۸۳۶۵۶۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

مردمی‌ترین شاعر زبان فارسی کیست؟

​زیبا اشراقی گفت: زبان روان و موسیقی نرم کلام او در کنار ارزش‌های اخلاقی رایج و احساسات عاشقانه متناسب با ذوق و اعتقادات مشترک و به سرعت قابل درک، سعدی را به مردمی‌ترین شاعر همه ادوار شعر فارسی از نظر گستردگی مخاطبان بدل کرده است.

ایبنا: زیبا اشراقی در بخش‌هایی از رساله «زیبایی‌شناسی تکرار در غزل سعدی» می‌گوید: سعدی، شاعر بی‌رقیب شعر فارسی در غزل عاشقانه و زبان سهل و ممتنع است. زبان روان و موسیقی نرم کلام او در کنار ارزش‌های اخلاقی رایج و احساسات عاشقانه متناسب با ذوق و اعتقادات مشترک و به سرعت قابل درک، سعدی را به مردمی‌ترین شاعر همه ادوار شعر فارسی از نظر گستردگی مخاطبان بدل کرده است.

او ادامه داد: درباره سعدی و شعر او تاکنون بسیار سخن رفته است، اما اغلب به مضامین آثار و جوانب دانش شاعر در اخلاق و عرفان و لغت و ادب عربی و فارسی و... پرداخته‌اند و از منظر فرم، کمتر در باب شعر او پژوهش شده است. البته سخن گفتن از سبک سعدی و بررسی ابعاد هنر او نیز کاری «سهل و ممتنع» است.

از سویی، ساختارهای نحوی شعر او، بیشترین نزدیکی را با جمله‌های معیار و هنجار زبان فارسی دارند و از سوی دیگر، تمام برجسته‌سازی‌ها و هنجارگریزی‌های شعری او، در همین بافت و ساخت طبیعی و سهل و ساده اتفاق می‌افتد.

همسر زنده‌یاد قیصر امین‌پور با اشاره به ویژگی‌های شعر سعدی گفت:‌ سعدی غالبا با زبان ساده و طبیعی و «عاری از استعاره» و با حداقل جابه‌جایی در ارکان جمله‌های خبری و انشایی سخن می‌گوید. تکرار، همواره دلپذیر نیست و به تعبیر دکترشفیعی‌کدکنی؛ «تکرار از دیدگاه روانشناسی، مهم‌ترین عامل القای فکر است. اما از دیدگاه ادبی و مسائل ساخت و صورت، زشت است». اعجاز سعدی در همین است که از عامل روانشناسی تکرار بیشترین بهره را می‌برد ولی نقطه ضعف تکرار را که مربوط به ساخت و صورت شعر است، پنهان می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج