۸۴۶۷۶۷
۱۱۳ نظر
۵۰۱۴
۱۱۳ نظر
۵۰۱۴
پ

تب مهاجرت از ایران به دهه هشتادی‌ها رسید

با عبور هرم جمعیت کشورمان از جوانی به میانسالی در سال‌های اخیر، حالا زنگ خطر بزرگ تری به صدا در آمده است؛ مهاجرت جوانان و نوجوانان!

تابناک: با عبور هرم جمعیت کشورمان از جوانی به میانسالی در سال‌های اخیر، حالا زنگ خطر بزرگ تری به صدا در آمده است؛ مهاجرت جوانان و نوجوانان!

سخن درباره مهاجرتی است که به باور کارشناسان رو به تزاید است و نرخ ارز و مشکلات اقتصادی هم نتوانسته از سرعت رشدش بکاهد؛ مهاجرتی که روزگاری فرجام نخبگان ایرانی بود و حالا به دهه هفتادی و هشتادی‌ها رسیده است.

مهاجرتی نگران کننده که یکی از زیان‌های آن، تهی شدن جامعه از نیرو‌های کاری است که باید در آینده جای افراد سن و سال دار و بازنشسته را بگیرند. وضعیتی که روزنامه سازندگی در ویژه نامه نوروزی خود در گزارشی بدان پرداخته و در ادامه می‌توانید گزیده از آن را مطالعه کنید: در حالی که آمار مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور روز به روز رو به افزایش است، برخی معتقدند شکل مهاجرت باید آنقدر برنامه ریزی‌شده و صحیح باشد که زندگی آدم را بهتر کند، نه اینکه مشکلی روی مشکل‌ها بگذارد.

تب مهاجرت از ایران به دهه هشتادی‌ها رسید

سال آخر دبیرستان را تمام کرده اند و قبل از اینکه بخواهند وارد پیش دانشگاهی شوند، باید بار سفر ببندند و بروند جای دیگری از این دنیا آن هم به قصد ادامه تحصیل؛ یکی می‌رود مجارستان که خلبانی بخواند، یکی دیگر راهی انگلیس می‌شود. همانی که همچنان به رویای کودکی اش وفادار مانده و می‌خواهد یک جراح حاذق مغز شود.

دیگری از اول هم اهل ساز و موسیقی بود، از هنرستانی در آلمان پذیرش گرفته. آن یکی که چهار پنج ماهی از بقیه کوچکتر است هم عازم انگلیس می‌شود تا معماری بخواند. همه شان می‌دانند این اول راه است. باید اول دوره کالج را بگذرانند و بعد وارد دانشگاه شوند.

حدودا هفده ساله هستند و این آخرین دورهمی چندنفره شان در یکی از شب‌های تابستان است. دیگر قرار نیست با یک تلفن ده دقیقه بعد خانه یکی جمع شوند و پلی‌استیشن بازی کنند. هر کدام می‌روند یک سمت؛ خداحافظی سخت است، خودشان این را می‌گویند، اما تصمیم برای مهاجرت برایشان به سختی این خداحافظی نیست.

سینا تقریبا سه سال پیش ایران را به مقصد انگلیس ترک کرد. همه روال کارهایش را قانونی انجام داد. دو سال را در کالج گذراند و بعد برای ورود به رشته پزشکی هفت خانی را از سر گذراند. حالا دانشجوی سال اول پزشکی است. روز‌های سختی را گذرانده، اما می‌گوید ارزشش را داشته.

خودش این طور می‌گوید: «اولش خیلی سخت بود. من پذیرش کالج را از ایران گرفتم. از همه به جز پدر و مادرم خواستم فرودگاه نیایند. نمی‌توانستم غمشان را ببینم. غم دور شدن. خیلی سخت بود، اما خب چاره‌ای نداشتم. از آینده می‌ترسیدم. می‌دیدم خیلی از بچه‌هایی که از من بزرگتر بودند بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه می‌رفتند تا مدت‌ها روی تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کردند. راستش ترسیدم...

سینا می‌گوید: «اینجا فقط یک سد کنکور نیست؛ چندین سد است که باید از آن‌ها عبور کنی. می‌گویند می‌خواهی پزشک شوی؟ خب به جز درس خواندن چه کرده ای؟ زندگی اجتماعیت چطور بوده؟ هیچ کار عام‌المنفعه‌ای کرده ای؟ اصلا اگر با بیمارانی مواجه شوی که به لحاظ روحی به کمک نیاز داشته باشند چکار می‌کنی؟»

گلشن چهار پنج سالی می‌شود که به کانادا مهاجرت کرده. همسرش مقطع دکترا در رشته معماری را در کانادا گذرانده، اما برای پیدا کردن کار مجبور شدند به تورنتو نقل مکان کنند. او می‌گوید: «به نظرم اگر قرار به مهاجرت است هر چه سن پایین‌تر باشد بهتر است. آدم می‌تواند خودش را با شرایط کشور جدید تطبیق بدهد. همان جا مدرسه برود، همان جا دانشگاه برود. طبیعی ا‌ست که وقتی همه مراحل آموزشی را در همان کشور گذرانده باشی راحت‌تر می‌توانی وارد سیستم کاری اینجا شوی...»

پدر مانی که پسرش سه سال پیش در هفده سالگی از ایران مهاجرت کرد، علت پذیرفتن این موضوع را مشکل کار در ایران عنوان می‌کند. می‌گوید همین شرایط بوده که باعث شده بپذیرد پسرش تنها از اینجا برود، چون فکر می‌کند اگر اینجا می‌ماند آینده نامعلومی داشت. «باید چکار می‌کرد؟ اینجا می‌ماند می‌رفت دانشگاه، بعد از فارغ التحصیلی می‌رفت اسنپ کار می‌کرد؟»

بر اساس پژوهش‌ها میل به مهاجرت موضوعی نیست که صرفا مختص ایران شود، بلکه یک روند رو به افزایش جهانی است. با این حال تمایل به مهاجرت در دنیا همسو با این روند در ایران هم بیشتر شده است. بر اساس پژوهش انجام‌شده توسط مؤسسه گالوپ در سال ۲۰۱۵ که بر موضوع میزان میل به مهاجرت تمرکز کرده است، در بین بیست کشور ابتدایی، ایران در رتبه نهم است.

با وجود این، آنچه در سال‌های اخیر به ویژه دو تا سه سال گذشته، بیشتر قابل توجه بود میل به مهاجرت بین افراد در گروه‌های سنی پایین‌تر است. نوجوان‌هایی که در شانزده تا هفده سالگی چمدان‌ها را می‌بندند و عزمشان برای مهاجرت جزم است. در حالی که پیش از این مهاجرت به قصد ادامه تحصیل معمولا بعد از مقطع لیسانس صورت می‌گرفت، اما این ‌روز‌ها مهاجرت در سنین پایین و گذراندن دوره‌های تحصیلی دبیرستان در خارج از کشور موضوع جدید و قابل‌اهمیتی است.

مریم کیانی، کارگزار مهاجرت از شرایط به مراتب آسان‌تر برای مهاجرت نوجوان‌های زیر هجده سال می‌گوید: اینکه چرا بچه‌های کم‌سن‌وسال یعنی متولدین دهه‌های هفتاد و هشتاد مهاجرت می‌کنند دو بحث را به همراه دارد. در واقع یکی از دلایل کاهش سن مهاجرت شرایط راحت تری است که برای ارائه ویزا به بچه‌های زیر هجده سال وجود دارد. این بچه‌ها نه ارزیابی می‌شوند و نه به آیلتس نیاز دارند. در واقع آن‌ها از ۱۴، ۱۵ سالگی مهاجرت می‌کنند و با سیستم آموزشی کشور مقصد منطبق می‌شوند.

مسأله دیگر این است که خب وقتی بچه‌ها در چنین سنینی برای ادامه تحصیل مهاجرت می‌کنند و کالج را در همان کشور مقصد می‌گذرانند، خیلی راحت‌تر می‌توانند به دانشگاه‌های برتر آن کشور راه پیدا کنند، چون از طریق همان سیستم آموزشی درس خوانده اند و هماهنگ شده اند. این در حالی است که شرایط برای ورود به دانشگاه‌های برتر برای افرادی که با لیسانس می‌روند خیلی سخت‌تر می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هادی

      با افکار پوسیده نمی توان یک کشور به بزرگی ایران را هدایت کرد دوران شعار سالهاست که گذشته ولی هنوز شعار میدهیم سالهاست اختلاس در صدر خبرها در این کشور است مبارزه با آن در نازلترین قسمت قرار دارد پس قاطعیت و پشتکار جوانی برای ساختن کشور نیاز است ولی ........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سال هاست با توهم اختلاس مردم رو گمراه می کنند و امثال شما به راحتی فریب می خورید و روز به روز به جای تحرک بیشتر، عقده ای تر می شوید...
        هر کس در این مملکت اطلاع و اسنادی از اختلاس فردی که با آن (برخورد نشده)رو کند و گرنه بدون سند حرف زدن جزء دروغگو بودن برچسب ديگري متوجه انسان نمي كند...

      • بدون نام

        مرگ بر آمریکا
        تقصیر اونهاست
        خخخ

      • امیرشون

        12:47 برخورد کجا بود؟؟؟؟؟فقط اعلام حروف الفباست ب خ دذ س ش

      • بدون نام

        بذارید برن یه کم خلوت شه.هر چند که از اون ور هی سفارش جمعیت بیشتر میدن:/

      • hassan.h

        مهمترین موضوع که مهاجرت جوانان را بدنبال دارد بیکاری است
        مسئولان باید بر این آسیب مهم متمرکز شوند وگرنه خودش علت العلل دیگر آسیب ها خواهد بود

    • ir..

      این مملکت بدرد زندگی کردن نمیخوره .نه کاری هست نه درامدی نه آینده ای

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امثال شما كه كمرتون براي كار خم نمي شه بدرد اين مملكت نمي خوريد...
        تا زماني كه دست از توهم استعداد و مدرك و تيز هوشي خود بر نداريد در هيچ كجاي دنيا براي شما كار نيست!!!

      • A 21

        از همون چیزی که می‌ترسیدم داره اتفاق می‌افته، مسولین باید مراقب برادران چشم بادامی باشن

      • هادی

        در جواب عقده ای هایی که می آیند جواب بی سر و ته میدهند وضعیت پوکیده مملکت کافی است عاقلان میدانند و نادانان با توهم دشمن داشتن طی طریق می کنند.

    • بدون نام

      والا خوب میکنن که میرن , میدونی ایران اخرش هیچی نمیشه همون بهتر که بری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفا آمار مهاجرت نسبت به جمعيت كشور و مقايسه آن با ساير كشور ها رو هم اعلام كنيد!!!
        چون مثلا سالي ١٠٠٠ نفر تو يه كشور هشتاد و چند ميليوني به جايي بر نمي خوره...

      • بدون نام

        راه باز و جاده دراز ...ولی وقتی رفتید دیگه کاری به کار ما نداشته باشید ...

    • بدون نام

      حیف که همه ی جوانان ما دارن میرن
      خداوند پشت و پناهتان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعد اونوقت كجا مي رن؟!
        اكثر كشور ها وضع اقتصاديشون از ما بدتره و پذيرش مهاجر شون رو به حداقل رسوندن عمووو
        مثلا آمريكا، فرانسه، انگلستان، اسپانيا، ايتاليا ...

      • امیرشون

        12:57 خواب دیدی؟توهم زدی

      • بدون نام

        هر جایی برن بهتر از این ایرانه ی نگاه دور و برت بنداز

    • بدون نام

      همینطور که پیش بره دیگه کشوری به نام ایران نخواهد بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هدف هم همینه. 300 سال دیگه زبان ایران میشه عربی و پایتختش میشه کابل

      • بدون نام

        بهتر هیچ خوشم نمیاد ازش

    • سید حسن

      کشور ما جای زندگی نیست،یه روز دلار میشه بیست تومن ویک روز پیاز میشه یه دلار وشش ماه گوشت نمی خریم وشش ما فقی پیاز می خوریم،مدیران گند زدن

    • شهروند

      انتظار دارید با این همه بدبختی که تو این کشور گریبان ملت رو گرفته، بمونن همین جا و با شعارهای صدمن یه غاز مسعولین تن به بردگی ابدی بدن؟ بجز چهار نفر مواجب بگیر همه دوست دارن از اینجا در برن، نه اینکه کشورشون رو دوست نداشته باشن، اما مردم حق زندگی کردن هم دارن، چیزی که تو ایران فقط برای عده ای مهیاست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بهت سخن حق رو زدی

    • کامران

      واقعا جای موندن نیست!
      اگه می توانستیم ماهم می رفتیم با این دولت وکارهاش اعصابی برای کسی نمونده!
      عین بی لیاقتی آخرش هم میگه نمره ام ار۲۰شده نوزده ونیم.!؟
      یکر وز دلارگرانه یکروز پیاز یکروز سیب زمینی مرغ گوشت نه روی سیاست آمریکا وترامپ ملعون بلکه بی لیاقتی تدبیر وامید وکابینه بی مسئولیت.
      تا۱۴۰۰چیزی ازایران نمی مونه!!!!!؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آهان، همه جا گل و بلبل و بهشته، فقط ايران مشكل داره. اينقد پاي شبكه هاي اونوري نشستين كه خواب نماي اونا شدين. لطفا زودتر مهاجرت كنين چون اينجا جايي براي راحت طلبي نيست.

    • بدون نام

      خوش به حالشان ازکشور بی حساب و کتاب می روند ای کاش ما هم میتوانستیم بریم

    • بدون نام

      جای این مسئولین چند شغله رو که خانواده و ... میگیرن

      مشکل جای هست که دیگه سرباز و کارگر نیست

      و این دو پشتوانه هر کشوری هستن و نبودش یعنی کم شدن

      قدرت دفاعی هرکشوری


      خود منم پول ندارم واگرنه تا الان رفته بودم


      حسینی باش نمایش بده بی سانسور

      پاسخ ها

      • م_م

        ايول في بركت الله

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه باعث و بانی اش رو. تو مملکتی که پیاز بالای ده هزار تومان باید پول بدیم بهتره که تو ایران نباشیم.

    • سجاد

      چه بلایی سر این مردم و مملکت آوردین!!؟؟؟؟

    • بدون نام

      اگر کسی بخواهد زندگی کند باید از ایران برود

    • بدون نام

      چارهای جز کوچ اجباری نیست ما هم یه ذره میتونستیم بر احساتمان غلبه کنیم الان تو این خراب شده پیر نمی شدیم رفتن از ایران حتی به بدترین کشور برای هر جوانی برد محسوب میشه هزینه های دانشگاهی در اکثر کشورهای اسیای و برخی کشور هاس اروپای خیلی پایین تر از دانشگاه های داخلیه حتی اونجا شرایط کار هم هست میتونی کار کنی و هزینه خودتو پرداخت کنی اینجا با فوق لیسانس و دکترا و حتی مقاطع بالا کاریم نیست بکنند لعنت به دولت با این همه سیاست اشتباهش کی شر اینا از سر مردم ایران کم میشه خدا لعنتتون کنه فقط به فکر دزدی هستین یک درصد اگه به فکر پیشرفت باشین خیلی بیشتر این پولهای اختلاس می کنید گیرتون میاد لعنت بهتون جز زمین خواری .دست کردن تو جیب مردم. دزدی .واختلاس هیچ راهکاری برای پیشرفت ایران نیستین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هزينه ها تو كشورهاي آسيايي پايينه، فقط يه نگاهي به دانشگاه هاي مالزي بنداز عزيزم. اطلاعات غلط به بچه ي مردم نده.

    • reza goudarzi

      موندن تو ایران یعنی نابود شدن اینده خودت و نسلهای بعداز خودت .

      ایران اگر خوب بود مسولین رد اول کشور بچه هاشون رو نمیفرستادن اون ور دنیا

    • بدون نام

      من یک سوال دارم:با این دلار با این قیمت وحشتناک چطور میرن؟مردم عادی ای که من دورو برم می بینم که این توان ها ندارن.

    • بدون نام

      هرکس خودش رو نجات بده برده
      زحمتی که میخواهید تو ایران بکشید و آخرش هیچ،
      برید اونطرف ،
      حتما نتیجه میده
      خونه که نمیتونید بخرید،ماشین که اینه وضعیتش،موبایل و لوازم خونه که معلومه،کار درستی هم که گیر نمیاد،گیرم بیاد حقوقش معلومه،اهل دزدی و اختلاس هم که نیستید،باشید هم بهتون راه نمی‌دن،
      وضعیت هوا و آب و غیره راکه میدونید
      همه اینجا قاچاقچی زنده ایم،
      حالا بازم نمی‌خواهید برید؟؟؟!!!!

    • بدون نام

      مرز رو باز کنید ببینید چند نفر تو این جهنم میمونن

    • بینام

      خوش بحال همه ی اونایی که تونستن و رفتن

    • بدون نام

      بخ والله قسم به خداوندی خدا قسم راه نداریم بریم وگرنه هممون میریم
      اخه کدوم جوونی دلش میمواد عمر‌محدودش رو‌توی جهنم بگذرونه؟

    • بینام

      هر کی بتونه از این مملکت بره خودشو نجات داده

    • بدون نام

      باور کنید زندگی کردن در ایران مثل زندانی بودن در زندان بزرگ است

    • بدون نام

      دسته جمعی فرار کنیم از دست زامبی ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودتون زامبی اید.بیچاره کشورهای میزبان

    • بدون نام

      به عنوان ی دانشجوی دکتری که تمام کاراشو برای رفتن کرده میگم،
      اینجا هیچ ارزشی برای دانشجو قائل نیستن، میدونید چرا؟چون اگه دانشجو قدرجایگاهشوبدونه مطالبه گر میشه...
      چون اگه دانشجوسرجاش باشه اقایون باید برن خونشون...
      انواع و اقسام دوره های دانشگاهی ام گذاشتن تا ارزش کار دانشجوهای دانشگاهای درست و حسابی به چش نیاد،هرکی ببینش بگه داری اشتباه می کنی درس میخونی...
      دانشجورو به حاشیه روندن تا دانشجو حقشو فریاد نزنه...

    • بدون نام

      خوش بحالشون

    • بدون نام

      من از شهیدبهشتی بابل هستم
      امسال 3 نفر از مدرسه ما به کانادا مهاجرت کردند.سال اخر دبیرستان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوش به حالشون بهترین جا برای مهاجرت کاناداست که مهاجر پذیره

    • بدون نام

      باور بفرمایید آسته شدیم دیگه
      اگر راهش اسان بود هممون میرفتیم

    • بدون نام

      چند نسل قدیم رو نابود کردین بمونن چکار . نیروی کارچی چرت میگین

    • بدون نام

      هرکسی که میتونه بره ونمیره واقعا دیوانس.خوشبحال اوناکه با عهدنامه گلستان وترکمنچای از ایران جدا شدن

      پاسخ ها

      • امیرشون

        یعنی خرشانسی به معنای حقیقی اونا بودن

    • بدون نام

      قابل توجه مسولان دلسوز و با کفایت کشور

    • بدون نام

      والا من خودم از سن سیزده سالگی، آنهم با خانواده مهاجرت کردم. به قدری عذاب کشیدم که حد نداره! الان هم با بیش از پنجاه سال سن، هنوز عادت نکردم با وجود اینکه تحصیلات خوب و کار حسابی هم پیدا کردم. برای یک بچه تنها خیلی خیلی مشکل است. تازه امکان اینکه به راه کج بره خیلی زیاده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران هم موندی بهتر ازاین نبود

      • امیرشون

        عزیز تعریف شما از سختی با تعریف من که تو اینجا زندگی میکنم فرق زیادی داره یه سفر بیاید ایران ماهتون رو با درامد کارگری اونم با یه خوانواده سر کنید تا متوجه بشید

      • بدون نام

        اشتباه مثبت دادن

      • بدون نام

        دنبال مشکل در خودت باش
        سیزده سالگی رفتی،الان پنجاه سالته،حسابی جا افتادی،باز مشکل داری ،باید توی خودت جستجو کنی

    • بدون نام

      بدون هیچ تعصبی باید بگم بهترین کار ممکن رو میکنن, من نتونستم تصمیم بگیرم و مهاجرت کنم بخاطر شرایط خانوادگی که کاملا پشیمونم

    • Hasan Jalil

      سلام و درود
      خوب ،جدا از نگاه بد بینانه ولی کمی با دقت تر نگاه کنیم
      سیل ابتدای بهار در ایران نتیجه ندیدن ها و تصمیمات غلط و بی برنامه گی در زمینه برخورد با مسائل طبیعت و محیط زیست هست .
      خوب سیلهای دیگر که ناشی از همین برخوردها و تصمیمات غلط می باشد در راه هست.
      سیل مهاجرات که خیلی وقته اتفاق افتاده
      سیل اقتصادی بسیار بد تر نسبت به سال گذشته
      سیل های اجتماعی و تضاد فکری ،بدلیل ترس از ایجاد فضای لازم برای تعریف افکار جدید
      و سیل های دیگر

    • بدون نام

      ما هم چاره نداریم وگرنه با وضعیت این کشور اینها اسمش زندگی کردن نیست .... بنوعی محکوم به تحمل این دوره هستیم ..

    • بدون نام

      از همکلاسی های دوره دکترای من هیچ کس در ایران نمانده حتی یک نفر.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما كوچ كنين تا شايد يه كاري واسه باقي دانشجوهاي دكتري پيدا شه...

      • بدون نام

        ۱۷:۱۵
        داره میگه هیچکس نمومده و همه مهاجرت کردن تو میگی توام مهاجرت کن کار پیدا بشه اینهمه فارغ التحصیل دکتری میدونی چه هزینه ای برای آموزششون شده که خوشحالی از مهاجرتشون بعید میدومم ایرانی باشی

    • بدون نام

      آدم ها خیلی فرصت تجربه ندارند .. گروهی که بازنده هستند در این ۴۰ سال چیزی از زندگی نفهمیدیم ...

    • بدون نام

      با فرض اینکه در حالت عادی قرار داریم هم حتی بحران پیری جمعیت داشتیم، حالا که نسل نوجوانمون هم دارن مهاجرت میکنن از بحران عبور کرده و به فاجعه وحشتناکی خواهیم رسید. اونهایی که در ایران میمونن و پیر میشن همونهایی هستن که باید بهای یه سری چیزا رو بپردازن.

    • بدون نام

      کاردرستی انجام میدهند ای کاش من هم میتونستم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جالبه عجیب غریب بودجه منابع شغلامون برای انباع خارجی افغانی مصرف میکنن وبه حدود۲۰ملیون نفرافغانی میش بودجه بالا۲۰۰سال مملکت واینقدرزیادن وزیرکارگفته افغانهابرن مشکل بیکاری حل میش وبیشترمهاجرتهاازبیکاری وفقر

      • دریاچه اورمیه

        باز این افاغنه نظر داد

    • بدون نام

      چه جالب! اينجا براي پزشك زدن فقط بايد بتوني خوب تست بزني و درس بخوني ديگه اهميت نداره چقدر انگيزه هاي انساني داري

    • بدون نام

      متاسفانه شواهد اینجور نشون میده که تمام برنامه ریزیهای مسئولین ونظام در راستای همین هدف یعنی وادار نمودن جوانان به مهاجرت به خارج .و صغیف نمودن بنیه اقتصادی کشور و تهی نمودن کشور از جوانان وتخریب محیط زیست ومنابع آبی وساختار تولید همه وهمه در راستای اهداف کشورهای عربی است

    • بدون نام

      خوش به حال پولدارا
      ما چی کار کنیم خب چه جوری بریم همون مجارستان هم سالیانه کلی پول میخواد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایرانیای هم وطن ازایران میخواهن مهاجرت کنن ولی این افغانیای خارجی چطورزندگی میکنن۸تا۸تابچه میارن ورهرروزم زیادترمیشن خرج شون ازکجامیارن و۸۰نفرتویه خونه زندگی میکنن وتوهمه چیزصرفه جویی میکنن وبه صرفه میش وکارکردن توایران بهشون صرف میکنه زن وبچه ۷سالش میش میندازن بیرون برکارکن گدایی خلاف ....پول دربیارفقط وسطح زندگی ایران ودرحدافغانستان کردروحانی وصابکارهادنبال کارگرارزان میگردن وایرای به کار نمیگیرن ...

    • کارمند

      بهتر است بگوئیم فرار از کشور
      واقعا مسئولین فاسد ودزد ورانت خوار چه بر سر این مملکت آورده اند؟

    • بدون نام

      اونی که پول داره اگه نره احمقه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین،افرین،افرین،افرین،...‌‌‌.

    • سید هستم

      متولد 38 هستم ، من مثل شما جوان نیستم ، من و امثال من جوانی را برای حفظ مملکت گذاشتیم ، کار اشتباهی نکردیم ، شما هم اگر جای ما نسل قدیم بودید قطعا همین کار را می کردید چون حفظ ایران برای ما مثل حفظ مادر بود که همه شما حاظرید جان خودتان را هم بدهید .
      تمام کامنت ها را خواندم ، خدایی اشکم درآمد و نمی دانم چه بگویم . همه شما حق دارید . متاسفانه مسئولین که ...
      به هر حال عزیزانم ، سرنوشت هر کی دست خودش است و من قصد نصبحت کردن ندارم چرا که کار از نصیحت کردن گذشته است ولی به عنوان کسی که سن و سالی از او گذشته خواهش می کنم با مطالعه کار را انجام دهید و حساب همه چیز را بکنید تا در کشور دیگر خدای نخواسته دچار مشکل نشوید . از صمیم قلب برای همه جوانان دعا می کنم و امیدوارم موفق و سربلند باشید .
      ای خدای لاشریک خودت جوانان ما را حفظ کن . آمین یا رب العالمین .

      پاسخ ها

      • امیرشون

        باز شما دوره ای به نام جوانی رو سپری کردید و خوش به سعادتتون منه جوون ک از جوانی جز نشانی و از کشورم جز نامی ندیدم چی بگم

    • بدون نام

      .... پیاز کیلویی 15 تومن، گوشت 150 تومن و....

      پاسخ ها

      • امیرشون

        کار امریکاست خخخخخ

    • امیرشون

      مملکت ما نسخه ی تمرینی جهنمه بعید میدونم جهنم چیز جدید ببینیم تازه جالبه اگر اخرت اعتراض هم کنی پاسخشون مگه زمین خدا وسیع نبود ک جابه جا بشی هستش ..تو قران اومده

    • امیر

      نترسید آقا زاده ها مهاجرت میکنن ...
      ما که پولی نداریم اینجا کار بهمون میدن خونه بهمون میدن خوراک میدن ... عالی

    • امیر

      نترسید آقا زاده ها مهاجرت میکنن ...
      ما که پولی نداریم اینجا کار بهمون میدن خونه بهمون میدن خوراک میدن ... عالی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کار و خونت کجا بود ؟

    • المیرا قاسمی

      هیچ کجا مثل خونه آدم نیست. رفتن هر چقدر به جا و درست باشه به نظرم یه جور وقفه انداختنه.. ما باید مسئولانمونو مجبور به چاره هایی کنیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خواب دیدی خیره

    • a

      باید ماند و مبارزه کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت نگو باید رفت و رها کرد

    • بیکار

      یک خانواده از اشنایان ما رفت ترکیه با سه فرزند بعد از چند سال به امریکا رفتن بعد از دوازده سال که زندگی در خارج الان پدر مادر خواهر وبرادرهایش را که همه عروس وداماد شدن را ساپورت مالی می کند برایشان خانه وماشین هدیه می دهد حتی دارد برای اعضای خانواده اش وبچه هایشان گرین کارت می گیرد تا برای زندگی به امریکا بروند انجا زندگی بکنند الان. اعضای خانواده آنها افسوس می خورند ای کاش دوازده سال پیش به همراه هم رفته بودن الان خودشان وبچه هایشان مشکل کارنداشتن به خدا حقیقت را می نویسم یک خانواده در امریکا خرج شش خانواده در ایران را می دهد در ضمن آنها در امریکا پزشک هستند هم اقا وهم خانم زمانی رفته عقدبسته ودانشجو بود الان یکی از فرزندانشان در بانک کار می کند ویکی رستوران دارد ودو نفر دیگر درحال تدریس در امریکا هستند

    • Ms

      من فقط شيفته ي اون مغزي بودم كه نظر گذاشته اوضاع اقتصادي همه جا بد تر از ايرانه!!!! حالت خوب نيستا؟؟
      اون افرادي هم كه گفتن راه باز بله راه باز نيست وگرنه تو اون گلستونتون مگس پر نميزد
      خدا رو شكر كه همه ي مشكلاتتونم زير سر امريكا و انگليسه.

    • پیمان ر

      بخدا هر کسی مجرد هستش و شغل نداره از ایران بره بهتره ایران جای زندگی کردن نیست بالاتر از سیاهی رنگی نیست یا از این بدبختی نجات پیدا میکنی یا تو آب غرق میشی البته برای مهاحرت غیر قانونی اونی که هم با پول و قانونی بره به نفعشه از فردا ویزای عراق هم رایگان میشه و ایران کلا مال عراقی ها و افغان ها میشه چون پولشون از ما ارزشش بیشتره

    • پیمان ر

      اون کسانی که میکن بزارید این جوون ها برن تا ما نفس بکشیم خودشون رو با اون جوون ها مقایسه کنند همین من جوون سی ساله قهرمان بوکس اما نه کاری دارم نه شغلی نه پدر پولداری نه خونه ای این سه ماهه گوشت نخوردم دارم شب روز کار میکنم که کرایه خونه بدم اما همیشه بی پول هستم جیبم خالیه بخاطر بی پولی نتونستم دندونامو که تو مسابقه شکسته درست کنم با این که قهرمان استان هستم و کشور اونم تو رشته ای سختی مثل بوکس بخدا این دوساله لباس و شلوار نخریدم روم نمیشه با دوستام برم تفریح یا بیرون میترسم مجبور شم یه جایی دوستامو دعوت کنم به صرف بستنی شام اما جیبم خالیه پس شماها هم حق بدید به اون جوون هایی که میخوان از ایران و شهرشان و از پیش پدر ومادرشون مهاجرت کنند چاره ای نیست آخرش تو ایران موندن سیاهیه با تشکر از کسانی که نظر منو میخونند امیدوارم همیشه شاد باشید ما به امید خدا تابستون از راه ترکیه قصد پناهندگی به اتریش رو داریم یا حق

    • بدون نام

      بمونن اینجا چیکار کنن چی بشن بدبخت بشن مثل ما ؟! ما هم اشتباه کردیم به وقتش نرفتیم سنمون رفت بالا تا ۵۰ سالگی نمیتونیم از کشور خارج بشیم بخاطر سربازی اجباری

    • بدون نام

      بذارید برن کشور خلوت میشه جمعیت میاد پایین و پیر میشه اونوخ مجبورن برن نیروی کار از چین وارد کنن حقوق نجومی بدن اون موقع قدر نیروی کار جوون مفت که 1200 حقوق میدادن رو میدونن

    • بدون نام

      بهتر بذارن برن هر کی میتونه بره جمعیت کمتر زندگی بهتر

    • بدون نام

      ایران حداکثر واسه 30 میلیون نفر امکانات و منابع و رفاه داره

    • بدون نام

      ایران هیچی نمیشه

    • بدون نام

      ایران به هیچ جا نمیرسه

    • بدون نام

      ایرانی ها تو این مملکت آخرش هیچی نمیشن

    • بدون نام

      پیاز کیلو 15 تومن !

    • بدون نام

      به خدا 6 ماهه که گوشت نخوردم امسال رنگ آجیل هم ندیدم !

    • بدون نام

      گوشت کیلو 200 تومن !

    • بدون نام

      پسته و بادوم کیلو 300 تومن !

    • بدون نام

      علی برکت الله !

    • بدون نام

      ما هم اگه میتونستیم می رفتیم

    • بدون نام

      منم اگه میتونستم میرفتم

    • حامد از تبریز

      هیچ جایی سرزمین مادری نمیشه ایران از بهترین کشور هاست همه باید در سربلندیش تلاش کنند هم مردم هم دولتی ها .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت نگو

      • بدون نام

        توهم حتما يا دزدي يا جيره خور مملكت هستي كه اينجور حرف مفت ميزني- اگر با مدرك دكتر دنبال يه لقمه نون در به در بودي اين اراجيف رو تحويل نميدادي

    • بدون نام

      جمعیت کمتر زندگی بهتر

    • بدون نام

      بچه ی کمتر زندگی بهتر

    • بدون نام

      فرزند کمتر زندگی بهتر

    • بدون نام

      عزیزان انشاءالله موفق باشید برای پدر و مادر خیلی سخته دوری از فرزند ولی این مملکت هم برای جوانی که بخواد موفق باشه جایی نداره....

    • بدون نام

      امیدوارم همیشه موفق باشید و بتونید اون طور که لیاقت دارید زندگی کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج