۸۵۰۴۳۳
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

معینی: بعد از گل، در آسمان‌ها پرواز می‌کردم

«مسعود معینی» زننده گل پیروزی بخش استقلال در فینال جام باشگاه های آسیا گفت: بعد از به ثمر رساندن گل ورزشگاه امجدیه دور سرم چرخید و انگار در آسمان ها پرواز کردم.

ایرنا: «مسعود معینی» نامی بزرگ در باشگاه استقلال محسوب می شود، او در اولین قهرمانی این تیم در آسیا زننده گل قهرمانی آبی پوشان بود. روز ۲۱ فروردین ماه ۱۳۵۰ استقلال در تهران میزبان هاپوئل رژیم صهیونیستی بود و موفق شد با نتیجه ۲ بر یک این تیم را شکست داده و به اولین قهرمانی خود در قاره کهن دست پیدا کند.

در سالروز اولین قهرمانی استقلال در آسیا پای صحبت های زننده گل پیروزی بخش آبی پوشان نشستیم. او در این گفت و گو درباره جو سیاسی حاکم بر سکوها و شعارهای ضد اسرائیلی سخن گفت. معینی توضیح داد که بلیت های روبه روی جایگاه در دیدار استقلال و «هاپوئل تل آویو» توسط حبیب الله القانیان سرمایه دار یهودی و مالک ساختمان پلاسکو خریداری شده و در اختیار بهاییان قرار داده شده بود تا آنها از این تیم حمایت کنند. با این حال هواداران فوتبال در ایران شعارهای ضد صهیونیستی سر دادند و این موضوع جو سیاسی را در سکوها به وجود آورد.

به 48 سال پیش برگردیم به روزی که حماسه ای بزرگ را برای استقلال رقم زدید. اولین قهرمانی استقلال در آسیا را می گویم.

معینی: وای خدای من! چه روزی بود. من آن را فراموش کرده بودم، راست می گویید امروز ۲۱ فرودین است و ما در سال ۱۳۵۰موفق شدیم به همراه استقلال قهرمان آسیا شویم. عجب روز بزرگ و شکوهمندی بود. خاطرات آن روز مثل یک فیلم از جلوی چشمم رژه می رود.

خاطرات آن روز را برای ما تعریف می کنید؟

معینی: پیش از اینکه بخواهم از روز قهرمانی استقلال در آسیا حرف بزنم، می خواهم ماجرای حضورم در استقلال را برایتان تعریف کنم.

بفرمایید؟

معینی: من جوانی ۱۷-۱۸ ساله بودم که در تیم راه آهن عضویت داشتم. یک روز با تیم استقلال بازی دوستانه داشتیم که امیر ابوطالب سرمربی وقت راه آهن در ۱۵ دقیقه پایانی مرا به زمین فرستاد و من آن قدر خوب بازی کردم که رایکوف مرا پسندید و پیشنهاد داد استقلالی شوم. با برادرم در این باره صحبت کرد و شب به همراه ناصرحجازی و منصور پورحیدری که خدا آنها را رحمت کند به محضر رفتیم و قرارداد همکاری بستیم. شاید جالب باشد بدانید که مبلغ قرارداد ۲ ساله من ۴ هزار تومان بود.

بعد چه شد؟

معینی: من عضو تیم ملی جوانان نیز بودم. با این تیم راهی مسابقات قهرمانی آسیا شدیم و بلافاصله پس از اینکه برگشتیم تورنمنت باشگاه های آسیا که امروز به لیگ قهرمانان آسیا تغییر نام پیدا کرده است، آغاز شد. خودم فکر نمی کردم با ۱۸ سال سن در ترکیب ثابت قرار بگیرم اما رایکوف به من اعتماد کرد.

معینی: بعد از گل، در آسمان‌ها پرواز می‌کردم

بازی کردن برای استقلال در سن ۱۸ سالگی سخت نبود؟

معینی: طبیعی بود که سخت باشد، آن هم با حضور بازیکنانی که هر کدام برای خود اسم و رسمی بزرگ داشتند. رایکوف در دفاع چپ به من بازی داد و اعتقاد زیادی به من داشت. ما همه تیم ها را شکست دادیم تا به فینال رسیدیم.

از روز فینال برای ما حرف بزنید.

معینی: روز بازی، رایکوف برای ما تمرین در نظر گرفت و صبح مسابقه به ورزشگاهی که امروز حیدرنیا نامیده می شود، رفتیم و تمرین سبک کردیم. آن روز فکر می کردیم چرا سرمربی تیم، چنین کاری انجام داده است و برای ما تمرین در نظر گرفته است اما بعدها متوجه شدیم او چه کار خوبی انجام داده است. با جرات می توانم بگویم این تمرین تاثیر خیلی خوبی در آمادگی بدنی و روحی بازیکنان داشت.

جو ورزشگاه چطور بود؟

معینی: بازی روز جمعه برگزار شد. وقتی به ورزشگاه رسیدیم جمیعت زیادی بیرون ورزشگاه ایستاده بودند و موفق به ورود نشده بودند. سکوهای امجدیه نیز پر بود. استرس داشتیم که مبادا خدای ناکرده نتوانیم موفق بشویم.

هاپوئل تل‌آویو نماینده رژیم صهیونیستی حریف استقلال در فینال بود؟

معینی: هاپوئل تیم خوب و قدرتمندی بود و بازیکنان آن می خواستند هر شده در این بازی به پیروزی رسیده و قهرمان شوند. من در دفاع چپ بودم و یادم می آید بهترین بازیکن این تیم که فوتبالیست مطرحی بود، در پست گوش راست بازی می کرد و در طول 120 دقیقه بازی دوئل های زیادی با هم داشتیم.

ابتدا استقلال یک گل دریافت کرد و عقب افتاد

معینی: بله. اگر اشتباه نکنم در دقیقه 69 بود که بازیکن هاپوئل تل‌آویو دروازه استقلال را بازکرد و بر خلاف جریان بازی عقب افتادیم. در آن لحظات رایکوف دست به ریسک بزرگی زد.

معینی: بعد از گل، در آسمان‌ها پرواز می‌کردم

چه ریسکی؟

معینی: رایکوف، علی جباری که کاپیتان استقلال و یکی از بهترین فوتبالیست های تاریخ ایران محسوب می شود و در آن دوره از بازی ها نقش بزرگی در موفقیت استقلال ایفا کرد را از زمین بیرون کشید و مهدی حاج محمد را جایگزینش کرد. این تعویض باعث شد کفه ترازو به نفع استقلال سنگینی کند و برای جبران گل خورده حملات زیادی را بر روی دروازه حریف تدارک ببینیم. در دقیقه ۸۲ بود که مدافع حریف توپ را به کرنر فرستاد. مهدی حاج محمد توپ را سانتر کرد و غلام وفاخواه گل تساوی را به ثمر رساند. بازی در وقت قانونی با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

و برسیم به گل شما؟

معینی: در آن زمان مثل حالا نبود که مدافعان جلو بکشند، معمولا مربیان به دفاع ها می گفتند از نیمه زمین جلوتر نروند. در وقت های اضافه خطا به سود استقلال اعلام شد. خدابیامرز منصور پورحیدری توپ را فرستاد و مدافع هاپوئل توپ را دفع کرد. توپ برگشتی روی سینه من فرود آمد که آن را کنترل کرده و جلوی پای راستم انداختم. بعد با ضربه ای که هم قدرت و سرعت زیادی داشت شوت زدم و توپ به گوشه دروازه حریف رفت و به تور چسبید.

بعد از گل چه احساسی داشتید؟

معینی: ورزشگاه امجدیه دور سرم چرخید. انگار روی آسمان ها پرواز می کردم. بعد از این که گل را زدم روی زمین افتاد. فریدون«برادرم» که در آن تیم هم بازی ام بود مرا از روی زمین بلند کرد و گفت مسعود، می دانی دست به چه کار بزرگی زده ای، می دانی چه کار کردی؟ بچه بلند شو استقلال قهرمان آسیا شد. بعد از اینکه سوت پایان مسابقه به صدا درآمد، به سمت رایکوف رفتم و او را بغل کردم و اشک ریختم. یک عکاس عکسی گرفت که تاریخی شد. مجله کیهان ورزشی فردای آن روز آن عکس را روی جلد خود برد و نوشت «اشک مقدس برای پیروزی».

در آن مسابقه شعارهای هواداران استقلال رنگ و بوی سیاسی گرفت و مردم علیه رژیم اشغالگر قدس شعارهای زیادی دادند.

معینی: قبل از بازی فردی به نام القانیان که تاجر و مالک ساختمان پلاسکو بود، بلیت های روبروی جایگاه را خرید و در اختیار بهاییان قرار داد تا نماینده اسراییل غاصب را تشویق کنند. در آن روزها به خاطر رابطه دوستی حکومت شاهنشایی با رژیم اسرائیل که مردم تنفر شدیدی نسبت به آنها داشتند، شعارها رنگ و بوی سیاسی گرفت و مردم بیشتر از اینکه از پیروزی و قهرمانی استقلال در جام باشگاه های آسیا خوشحال باشند، از بردن اسراییل غاصب خوشحال بودند. مردم شعارهای زیادی سر دادند.

فراموش نمی کنم بعد از اینکه بازی به پایان رسید و راهی هتل شدیم، جمیعت زیادی جمع شده بودند وعلاوه بر تشویق استقلال، شعارهای سیاسی شان را تکرار می کردند. آنها حتی نماز صبح خود را در نزدیکی پارک ساعی خواندند.

این گل تا ابد در ذهن استقلالی ها به یادگار ماند؟

معینی: این یک گل تاریخی بود که هرگز فراموش نمی شود. همین الان وقتی در خیابان جوانی به من می گوید ممنون شما هستیم که گل قهرمانی استقلال را به ثمر رساندید، در جواب می گویم پسرم تو که آن زمان دنیا نیامده بودی، چه طور مرا می شناسی و از آن گل حرف می زنی؟ آنها می گویند پدران ما تعریف کرده اند که با گل شما برای اولین بار قهرمان آسیا شدیم.

مسعود معینی از استقلال دور افتاده است، چرا؟

معینی: این پرسشی است که من نباید به آن پاسخ دهم. هر زمانی استقلال در ورزشگاه آزادی بازی دارد، از پیشکسوتان خود تقدیر می کند اما تا به حال از من دعوتی نشده است. شاید من پیشکسوت استقلال نیستم! ممسعود معینی که گل قهرمانی استقلال در آسیا را زد و خالصانه و عاشقانه برای استقلال بازی کرد، امروز جایی در جمع پیشکسوتان ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر حرفی که انسان بر زبان جاری میکند....درپیشگاه خداوند باید جوابگو باشد!!!

    • بدون نام

      درد بلات بخوره بجون نتانیاهو

    • بدون نام

      قهرمانی در امجدیه؟؟؟

    • بدون نام

      البته باکمک برادرت فریدون که ازپرسپولیس به کمکتون اومد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج