۸۲۸۶۰۸
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

اثر مختل کننده تیروئید زنان و مردان کشف شد

محققان موفق به کشف اثر مختل کننده تیروئید زنان و مردان شدند که این عامل می تواند ابزاری برای بررسی اثر مختل کننده های اندوکرینی روی تیروئید باشد.

خبرگزاری مهر: مختل کننده های اندوکرینی(EDs) کلاسی از مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید مواد پر مصرف روزمره مانند پلاستیک ها، قوطی های ساخته شده از قلع، لوازم الکتریکی و خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی و آفت کش ها هستند.

این مختل کننده ها بی خطر نیستند. این مولکول ها با سیستم اندوکرین تداخل ایجاد کرده و تولید فیزیولوژیک هورمون ها و اثرات هدف این هورمون ها را مختل می کنند. به طور ویژه، این مختل کننده های اندوکرینی اثراتی را نیز روی سیستم تولید مثلی می گذارند و منجر به چاقی، دیابت نوع دو و بیماری های قلبی عروقی نیز می شوند.

شواهد قوی وجود دارد که مختل کننده های اندوکرینی با عملکرد تیروئید تداخل پیدا می کنند. این مختل کننده های اندوکرینی می توانند تغییراتی در غلظت های هورمون های تیروئیدی، متابولیسم محیطی این هورمون ها و پیام رسانی گیرنده های آن ها ایجاد کنند.

مکانیسمی که به موجب آن، روی محور تیروئیدی اثر می گذارند هنوز به خوبی شناخه نشده اند که به دلیل فقدان مقادیر کافی از بافت های تیروئید انسانی و ناتوانی در پیش بینی اثرات این مختل کننده ها بعد از قرار گرفتن در معرض دوز پایین است.

اخیرا پروژه ای موسوم به SCREENED با هدف ایجاد تست های آزمایشگاهی سه بعدی برای فائق آمدن بر این محدودیت ها شروع شده است. بر مبنای سازه های سه بعدی ساخته شده از سلول های تیروئید انسانی و جوندگان، این تست ها برای اولین بار ساختار و عملکرد غدد تیروئیدی طبیعی و در نتیجه مشخصه های آناتومیک عروقی و ریختی آن ها را تقلید می کنند.

این مدل های تیرومورفیک جدید سه بعدی و آزمایشگاهی، پیش بینی صحیح تر و تخصصی تر اثرات مختل کننده های اندوکرینی روی تیروئید را مقدور می سازند.

این تست ها اجازه شناسایی گزینشی پاسخ های زنان و مردان به قرار گرفتن در معرض این مختل کننده های اندوکرینی را می دهد. در این پروژه، محققین ارگانوئیدهای تیروئیدی انسانی از سلول های بنیادی تولید خواهند کرد و شباهت آن را با اندام طبیعی مقایسه خواهند کرد. این ارگانوئیدها می توانند ابزاری برای بررسی اثر مختل کننده های اندوکرینی روی تیروئید باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • iren

      پارازیتِ ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج