۸۳۰۸۴۴
۵۰۳۰
۵۰۳۰
پ

فوتبال مالکانه؛ موفقیت یا نسخه‌ای برای تجدیدنظر؟

تحقیرچلسی در ورزشگاه اتحاد بهانه‌ خوبی است برای بررسی سبک فوتبالی که منجر به این پیروزی بزرگ برای منچسترسیتی شد.

وبسایت نود: تحقیرچلسی در ورزشگاه اتحاد بهانه‌ خوبی است برای بررسی سبک فوتبالی که منجر به این پیروزی بزرگ برای منچسترسیتی شد.

پپ گواردیولا با تیکی تاکای معروف در بارسلونا از برجسته‌ترین چهره‌های سبک فوتبال مبتنی بر تملّک توپ و از صاحبان سبک در این زمینه است. بارسای پپ ۳ فصل با درو کردن عناوین مختلف از جمله ۲ قهرمانی در ۳ فصل لیگ قهرمانان تا تحمیل شکست‌های سنگین به رئال مادرید و قهرمانی در لالیگا و جام باشگاه‌های جهان جذاب‌ترین ویترین این شیوه از فوتبال بود و همه این موفقیت‌ها را وابسته به فوتبال مالکانه‌ای می دانستند که به بهترین شکل ممکن انجام می‌شد. اما بد نیست نگاهی به آمار تیم‌های موفق این فصل در لیگ‌های مختلف و میانگین درصد مالکیتشان بیندازیم تا عیار این سبک فوتبال برایمان بهتر سنجیده شود.

سلاطین مالکیت توپ

در لیگ برتر انگلیس، منچسترسیتی گواردیولا با میانگین مالکیت ۶۳.۴ درصدی تا اینجای فصل و فاصله‌ معنی‌دار با لیورپول که ۵۸.۲ درصد مالک توپ بوده، صدرنشین جدول فوتبال مالکانه است. یوونتوس همیشه پیروز در سری A درحالی تنها تیم بدون شکست لیگ‌های بزرگ اروپا و صدرنشین بی‌چون وج چون و چرای ایتالیاست که از جهت مالکیت توپ در جایگاه سوم و حتی بعد از آتالانتایی قرار دارد که در جدول رده‌بندی ششم است.

دراین لیگ اینتر با میانگین ۵۶.۵ درصد رتبه‌ اول این فهرست است. بارسلونا اگر چه همچنان از میراث پپ پاسداری می‌کند و در مالکیت توپ در لالیگا حرف اول را می‌زند اما صدرنشینی آنها را نمی‌توان کاملا به میزان مالکیت توپ نسبت داد. برای بررسی این موضوع در لالیگا مقایسه‌ درصد مالکیت رئال بتیس که دومین تیم مالک توپ و ششمین تیم جدول است با رئال‌مادرید که در رده‌ سوم تملک توپ و جایگاه دوم لالیگاست می‌تواند گویا و معنی‌دار باشد.

بوندس‌لیگا، مانند بقیه

حتی بوندس لیگا هم از این قاعده مستثنی نیست و دورتموند صدرنشینی‌اش را مدیون بالاتر بودن آمار تصاحب توپ نسبت به بایرن مونیخ نیست و در این زمینه بایرن با اختلاف حدود ۴ درصد نسبت به دورتموند در جایگاه نخست این آمار قرار گرفته است. بایرن با ۶۳.۲ درصد و دورتموند با ۵۶.۵ در این رده بندی اول و دوم هستند؛ در حالی که در جدول امتیازات ادورتموند با ۵ امتیاز اختلاف به قهرمانی این فصل نزدیک تر است.

لوشامپیونه هم وضعیتی مشابه لالیگا دارد و می‌توان اول بودن پاریسی‌ها را بخاطر برتری در همه‌ شاخص‌های فنی دانست و جایگاه دوم تیم لیل در جدول رده‌بندی که از حیث مالکیت توپ حتی بین ۵ تیم اول هم نیست، نتایجی مشابه سایر لیگ‌ها را نشان می‌دهد. درهلند، آژاکس علیرغم تملک ۶۰.۹ درصدی و عنوان اول این شاخص در اردیویسه در جدول امتیازات از آیندهوون صدرنشین عقب افتاده است. این موضوع در لیگ روسیه هم صدق می‌کند. این تکرار نمی‌تواند ناشی از اتفاق باشد و شکست‌های گاه و بیگاه معروف‌ترین استفاده کننده‌ این سبک از فوتبال یعنی پپ گواردیولا در روزهای بزرگ می‌تواند ما را برای تجدیدنظر در مورد نجات‌بخش بودن قطعی این نسخه دچار تردید کند.

اگر چه تیم‌های پپ و سایر تیم‌هایی که از این شیوه بهره می‌برند به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده‌اند اما آمار بالا نشان می‌دهد برای کسب موفقیت و تکرار آن نمی‌توان تنها به فوتبال مبتنی بر تملک توپ دلخوش بود و شاید این سبک فقط یکی از فاکتورهای موفقیت باشد. برای تداوم نتایج خوب و بردن جام‌ها باید علاوه بر مالکیت توپ به عواملی مثل داشتن اسطوره‌ای مثل مسی یا خط هافبکی بسیار آماده مثل منچسترسیتی و دیگر شاخص‌های فنی چشم داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج