جاباما
۸۴۸۵۰۲
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

حاشیه‌ای بر رفتار سیاسیون در ماجرای سیل

«کنایه ضرغامی به روحانی درباره مهار سیل، کنایه‌های آشنا به فرمانده سپاه و رئیس جمهور، انتقاد تلویحی رئیس جمهور از نیروهای نظامی و واکنش شریعتمداری به انتقاد روحانی از سپاه، احمد خمینی با یک استوری حاشیه‌ساز شد، انتقادات یک مجری و انتقاد مشاور رئیس جمهور از پیام نادرست صدا و سیما و تلاش برخی سیاسیون برای پیشبرد اهداف جناحی و سیاسی شان» در ماجرای سیل اخیر در برخی استان های کشور، موضوعی بود که شاید بیش از خود سیل مردم را آزار می داد!

تابناک: «کنایه ضرغامی به روحانی درباره مهار سیل، کنایه‌های آشنا به فرمانده سپاه و رئیس جمهور، انتقاد تلویحی رئیس جمهور از نیروهای نظامی و واکنش شریعتمداری به انتقاد روحانی از سپاه، احمد خمینی با یک استوری حاشیه‌ساز شد، انتقادات یک مجری و انتقاد مشاور رئیس جمهور از پیام نادرست صدا و سیما و تلاش برخی سیاسیون برای پیشبرد اهداف جناحی و سیاسی شان» در ماجرای سیل اخیر در برخی استان های کشور، موضوعی بود که شاید بیش از خود سیل مردم را آزار می داد!

اگر نگاهی به تجربه وحدت و همدلی مردم در هشت سال دفاع مقدس و حتی حوادث دیگری که پیش از این دامان مردمان این دیار را گرفته بود، بیندازیم، هیچ گاه چنین بداخلاقی هایی از سوی چهره ها، سیاسیون و بخش های مختلف صورت نگرفته است، اما حادثه سیل اخیر زنگ خطر جدی را در حوزه ورشکستگی اخلاقی برخی که تنها اهداف و منویات جناحی شان برای آنها اهمیت دارد، به خوبی روشن کرد.

یک حادثه بزرگ در کشور اتفاق افتاده؛ بخشی از هموطنانمان دچار مشکلات ناشی از سیل شده اند، دارایی ها و داشته های خود را از دست رفته می بینند و بدتر از همه برخی عزیزان شان را از دست داده اند، اما در این میان برخی به تکاپو افتاده اند تا بتوانند هرچه زودتر در این بحبوحه و مصیبت، بیشترین بهره برداری سیاسی خود را از شرایط ایجاد شده ببرند؛ بی توجه به آنچه سر بخشی از مردم آمده است.

این دست از افراد مردم سیل زده، مصیب دیده و خسارات دیده را بهانه و دستاویزی برای حمله به رقیب سیاسی شان کرده اند و تنها از آن جهت ابراز همدردی می کنند و از لزوم رسیدگی فوری به وضعیت حادثه دیدگان سخن می گویند که بتوانند از آب گل آلود ماهی خود را بگیرند و رقیب را در ذهان عمومی تخریب کرده و بهره برداری سیاسی خود را از شرایط موجود و اسف‌بار برخی هموطنانمان ببرند.

هرچند این بخش کوچک جزو افرادی بودند که نه تنها کمکی به رفع مشکلات مردم نکردند که بیشتر مایه اذیت و آزار آنها شدند، بخش بزرگی از مردم، دستگاه های دولتی، نهادهای نظامی و بخش های امدادی... تلاش زیادی در جهت رفع هرچه زودتر مشکلات به کار بستند و در کنار هم حداکثر هم افزایی لازم را برای هرچه کمتر شدن خسارات مادی و جانی صورت دادند که باید قدردانی جدی از آنها داشت.

همچنین در میان اتفاقات تلخ ناشی از سیلی که در برخی استان های کشور افتاد، جلوه های زیبایی نظیر آنچه پس از سیل شیراز شاهد آن بودیم را هم داشتیم که نشان می دهد همچنان مردم باید برای برخی سیاسیون سرمشق و الگویی باشند که از آنها حس نوع دوستی را باید آموخت. مردم شیراز پس از سیلی که دامن گیر مردم این شهر و مسافران بیشمار حاضر در آن شد، در یک حرکت خودش برای اسکان و پذیرایی رایگان از مسافران و میهمانان حاضر در این شهر پیش قدم شدند که این باید الگویی برای برخی سیاسیونی که هیچ توجهی به شرایط بحرانی ندارند، باشد.

نمونه ای از حاشیه های سیاسی سیل اخیر را می توان در اظهارنظرهای برخی مسئولان و سیاسیون دید؛ مثلا سید عزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس اسبق سازمان صدا و سیما، در واکنش به اظهارات اخیر روحانی درباره مهار سیل در توییتر خود نوشت: علی رغم کنایه دلسرد کننده آقای رئیس جمهور در نقد شکافتن جاده و راه آهن، استانداری خوزستان سیل بند‌های بخشی از مناطق را شکافت تا بخشی از آب رودخانه‌ها تخلیه شود! سخنان سنجیده‌تر باعث دلگرمی بیشتر نیرو‌های فداکار در صحنه خواهد شد.

یا در جایی دیگر، مشاور رئیس‌جمهور توصیه کرد در روز‌های سخت پیش روی از دامن زدن به دعوا‌های کودکانه جناحی سهم خواهی یا بخشی‌نگری پرهیز کنیم. حسام الدین آشنا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «میزان اعتماد عمومی به مسئولان و رسانه‌ها از شاخص‌های اصلی مدیریت پذیری بحران است. تلاش کنیم تا اعتبار اطلاعات و آموزش‌ها و هشدار‌های منتشر شده از رسانه ملی دارای بالاترین کیفیت باشد. در روز‌های سخت پیش رو از دامن زدن به دعوا‌های کودکانه جناحی سهم خواهی یا بخشی‌نگری پرهیز کنیم.» همچنین مشاور رئیس جمهور در توئیتی دیگر نوشت: هنگام قایق سواری در باره شکافتن جاده و مدیریت سیلاب تصمیم نگیریم و آن را منتشر نکنیم. هنگام سخنرانی با پخش زنده از نقد مستقیم اقدامات انجام شده پرهیز کنیم. اختلافات خود را در جلسات کارشناسی و تصمیم گیری حل کنیم. مردم را در هنگامه بحران از تدبیر مسئولان دلسرد نکنیم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان هم در پاسخ به انتقاد روحانی از شکافتن جاده و راه‌آهن در آق‌قلا گفت: کاش رئیس‌جمهور به جای انتقاد سؤال برانگیزشان، به سپاه و همه نیرو‌های حاضر در صحنه یک خسته نباشید می‌گفتند. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به انتقاد رئیس جمهور از شکافتن جاده و راه آهن در آق قلا گفت: انتظار این بود که آقای روحانی از اقدامات فداکارانه سپاه در مناطق سیل زده و کمک‌های ایثارگرانه آنان به مردم آسیب دیده و رنج کشیده این مناطق به طور ویژه قدردانی کنند. کاش آقای روحانی بلافاصله پس از انتشار خبر سیل ویرانگر در استان‌های گلستان و مازندران از سفر ظاهرا تفریحی خود در جزیره قشم چشم پوشی می‌کردند و برای همدردی با مردم مصیبت دیده عازم استان‌های سیل زده می‌شدند که متأسفانه چنین نکردند.

صدا و سیما نیز با پخش برنامه دورهمی در شرایطی که برخی مردم درگیر سیل و مشکلات آن هستند و همچنین پخش انتقادات مجری لاکچری خود (مهران مدیری) حاشیه ساز شد؛ موضوعی که واکنش های زیادی به همراه داشت. هم در انتخاب زمان پخش دور جدید این برنامه و هم درباره انتقاداتی که از سوی مجری با وجود تلاش همه دستگاه ها برای امدادرسانی به مردم و مناطق سیل زده صورت گرفته است.

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور هم از پیام اشتباهی که به صورت زیرنویس درشبکه خبر منتشر شد، انتقاد کرد. حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری با انتقاد از پیام اشتباهی که به صورت زیرنویس شبکه خبر منتشر شد با زبان کنایه اعلام کرد: شبکه خبر در دقایق آخر رأی گیری هم حماسه می آفریند؛ چه اصراری دارد که انتخابات را زودتر جمع کند. تلفن ها هنوز کار می کند.

متأسفانه بر خلاف آنچه باید در شرایط بحران اتفاق بیفتد، برخی افراد مسؤول و غیر مسئول در لحظه بروز سیل اظهارات شتابزده‌ای داشتند و عده ای اندک از سیاسیون هم با اظهارات مغرضانه تلاش کردند، از آب گل آلود سیل برای تحت فشار قرار دادن رقیب سیاسی و پیشبرد اهداف و منویات جناحی شان ماهی بگیرند که این مسأله به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست و جزو اشتباه ترین رفتارها و اقداماتی است که باید در زمان بحران شاهد آن باشیم.

گاهی جنگ و جدل‌ها و رقابت‌های مخرب سیاسی که در حادثه سیل اخیر شاهد آن بودیم، بیشتر از تلفات و ضرر و زیان‌های مادی مردم را اذیت کرد. به نظر می‌رسد برخی سیاسیون در اوج ورشکستگی اخلاقی هستند، زیرا حتی از مصیبت جمعی از هموطنان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی شان بهره می‌گیرند. در حالی که بخش‌های مختلف مردم و نهاد‌ها و دستگاه‌ها از لحظه اول با جدیت دنبال امدادرسانی، رفع مشکلات و کاهش خسارات جانی و مالی بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بینام

      اونایی که هشت سال درجبهه و پشت جبهه بودن همه یا شهید شدن یا مردن الان مملکته و دریابید ازجنگ بدتر شده مردم همه آواره اند مااز دور نظاره میکنیم ....

    • بدون نام

      تاریخ را اگر بخوانیم از زمان کوروش تا الان ،مردم ایران تماما به معنای واقعی کلمه از همه اقوام مرد بودند ولی۱کثر حاکمان ان نامرد بودند،به غیر از چند نفر!!!

    • سید موسوی

      ای کاش تو اینجور مواقع همه از سردار سلیمانی یاد میگرفتن چیکار کنن و ما عوام هم ایقد نق نمیزدیم ای کاش کاش کاش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج