۸۵۳۹۷۲
۵۳ نظر
۵۰۰۷
۵۳ نظر
۵۰۰۷
پ

۴ راهکار پیشنهادی به روایت دو عضو هیأت رئیسه مجلس

دولت برای جبران خسارات سیل از کجا پول بیاورد؟

دولت چطور می‌خواهد خسارات سیل زدگان را جبران کند؟ این سوالی بود که امیرآبادی و وکیلی از اعضای هیات رئیسه مجلس به آن پاسخ دادند. آنها از جابه‌جایی در ردیف‌های بودجه تا گران شدن بنزین را یکی از راه‌های تامین منابع جبران خسارات دانستند.

خبرآنلاین: «جبران خسارت سیل‌زدگان» این جمله‌ای است که نزدیک به یک ماه است ورد زبان مسوولان شده است و هر طرف را که نگاه می‌کنیم، مقامی با مسوولی در برابر دوربین ایستاده است و از لزوم جبران خسارت سیل زدگان می گوید.

هرچند همه این جمله به صورت مداوم تکرار می‌شود اما کمتر کسی است که از چگونگی این جبران سخن به میان بیاورد. ۳۵ هزار میلیارد خسارت مبلغ کمی نیست که بتوان آن را از کمک های مردمی انتظار داشت یا چشم امیدی به کمک های بین‌المللی دوخت.

روزی هم که در مجلس بازار گزارش ها درباره مناطق سیل زده داغ بود برآورد دستگاه‌ها از خسارات وقوع سیل آنقدر بود که همه انگشت به دهان مانده بودند.

روز گذشته نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در شورای مدیریت بحران استان خوزستان که با حضور رییس قوه قضاییه تشکیل شد، اعلام کرد «بار خسارت ناشی از سیلاب برای دولت سنگین است برای جبران خسارات همه باید تعامل داشته باشند ، خسارات باید به صورت عادلانه پرداخت شود به طوری که نه فشاری به دولت وارد شود و نه حقی از مردم تضییع بشود.»

برای پرداخت خسارت سیل زدگان برخی پیشنهاد برداشت از صندوق توسعه ملی را مطرح کردند. رهبر معظم انقلاب در پاسخ به درخواست مجوز رئیس‌جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی اعلام کردند «مطلعید که استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راههای دیگر ممکن است لذا تأکید می شود که دولت سریعاً اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت، در صورت نیاز، برداشت از صندوق مزبور مورد تأیید این‌جانب خواهد بود».

البته در کنار راهکار مورد اشاره، برخی نیز پیشنهاد افزایش نرخ سوخت با هدف جبران خسارت سیل‌زدگان را هم مطرح کردند که جای خودش را در بین تصمیم‌گیران حوزه اجرایی و تقنینی کشور باز کرد.

از جابه‌جایی در بودجه عمرانی تا افزایش قیمت حامل های انرژی

احمد امیرآبادی فراهانی درباره منابع تامین خسارت سیل به خبرآنلاین گفت: اولین محل تامین می‌تواند از ۵ درصد امکان جابه جایی در ارقام ردیف های قانون بودجه باشد که دولت می‌تواند لحاظ کند و مبلغی حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان از این محل تامین می‌شود.

او ادامه داد: همچنین در بودجه ردیف‌هایی برای شرایط بحرانی داریم برای مثال بنیاد مسکن، وزارت شهرسازی، بهزیستی و... در این زمینه یک ردیف بودجه دارند که می‌توان از این ردیف‌های بودجه نیز استفاده کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره برداشت از صندوق توسعه ملی نیز گفت: در قانون بودجه از منابع صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون دلار به آبخیزداری و همچنین ۱۵۰ میلیون دلار به آب‌رسانی روستایی اختصاص داده شد که دولت می‌تواند از این محل برای جبران خسارت نیز استفاده کند.

ما این موارد را به کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد دادیم که آنها را بررسی و تمامی منابع را برآورد کنند. اگر چنانچه دولت به این نتیجه رسید که منابع برای جبران خسارت کم است در این صورت دوباره تصمیم می‌گیریم که منابع جدیدی ایجاد کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس درباره احتمال افزایش قیمت سوخت برای ایجاد درآمدی جدید به منظور جبران خسارت گفت: ما یک طرحی را برای رونق اقتصادی در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا تنظیم کرده‌ایم که این موارد را در آن طرح بررسی می‌کنیم. در این طرح بحث افزایش قیمت سوخت در جهت جبران خسارات نیز بحث شده است.

باید به سراغ استفاده از راه هایی غیر از برداشت از صندوق توسعه ملی برویم

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس نیز درباره نحوه تامین منابع خسارات سیل به خبرآنلاین گفت: یک پیش بینی مهمی که در راستای تامین مالی جبران خسارت سیل وجود داشت بحث برداشت از صندوق توسعه ملی است اما باتوجه به پاسخ رهبری به نامه رئیس جمهور که نوشتند « استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه های دیگر ممکن است» این پاسخ به این معنا است که فعلا ما اجازه برداشت از صندوق را نداریم بنابراین باید به سراغ استفاده از راه ها و امکانات دیگر برویم.

او ادامه داد: یکی از راهها این است که ما در بودجه اجازه برداشت سقف ۲ و نیم میلیارد دلار از صندوق را به دولت داده ایم که می توان این اولویت را جابجا کنیم و آن را به سیل زدگان اختصاص دهیم. همچنین ردیف هایی برای ستاد بحران، هلال احمر و ... پیش بینی کردیم که اولویت آن ردیف ها را می توانیم به سیل اختصاص دهیم. یکی دیگر از راه هایی که وجود دارد فروش اوراق است که مجلس می تواند این اجازه را به دولت بدهد تا برای تامین منابع مالی جهت جبران خسارات سیل اوراق منتشر کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس یادآور شد: یک پیشنهاد مهمتری که وجود دارد تغییر در قیمت حامل های انرژی است که بخشی از این تغییر قیمت به موضوع سیل و مسئله جبران خسارت می تواند اختصاص پیدا کند البته اینها مسائلی است که پیشنهاد می شود و هنوز درباره آنها کمیسیون مربوطه به هیچ نتیجه قطعی نرسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است بودجه طرح های عمرانی هم به سیل زدگان اختصاص پیدا کند گفت: بودجه های عمرانی عدد قابل توجهی ندارد اما بخشی از این تامین منابع از بودجه طرح های عمرانی است.

وکیلی در پاسخ به این سوال که چرا ما در شرایط بحران با بحران تصمیم‌گیری هم مواجه هستیم و یک سردرگمی در این حوزه به چشم می خورد؟ گفت: اولین عامل این است که پروتکل های حاکم بر مدیریت بحران در کشور ما مشکل دارد، دلیل دوم این است که اساسا افرادی که اطرافمان هستند افرادی متناسب برای شرایط بحرانی نیستند و مسئله سوم این است که ما آدم‌های اهل تدبیر پیش از حادثه نیستیم و تنها به دنبال تدبیر بعد از حادثه می‌گردیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من بتون میگم از کجا پول بیاره برا خسارت.
      این سد که برا بلای جون مردم خوزستان احداث کردن .فروش میلیاردها تومان برق دارد.از اونجا پول بیاررررررین.بخدا دارن خون این ملت رو میمکن.فردا پیش خدا باید جواب پس بدید.

    • بدون نام

      از خاوری قرض بگیرند

    • .....

      بنزین رو گرون میکنید برای جلوگیری از قاچاق و از طرفی برای درامد خودتون و از طرفی جبران خسارات سیل.عجب سیاست و کیاستی.

    • بدون نام

      با گران فروختن پراید پولش را پس انداز کرده بود.

    • بدون نام

      کاری ندارد دست توی جیب مردم میبرد

    • بدون نام

      یکم اضافه کنید اینترنت بنزین گازوییل وبقیه خودش میره بالا شش ماهه جیبتان پر میشه گفتم خودتان بلد نیستید یادبگیرید راحترین راه بعد هم بگید تحریم هستیم هیچکس هم کارنداره باشما یاعلی

    • بدون نام

      یقینا از دوشیدن ملت بدست خواهدآورد..!!!

    • بدون نام

      جلوی اختلاس ها را بگیرید حقوق نجومی ندهید مسولان دولتی و مجلسی تشریفات را کنار بگذارند
      آقازاده ها و مسئولان پول های مملکت را به کشور برگرداننند میتوان خوزستان لرستان مازندران و گلستان را از نو ساخت

    • ناشناس

      این دولت خوب بلده از کجا در بیاره با هزار ترفند قیمتارو بالا میبره تا خوب از جیب مردم بیاره بیرون جای نگرانی نیست!!!

    • بدون نام

      بودجه شرکتهای دولتی امسال چهارصد هزار میلیارد افزایش یافت یعنی یازده برابر خسارت سیل. آنوقت دولت برای خسارت سیل بودجه ندارد ولی برای حقوقها و بریز و بپاش های نجومی بودجه دارد

    • ح متقی

      حتمآ از حیب مردم

    • بدون نام

      ۱۰ تا از پول اختلاس گران امثال خاوری،،۵ تا اونی که خانم شیخ الااسلامی برد،دکل نفتی، بابک زنجانی و۱۰۰ تا دیگه میشه یک ایران را ساخت

    • ح

      اگر جلوی دزدی ها و اختلاس ها گرفته شود و بیت المال عودلانه استفاده شود و حقوق های انچنانی مسولین و مفتخورا ن کم شود همه مشکلات حل خواهد شد

    • هموطن

      درمورد سوال آخر که مطرح شد علت اصلی نبودهماهنگی بین دستگاهها ودولت است ،هرگروه ونهادی به صلاحدید خود وبدون مشورت با دولت تصمیم میگیرد وعنل میکند واین یعنی فاجعه در بحران

    • بدون نام

      ازجیب ملت که چندین برابرش دراورد دیگه پول چی عجب روئیئ دارین

    • ارکوین

      خوب این همه پولی که هاپولی می شود از کجا می آورد از همان جا بیاورد

    • علی اکبر

      سلام، شوخی میکنید یا مردم رو... حساب کردید، خانم شیخ‌الاسلامی تو یک مبادله نفتی با یک پیمانکار ۱۰۰ هزار میلیارد برد و حتی جاش هم حس نشد، توجه کردید یک قرارداد با یک پیمانکار این همه پول بعد حالا که نوبت مردم بیچاره شده میگید از کجا، واقعا که، آخه آدم چی بگه، جان مادرت سانسورش نکن

    • احمدرضا

      پول نفت کجا میره؟قبوض آب و برق و گاز کجا میره؟پول کارخانه مس ، پتروشبمی ، فولاد،و.....کجا میره ؟تو جیب ملت؟...

      پاسخ ها

      • احمدرضا

        آقای سانسور چی :پول حرام سر سفره ات نبر ، همه ی مطالب را بزار، آخرت خودت و خانواده ات را خراب نکن ، دنیا دار فانی است ، از اون ۵ خط همش یکی را گذاشتی، خجالت بکش

    • بدون نام

      عمرا اگه خسارت به من پرداخت بشه

    • مصطفی

      از کجا ؟
      این که سوال نداره
      از گرده مردم بدبخت

    • بدون نام

      موقعیکه بیمه رازی با خسارت های جعلی سیصد ملیارد تومن به ....پول میداد باید فکر اینروزها روهم میکرد

    • بی سرزمین

      به نظر من یه دو سال مسولین قسم بخورن که اختلاس نکنن همه چیز جبران میشه .اگه بخواهی از طریق افزایش حاملهای انرژی این خسارت جبران کنید باز تورم گرانی بقیه مردمو درگیر میکنه از سیل بدتر همه مردم درگیر میکنه بهترین راه اختلاس نکردن مسولین میباشد

    • بدون نام

      ازهمانجاییکه انگل زاده ها و عده ایی از مدیران و مسوولان عوضی دارند برمیدارند و اختلاس و دزدی میکنند

    • بدون نام

      دولت باید برای جبران خسارت سیل حقوق های نجومی را کاهش دهد ومانع اختلاص شود واز حیف میل بوجه جلوگیری کند وریاضت اقتصادی را برای تمامی حقوق بگیران بالای پنچ ملیون تومان به اجرا در بیاورد واز پاداش دادن به مدیران خوداری کند ومانع ورود استفاده از اقلام لوکس توسط مدیران دولتی شود باید مدیران دولتی وخانواده آنها از زندگی لاکچری دوری کنند وقت خود را صرف امور مملکت نمایند واز سفر های تفریحی دوری کنند تا مبالغ کلانی صرف جویی شود وصرف امور سیل زدگان شود

    • بدون نام

      فعلا کلیک کردند رو گزینه افزایش حاملهای انرژی که ازجیب مردم این هزینه ها پرداخت شود

    • بدون نام

      فعلا کلیک کردند رو گزینه افزایش حاملهای انرژی که ازجیب مردم این هزینه ها پرداخت شود

    • بدون نام

      چیی دادین که بخواهین بگیرین بالا۶۰درصدگفتن نداریم کمک کنیم بودجه بالا۲۰۰سال خرج حدود۲۰ملیون افغانی نکنیدبه ایران هزینه کنیدهمه چیزمنلکت درست میش واینقدرزیادشدن وزیرکارگفته اگه اینهابرن مشکل بیکاری حل میش وخودمون بالا۳۰درصدسرپرست خانوادههابیکارن وفقیروهر۴نفر۳تاجوان بیکار

    • محسن خوزستان

      از بانک‌ها مالیات بگیرید
      ازآقازاده ها که در کار واردات صادرات هستن مالیات بگیرید
      از پزشک‌ها مالیات بگیرید
      از شرکت‌هایی که پارتیی دارن و‌گردنشون کلفته و مالیات نمیدن مالیات بگیرید
      درضمن سودی که کل بانک‌ها در ۲۴ ساعت کسب میکنن بیش از یک هزار میلیاردتومان هست یعنی اگر سودی که بانک‌ها در یک ماه کسب میکنن ازشون بگیرید کافیه

    • بدون نام

      درردیف بودجه دولت مراکز ومکان های از بودجه بیت المال استفاده میشود که حقا حقشان نیست،وباید قطع شودودرثانی افراد سرمایه داری هستند که درمکانهایی زندگی میکنند که هیچکدام ازپادشاهان اینگونه قصرهایی راحتی بخواب هم ندیدند.دولت اگر مالیات هایش رامیگرفت هرگز چنین قصرهایی درمرکز تهران ساخته نمی شد مثلا هنرپیشه ها وورزشکاران وبعضی اشخاص سرمایه دارو...... ولازم نیست هم مردم کمک کنند وهم حامل انرژی وسایر مایحتاج زندگی مردم راگران کنند.همیطوری مردم صورتشان راباسیلی سرخ نگه میدارند.

    • فیلسوف

      دولت ایت الله دکتر حسن روحانی .برای جبران خسارت سیل از جیب مردم کش خواهد رفت .با افزودن مالیات بر درامد .مالیات ارزش افزوده.مالیات تنفس کشیدن در هوای ازاد و مالیات عبور از خیابان وپیاده رو وهزاران انواع مالیات خودساخته .هزینه خسارت سیل را جبران خواهد کرد.!!!!!!

    • بوشهر خشت

      از همون جایی که اختلاس میکنن ، ازجیب مجلسی ها، ازجیب وزرا، ازجیب آقازاده ها، ازیک هفته خرج یمن ، لبنان، عراق، فلسطین ،

    • بی نام

      درآمد نفتی و درآمد کل مملکت مال خودشان و آقازاده ها که در آمریکا کیف کنند مثل فرزندان خانم ابتکار مثل شوهر خانم افشار که اصلا معلوم نیست چیکاره هست در زمان بحران هم دست در سفره مردم بدبخت داراز کنند سوخت و معاش مردم را برای جبران هزینه بحران گران کنند امیدوارم که خون شهدا گریبانتان را بگیرد و رسوایتان کند

    • بی نام

      ازهمون جایی که برای بازسازی سوریه میده

    • آب از سر چشمه گل آلوده

      از اونجایی که غارت میکنن

    • ناشناس

      یزره دزدیهاکمتربشه بودجه زیادهم هست

    • علی شفقی

      مگر دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان برای احیا دریاچه ارومیه نگذاشته بود، خب ۴۰ ذکدرصد مشکل حل شد،

    • بدون نام

      از هزینه ای که قرار بود باهاش ابرا رو بارور کنه
      هزینه ای که قرار بود دریاجه اردمیه رو احیا کنه
      هزینه ای که قرار آب دریا رو شیرین کنه
      هزینه ای که قرار بود آب دریای عمان رو بیار کویر لوت

    • بدون نام

      مسؤلین چطوری حساب کردن که ۳۵هزار میلیارد خسارت پیش بینی کردن.مگه چند هزار خانه خسارت دیده یا زمین کشاورزی

    • کارمند

      صندوق ذخیره ی ارزی برای چنین روزهایی است
      اما ظاهرا دولت مجبور است که بسیاری از طرحهای عمرانی را تعطیل کند تا جبران این خسارت را انجام دهد

    • بدون نام

      کاری نداره
      بازسازی سوریه رو بیخیال بشید
      پول مملکت رو برا کشور خودتون خرج کنید
      برا مملکت و ملت خودتون که ابتد بشه
      نه اینکه عراق و سوریه اباد بشه

    • بدون نام

      یکم خودتان کم بخورید وجلو ی دزدی هارا بگیرید درست میشه

    • بدون نام

      باید سازمان مدیریت بحران مکلف باشد قبل از حوادث خسارت بار به دنبال تدبیر جهت انجام درست واصولی امور جهت کاستن از خسارت های حوادث غیر قابل پیش بینی باشد وزیرساختها را به منظور حداقل آسیب پذیری آماده نمایدوسازمانی باشد که آن را پاسخگو کند.در این سالها این سازمان آیاجهت لایروبی سدها و رودها اقدام کرده است؟ آیا توانسته ساخت وسازها را درمناطق پرخطر مانند امتداد گسلها،حاشیه رودها متوقف کند؟ نه .با توصیه نمیشود باید قانونی وجود داشته باشد که شهرداری ها رامکلف به اجرای طرح هایی کند که آسیب پذیری راکم میکند.دراین میان باید از دانش وتجربه کارشناسان زمین شناس جهت شناسایی مناطق پرخطر استفاده شود.

    • بدون نام

      از همونجایی که پول واسه اختلاس میاره. پول یه اختلاسو اختصاص بدن به سیل زده ها. مشکلشون حل میشه

    • بدون نام

      خلاصه این بود بحران در بحران
      اخرش قیمت بنزین رو اضافه میکنن

    • بدون نام

      دولت بره کنار مردم میدونند چیکار کنند

    • بدون نام

      چجوربرای کمک به لبنان سوریه عراق افغانستان فلسطین یمن کوفت زهرماربودجه هست امابرای مردم خودمون نیست ...

    • بدون نام

      از جیب مردم با گران کردن اجناس مالیات جریمه

    • بدون نام

      کمتراختلاس کنید.

    • بدون نام

      با فروش نفت و فروش خودروهای گران قیمت داخلی

    • بدون نام

      از یه عده بدبخت تر از سیل زده ها به زور میگیره میده به اونها....توی مملکتی که ثروتمند از مالیات و اقساط وام و ...فرار میکنه ، پول رو باید از اکثریت بی پول گرفت..

    • بدون نام

      مشخصه با اعلام جنگ با دنیا...

    • قلی

      رفقای سیل زده اگر ماشینتون ۲۰۶ هست پا پارس دهنه هواکش پایینه میره تو اب با ماشین تو اب نرید یا از بالا بازش کنید . من رفتم تو اب الان بیست روزه پنج ملیون گذاشت سر دستم اب تا زیر رادیات ۲۰۶ برسه همشو میکشه تو موتور جام میکنه هر ماشینی دارید دهنه هواکش رو چک کنید تو اب نره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج