۸۵۷۰۶۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ربات جراح خودران عمل قلب را انجام می‌دهد

محققان ربات خودکاری ابداع کرده اند که می تواند ابزارهای جراحان را بدون هیچ کمکی به سمت قلب هدایت کند. به این ترتیب از اشتباهات احتمالی هنگام جراحی اجتناب می شود.

خبرگزاری مهر: یک ربات جراحی جدید می‌تواند به طور خودکار ابزارهای جراحان را به سمت قلب هدایت کند. در حقیقت این ربات مانند یک خودروی خودران عمل می‌کند.

محققان بیمارستان کودکان بوستون یک کاتتر (catheter) خودکار ابداع کرده اند که طی آزمایش روی قلب خوک توانست ضربان قلب را هدایت کند. کاتتر یک لوله نازک بلند و انعطاف پذیر است که در علوم پزشکی کاربردهای فراوانی دارد.

ربات جراح خودران عمل قلب را انجام می‌دهد

به هرحال این ابزار نوین به طور موفقیت آمیز روی خوک‌ها آزمایش شد. در حال حاضر جراحان فناوری خود آن را برای مسیریابی استفاده می‌کنند. اما برخی جراحان امیدوارند در آینده کل عمل جراحی را به وسیله ربات‌ها انجام دهند.

این ربات مجهز به دوربینی است که به وسیله آن می‌تواند اوضاع را بررسی کند. همچنین ربات به حسگرهایی مجهز شدند که مانند شاخک های حشرات عمل می‌کنند.

اطلاعاتی که توسط حسگرها جمع آوری می‌شوند، با مخازن اطلاعاتی تصاویر مربوط به عمل‌های جراحی دیگر مقایسه می‌شوند تا ربات بتواند محیط اطراف خود را بررسی کند.

به هرحال این ربات هنگام ورود به بدن در امتداد دیوار داخلی بطن چپ قلب قرار می‌گیرد. دوربین این دستگاه از محیط عکسبرداری می‌کند. سپس تصاویری که از قلب ثبت شده به وسیله هوش مصنوعی پردازش می‌شود. این سیستم مشخص می‌کند آیا حسگر با خون، دیوار قلب یا دریچه قلب در ارتباط است یا خیر. در کنار آن سیستم مذکور می‌تواند فشار وارد شده از طرف دستگاه کاتتر به بافت قلب را کنترل کند تا به این عضو بدن آسیبی نرسد.

این ربات هنگام آزمایش روی خوک دقتی معادل دستان جراح داشت.

به گفته محققان شرکت کننده در این پژوهش، ربات مذکور می‌تواند عملیات‌های روتین را انجام دهد، در نتیجه اگر رویداد ناگهانی اتفاق بیفتد و فرآیند جراحی پیچیده‌تر شود، جراحان فرصت و انرژی بیشتری برای بررسی و حل مشکل خواهند داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج