۸۴۳۴۲۵
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

گزینه‌های دولت الجزایر برای آرام کردن اعتراضات

تظاهرات مردم الجزائر در چهارمین جمعه متوالی با وجود انصراف «عبدالعزیز بوتفلیقه» از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، نشان داد که پیشنهادهای بوتفلیقه برای خاموش کردن اعتراضات هنوز مؤثر نبوده است.

خبرگزاری فارس: معترضان الجزائر با شرکت در تظاهرات چهارمین جمعه متوالی، بر مخالفت خود با پیشنهاد بوتفلیقه برای به تعویق افتادن انتخابات تأکید کردند.

طبق گزارش‌های خبری، معترضان در الجزائر، پیشنهاد بوتفلیقه را عملا به معنای تمدید ریاست‌جمهوری فعلی او می‌دانند که قرار بود هشتم اردیبهشت ۱۳۹۸ (۲۸ آوریل ۲۰۱۹) به پایان برسد.

شبکه الجزیره با بیان مطلب فوق نوشت که این تظاهرات نشان داد که «مردم الجزائر فریب انصراف بوتفلیقه از عدم نامزدی در انتخابات را نمی‌خورند بلکه هر روز تظاهرات‌ها گسترده‌تر می‌شود»، لذا راهکار عدم نامزدی برای پنجمین بار متوالی در انتخابات و در مقابل تمدید دوره چهارم ریاست‌جمهوری بوتفلیقه و نیز فدا کردن «احمد اویحیی» نخست‌وزیر نه چندان محبوب مردم الجزائر، کارساز نشد.

طبق گزارش الجزیره، تعیین «نور الدین بدوی» به عنوان جانشین اویحیی نیز نتوانست به الجزائری‌ها اطمینان‌بخش باشد چرا که بدوی از سال ۲۰۱۵ منصب وزیر کشور را بر عهده داشت و در دوره او بود که پلیس ممنوعیت برگزاری تظاهرات‌ها در پایتخت الجزائر را اعمال کرد.

بدوی همچنین وعده داد که از افراد شایسته و تکنوکرات جوان در کابینه جدید خود استفاده خواهد کرد در حالی‌که پیدا کردن «چهره‌های جدید» با این ترکیب کنونی امری دشوار است به خصوص اینکه دولت جدید نیز بنا به اذعان نخست‌وزیر، عمری کوتاه خواهد داشت و لذا بعید است که تشکیل دولت جوان نیز کارساز باشد، حال آنکه تظاهرات‌کنندگان الجزائری خواهان تغییرات ریشه‌ای هستند و هنوز خواسته اصلی آنها که همان کناره‌گیری بوتفلیقه از قدرت و سرنگونی نظام وی است، عملی نشده است.

محدود کردن حرکت‌های اعتراضی یا سرکوب

طبق این گزارش، از زمان آغاز تظاهرات در روز ۲۲ فوریه گذشته به نظر می‌رسد که دولت الجزائر به دنبال خرید زمان است در حالی‌که اعتراضات نیز همچنان گسترش می‌یابد. به نظر می‌رسد متوسل شدن به گزینه سرکوب نیز دشوار به نظر می‌رسد چرا که شمار معترضان بسیار زیاد است و مقابله با آن از حد توانایی پلیس خارج است و گذشته از آن تظاهرات مسالمت‌آمیز است و تا کنون طی چند هفته گذشته هیچ حادثه‌ و آشوبی گزارش نشده است.

روز جمعه گذشته نیز تنها یک درگیری اندک در حاشیه تظاهرات بین جوانان و نیروهای پلیس رخ داد و لذا توجیه کردن سرکوب‌های خشونت‌آمیز اعتراضات در الجزائر آن هم مقابل چشم جهانیان، امری دشوار است.

به گزارش الجزیره، دو روز پیش نیز «حسین خلدون» سخنگوی حزب «جبهه آزادی‌بخش ملی» حاکم الجزائر با هدف آرام کردن معترضان، اعلام کرد که بوتفلیقه دیگر در تاریخ جای دارد.

خلدون در گفت‌و‌گو با شبکه النهار الجزائر گفت که این حزب تلاش دارد به آینده نگاه کند و در کنار معترضان باشد.

خلدون با این سخنان خود سعی دارد روند سیاسی پیش‌رو را به نحوی به پیش ببرد که خود و نزدیکانش بتوانند همچنان قدرت تصمیم‌گیری را در دست داشته باشند اما با این وجود روز جمعه نیز تظاهرات گسترده در الجزائر برگزار شد.

الجزائر از ۲۲ فوریه گذشته شاهد تظاهرات و اعتراضات است و معترضان خواهان کناره‌گیری بوتفلیقه از قدرت هستند.

روز جمعه نیز صدها هزار نفر برای چهارمین جمعه متوالی در تظاهرات شرکت کرده و بر خواسته خود برای کناره‌گیری بوتفلیقه (بعد از اتمام دوره ریاستش) تأکید کردند.

پلیس الجزائر اعلام کرده ۷۵ معترض در تظاهرات روز جمعه بازداشت و ۱۱ نیروی پلیس نیز به صورت سطحی زخمی شدند.

آغاز گفت‌‌وگو برای تشکیل دولت جدید

نور‌الدین بدوی نخست‌وزیر جدید الجزائر امروز یکشنبه از آغاز گفت‌وگوها برای تشکیل کابینه خود خبر داد.

خبرگزاری الجزائر گزارش کرد که دولت جدید شامل کارشناسانی مستقل و غیر وابسته به هیچ جریان سیاسی خواهند بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • س _ ع _ خ _ احمق

      هرچقدر سرکوب کنید مرگ خودتون رو سخت تر میکنید

    • س _ ع _ خ _ احمق

      هرچقدر سرکوب کنید مرگ خودتون رو سخت تر میکنید

    • آ زاد

      دنیا و کشور های عرب که ما آ نها را تنبل و بی عرضه می خواندیم به خود آ مده و حق خودرا از حاکمین چند ده ساله با سابقه دیکتاتوری گرفتن،اما ما هنوز تو صف گوشت ایستادیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج