جاباما
۸۴۰۲۱۸
۷ نظر
۵۰۰۳
۷ نظر
۵۰۰۳
پ

رایزنی ایران و آذربایجان درباره «قره‌باغ»

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان بیانیه‌ای درباره دیدار «المار محمد یاروف» وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی خود صادر و اعلام کرد، دو طرف درباره روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و مناقشه «قره‌باغ» تبادل نظر کردند.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه جمهوری آذربایجان درباره سفر «المار محمد یاروف» وزیر خارجه این کشور به تهران و دیدارش با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود بیانیه‌ای صادر کرد و از رایزنی آنها درباره مناقشه «قره‌باغ» خبر داد.

در این بیانیه با اشاره به دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ایران آمده است: «در این دیدار دو طرف درباره موضوعات مختلف دوجانبه از قبیل توسعه روابط در حوزه‌های گردشگری و فرهنگی، همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، تعمیق همکاری در یونسکو صحبت کردند».

طبق اعلام وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، محمد یاروف و ظریف درباره نشست آتی سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به میزبانی باکو و برگزاری نشست وزرای خارجه این سازمان پیش از نشست سران صحبت کردند.

به گفته این وزارتخانه، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار امروز شنبه خود در تهران درباره لزوم «حل در اسرع وقت مناقشه ناگورنو قره‌باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرد و همتای ایرانی خود را در جریان وضعیت جاری فرایند مذاکرات قرار داد».

بنا بر روایت وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، محمد جواد ظریف در این دیدار تاکید کرد که ایران، امنیت و توسعه جمهوری آذربایجان را امنیت و توسعه خود می‌داند.

وزیر خارجه ایران ضمن تاکید بر لزوم توسعه جامع روابط دو کشور همسایه، درباره ضرورت ایجاد روابط دوجانبه به منظور سرعت دادن به اجرای پروژه‌های مدنظر دو کشور تاکید کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه به سفر اخیر سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به باکو اشاره شده است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزود: «جواد ظریف تاکید کرد که کشورش حامی حل مناقشه آذربایجان-ارمنستان بر سر ناگورنو قره باغ از طریق مسالت‌آمیز و مذاکرات مبتنی بر اصول حفظ تمامیت ارضی و مصونیت مرزها است».

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری دوازهم اسفندماه خود ضمن انتقاد از ایجاد برخی حواشی در خصوص سفر نخست‌وزیر ارمنستان به تهران تصریح کرد: «همانگونه که بارها تکرار کرده‌ام موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامی همسایگان سیاستی روشن، شفاف و مشخص است. اولویت نخست سیاست خارجی ایران همسایگان هستند. از نظر ما، روابط ایران با هر کشور دیگری از کشورهای همسایه، بی تردید علیه منافع کشور دیگری چه در میان همسایگان و چه دیگر کشورهای جهان نخواهد بود.

«بهرام قاسمی» همچنین گفته بود: ایران ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و دیگر همسایگان خود را توسعه همه جانبه تمامی این منطقه حساس از جهان می‌داند. بی تردید خواست ما رفع هرگونه تنش، کدورت، ناامنی و بی ثباتی در روابط بین همسایگانمان با یکدیگر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مناقشه قره باغ کماکان سیاستی روشن و شفاف است و تغییری نکرده است و معتقدیم این موضوع که می‌تواند موجب ایجاد نگرانی برای کشورهای پیرامونی ما شود باید براساس موازین بین‌المللی و از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران همیشه طرف ارمنستان رو در مناقشه قره باغ گرفته اما قره باغ متعلق به آذربایجان است

      پاسخ ها

      • یک ایرانی

        قره باغ سرزمین اسلام است .مقام معظم رهبری

    • همتی

      قره باغ مال ماست.به امید خدا اول قره باغ بعدم آذربایجان و بعدشم کاخ سفیدو حسینیه میکنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شتر درخواب یادت نره

    • بدون نام

      یاشاسین قره باغ

    • بدون نام

      انقدر گفتیم جواب ابلهان خاموشیست که باورشون حرف حق میزنن و حرف حق جواب نداره آذربایجان و قره باغ جان ایرانه مال ایرانه به امید روزی که اذربایجان اززیر ظلمو ستم خاندان الیوف بیشرف دربیاد

    • احسان قلمبر

      راست میگه بخدا قرباغ که هیچی خود اذربایجان و ارمنستان هم باید برگردند به ایران بی خود اصلا بهشون اعلام استقلال کردیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج