۸۵۴۹۳۸
۱ نظر
۵۰۵۹
۱ نظر
۵۰۵۹
پ

بیماری‌های رایج زبان و درمان آن‌ها

زبان شما کمک‌تان می‌کند بچشید، بجوید، ببلعید، حرف بزنید و حتی گاهی ابراز محبت یا ناراحتی کنید! زبان از عضله ساخته شده است و خیلی بیشتر از آنچه تصور کنید به سمت عقب کشیده می‌شود. هزاران پرز چشایی و شبکه‌ای پیچیده از عصبی‌ها به زبان کمک می‌کنند تا کارش را انجام دهد.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: زبان شما کمک‌تان می‌کند بچشید، بجوید، ببلعید، حرف بزنید و حتی گاهی ابراز محبت یا ناراحتی کنید! زبان از عضله ساخته شده است و خیلی بیشتر از آنچه تصور کنید به سمت عقب کشیده می‌شود. هزاران پرز چشایی و شبکه‌ای پیچیده از عصبی‌ها به زبان کمک می‌کنند تا کارش را انجام دهد. ما به راحتی زبان‌مان را نادیده می‌گیریم، اما زبان هم مانند سایر اندام‌های بدن ممکن است دچار مشکلاتی بشود. مشکلاتی که در سلامتی زبان روی می‌دهند معمولا جزئی‌اند، اما گاهی علامتی از عارضه‌ای جدی‌تر در سلامت بدن هستند.

بیماری‌های رایج زبان و درمان آن‌ها

چرا زبان‌تان ترک دارد؟

ترک‌های روی زبان طبیعی‌اند. زبان مردان بیشتر از زبان زنان ترک دارد و این ترک‌ها با افزایش سن، چشمگیرتر می‌شوند.

چه باید بکنید اگر زبان‌تان را گاز گرفتید؟

زبان معمولا به سرعت التیام پیدا می‌کند. اگر زخم جزئی است، مقداری آبنمک در دهان بچرخانید یا یک تکه یخ بمکید تا دردتان تسکین پیدا کرده و التهاب‌تان کم شود. اگر زخم و بریدگی عمیق است و خونریزی دارد، شاید نیاز داشته باشید به اورژانس مراجعه کنید.

چرا گاهی زبان‌تان می‌سوزد؟

ممکن است سندرم دهان سوزان باشد که بیشتر در میان زنان سنین بالاتر شایع است. احساس سوزش در زبان ممکن است مداوم یا گهگاه باشد، که گاهی همراه با مزه‌ی تلخ یا فلز مانند است. این سندرم اغلب علت قابل تشخیصی ندارد، اما بعضی وقت‌ها ناشی از یک مشکل پنهان در سلامتی است مانند عفونت، دیابت، و یا کمبود ویتامین. شیوه‌های درمان بسته به علت، متفاوت است.

آیا مسواک زدن زبان، بوی بد دهان را برطرف می‌کند؟

بیماری‌های رایج زبان و درمان آن‌ها

مسواک کشیدن روی زبان، روش مفیدی برای کاهش باکتری‌های روی زبان و ذرات غذا و ترکیبات ناپایدار گوگردی است که تا حدود زیادی علت بد بویی دهان هستند. این کار را صبح بعد از خوردن صبحانه انجام دهید. به قسمت ته زبان بیشتر توجه کنید.

زبان مو دار چیست؟

زبان مو دار حاصل تجمع کراتین (نوعی پروتئین) و باکتری‌ها روی پرز‌های زبان و دراز شدن برجستگی‌ها ریز روی زبان است که رنگی مبهم و تیره ایجاد می‌کند. سعی کنید روی زبان‌تان را مسواک بکشید تا این لایه برداشته شود، اما اگر نشد به پزشک مراجعه کنید.

کدام مشکلات زبان ممکن است خطرناک باشند؟

اگر زبان‌تان ناگهان متورم شد ممکن است آنافیلاکسی باشد که یک واکنش آلرژیک خطرناک است و باید فورا به پزشک مراجعه کنید. پلاک سفید یا زرد رنگ روی زبان نیز می‌تواند علامت عفونت قارچی یا باکتریایی باشد، تیره رنگ یا سفید شدن زبان نیز می‌تواند نشاندهنده‌ی کمبود ویتامین B۱۲ یا فولات باشد. لکه‌های سفید رنگ که در داخل لُپ یا کف دهان بروز می‌کنند نیز ممکن است علامت لکوپلاکیا باشند که یک عارضه‌ی پیش سرطانی می‌باشد. گره، زخم و یا دردی که درمان نشود نیز می‌تواند بیانگر سرطان دهان باشد.

زبان‌تان را دوست داشته باشید

بهترین کاری که می‌توانید برای زبان‌تان، حفظ قدرت چشایی‌تان و سلامت کلی دهان‌تان انجام دهید این است که سیگار نکشید، تنباکو نجوید و الکل ننوشید و البته بهداشت دهان را کاملا رعایت کنید.

منبع: berkeleywellness

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالب بود مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج