جاباما
۸۳۸۰۲۳
۴ نظر
۷۴۷۰
۴ نظر
۷۴۷۰
پ

عمل آپاندیس و مراقبت‌های بعد از آن

عمل آپاندیس برای حذف آپاندیس انجام می‌شود. عمل جراحی آپاندیس نوعی عمل اورژانسی رایج است که برای درمان آپاندیسیت، یعنی بیماری التهابی آپاندیس انجام می‌شود.

وب‌سایت نبض ما: عمل آپاندیس برای حذف آپاندیس انجام می‌شود. عمل جراحی آپاندیس نوعی عمل اورژانسی رایج است که برای درمان آپاندیسیت، یعنی بیماری التهابی آپاندیس انجام می‌شود.

آپاندیس چیست؟

آپاندیس، کیسه کوچک لوله‌ای شکل است که به روده بزرگ متصل است. آپاندیس در سمت راست و پایین شکم واقع شده است. عملکرد دقیق آپاندیس کاملا مشخص نیست.

آپاندیس یکی از ارگان‌های مهم بدن است و طبق برخی تحقیقات پزشکی در رفع اسهال، التهاب و عفونت‌های روده کوچک و روده، موثر است، اما بدون آپاندیس می‌توان به حیات خود ادامه داد.

هنگامی که آپاندیس التهاب پیدا کرده و متورم می‌شود، باکتری‌ها می‌توانند به سرعت در داخل این اندام نفوذ کرده و منجر به تشکیل توده‌های باکتری شوند. در نتیجه، این ساختار باکتری می‌تواند باعث ایجاد درد در اطراف شکم شود که این درد، تا سمت راست و پایین شکم گسترش پیدا می‌کند.

عمل آپاندیس و مراقبت‌های بعد از آن

در این حالت، راه رفتن و یا سرفه کردن، می‌تواند درد را بدتر کند. شما همچنین ممکن است دچار تهوع، استفراغ و اسهال شوید. اگر علائم آپاندیسیت دارید، بهتر است که این علائم را جدی بگیرید. هنگامی که درد شدید آپاندیس داشته و به سرعت نسبت به درمان اقدام نکنید، ممکن است آپاندیس سوراخ شده و در نتیجه، با آزاد سازی باکتری‌ها و سایر مواد مضر به حفره شکمی، خطرات بیشتری ایجاد شود.

این وضعیت می‌تواند بسیار خطرناک باشد و ممکن است مدت زمان زیادی را در بیمارستان بستری باشید. عمل آپاندیس نوعی درمان استاندارد آپاندیسیت است. بنابراین، پیش از ترکیدن آپاندیس و خطرات بیشتر باید به سرعت این عمل انجام شود. هنگامی که عمل آپاندیس انجام می‌شود، اکثر افراد به سرعت و بدون عوارض بهبود پیدا می‌کنند.

چرا عمل آپاندیس انجام می‌شود؟

عمل آپاندیس، اغلب برای حذف آپاندیس انجام می‌شود، یعنی زمانی که یک عامل عفونی آن را ملتهب کرده و متورم شده باشد. این بیماری به عنوان آپاندیسیت شناخته می‌شود. هنگامی که آپاندیس با باکتری‌ها و مدفوع مسدود می‌شود، ممکن است عفونت رخ دهد. همین عفونت باعث می‌شود که آپاندیس شما متورم و ملتهب شود.

ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای درمان آپاندیسیت این است که آپاندیس را حذف کنید. اگر آپاندیسیت بلافاصله و به طور موثر درمان نشود، ممکن است منجر به عفونت جدی به نام پریتونیت شود. در برخی موارد هم پس از ترکیدن آپاندیس، ممکن است آبسه ایجاد شود که هر دو حالت، تهدید کننده زندگی هستند و نیاز به جراحی فوری دارند.

علائم آپاندیسیت عبارتند از:

  • درد معده که ناگهانی شروع شده (در ناحیه شکم در سمت راست و پایین شکم)
  • تورم شکم
  • سخت و سفت شدن ماهیچه‌های شکم
  • یبوست یا اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • تب پایین

عمل آپاندیس و مراقبت‌های بعد از آن

اگرچه درد آپاندیسیت معمولا در سمت راست و پایین شکم اتفاق می‌افتد، اما زنان باردار هنگام درد آپاندیس، ممکن است در سمت راست و بالای شکم دچار درد شوند. این موضوع به این دلیل است که در دوران بارداری، آپاندیس کمی بالاتر می‌رود.

مراقبت‌های بعد از عمل آپاندیس و راه رفتن بعد از عمل آپاندیس

پس از عمل آپاندیس مراقبت‌هایی لازم است تا دوره بهبودی را به خوبی طی کنید. پیاده روی کوتاه مدت پس از عمل آپاندیس: در اغلب موارد توصیه می‌شود که پس از ۱۰ تا ۱۴ روز استراحت مطلق پس از عمل آپاندیس، تمرینات پایه را شروع کنید.

بر اساس اطلاعات تحلیلی باید گفت: که، برنامه ورزشی پس از عمل آپاندیس باید با پیاده روی کوتاه شروع شود. در حین راه رفتن، شما با در نظر گرفتن نوع فعالیت خود، باید مراقب وضعیت خود باشید.

علاوه بر این، هنگام ورزش‌های سبک و یا پیاده روی، نباید به ناحیه شکم فشاری وارد شود. اگر احساس خستگی دارید، باید از پیاده روی صرف نظر کرده و هرگز سعی نکنید مدت زمان طولانی را ورزش یا پیاده روی کنید.

عمل آپاندیس و مراقبت‌های بعد از آن

ورزش بدنی غیرفعال پس از عمل آپاندیس

چند هفته پس از شروع بهبودی و پیاده روی کوتاه مدت و سبک، می‌توانید تمرینات اولیه شکم را شروع کنید، زیرا این کار باعث تقویت عضلات شکمی خواهد شد.

برای انجام این کار، شما باید بر روی لبه تخت نشسته و در حالی که پای خود را از لبه تخت آویزان کرده اید، باید سعی کنید به آرامی پا خود را بلند کنید. شما باید ۳ تا ۵ ثانیه پای خود را در همین حالت نگه دارید و سپس آن‌ها را به موقعیت اولیه خود برسانید. با این تمرینات دوره بهبودی شما روند بهتری خواهد گرفت.

بعد از عمل آپاندیس چه بخوریم؟

پس از عمل آپاندیس، شما می‌توانید رژیم معمول و همیشگی خود را داشته باشید. اما در صورتی که احساس ناراحتی در ناحیه شکم دارید، سعی کنید غذا‌های کم چرب مانند برنج ساده، مرغ آب پز، نان تست و ماست، مصرف کنید. نوشیدن مقدار زیادی مایعات توصیه می‌شود (مگر اینکه پزشک شما محدودیتی تعیین کرده باشد)

در برخی موارد و دقیقا پس از جراحی، ممکن است متوجه حرکات نامناسب روده شوید. البته این مورد معمولا اشایع است و مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما سعی کنید دچار یبوست نشوید. برای این کار شما می‌توانید به طور روزانه مکمل فیبر مصرف کنید. اگر بعد از چند روز، حرکت روده نداشته و همچنان یبوست داشته باشید، با پزشک تان در مورد مصرف ملین مشورت کنید.

رابطه زناشویی بعد از عمل آپاندیس

به طور کلی توصیه می‌شود که پس از عمل آپاندیس و تا مدت شش هفته پس از جراحی، فعالیت بدنی سنگین انجام نشود. در طی این مدت به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا در مورد بهبودی و شروع فعالیت‌های عادی تصمیم گرفته شود.

پس از این دوره، پزشک به شما خواهد گفت که چه نوع فعالیتی را می‌توانید انجام دهید و چه زمانی قادر به بازگشت به فعالیت‌های عادی، از جمله فعالیت جنسی هستید. به طور کلی برای انجام روابط جنسی نباید فشار زیادی به ناحیه شکم وارد شده و از انجام دادن حرکات سنگین جلوگیری کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چند روز بستری دارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک روز

    • آپاندیس

      سلام اگر بخیه از داخل پاره شود چه علایمی دارد

    • بدون نام

      سلام علت بی اشتهایی بعد از عمل آپاندیس چیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج