جاباما
۸۳۴۰۸۲
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

چند راهکار برای مقابله با سردردهای میگرنی

میگرن تنها یک سردرد ساده ‏نیست، بسیاری از اوقات با علائم مختلف و آزاردهنده همراه است که عملکرد و فعالیت‌های روزانه فرد را مختل ‏می‌کند.

روزنامه شهروند نوشت: میگرن تنها یک سردرد ساده ‏نیست، بسیاری از اوقات با علائم مختلف و آزاردهنده همراه است که عملکرد و فعالیت‌های روزانه فرد را مختل ‏می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد میزان ابتلاء به سردردهای میگرنی در ایران، بالاتر از میانگین جهانی است.

‏گفته می‌شود حدود ١٠‌‬ درصد مردان و ٢٠‌‬ درصد زنان ایرانی، سردردهای میگرنی دارند. متخصصان مغز و ‏اعصاب می‌گویند ١٠‌میلیون ایرانی مبتلا به سردردهای میگرنی، تعداد بیشتری به سردردهای تنشی و یک و ‏نیم‌میلیون نفر به سردردهای مزمن مبتلا هستند؛ یعنی در بیش از نیمی از روزهای یک ماه، سردرد دارند.

حالا زنان اصلی‌ترین قربانیان سردردهای میگرنی‌اند؛ به طوری که اعلام می‌شود آنها ٤ برابر مردان ‏دچار این سردردها می‌شوند.

این سردردها را باید از سردردهای دوره بارداری و پس از زایمان به‌ویژه در شش ‏هفته اول بارداری جدا کرد، همچنین به گفته متخصصان مغز و اعصاب، برخی دیگر از سردردها به آرتروز ‏گردن یا گرفتگی عضلات گردن در زنان مربوط است، بنابراین منشأ اصلی سردرد مشکلات در گردن است نه سردردهای میگرنی و تنشی که با معاینه و عکسبرداری قابل تشخیص است‎.

میگرن تنها یک سردرد ساده نیست، بسیاری از اوقات با علائم مختلف و آزاردهنده همراه است که عملکرد و فعالیت‌های روزانه فرد را مختل ‏می‌کند.

تهوع شدید، مشکلات شناختی، مشکلات بینایی و آشفتگی، تنها بخشی از پیامدهای آن است که ‏ممکن است ساعت‌ها و حتی روزها، فرد را درگیر کند. در گزارشی که بر روی سایت اطلاعات دارویی قرار ‏گرفته چند راهکار برای همزیستی مسالمت‌آمیز با میگرن پیشنهاد شده است.

میگرن چیست؟

میگرن یک حمله سردرد شدید است که می‌تواند ٤ تا ٧٢ ساعت طول بکشد و با علائمی مثل تهوع و ‏استفراغ شدید، حساسیت به نور و صدا و در برخی موارد اختلالات شناختی و حساسیت عصبی، همراه باشد. ‏حساسیت بیمار می‌تواند در این دوره به‌حدی زیاد شود که با یک لمس ساده، احساس درد و ناراحتی داشته ‏باشد.

شروع تجربه حملات میگرن ممکن است از کودکی باشد و شدت آن در بزرگسالی - ٣٥ تا ٣٩ سالگی ‏‏- بیشتر شود. احتمال ایجاد حملات میگرن در زنان سه برابر مردان است، همچنین مدت زمان حمله میگرنی ‏در زنان طولانی‌تر است. تحقیقات نشان می‌دهد ابتلاء به میگرن مزمن، کیفیت زندگی و میزان فعالیت بیمار را ‏کاهش می‌دهد. ‏

٥ پیشنهاد برای کاهش دردهای میگرن

داروهای تجویزی و بدون نسخه: برای کنترل درد حملات میگرن، مصرف ضد دردهای غیر استروییدی‎ ‎‎(NSAIDs) ‎‏ مثل آسپرین، ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن شایع است.‏

تریپتان‌ها و آگونیست، گیرنده‌های سروتونین هستند و با فعال شدن گیرنده‌های سروتونین، ‏سطح آنها سروتونین در بدن افزایش می‌یابد.

بر اساس مطالعه‌های انجام شده، کاهش سطح سروتونین بدن یکی از علت‌های شروع حملات میگرن است، از‎ ‎ این رو تریپتان‌ها برای کنترل و پیشگیری از حملات میگرن تجویز ‏می‌شوند اما در همه افراد جوابگو نیستند.

‏‎ارگوتامین یک ماده شیمیایی است که برای کنترل سریع درد به کار ‏می‬‌رود. این دارو معمولاً در بیمارانی که فاصله حملات سردرد میگرن در آنها طولانی است و به‌طور متناوب ‏مبتلا به سردرد نمی‌شوند، تجویز می‌شود‎.

ارگوتامین یک منقبض‌کننده عروق خونی است. یعنی با انقباض عروق مغزی موجب کاهش جریان خون می‌‏شود.

البته این عملکرد می‌تواند زمینه عوارض قلبی - عروقی را هم فراهم کند به همین دلیل مصرف آن در ‏افرادی که فاصله حملات میگرن در آنها کم است، توصیه می‌شود‬ داروهای ضد تهوع در مواردی که حملات با تهوع و استفراغ شدید همراه باشد، همراه با سایر داروهای ضد ‏میگرن مورد استفاده قرار می‌گیرند‎.‎‏

‏‎متخصصان توصیه می‌کنند مصرف داروهای کنترل‌کننده حملات میگرن، بهتر است هرچه سریع‌تر و در شروع حمله یا احساس شروع حمله مصرف شوند تا با شروع اثر سریع‌تر ‏بتوانیم به حداکثر اثرگذاری و کنترل حمله دست یابیم‎.‎‏

داروهای پیشگیری‌کننده از حملات هم برای برخی ‏بیماران تجویز می‌شوند اما بیشتر به کنترل علائم بیمار می‌پردازند و همزیستی با این بیماری را آسان‌تر ‏می‌کنند‎.‎‏

داروهای پیشگیری‌کننده میگرن می‌توانند از دسته داروهای ضد فشار خون، ضد تشنج و یا ضد ‏افسردگی باشند با این وجود، بیشتر درمان‌ها می‌توانند عوارضی داشته باشند و به همین دلیل با اقبال کمتری مواجه هستند.

مکمل‌های دارویی: ‏‎برخی مکمل‌ها در پیشگیری از حملات میگرن استفاده می‌شوند. از آن‌‬ جا که مکمل‌های دارویی به راحتی در دسترس هستند و عوارض داروهای شیمیایی را ندارند، مصرف آنها مورد ‏توجه بیماران است.‏

*منیزیم یک ماده معدنی است که در بسیاری از پروسه‌های داخل بدن مثل متابولیسم و تنظیم فشار خون ‏نقش اساسی دارد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های حاوی منیزیم، در کاهش تعداد دفعات و فواصل حملات سردرد میگرنی مؤثر است، اما این فرضیه هنوز به‌طور کامل پذیرفته نشده است‎.‎

ملاتونین هورمونی است که در تنظیم خواب و بیماری در جانوران و محافظت سلول‌ها در برابر استرس‌های ‏اکسیداتیو که منجر به تخریب و مرگ سلولی می‌شوند در گیاهان، نقش دارد.

‏‎برخی مطالعات هم نشان داده که این هورمون می‌تواند در پیشگیری از حملات میگرن مؤثر باشد و در مقایسه با داروهای دیگر پیشگیری ‏کننده، فواید آن بیشتر است و در عین حال عوارض کمی دارد‎.‎

گیاه بابا آدم، ‏‎عصاره ریشه این گیاه در اروپا و برخی نواحی آمریکای شمالی و آسیا رشد می‌کند، این گیاه بر ‏روی پیشگیری از حملات میگرن مؤثر است، اما برخی متخصصان معتقدند استفاده از مکمل‌های گیاهی و ‏غذایی برای درمان بیماری‌ها باید با احتیاط صورت گیرد‎.‎

نورومدولاسیون درمانی‎‏: ‏‎نورومدولاسیون درمانی با تحریک مغز ‏و اعصاب نخاعی، می‌تواند منجر به بهبود یا مهار عملکردهای متنوعی در سیستم عصبی شود.

بعضی مواقع این درمان با روش ایمپلنت تجهیزات تخصصی در بدن انجام می‌شود‎.‎ این نوع از درمان بیشتر برای بیماری‌های ‏مزمن که با دردهای شدید یا تشنج درگیرند، استفاده می‌شود‎.‎

روش‌های ‏T-SNS‏ و ‏STMS‏ در حال حاضر مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است که ‏STMS برای درمان میگرن حاد با گذاشتن تجهیزات بر روی سر بیمار و مخابره امواج مغناطیسی و‎ TSNS ‎با ‏نصب تجهیزات روی پیشانی و مخابره امواج مغناطیسی به پیشانی، چشم‌ها و سینوس‌ها برای درمان پیشگیری ‏کننده در میگرن مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است‎ .‎

مدیتیشن (مراقبه): ‎‎مدیتیشن تأثیر بسزایی در کاهش استرس و درد دارد و این اثر به‌عنوان یک خبر ‏پزشکی در دنیای امروز مخابره و تأیید شده است‎.‎‏ تحقیقات نشان می‌دهد که مراقبه روحی، می‌تواند تحمل ‏ درد را افزایش دهد و منجر به کاهش تعداد دفعات حمله میگرن می‌شود.

طب سوزنی‎: ژورنال‎ MNT ‎در مطالعات خود در گذشته، گزارش کرده که طب سوزنی می‌تواند به‌عنوان درمان جایگزین در دردهای مزمن مؤثر باشد.

اخیراً مقاله‌ای در ژورنال‎ JAMA ‎به چاپ رسیده که نشان ‏می‌دهد، طب سوزنی می‌تواند در کاهش تعداد دفعات و شدت حملات میگرنی که بدون احساس اولیه (اختلال بینایی، یا مشکل شناختی، توهم صدا یا بویایی) هستند، نقش داشته باشد .‎

این مسأله از مطالعات ‏قدیمی حمایت می‌کند. به همین دلیل طب سوزنی در افراد مبتلا به میگرن که قصد دارو درمانی ندارند، ‏توصیه می‌شود.

‎اگرچه میگرن می‌تواند آزاردهنده و مخل فعالیت‌های روزمره شود، اما با شناخت راهکارها و ‏رعایت شرایط پیشگیری از حملات میگرن و عمل به توصیه‌های پزشک، می‌توان با آن همزیستی مسالمت ‏آمیزی برقرار کرد‎.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      میدانی برای چی سرمان درد میکند بخاطر ظلم وبی عدالتی توی مملکت

    • مرتضی

      خبری مفید وجامع بود با تشکر از اطلاع رسانی شما

      پاسخ ها

      • حرف تو حرف

        میگرن درد جهنمی که زندگی انسان را فلج میکند وتا کسی به این درد مبتلا نشود به هیچ عنوان درکی از این بیماری نخواهد داشت

      • ناصر

        سلام.من انواع درمانها اعم از تب سوزنی،بوتاکس،
        مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی رو تجربه کردم،
        ولی برای تسکین سردردهای میگرنی و تنشی که شدیدترینها هستند(خودم به این نوع مبتلا هستم) سوماتریپتان تزریقی،یعنی میگرستاپ رو پیشنهاد می کنم.
        برای پیشگیری و درمان موثر استفاده مرتب و صحیح
        (طبق دستور مصرف)اسپری میگرن کات رو پیشنهاد میکنم،واقعا عالیه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج