۸۴۸۱۹۳
۱۰ نظر
۵۰۰۸
۱۰ نظر
۵۰۰۸
پ

مناظره زیدآبادی و جلایی‌پور درباره آینده اصلاح‌طلبی

حمیدرضا جلایی‌پور می‌گوید، در بیست سال گذشته کارنامه اصلاح‌طلبان قابل دفاع است. انتخابات تبدیل به یک کارزار جدی شده است. محافل سیاسی به جبهه‌بندی سیاسی تبدیل شده، فرهنگ سیاسی دموکراتیک‌تر شده، رسانه‌ها مدنی شده‌اند و شبکه‌های اجتماعی تقویت شده‌اند.

ایسنا: اندیشه پویا در ویژه نامه نوروزی خود متن مناظره احمد زیدآبادی و حمیدرضا جلایی‌پور درباره چشم انداز اصلاح طلبی در سال جدید را منتشر کرده که گزیده‌ای از آن را می‌خوانید.

زیدآبادی: از هر جهت که نگاه کنیم اوضاع کشور خوب نیست. تصورم این است که نقطه‌ای که به آن رسیده‌ایم اجتناب‌ناپذیر نبوده است. اصلاح‌طلبی در ایران محکوم به شکست نبود. سلسله عملکردهای غلط اصلاح‌طلبان باعث شکست اصلاحات شده است. برخی اصلاح‌طلبان علاقه‌مندند نظارت استصوابی برداشته نشود. چون اگر برداشته شود و انتخابات آزاد باشد، خیلی از نیروهایی که امروز به نام اصلاح‌طلب می‌شناسیم در انتخابات رأی نخواهند داشت.

جلایی‌پور: اصلاح‌طلبان از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۶ برای بقا تلاش می‌کردند. اما در یک سال آینده این طور نیست. آن‌ها با پلتفرم منسجمی پا به عرصه انتخابات خواهند گذاشت و در پروسه منتهی به انتخابات، در روز انتخابات و پس از آن کاملاً فعالانه وارد عمل خواهند شد. همچنین کاندیداها را ملزم به پاسخ‌گویی خواهند کرد. بیست سال است اصلاح‌طلبان مخالفت خود را با نظارت استصوابی اعلام کرده‌اند. ما به‌خاطر نقد نظارت استصوابی از تحصن مجلس ششم تا امروز هزینه داده‌ایم. حرف آقای زیدآبادی بی‌انصافی است.

مناظره زیدآبادی و جلایی‌پور درباره آینده اصلاح‌طلبی

زیدآبادی: اصلاح‌طلبان مدعی بودند که با گرفتن نهادهای انتخابی می‌توانیم اصلاحات ماندگار و ساختاری ایجاد کنیم اما کجاست این تحول؟ این که نمی‌شود هرگاه بحث مشکلات پیش می‌آید بگویید اصلاح‌طلبان همه‌کاره نبودند و وقتی در پی رأی هستید بگویید ما چنین و چنان خواهیم کرد. هنر نیروی سیاسی این نیست که بگوید تحول مطلوبش در ده قرن آینده محقق می‌شود.

جلایی‌پور: در بیست سال گذشته کارنامه اصلاح‌طلبان قابل دفاع است. انتخابات تبدیل به یک کارزار جدی شده است. محافل سیاسی به جبهه‌بندی سیاسی تبدیل شده، فرهنگ سیاسی دموکراتیک‌تر شده، رسانه‌ها مدنی شده‌اند و شبکه‌های اجتماعی تقویت شده‌اند. جامعه ایران یکی از جوامع پویای خاورمیانه است. دموکراتیزه شدن ستاره‌ای در پیش است که باید به سمت آن حرکت کنیم. این یک فرایند خطی و مهندسی در پروژه خانه‌سازی مهندسان نیست. قبول دارم که محبوبیت اصلاح‌طلبان افت کرده اما بعد از دی‌ماه ۱۳۹۶ همه نیروها افت محبوبیت دارند. خبر خوبی به شما بدهم: در نظرسنجی‌های اخیر، براندازها و منو تو و بی‌بی‌سی هم افول کرده‌اند.

زیدآبادی: دور شما سیم خاردار کشیده‌اند، می‌گویند کنش انجام بده. کنشگری در چنین شرایطی یعنی تقلا کنی تا بدنت زخم شود. بهتر است تا اطلاع ثانوی حتی تکان نخوری، چه برسد به کنش. اگر عده‌ای این را انفعال می‌نامند، خب بنامند. اصلاح‌طلبان در هر شرایطی در انتخابات مجلس آینده شرکت خواهند کرد. بخشی از اصلاح‌طلبان به حضور در قدرت معتاد شده‌اند.

جلایی‌پور: به شما قول می‌دهم اصلاح‌طلبان سال آینده با همین مشروعیت و تشکیلات بر انتخابات مجلس تأثیر جدی خواهند گذاشت و شما نیز اصلاح‌طلبان را معتاد به قدرت خواهید نامید. جالب است این چه اعتیادی به قدرت است که من به عنوان یک اصلاح‌طلب سی سال است یک چهارپایه هم در قدرت نداشته‌ام. از حرف‌های شما بی‌عملی و انفعال و منفی‌نگری بیرون می‌آید نه چیز دیگر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      آقای جلایی پور میگه برای سال بعد کاندیداها رو پاسخگو خواهیم کرد ، همان طور که لیست امید رو که تکرار کردید پاسخگو کردید؟ زحمتتان میشه راضی به زحمت نیستیم.

      دیگه این حرف های زیبا و قول های دروغ و کلا حرف فایده نداره.گوش همه از این حرفایی که هزاران بار تکرار شده و عمل نشده پر هست.

    • بی نام‌

      بنظر میرسد برای اطلاع از افکار عمومی بین مردم بروید بعد راحت تر می توانید کاندید شدن و اصلاح طلب و اصولگرا را نزد افکار عمومی مورد ارزیابی قرار دهید ساده تر مردم چه اصلاح طلب و چه اصولگرا را از یک جنس می دانند و برای هیچکدام مقبولیت قائل نیستند فکر انتخابات را الان نمی شود کرد

    • غلام

      در چهار دهه انقلاب راست و چپ منفعل بودند امروز اصولگرا واصلاح طلب مطرح است هرگز نفهمیدید از خارج تا داخل قدرت دست کیست این از عجایب انقلاب اما روزگار این دو گروه بخاطر نیاز سیاسی کشور بسر آمده جهانداران فردای سیاسی ایران جوانان مبتکر وفعال در صحنه انقلاب می باشند

    • بدون نام

      خنده داره مردم هر دو گروه رو نمی خواهند اینها مناظره می کنند.

      پاسخ ها

      • علی

        این حرف رو نزن. به غر زدن های مردم که همیشه غر میزنن توجه نکن ، سال 1400 خواهیم دید که یا به اصلاح طلب و اصولگرا یا به کسی که این ها تایید میکنند رای میدن. اصلا 1400 چرا؟ امسال انتخابات مجلس یازدهم هست .

    • بدون نام

      از موقعی که دولت اصلاحطلب سر کار آمده بجز اصلاح همه قیمتها و افزایش آنها ، چه کار مفیدی برای مردم کرده؟!؟؟!؟؟؟!؟؟!!؟؟!؟!!!!؟؟؟؟!!!؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      از موقعی که دولت اصلاحطلب سر کار آمده بجز اصلاح همه قیمتها و افزایش آنها ، چه کار مفیدی برای مردم کرده؟!؟؟!؟؟؟!؟؟!!؟؟!؟!!!!؟؟؟؟!!!؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • افق دور

      اللهم اشغل الظالمین باالظالمین الهی آمین

    • کریم کچل

      کاسه کوزه هاتون را جمع کنید

      خسته مون کردین با حرفای صد تا یه غاز

    • بدون نام

      برید بابا هر دو طرف بدرد جرز لای دیوار نمیخورید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج