۸۳۷۵۰۹
۱۶ نظر
۵۰۱۲
۱۶ نظر
۵۰۱۲
پ

«جیش محمد»؛ اسم رمز تنش میان هند و پاکستان

حمله انتحاری گروه تروریستی موسوم به &#۰۳۹;جیش محمد&#۰۳۹; به نیروهای هندی در &#۰۳۹;پولواما&#۰۳۹; در کشمیر و کشته شدن دستکم ۴۱ تن از آنها، به تنشی دنباله دار میان هند و پاکستان تبدیل شده است.

برترین ها: حمله انتحاری گروه تروریستی موسوم به 'جیش محمد' به نیروهای هندی در 'پولواما' در کشمیر و کشته شدن دستکم ۴۱ تن از آنها، به تنشی دنباله دار میان هند و پاکستان تبدیل شده است.

گروه تروریستی جیش محمد مسئولیت این حمله را پذیرفته و پاکستان ادعای دست داشتن در این حمله را که از سوی مقامات هندی مطرح می‌شود؛ رد کرده است. در پاسخ به این حمله، هند یک اردوگاه در منطقه تحت کنترل پاکستان در جامو و کشمیر را هدف قرار داد. این تنش با سرنگون شدن ۲ هواپیمای هندی و یک جنگنده F-۱۶ پاکستان به اوج رسید.

«جیش محمد»؛ اسم رمز تنش میان هند و پاکستان

پاکستان پس از این حمله اعلام کرد که به این اقدام هند واکنش نشان خواهد داد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم در بیانیه ای اعلام کرد: 'پاتریک شاناهان' معاون وزیر دفاع آمریکا با هر دو کشور در ارتباط است و برای کاهش تنش میان هند و پاکستان تلاش می کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه هم نسبت به تشدید تنش‌ها میان هند و پاکستان ابراز نگرانی کرد و از طرفین خواست تا خویشتندار باشند.

تارنمای اتحادیه اروپا در این رابطه به نقل از موگرینی نوشت: از سرگیری تماس‌های دیپلماتیک در سطح سیاسی و اجرای اقدامات فوری از سوی دو طرف را مهم خواند و هشدار داد که تداوم اختلافات عواقب جدی و خطرناکی برای دو کشور و کل منطقه در پی خواهد داشت.

چند روز پیش نیز رسانه های پاکستانی خبر دادند: نیروی هوایی این کشور دو جنگنده هندی را سرنگون کرده و یک خلبان هندی را اسیر کرده است.

«جیش محمد»؛ اسم رمز تنش میان هند و پاکستان

پس این رخداد؛ وزارت خارجه هند ضمن احضار کاردار پاکستان در دهلی نو، خواهان تحویل فوری خلبان اسیر شده خود در این کشور شد.

همزمان دولت پاکستان ضمن اعلام مجدد از آمادگی این کشور برای مذاکره با هند، گفت اسلام آباد نه فقط درباره مساله تروریسم بلکه خواهان مذاکره درباره تمامی مسائل با دهلی نو است.

دیروز نیز اسلام ایاد برای نشان دادن حسنیت خود در بهبود روابط با هند و کاهش تنش ها، خلبان جنگنده ای را که در این کشور سرنگون شده بود، به هند تحویل داد.

همچنین دولت اسلام آباد در ادامه حل تنش نظامی با هند بخشی از فضای هوایی کشور خود را برای تردد هواپیماها باز کرد.

روز گذشته رسانه های پاکستانی خبر دادند که سفارت جمهوری اسلامی پاکستان در تهران در بیانیه ای از دولت جمهوری اسلامی ایران مصرانه تقاضا کرده که نقشی فعال در تنش زدایی و یافتن راه حلی صلح آمیز برای این معضل ایفا کند».

پس از انتشار بیانیه سفارت پاکستان در تهران، محمد جواد ظریف در گفت وگوی تلفنی با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دو کشور اعلام و دو طرف را به خویشتنداری و انجام هر چه سریعتر گفت وگو دعوت کرد.

رویترز هم گزارش داد که سرلشکر 'آصف غفور' سخنگو و مدیرکل روابط عمومی ارتش پاکستان (ISPR) در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران طی تماس تلفنی با همتای پاکستانی ضمن ابراز نگرانی از تنش های اخیر، از آمادگی تهران برای کمک به حل مسالمت آمیز مسائل میان پاکستان و هند خبرداد، گفت ما از پیشنهاد دوستان ایرانی خود کاملا حمایت و استقبال می کنیم.

وی با ابراز تشکر از مواضع دولت ایران در خصوص تحولات اخیر منطقه ای افزود ایران کشور دوست ما است، و دوستانی نظیر ایران، ترکیه و چین هرگز فرقی در روابط خود با ما و هند قائل نیستند و تلاش دارند تا تمامی مسائل به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

عبدالمحمد طاهری در گفت وگو با دیپلماسی ایران در خصوص آینده تنش پاکستان و هندوستان در منطقه کشمیر معتقد است: اساسا رفتار و نگاه پاکستان و آی اس آی، نگاه درستی به مقوله امنیت در مرزهای مشترک خود با همسایگانش نیست. شاید بتوان تنش های شکل گرفته چند روز پیش میان اسلام آباد و دهلی نو را مدیریت کرد که به نظر می‌رسد قابل مدیریت باشد؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده هندوستان تا این حد خویشتنداری کند.

استقلال پاکستان و جدایی از هند در سال ۱۹۴۷ میلادی، وقوع چندین جنگ میان دو کشور، رقابت در آزمایش های اتمی و پرتاب موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، بازداشت صیادان در آبهای آزاد، موضوع برداشت از حوزه های آبی مشترک، مشکلات اخذ روادید تجاری، اقدامات تروریستی در دو کشور، قربانی شدن شهروندان پاکستانی و هندی و انگشت اتهام بسوی اتباع دو کشور در این حملات و درگیری ها میان مرزبانان هند و پاکستان را می توان از دلایل عمده سردی روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور همسایه در منطقه جنوب آسیا عنوان کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لطفا جیش رو اعراب گذاری کنید: جِیش به معنی ارتش و سپاه است.

    • هادی

      الان که پاکستان درگیر با هند است ایکاش مسئولین ایرانی از وضع پیش آمده استفاده کرده و برای امنیت در مرز شرقی کشور حداکثر تلاش را بنمایند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسئولان ما توهم امنیت دارن واسه همین اینطور مرزهای شرقی
        و از اونطرف مرز با عراق و رها کردن

    • بدون نام

      چرا این اسم ؟ چرا نام مبارک محمد برای این گروه تروریستی؟

    • بدون نام

      لعنت به همه این جِیشهای ساخت پاکستان که جیش الظلم هم از همینها سر در اورد.

    • بدون نام

      مخ سفیر پاکستان در تهران کار کرده که پاکستان خالش از این طرف راحت باشد ..مردک کلی نیرو های ایرانی جان دادند و قاتلین فرار کردن به پاکستان اونم خواستی بررسی کن ؟

    • بدون نام

      بی تربیت های بی شعور. چه اسمیه آخه گذاشتن.

    • فرناز

      ای کاش ایران هم با هند همکاری کنه کلا پاکستان رو محو کنیم از کره زمین. والا به چه درد می خوره یه کشور تروریست پرور ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فرناز خانم در جریان هستید که دارید در مورد بالغ بر 250 میلیون نفر صحبت می کنید؟؟

      • بدون نام

        همون نابودی و محو اسرائیل و در دستور کار قراردادید و باعث میلیاردها دلار هزینه برای ایران شدید بسه هند خودش قدرتمنده بمب اتمی هم داره خیلی دلش میخواد خودش پاکستان و نابود کنه

      • بدون نام

        یعنی پاکستان 3 برابر ایران جمعیت داره؟؟؟!!!!!

    • بدون نام

      خدا نابود کن هر چه جیش در پاکستان هستن

    • بدون نام

      هند پنجمین قدرت برتر نظامی دنیاست و پاکستان هم دهمین
      اگه جنگ جدی بشه جنگ تمام عیاری خواهد شد

    • بدون نام

      نتیجه ای که میشه گرفت اینکه هواپیماهای قدیمی امریکا بهتر از هواپیماهای جدید هندی هستن

    • بدون نام

      هر دو کشور آریایی هستن و میلیون ها نفر مسلمان دارن
      ما هر دو کشور را به صلج دعوت میکنیم

    • بدون نام

      پاکستان ترسید خلبان هندی رو آزاد کرد تا جنگ تموم شه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج