تعصب جلوی نقدها و نظرات را خفه نکنید، به یکی میگین لنگی به دیگری میگین دلال مثل اینکه نمیخاین تیم ملی دارای سر مربی شه

    • کریم

      پرسپولی ا همیشه میگن توهین نکند کیروش بدبخت از مدیریت خورد وگرنه ارزوتو فقط رفتن ب جام جهانی بود ک عملیش کرد چی مخاستید دیگر

    • بدون نام

      سوپر من بهتر از خودت و جواد اشکی پیدا نمیشود!

    • نرخش

      نا درخشان کلی گویی نکن ب کی توهین کرد،؟ کجا توهین کرد؟نوحه خوانی خیابانی ميگي همه مردم با وجدان فهمید،
      خیابانی به دروغ مثل تو برای تخریب سرمربی محترم دروغ گفته،،، چقدر دستتان کیروش رو کرد، خداوند متعال پشتیبان کیروش و فردوسی پور گرامی باشد، نادرخش از آه مردم بترس انسان هستی اگر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نقاط مثبت کیروش:1جلوگیری ازبازیکن سالاری2دفاع خوب تیمی که قبلاجزء نقاط ضعف مابود3استفاده ازبازیکنان دورگه یاایرانی الاصل خارج کشور4انسجام وهمدلی درون تیمی5تنوع درانتخاب نفرات...نقاط منفی:1تفکردیکتاتوری وعدم انتقادپذیری2کینه ای وتفرقه افکنی درمسائل بیرونی تیم3ایجاددودستگی وچنددستگی دربین تیمهای باشگاهی وتماشگران به طوری بی سابقه4ایجادشکافی عمیق بین طرفداران تیم ملی5کنارگذاشتن بعضی بازیکنان شایسته به دلیل اغراض شخصی...ودرنهایت مصاحبه های جنجالی وتفرقه افکنانه...به نظرشخصی بنده ضمن احترام به نظردیگردوستان،کارنامه ایشان دراین8سال کارنامه مردودی است وقابل دفاع نیست...یه امیدانتخاب یک مربی کاربلدوبدون حاشیه برای تیم...

    • بدون نام

      چون تمام حرفهای شما وامثال شماها غرض ورزی و کینه جویانه است اگردر یک زمانی هم حرف درست بزنید خریدار ندارد چون ماهیت شماها و ذات شماها خیرخواهانه نیست واز همه بدتر کثیف هم هست، کی روش مرد بزرگ،با اقتدار، شجاع،نترس،وسفارش پذیر نبود،بیشتر وقت پرسپولیس برای جنگیدن با دشمنان داخلی بود که با حضور کی روش منافع شان به خطر افتاده بود، در ضمن جناب درخشان نفرمودید شما با اینهم تحصیلات وسابقه بازیگری وکارشناس مجریان خاص در کدام تیم مربی هستید.

    • کامران

      آقای درخشان حضرت والا وویچ بزرگ خوبه؟یایکی ازنوچه هاش مثل تیم امید رابیاوریم که دستوربگیر ایشون باشه!؟

    • ایرانی

      احسنت.درود.به دورازتعصبات رنگی این بهترین نظریک کارشناس فوتباله همه منطبق برواقعیت.

    • کیسه کش

      درود بر تو حمید خان
      من نه استقلالی هستم نه پرسپولیس اقای درخشان واقعیت را بیان کردی.

    • بدون نام

      خدایا چقدر این نکبت و ذوالفقار نسب چندش هستن

    • سعید

      آدم های ناسپاس ؛ کارهایی که کیروش کرد شما در 50 سال هم نمیتونستید و نمیتونید انجام بدید. شرم بر شما

    • mehdi

      درخشان لیاقت تو تیم ملیه.


      خخخخخخ

    • میثم عین الهی

      سلام اقای درخشان خدایی چه میزان دانش و درک فوتبالی داری که به خودت اجازه میدی راجع ی جنتلمن بخوای نظر بدی لطفا همون ژست همیشگیت رو بگیر و مدل توالتی بشین و سرتم گرم کارت باشه....

    • بدون نام

      دقیقا

    • سلام داداش گلم

      حالا درخشان ده سال گذشته آوردید مگر رییس فدراسیون فوتبال ایران دروغ گفتن؟ مگر نگفت بیش از 40 میلیارد دلار جناب کیروش از رفتن ب جام جهانی و آسیا وغیره درآمد حاصل کردن درمقابل درخت راست ميگه، اينهمه ترس از کیروش برای چی هست،؟ آقایان هوادار تیم ملی کیروش قبول دارند کیروش کارنامه قبولی از مردم فهمیده ایران گرفته، خدا نگهدار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چراطرفداران کیروش اسراردارن که بگن میفهمیم

    • بدون نام

      باشه تو امسال تو میارن.تو این 8 سال تیم ایران تو دنیا شناخته شد .به امسال شما بود .باید هنوزم نگران باخت از تیم درجه 6 داشتیم.

    • بدون نام

      تعارف نکن اگه میخواهی تو بشو مربی تو دنیا مثل تو پیدا نمیشه غار نشین

    • بدون نام

      تمام مربیان ایرانی یک انگشت کیروش نمیشوند

    • بدون نام

      این احمق چه رزومه ای تو مربی گری داره که در مورد کیروش حرف مفت میزنه با اون صورت پلاستیکیش برو بمیر

    • مجید

      ما نه کلینزمن می‌خواهیم نه رونالدو نه مورینیو

      مربی فقط درخشان

      به نظرم با توجه به اینکه هرچه اصرار کنیم آقای درخشان مربی گری تیم ملی رو به خاطر مشاغل متعدد قبول نمیکنه، یه کمپین خواهش راه بندازیم و از درخشان بخواهیم همانطور که پرسپولیس رو به مدارج بالا رسوند تو رو خدا بیا و تیم ملی رو هم قبول کن.

    • بدون نام

      کاربلد باشه توهین هم بکنه ایراد نداره پسر خوب

    • سید مسعود مرتضوى

      من نمیدانم چرا افراد موافق کیروش به این مطالب بسیار ساده و صریح توجه نمیکنند.درست است که باید نیمه پر لیوان را دید ولی توجه نکردن به نیمه خالی مشکلات را حل نمیکند بلکه آنها را مخفی میکند و موجب تکرار اشتباهات میشود.

    • بدون نام

      این اقا یادش رفته سر تمرین رفت جانشین علی دایی شد با بی ادبی و پرسپولیس نابود کرد حتی بازیگر خوبی هم نبود در فیلم پژمان هم اخراج شد حالا امده از کی روش ایراد میگیره وقتی منتقدین و مبیبنیم میفهمیم که کی روش واقع مرد با شرف و بزرگ و با دانشی بود حیف شد غریبانه رفت مثل ایویچ مثل ماهاجرانی و ..........................................................

    • بدون نام

      درخشان خفه شو

    • بدون نام

      یکی نیست به این مو قشنگ لنگی بگه خودت تو مربیگری چه غلطی کردی که حرف میزنی

    • حسن روح الامینی

      میخای تو رو بزارن چطوره موافقی

    • بدون نام

      با حمیدخان صددرصد موافقم بحثاش کارشناسانه ست مربیای هلندی برای تیم ملی فوق العاده اند امیدوارم لوییس فن خان یا گاس هیدینگ رو برای تیم ملی انتخاب کنن

    • بدون نام

      خفه بابا

    • بدون نام

      بایه مربی متوسط خارجی و بدونه لژیونرهاراحت میتونستیم قهرمان آسیا بشیم. درجایی که کره و استرالیا و ژاپن جوانگرایی کرده بودن

    • بدون نام

      بایه مربی متوسط خارجی و بدونه لژیونرهاراحت میتونستیم قهرمان آسیا بشیم. درجایی که کره و استرالیا و ژاپن جوانگرایی کرده بودن

    • کم حرف

      بیایم این دفعه شورای تیم ملی رو اداره کنیم مربیان والا مقام 1درخشان 2مایلی کهن 3ذولفغار نسب 4 استیلی 5 فریاد شیران 6ابرام چرخی سرپرست خاله ااقدس یک پزشک جراح زیبای هم بیارید به سرو سورت اقایان برسه تموم تیم ما تو اسیا اول تو جهان جز 4تا تیم اول به جان اقای درخشان ومایلی کمی رو این نظر فکر کنید (درخشان ومایلی می تونند نظر بدند من نمی تونم )

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج