جاباما
۸۳۴۲۰۱
۱۲ نظر
۵۰۱۶
۱۲ نظر
۵۰۱۶
پ

ایست مجلس به پزشکان فراری از مالیات

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب‌ها در حالی با مصوبه دیروز بهارستانی‌ها اجباری شد که بر اساس گزارش‌ها، حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد.

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب‌ها در حالی با مصوبه دیروز بهارستانی‌ها اجباری شد که بر اساس گزارش‌ها، حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد.

آن‌طور که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، تنها پزشکان ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند. اوایل شهریور ماه همین امسال بود که سیاوش غیبی پور، نماینده شورای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی تهران نیز از فرار مالیاتی ۸۰ درصدی پزشکان به رسانه‌ها خبر داده بود. این آمارها با توجه به تغییر در وضعیت دخل و خرج دولت به دلیل محدودیت‌‎ها در فروش نفت نگرانی‌هایی را در میان سکانداران اقتصادی ایجاد کرد تا پرونده درآمدهای مالیاتی به جای نفت روی میز مسئولان باز شود.

نکته قابل تامل این ماجرا این است که با وجود هشدارهای کارشناسانه مبنی بر عدم وابستگی به درآمدهای نفتی و جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی، آمارهای عجیب و غریبی درباره میزان فرار مالیاتی به گوش می‌رسد که به‌نظر می‌رسد شرایط را برای مدیریت هزینه‌ها سخت‌تر از همیشه کرده و سکانداران اقتصادی را در تنگنای بیشتری قرار داده است. در این زمینه بحث فرار مالیاتی پزشکان نکته‌ای است که مدت‌هاست زیر سایه انتقادهای کارشناسی قرار گرفته و بسیاری از آگاهان اقتصادی بر ساماندهی این وضعیت هشدار می‌دهند.

بحث فرار مالیاتی پزشکان در حالی مطرح است که به دلیل توجه و نیاز کشور به درآمدهایی غیر از درآمدنفتی، همواره کارشناسان و متولیان برلزوم اخذ مالیات از پزشکان تاکید داشتند. در همین راستا نیز بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی همواره بر این موضوع تاکید می‌‎کنند که برای بهبود وضعیت درآمدهای مالیاتی کشور، ضروری است تا از فرار مالیاتی پزشکان جلوگیری کرد. این ماجرا با اینکه طی سالیان اخیر بسیار مورد توجه بود اما اقدامی عملی برای اجرای آن انجام نشد و به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران اقتصادی به دلیل نبود قانون مناسب در این زمینه همواره به بی‌راهه رفته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی از سازمان امور مالیاتی انتقاد کرده بود که چرا میزان مالیات پزشکان را ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین زده است. در گزارش مفصل مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: کارشناسان حوزه سلامت مقدار واقعی مالیات پزشکان را حدود ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین می زنند، اما سازمان امور مالیاتی مالیات پزشکان را حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین زده است.

به‌نظر می‌رسد با توجه اینکه درآمدهای نفتی کشور در سال جاری کاهش قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته دارد، سکانداران اقتصادی در زمینه اخذ مالیات از مشاغلی همچون پزشکی قوانین سخت‌گیرانه‌تری را وضع کرده‌اند. در همین راستا از تابستان سال جاری زمزمه‌هایی در زمینه طرح قانون برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی پزشکان از تابستان سال جاری بود که به گوش می‌رسید.

نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: «پزشکان هم همچون سایر بخش‌های اقتصادی به این موضوع در جهت شفاف سازی منابع ملی خود بی‌توجهی می‌کنند، ضمن اینکه وکلا، قضات، دادگستری و سایر مشاغلی که در آنها امکان درآمدهای فوکوسی وجود دارد دستگاه الکترونیک نصب شده ندارند که بتوان به اطلاعات کامل مالی آنها دسترسی پیدا کرد.» با چنین انتقادهایی بود که دیروز بالاخره مجلس با مصوبه‌ای گام‌های بلندی در زمینه ساماندهی این وضعیت برداشت و پزشکان را مکلف کرد تا برای بهبود وضعیت فرارهای مالیاتی از دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده کنند.

هادی حق شناس، اقتصاددان، با بیان اینکه نوع تجارت در ایران به فرار مالیاتی دامن زده است، به مهر گفت: «از جمله کسانی که به راحتی مالیات پرداخت نمی‌کنند و یا مالیات علی‌الراس پرداخت می کنند پزشکان هستند؛ این در حالی است که پزشکان جزء اقشار پردرآمد جامعه بوده و عدم پرداخت مالیات از سوی آن‌ها، هیچ توجیهی ندارد.»

هادی حق شناس افزود: «گاهی یک پزشک عمومی از پزشک متخصص درآمد بیشتری دارد اما این درآمدها جایی ثبت نمی شود؛ از این رو الزام به نصب دستگاه کارتخوان در مطب به نفع سیستم مالیاتی کشور است.»

او با بیان اینکه تا به امروز بخشی از درآمدهای کشور از محل فروش نفت و فروش باقی دارایی‌های دولت بوده است که این منبع درآمد دیر یا زود به اتمام می رسد، تاکید کرد: «اقتصاد ایران دیگر چنین تابی ندارد که فقط با پول نفت و فروش دارایی ها اداره شود؛ رفتن به سمت اخذ مالیات دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک الزام اجتناب ناپذیر است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واون وقت برای 30 تا 35 میلیارد باقی مانده چه کرده اند ؟؟؟؟؟!!!!!!!

      پاسخ ها

      • ا م

        اولا سالهاست که تعرفه درمان بسیار کمتر از تورم و تغییر قیمت ها رشد کرده و ابلاغ شده است. درحالی که موادووسایل. اجاره اماکن درمانی. حقوق پرسنل .هزینه زندگی .و.... هرساله حداقل 20 در صد افرایش دارد .تغییر تعرفه های درمان زیر 10 درصد بوده. .ثانیا بسیاری از مراکز درمانی بعلت مشکل بیماران نرخ خدمات خود را زیر تعرفه دولت از مردم می گرفتند. از این به بعد چون بسیاری از مراکز درمانی که خدمات به قشرهای آسیب پذیز می دهند و در آستانه ورشکستگی بوده یا خواهند بود .مجبور به افزایش تعرفه تا حد قانونی شده ودولت نیز مجبور به بالا بردن تعرفه درمان می گردد. اینبار نیز دردمندان هستند که متضرر می شوند.

      • AAAAAAAAA

        مجلس با این حرکات ناشیانه پول مردم را هدر ندهید.

    • بنده ی خدا

      همان مالیاتی که از پزشکان می‌گیرند را پزشکان از بیمارانشان دریافت می‌کنند بصورت مازاد مگر اینکه نظارتی بر آنان باشد

    • بدون نام

      از فردا خرابي پوزها شروع ميشه و مطالبه پول نقد ميكنند ....!!!!!

    • علی

      با سلام. علاوه بر پزشکان،صنوف دیگر مثلل آرایشگران طلافروشان بساز و بفروش ها نمایشگا ه های ماشین و ... فراموش نشود

    • وحید

      بازم پول برای اختلاس کم آوردن دنبال راه چاره میگردن.

      از ما جماعت کارگر و کارمند چون سر هر ماه مالیات کم میشه راضی نیستیم کسی اینطوری فرار کنه ولی اگر از مالیات پزشکان به چشم طمع دیده بشه و یک یا چند خائن ملت یا انگل زاده هاشون برای اهداف کثیف خودشون استفاده کنن، همون بهتر که توسط خود پزشکها خورده شه که حداقل درمان درد دردمندان هستن

    • کارمند

      مجلس باید تصویب کند از آستان قدس ودیگر سازمانها وارگانهایی که مالیات نمیدهند هم مالیات گرفته شود

    • بدون نام

      من یه دانشجوی دستیاری تخصصی پزشکی در حال فارغ التحصیل هستم و حاضرم در صورت اجازه مطب از افراد نیازمند چیزی نگیرم و به جای دادن مالیات انرا مستقیما به خانواده های نیازمند و کارگران زحمتکش بدهم تا اون مالیات به خزانه نره تا اقازاده ها و اختلاسگران جیبهاشون پر تر نشه و برای خودشون اونور مرز حال نکنن و متاسفانه پزشکان بی دردی نیز وجود دارن که باعث بدنام شدن پزشکان دیگر شده اند و ما نیز از همین مردم هستیم و از درد و نداری مردم بسیار ناراحت هستیم

    • سربانتین

      باز پزشک ها پول بگیرند تو همین کشور خرج می کنن ، حداقل یه کمکی به چرخه اقتصاد کشور میشه نه اینکه دولت بگیره بره سوریه و لبنان هزینه اش بکنه من که راضی ترم مردم ایران بخورند تا کشور های دیگه

    • بدون نام

      همینجوری با اخذ ویزیت های گران و زیر میزی پدر مردم را درآورده اند...مالیات بگیرین ...بازم بیشتر پدر مردم را در میاورند...

    • پیر دنیادیده

      سالهایی که مالیات پرداخت نکرده اند چه می شود ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج