۸۲۹۱۶۶
۲۲ نظر
۵۰۰۴
۲۲ نظر
۵۰۰۴
پ

زیباکلام: مفاسد اقتصادی را تحریم‌ها به بار آورد؟

صادق زیباکلام استاد دانشگاه در یادداشتی با عنوان چرا اصلاح ساختاری؟ که شماره امروز آرمان امروز آن را منتشر کرده است نوشت: اخیــرا مقام معظم رهبری به رئیس مجلس دســتور داده اند که ظرف ۴ ماه آینده باید اصلاح ســاختاری در کشور صورت گیرد.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه در یادداشتی با عنوان چرا اصلاح ساختاری؟ که شماره امروز آرمان امروز آن را منتشر کرده است نوشت: اخیــرا مقام معظم رهبری به رئیس مجلس دســتور داده اند که ظرف ۴ ماه آینده باید اصلاح ســاختاری در کشور صورت گیرد.

در این راستا باید اذعان داشت، با هر نگاهی که به وضعیت جامعه ایران پس از چهل سال گذشته از انقلاب بنگریم، چه رویکرد اصولگرایانه داشته باشیم چه اصلاح طلبانه و چه میانه رو، واقعیت امر این اســت که نمی‌توان بسیاری از ضعف‌ها و ناکامی‌هایی که به وجود آمده را در چهلمین ســال انقلاب نادیده گرفت.

این ناملایمات شامل طیف گسترده‌ای از مشکلات و مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌شود. به علاوه نمی‌توان مسائل دیگری مثل احســاس ناامیدی که در میان اقشــار و لایه‌های جوانتر جامعه و نسل‌های بعد از انقلاب به وجود آمده را که ذاتا پیچیده‌تر هستند و صف گســترده جوانان متولد دهه ۶۰ و ۷۰ برای اینکــه از ایران بروند، مقابل سفارتخانه‌های کشور‌های خارجی نوبت گرفته اند، نادیده گرفت و صرفا آن را محصول افکار و نظریات یک عده که مخالف هستند تلقی کرد.

به هیچ روی نمی‌توان به عنوان مثال مشکلات، مسائل و دشواری‌های اقتصادی که به وجود آمده را نادیده انگاشت و حتی ابعاد آن را دست کم گرفت. اگر صرفا تحریم را بهانه کنیم و آن را موجب پیش آمدن چنین وضعی بدانیم، به خود دروغ گفته ایم. درســت اســت که تحریم‌ها با خود دشواری‌های زیادی به همراه آوردند، اما پرسش اساسی آن است که آیا مفاسد گسترده اقتصادی را که پس از چهل ســال دامن جامعه را گرفته، تحریم‌ها به بار آورده است؟

بسیاری از مشکلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، محصول ناکارآمدی مدیران است. یک نمونه از این مساله را می‌توان در مجلس سراغ گرفت؛ لذا می‌توانیم از خود بپرسیم که واقعا مجلس که باید در راس امور باشــد در کجای امور قرار گرفته اســت؟ از تعداد انگشت شــمار نمایندگان مجلس دهم که بگذریم، کسر قابل توجه و تقریبا اکثر قریب به اتفاق مجلســیان نظارت را فراموش کرده اند که یا درصددند با ارائه خدمات فقط به حوزه انتخابیه خود در دور آینده انتخابات نیز رای بیاورند.

اساسا نقش پاسخگویی مسئولان که بسیار به آن تاکید شده، در هر حوزه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد. اینکه بگوییم مشکل فقط در ناکارآمدی دولت دوازدهم یا بودجه ۹۸ اســت، سرخود کلاه گذاشتن است، چراکه هر اقتصاددان دیگری هم می‌خواست در شرایط کنونی بودجه سال ۹۸ را تنظیم کند، با توجه به درآمد نفتی، تحریم‌ها و وضعیت اقتصاد نمی‌توانست چیزی غیر از همین را ارائه کند.

همه می‌دانیم که بیش از دو سوم بودجه کل کشــور به شــرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ دولتی اختصاص می‌یابد که بخش عمد‌های از آن‌ها زیانده هستند و صرفا با کمک دولت است که سر پا ایستاده اند. باید دانست که الی الابد نمیتوان چنین شرایطی را پیش برد؛ بنابراین نه تنها زمان آن رسیده که مدیریت‌ها و کارکرد‌ها مورد تجدید نظر قرار گیرد، چه بسا دیر هم شده باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسن با این هوش ذکاوت مفسدان اقتصادی نفوذیهای اسراعیل هستند

      پاسخ ها

      • ‌‌‌‌ ( شب دراز است قلندر بیدار )

        اگر این دولت و‌مجلس تعطیل شود و طبق دستور رهبر کشور را به چند مدیر کار بلد و کارشناسان خبره تحویل دهند اصلا ایران به خارج از کشور احتیاجی ندارد

      • بدون نام

        بهترین راه دروغ گویی این که حرف دروغ و حرف راست باهم ترکیب بشن. اون موقع مردم فکر می کنند همه حرفا صادقانه است.

      • @

        استاد بیسواد مغز فندقی؟ تا امثالی مثله تو در دانشگاها باشن و مدام بذر نا امیدی بپاشن و مدام به مردم کشورشون توهین کنن و بگن شماها بی عرضه هستین انقلاب هیچ دستاوردی نداشته و تمام داشته های این مملکت رو نادیده بگیرن بله میشه همین! میشه اینکه جوونا برن جلو در سفارت واسه گرفتن ویزا. استاد بیسواد؟ هنوز هستند کسانی که به این انقلاب و کشورشون اعتمادو اعتقاد دارن و میگن ما میتونیم.تویی که بیش از بیست ساله تریبون دستته و مدام داری انقلابو نظامو میکوبی.تو نماینده آمریکا و اسرائیل در این کشوری مطمئنم ایرانی نیستی.یک بار من نشنیدم به جوونای کشورت افتخار کنی و بگی آفرین!اونقد احمقو بیسوادی که حد و مرز نداره! کسی که اینهمه دستاورد و پیشرفت رو نبینه قطعا یه مشکلی داره. توی علمو تکنولوژی ما در منطقه حرف اول رو میزنیم.اینا دستاورد نیست!پس اسمش چیه؟در هوافضا در موشکی در نانو ذرات در لیزری در هسته ای در سلولهای بنیادی در تولید فیبر کربن و و و اگه اینا اسمش دستاورد نیست پس چیه استاد بیسواد مغز فندقی؟

    • بدون نام

      تو حرف نزنی میمیری؟

      پاسخ ها

      • شهریار

        شما چی؟

    • بدون نام

      اقای زیبا کلام کا ملا درست میگوید مفسدان اقتصادی از امریکا دستور می گرفتند ۴۰سال انقلاب این مملکت بیرنگ کردنند باید اعدام شوند

    • خواجه حافظ شیرازی

      آدمی که ذاتش درست باشه تحت هیچ شرایطی به مال مردم طمع نمیکنه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ژست روشن فکری نگیرنفوذی

      • بی نام‌

        بگردید دنبال آدمهای ذات درست
        دوست عزیز وقتی کنترل نباشد امکان سو استفاده وجود دارد
        بدتر از فقدان کنترل نا کار آمدی و‌ناتوانی و ویژه خواری مدیران به فساد دامن زده است مدیرانی را مشاهده کرده ام که با سو استفاده در مدت کوتاه چندین ملک مسکونی خریداری کردند این نشان از ضعف سیستم کنترل و بازرسی در کشور است باید سازمان ونهادی ایجاد شود که بر اساس اطلاعات مردمی پیگیر شوند

    • بدون نام

      بیاجواب کیهان بده

    • مهدی

      شما فراموش نکنید که از 200سال قبل عوامل اداری کشور از خرد تا کلان برای همین فساد ها به بازی گرفته می شدن عواملی که نام میبرید صرفا بهانه آدرس غلط است.هر تحولی که اتفاق افتاده سیستمی مخفی عامل بوده تا شرایط را کنترل و سیطره داشته باشد.لذا پیوسته فساد و دزدی وجود داشته و خواهد داشت.چون سیستم سیطره نابود که نشده هیچ بلکه از شرایط جدید و احساس جدید استفاده کرده.

    • بدون نام

      ۰۷۱۴ نکنه از کلمه مفسد اقتسادی جانت به لرزه افتاد

    • بدون نام

      ۰۸۱۴ نکنه از کلمه مفسد اقتسادی ترسیدی

    • بشیری

      هر کاری ، حکومت ،قضاوت ،حتی جارو کردن خیابان که در این ناظری برای رسیدگی کردن به حسن اجرا نباشد آخرش گند کاری و دیکتاتوری ،رانت،پولشویی بابک زنجانی‌ها میشود اسراییل آمریکا بهانه

    • بدون نام

      ۰۸۱۴ مگر ۰۸۱۰ حرف ناحق میزند درست میگوید مفسد اقتسادی

    • بدون نام

      ۰۸۱۴ احتمالا از عومل بیگانه هست

    • بدون نام

      ۰۹۴۴ این یادت باشد که دشمن بزرگ ما اسراعیل هست و امریکا چیزی نمدونی نظر نده انها هم از عوامل بیگانه هستند طرفداری از دشمن نکن

    • بدون نام

      بابت تو لال شو چطور تو استاد دانشگاه شدی تو باید بری مربی مهدکودک شی فقط داستان برای کودکان تعریف کنی

    • بدون نام

      خفه شو آقای چرت کلام شمااگه مردم رو گول نمیزدید مردم رای نمیدادن هی میگفتی بین بدو بدتر بیایم رای بدیم که بدتره حداقل در نیاد فردا بدبخت میشیم الان که آقای بدتره رای نیورد الان خوشبخت شدیم ؟لعنت به شما لعنت به بده لعنت به بدترِ اهورامزدا خدای ایران تاوان بدی هایی که درحق این مردم این سرزمین کردین خواهد گرفت شک نکنین

    • بدون نام

      اشتباه نکن ضعف قانون و ضعف نظارت و نبود ترس از عواقب کار خلاف عامل اصلی هستند نه تحریم. تحلیلات عمق نداره.

    • کلان نگر

      مفاسد اقتصادی را همپاله های شما بوجود آوردند که روز حساب را منکر شده اند وایمان ندارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج