جاباما
۸۳۹۶۴۳
۱۷ نظر
۵۰۰۴
۱۷ نظر
۵۰۰۴
پ

اسطوره‌زدایی از تختی

پس از ۴۱ سال، دو اتفاق مهم باعث اسطوره‌زدایی از افسانه تختی شده است.

روزنامه سازندگی: «روایت بدون تعارف جمشید مشایخی از ماجرای خودکشی غلامرضا تختی پایانی بر افسانه‌سرایی عامه‌پسند از مرگ تلخ اوست. در تاریخ معاصر ایران همیشه اتفاق تلخ ۱۷ دی ۱۳۴۶ در هتل آتلانتیس، با لکنت روایت شده. مشکلات روحی که به خودکشی او ختم شد «ناگفته» مانده و حتی در روایت‌های عامه‌پسند، داستان مرگ تختی توطئه‌ای از سوی ساواک تعبیر شده که به «قتل» جهان‌پهلوان ختم می‌شود اما حالا پس از ۴۱ سال، دو اتفاق مهم باعث اسطوره‌زدایی از افسانه تختی شده.

اتفاق اول اکران فیلم «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی در جشنواره فجر بود و اتفاق دوم گفت‌وگوی صریح جمشید مشایخی که در آن از مشکلات روحی تختی پیش از خودکشی پرده برداشت.

اسطوره‌زدایی از تختی

اگر بهروز افخمی در فیلم «جهان‌پهلوان تختی» به تعارفات معمول در ماجرای مرگ تختی تن داد، بهرام توکلی، کارگردان «غلامرضا تختی» شجاعت به خرج داده و با بازسازی صحنه مرگ تختی، قاطعانه آن را خودکشی دانست. اختلاف نگاه این دو کارگردان در عنوان فیلم به چشم می‌خورد؛

یکی تختی را «جهان‌پهلوان» می‌دانست و دیگری «غلامرضا». یکی به روایت‌های اساطیری از زندگی او تن داد و دیگری تختی را قهرمانی زمینی می‌دانست. فیلم توکلی هنوز اکران عمومی نشده و باید در انتظار بود که این روایت تاریخی چه بازتابی بین مردم خواهد داشت.

هر چند که پیش از اکران جنجالی فیلم بهرام توکلی، گفت‌وگوی جمشید مشایخی باز هم نام تختی را بر سر زبان‌ها انداخت. مشایخی به صراحت مشکلات زناشویی تختی با همسرش را انگیزه اصلی خودکشی او می‌داند و تختی را قهرمان تنهایی توصیف می‌کند که به تنهایی در رستوران غذا می‌خورد و همسرش در میهمانی‌ها او را مسخره می‌کند.

قابل پیش‌بینی بود که این روایت بی‌رحم از قهرمانی که خودکشی کرده به مذاق همه خوش نیاید. دوستداران افسانه تختی به داستان تختی حمله کردند. از پرویز پرستویی که نوشت: «جهان‌پهلوان همیشه جهان‌پهلوان بوده و خواهد بود. هیچ قدرتی نمی‌تواند آقاتختی را خراب کند. اگر چه نخبه‌کشی رسم شده.»

بهنوش طباطبایی هم به عنوان یکی از بازیگران فیلم «غلامرضا تختی» نوشت: «شرم نمی‌کنید از بازمانده‌های او… از بازماندگان همسرش شرم نمی‌کنید؟ آیا جهان‌پهلوانی که پیش از مرگ حسابش را با همه صاف کرده بود، نمی‌توانست جایی حتی کوچک اشاره‌ای کند که در زندگی شخصی‌اش بر او چه گذشته؟ چقدر نفرت‌انگیز است که نورافکن می‌تابانید و سرک می‌کشید در زندگی خصوصی شخصیتی که باید سرمایه فرهنگی نسل‌های پس از خود باشد…»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مشهدی

      تمام عالم میگن خودکشی کرده برایچی باور نمکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شرم برشماباد بااین تز مثلا روشنفکریتون

    • بدون نام

      نباید فکر کنیم که اسطوره ها اشتباه نمی کنند ، اگه باور کنیم که اون ها هم انسانند و قابلیت اشتباه رو دارن می تونیم بیشتر درکشون کنیم

    • شاهین

      چرا خودتون رو اذیت میکنید ، منطقیش اینه که هیچ مدرکی دال بر هیچکدام از سناریوهای مطرح شده موجود نیست، شاید اصلا دلیلش واقعا چیزی باشه که حتی به مخیله ما هم نگنجه ، بهر حال تختی اسطوره ست نه بخاطر مبارزه با شاه و ساواک بلکه بخاطر مردم داری و معرفتش بخاطر مرامش بخاطر عشقش به مردمش

    • ali Katrina

      ما ک نفهمیدیم چیشد
      ولی خودکشی کردن تختی چیزی از اسطوره بودنش کم نمی‌کنه

    • محسن بهرمان

      تختی زندست

    • بدون نام

      متاسفم برای سینما وفرهنگ ایران که برا لاپوشونی اوضاع افتضاح خودشون دست به هر عمل کثیفی میزنن
      البته فقط سینما نیستا قشر مدعی روشنفکری هستن دارن این موجها را میندازن ببینید میرزا کوچک خان را وطن فروش معرفی میکنن
      به تختی انگ خود کشی میزنن کوکب خانم را از کتاب حذف میکنن
      بعد میگن باس داستان زندگی بیرانوند را تو کتابا بنویسن
      به راحتی میشه با تبلیغات ورسانه وهوچی گری هرکیا میخوان میکوبن هرکیا میخوان بزرگ میکنن
      لعنت بر شیادان ودروغگویان

      پاسخ ها

      • ناشناس.

        تمام کسانی که افراد باسواد و نزدیک به تختی بودند از اختلافات عمیق او با همسرش صحبت میکنند متاسفانه بعد از انقلاب با توجه به دشمنی طبیعی نظام انقلابی با نظام قبلی روایت کشته شدن تختی توسط نظام قبلی بسیار پررنگ در حالیکه دلیل موجهی به نظر نمی‌رسد که نظام قبلی بخاد تختی رو بکشه تختی هیچ دشمنی علنی با نظام قبل نداشت و خودکشی خیلی منطقی نر به نظر میرسداما در جامعه که تمام راههای پیشرفت افراد مسدود شده غیر از راههای ای نه چندان شرافتمند جامعه نیاز به قهرمان سازی دارد و ما نیز دائماً افرادی رو که البته کارهای ارزشمندی هم کردند در حد قهرمانان ماورای انسان ها بالا میبریم واکنشهای هیجانی امثال آقای پرستویی نیز در همین راستاست

    • جابر

      تختی کسی است که یک مثلاهنر پیشه عرق خور زمانقدیم نمیتواند نظر بدهد تختی فقط غم خوار ندارها بود

    • جابر

      عرق خوار قبل انقلاب کسی نیست که در مورد تختی عزیز اعلام نظر کند تختی همیشه تختی هست

    • العین عربها ۶ کیسه ایران ۱

      تختی کشی میکنی اینه برنامت

    • العین عربها ۶ کیسه ایران ۱

      تختی کشی میکنی اینه برنامت

    • جابر

      شماهم میترسید چرا

      پاسخ ها

      • آرمین

        نمیترسیم

    • رضا

      باز حمله به یه اسطوره دیگه، حالا هم خودکشی کرده مگه چیه مرگ وقتی برسه دیگه مهم نیست خودش خودشو بکشه یا ماشین بزنش یا گلوله بخوره. برای ما نام تختی مهمه کارهایی که کرد مهم بود. تختی بخاطر مردم داریش ،تختی شد. حالا همه جا جار بزنن تختی خودکشی کرد. تختی همیشه برای ایران زندس و لقب جهان پهلوان فقط برازنده تختی هست و بس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا خیلی ها جو گیر میشن هزار سال که نگذشته دوست ورفقای و فامیل و افرادی که همزمان با تختی بوده الان هستند ومیتوان از آنها پرسید ولی اینکه دست محرمان را میگرفته وکمک انها میکرده حرکتی انسانی بوده.

    • تاآاااااجیم

      راست میگن قاتل تختی عبدو موسس لنگ بوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج