۸۴۸۶۴۲
۱۴ نظر
۵۰۰۴
۱۴ نظر
۵۰۰۴
پ

کاپیتان فوتبال ایران باشی و سوار رنو شوی!

پنجشنبه باز هم هزاران نفر بر مزار سیروس قایقران در «کلیور» انزلی که زادگاه او هم بود، رفتند و یاد و نام بازیکن بزرگ و دوست‌داشتنی فوتبال ایران را گرامی داشتند.

وبسایت نود: پنجشنبه باز هم هزاران نفر بر مزار سیروس قایقران در «کلیور» انزلی که زادگاه او هم بود، رفتند و یاد و نام بازیکن بزرگ و دوست‌داشتنی فوتبال ایران را گرامی داشتند. از همبازی‌ها، دوستان و دوستداران قدیمی سیروس این انتظار هست که در مراسم بیست و یکمین سالگرد مسافرت بدون بازگشت او شرکت کنند اما خیل جوانان و نوجوانانی که هرگز حتی کاپیتان را ندیده‌اند چرا؟

هفدهم فروردین ماه سال ۱۳۷۷ که اتومبیل سیروس هنگام سفر به تهران و در حوالی امامزاده هاشم با کامیونی برخورد کرد و سیروس و راستین، پسر شیرین سخن او جان سپردند، جوانان ۱۸ یا ۱۹ ساله کنونی هنوز به دنیا نیامده بودند. پس چرا اغلب حاضران در مراسم یادبود سیروس را همین جوانان تشکیل می‌دهند؟ آن‌ها از پدران خود درباره سیروس چه شنیده‌اند؟

آمار و ارقام البته گویای همه چیز هست. قایقران بسیاری از عناوین «اول» را در فوتبال انزلی، گیلان و ایران در اختیار دارد‌. او اولین بازیکنی است که در ۱۷ سالگی برای تیم بزرگسال ملوان بازی کرد. ملوان آن دوران که پرسپولیس و استقلال را شکست می‌داد و لرزه بر اندام حریفان می‌انداخت.

او اولین بازیکنی است که در فاصله ۴۸ ساعت ابتدا دو گل به پرسپولیس و سپس یک گل به استقلال زد تا جام قهرمانی حذفی فوتبال ایران را ملوان در سال ۶۹ به انزلی ببرد.

او اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که با پیراهن یک تیم شهرستانی (ملوان) بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران را در جام ملت‌های ۱۹۸۸ بر بازوی خود بست. او اولین بازیکنی است که با گل استثنایی‌اش به کره جنوبی مغرور که تازه از جام جهانی ۱۹۹۰ بازگشته بود، نخستین قهرمانی فوتبال ایران در آسیا پس از شکست‌ها و ناکامی‌های فراوان را در دهه ۶۰ خورشیدی موجب شد.

قایقران اولین بازیکنی بود که در نقش سرمربی آن هم در یک تیم بدون تماشاگر به نام کشاورز دست به کار بزرگی زد و با میدان دادن به جوانان گمنام و بدون حامی و ساختن نسلی جدید نه فقط مدتی آن تیم را به رقیب جدی پرسپولیس و استقلال تبدیل کرد، که اصطلاح «بنزین سبز» را با معرفی جوانان خوش‌فکر در ادبیات روزنامه‌نگاری ورزشی در ایران پدید آورد.

می‌توان نمونه‌های دیگری از این اولین‌ها را نوشت اما سیروس در زندگی هم از بسیاری جهات اولین بود و عشق مردم به او بیشتر از همین جهت است. قایقران بدون تردید اولین بازیکن فوتبال ایران بود و شاید البته آخرین که اتومبیل بی‌ام‌و خود را فروخت و رنو خرید تا هزینه تحصیل و اقامت چند دانشجوی رودباری را پرداخت کند که در زلزله ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ تمام اعضای خانواده و همه‌چیزشان را از دست داده بودند. بسیاری از کسانی که صحنه تصادف سیروس را دیدند، از خود پرسیدند که سیروس قایقران باشی و کاپیتان فوتبال ایران و بازیکن لیگ قطر و آنگاه سوار رنو شوی!

کاش سیروس پنجشنبه دقایقی سر از خواب و خاک برمی‌داشت و میان دوستان و دوستدارانش می‌آمد تا از زبان آن‌ها می‌شنید که پس از گذشت ۲۱ سال هم هنوز و همیشه اولین بلکه برترین و بهترین است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحش شاد

    • بدون نام

      اللهم اغفر له وارحمه و عافه واعف عنه

    • بدون نام

      روحش شاد یادش گرامی

    • بدون نام

      اون زمان رنو خودروی باکلاسی بود ، خدا بیامرزه قایقران محبوب رو

      پاسخ ها

      • 13bedar

        رنو پنج باکلاس نبود اونم مدل پایین البته به سن تو نمیخوره برو از بزرکترها بپرس

    • اشکان

      روحش شاد و یادش گرامی

    • ف.ف

      سیروس آبای.
      تو همیشه زنده و سرافرازی.
      خدایت رحمت کنه.

    • بدون نام

      روحش شادوقرین رحمت الهی باد

    • بدون نام

      روحت شاد سیروس عزیز

    • بدون نام

      خدا رحمتت کند شیر مرد فوتبال ایران

    • بابک نیک اصل

      روحش شاد۰

    • antilong

      آن زمان رنو لامبورگینی بود جیگر

      پاسخ ها

      • 13bedar

        تو راست میگی؟اصلا فراری بودا

      • کاربر قدیمی

        سال ۷۷؟ رنو کلاس داشت ؟ اواخر ۵۰ و اوایل ۶۰ ، شاید! یال ۷۷ ، لگن بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج