جاباما
۸۵۸۸۲۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

مأمور سابق سیا جاسوسی برای چین را پذیرفت

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، یکی از مأموران سابق سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) اتهام جاسوسی برای چین را پذیرفته است.

خبرگزاری ایسنا: وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، یکی از مأموران سابق سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) اتهام جاسوسی برای چین را پذیرفته است.

جری چون شینگ لی ۵۴ ساله که در سال ۲۰۰۷ سازمان سیا را ترک کرده و برای زندگی به هنگ‌کنگ رفته بود، در آن جا به استخدام سرویس اطلاعاتی چین درآمد.

مقامات قضائی آمریکا گفته‌اند که صدها هزار دلار برای افشای اطلاعاتی از جمله در مورد دارایی‌های مخفی آمریکا به او پرداخت شده است.

دستیار دادستان کل در امور امنیت ملی آمریکا گفته که پرونده لی، سومین مورد از جاسوسی مأموران آمریکایی و چین در کمتر از یک سال گذشته است.

او گفت: هریک از این موارد، خیانت تراژیک به کشور و همکاران است.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که لی که بین سال‌های ۱۹۹۴ و ۲۰۰۷ برای سیا کار می‌کرد، روز گذشته در دادگاهی در ویرجینا اتهام توطئه برای تحویل اطلاعات دفاع ملی برای کمک به دولت خارجی را پذیرفته است.

در این بیانیه آمده است که در سال ۲۰۱۰ مأموران اطلاعاتی چین با لی تماس گرفته و به او پیشنهاد پول داده و همچنین به او اطمینان دادند که در مقابل دریافت اطلاعات محرمانه از جانش محافظت می‌کنند. صدها هزار دلار در فاصله مه ۲۰۱۰ تا دسامبر ۲۰۱۳ به حساب او در هنگ‌کنگ واریز شده است.

لی اسنادی تهیه کرده که شامل اطلاعات مربوط به سیا از جمله محل‌های مأموریت مأموران این سازمان بود.

در سال ۲۰۱۲، مأموران پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) اتاق هتلی را در هاوایی که به اسم لی ثبت شده بوده، جست‌وجو کردند و در آن جا یک حافظه فلش پیدا کردند. مأموران اف بی‌آی پس از بررسی حافظه، به شواهدی دست یافتند که نشان می‌داد اطلاعاتی از روی آن پاک شده است.

جست‌وجوی اتاق لی همچنین نشان داد که او کتابچه‌ای دارد که شامل یادداشت‌هایی است که توسط مأموران سیا تهیه شده و هویت واقعی آن‌ها، مکان‌های ملاقات عملیاتی آن‌ها، شماره تلفن و اطلاعاتی درباره مکانی‌هایی مخفی در آن آمده است.

در سال ۲۰۱۲ مأموران سیا از لی سوال و جواب کردند و او به آن‌ها گفت که با مأموران اطلاعاتی چین ملاقات کرده اما این واقعیت را که برای آنها کار می‌کند، افشا نکرد.

در سال ۲۰۱۳، او در ابتدا مدرک پیدا شده بر روی حافظه فلش را انکار کرد اما بعد به تدوین این مدرک اعتراف کرد ولی گفت که هرگز آن را به مأموران چین نداده است. لی در ژانویه سال ۲۰۱۸ در فرودگاه نیویورک بازداشت شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج