جاباما
۸۵۶۰۱۶
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

فروش نخستین روز نمایشگاه کتاب چگونه بود؟

ناشران درباره میزان فروش نخستین روز نمایشگاه کتاب، دو دیدگاه متفاوت دارند؛ برخی معتقدند نخستین روز را با استقبال دور از انتظاری شروع کردند و برخی نیز امیدچندانی به این رویداد ندارند.

ایبنا: ناشران درباره میزان فروش نخستین روز نمایشگاه کتاب، دو دیدگاه متفاوت دارند؛ برخی معتقدند نخستین روز را با استقبال دور از انتظاری شروع کردند و برخی نیز امیدچندانی به این رویداد ندارند.

نخستین روز از سی‌ودومین دوره نمایشگاه کتاب تهران در حالی به پایان رسید که برخی از پیش‌بینی‌ها درباره میزان حضور مردم در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور ثابت شد. پیش از شروع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برخی از ناشران متاثر از گرانی ملزومات تولید کتاب به‌ویژه کاغذ و به‌دنبال آن گرانی کتاب، کاهش استقبال مردم را قطعی می‌دانستند.

شواهد از نخستین روز نمایشگاه حاکی از این است که میزان حضور در ساعات اولیه آغاز به کار نمایشگاه چندان چشم‌گیر نبود اما به مرور حضور پررنگ‌تر شد.

مسئول فروش غرفه انتشارات «روزنه» معتقد است، «نخستین روز فراتر از انتظار بوده به‌طوری که بسیاری از مخاطبان در حالی‌که ۸۰ درصد غرفه آماده بود، پیگیر کتاب‌های چاپ نخست بودند. این انتشارات، ۹۲ عنوان جدید را برای این دوره از نمایشگاه عرضه کرده‌ است.»

این عضو مجموعه اتشارات روزنه، این دوره از نمایشگاه کتاب تهران را برای این نشر روشن می‌بیند اما احتمال می‌دهد میزان فروش کمتر از سال گذشته باشد.

مسئول فروش غرفه انتشارات آگه اما بر خلاف همکارش در انتشارات روزنه معتقد است، روز نخست نمایشگاه در مقایسه با نخستین روز سال گذشته کم رونق‌تر بود. البته به زعم این فعال حوزه نشر، این وضعیت برای روز نخست طبیعی است.

او مهم‌ترین دلیل این وضعیت را تورم حاکم بر اقتصاد ازجمله اقتصاد نشر می‌داند. علاوه بر این، حضور کم‌رنگ مخاطبان شهرستانی به دلیل آسیب‌های ناشی از سیل را از نظر دور نمی‌کند و یکی ازعوامل موثر رونق کم نمایشگاه را غیبت این مخاطبان می‌داند.

انتشارات آگه امسال به دلیل گرانی ملزومات تولید کتاب،‌ ۵۰ درصد بر قیمت کتاب‌هایش افزوده است. پیش‌بینی می‌شود مطابق این افزایش قیمت، میزان خرید مخاطبان کاهش پیدا کند. به‌عنوان مثال اگر مخاطب همیشگی نشر آگه دو و یا سه سال پیش با بودجه فعلی، چهار عنوان کتاب خریداری می‌کرد امسال با توجه به افزایش قیمت بتواند فقط یک عنوان کتاب بخرد.

مدیرغرقه انتشارات نی، که امسال ۱۵ درصد تخفیف را برای کتاب‌هایش در نظر گرفته است، استقبال روز نخست را مناسب می‌داند اما در عین حال تاکید دارد در مقایسه با سال گذشته، میزان استقبال کمتر بود.

میزان تخفیف این نشر در مقایسه با سال گذشته پنج درصد کاهش پیدا کرده است. دلی اصلی این تصمیم نیز افزایش قیمت ملزومات تولید کتاب اعلام شده است. این عضو مجموعه نشر نی پیش‌بینی می‌کند تا میزان خرید در مجموع و تا پایان این دوره به‌طور کلی افت داشته باشد.

تحلیل این فعال حوزه نشر درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه در مصلی و شهر آفتاب در میزان فروش قابل‌توجه است وی معتقد است، مراجعان به شهر آفتاب در مقایسه با مصلی هدفمندتر بوده و احتمال خریدشان،‌ بیشتر بود. به‌عبارت دیگر، میزان بازدیدکننده مصلی بیشتر اما میزان خریداران کتاب در شهرآفتاب بیشتر بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به عنوان یک فرهنگی پاراگراف آخر را تأیید می کنم.

    • بدون نام

      تخفیف های نمایشگاه اصلا به صرفه نیست برای مردم شهرستان .. با اینکه خیلی علاقه دارم به نمایشگاه کتاب ... وتا قبل ازاین چند دوره رفتم و خرید کردم اما امسال دیگه واقعا از لحاظ مالی نمیصرفه رفتن. خیلی سایتا تخفیفای بیشتری دارن تازه ارسال رایگانم هستن:)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج