جاباما
۸۵۹۳۵۳
۸ نظر
۵۰۱۰
۸ نظر
۵۰۱۰
پ

هشدار لاریجانی درباره عدم فروش نفت ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم فروش نفت ایران به صحنه جهانی فشار وارد می‌کند، گفت: اطلاع داریم عربستان و امارات ظرفیت فروش نفت بیشتر را ندارند، اگر این ظرفیت را داشتند فروش خود را افزایش می‌دادند.

خبرگزاری فارس: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در چهاردهمین کنگره انجمن جغرافیایی ایران که امروز (شنبه ۱۴ اردیبهشت) در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: اینکه دانشمندان این علم تحت عنوان انجمن جغرافیا کنار یکدیگر جمع می شوند، کار پسندیده ای است، این انجمن ها، ظرفیت و نهاد محققانه مدنی هستند که با دردمندی در حوزه های کاری خود مسیر را فراهم می کنند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت انجمن های علمی به خوبی استفاده نشده است، تصریح کرد: در قانون برنامه، زمینه ای برای همکاری با انجمن های علمی فراهم شده و در شرایط فعلی نیاز بیشتری به این همکاری وجود دارد، خود انجمن ها اگر طراحی مناسبی را با سازوکار کشور در نظر بگیرند، می توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

لاریجانی با اشاره به اینکه موضوع همکاری انجمن های علمی با بخش های صنعت و کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ادامه داد: دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه ها در ابتدای انقلاب ایجاد شد، اما جانی نگرفت و راه دیگری را دنبال کرد، درصدی از بودجه کشور به تحقیقات اختصاص داده شده، اما تحقیقات به سمت نیازهای کشور حرکت نکرد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایطی قرار داریم که بخش های تولیدی کشور اضطراراً به انجمن های علمی نیاز دارند، درخواست می کنیم که دانشگاه ها زمینه این همکاری ها را فراهم کنند، زیرا می تواند از نظر اقتصاد مالی، دانشگاه ها را تامین کند، عنوان کرد: مجلس آمادگی همکاری در فراهم کردن شرایط ارتباط انجمن های علمی با بخش های تولیدی کشور را دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از کمیسیون های مجلس خواسته شده که در بررسی طرح ها و لوایح، نظر انجمن های علمی را کسب کنند، گفت: می توان پایه های قانونی همکاری های انجمن ها را مستحکم تر کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه در قوانین برنامه بر روی آمایش سرزمینی تاکید شده است، ادامه داد: حتماً به این سند بالادستی نیاز داریم که بخش زیادی از آن مربوط به حوزه جغرافیا است. آقای کامران به عنوان رئیس انجمن پیگیری های لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه دفاع، توسعه اجتماعی و فرهنگی کشور، موضوع جغرافیا اهمیت بسیار زیادی دارد که باید از بخش های انجمن جغرافیایی کشور استفاده کرد، بیان کرد: در دوره های مختلف دانشگاه و مدرسه باید جذابیت رشته جغرافیا را افزایش دهند، زیرا جغرافیا با زندگی مردم ملموس است؛ آموزش حسی و تست زنی به خلاقیت دانشجویان لطمه وارد می کند، متاسفم که در مقطع دکترا نیز تست زنی آغاز شده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه ارائه برخی محفوظات به دانشجویان موجب خلاقیت نمی شود، تصریح کرد: تحقیق کردن از خلاقیت ها ظهور می کند، دکارت نقل می کند که "هیچ کتابی را نخواندم مگر اینکه فکر کنم در صفحه بعدی چه می خواهد بگوید"، انسان برجسته اینگونه رشد می کند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تاکید بر اینکه نظام جذب دانشجو ، روش ها و نمونه های زیادی دارد، عنوان کرد: حالت های شیادانه ای در کشور ایجاد شده که استعدادها را کور می کند، باید متولوژی کار در زمینه آموزش، تغییر و مبدع متفکر را تربیت کنیم. محفوظات با وجود امکانات تکنولوژی، جایی ندارد.

وی با بیان اینکه آمایش سرزمینی در کشور سابقه طولانی دارد و در حال رسیدن به نقاط مثبتی هستیم، تصریح کرد: اگر در زمینه کشاورزی نتوانیم در تولید محصولات اصلی روی پای خود بایستیم، دچار مشکل می شویم. درست استفاده کردن از آب اهمیت دارد و منابعی برای آبیاری نوین و تحت فشار در نظر گرفته شده است. به منظور اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری از صندوق توسعه ملی، منابعی دریافت شده، به دلیل اهمیت موضوع آب در سال جاری نیز با توجه به شرایط کشور از صندوق توسعه ملی منابعی برداشت شده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه ممکن است کشور و جامعه ای اهداف متعالی را در نظر بگیرند، اما اگر از اقتصاد سالم بهره نبرد، نمی تواند به اهداف تعیین شده خود دست یابد، از نظر شهید مطهری اقتصاد سالم باید پویا باشد تا بتواند روی پای خود بایستد، ادامه داد: همه کشورها با وجود متفاوت بودن سرعت ثروت زایی، بخش کشاورزی را مورد توجه قرار می دهند.

وی افزود: اینکه روستاهای ما بتوانند از ظرفیت اقتصادی بهره ببرند، در میان اولویت ها قرار دارد و این بخشی از استقلال ما است. موضوع جغرافیا، ارتباط وسیعی با سیاست و حوزه ژئوپولتیک دارد. در شرایط فعلی، جنجالی که در کشور لیبی به راه افتاده به دلیل نفت و جغرافیای این کشور است. در ونزوئلا نیز شرایط مشابهی وجود دارد، این کشور از معدود مناطق نفت خیزی است که در اختیار آمریکایی ها نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله نفت و سرزمین برای آمریکایی ها و انگلیسی‌ها بسیار مهم است، عنوان کرد: در زمینه تحریم ایران فشار زیادی وارد می‌کنند و در این خصوص گاهی از موضوعات اتمی و حقوق بشر مسائلی مطرح می‌شود اما مسئله اصلی آنها در تحریم ایران نفت است، قبل از حمله علیه عراق در زمینه وضعیت نفت این کشور تحقیقات و برنامه ریزی داشتند اما نتوانستند به تمامی اهداف خود برسند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در زمینه جلوگیری از فروش نفت ایران نیز مجبور به اجرای عملیات روانی هستند و به خوبی می‌دانند عدم فروش نفت ایران به صحنه جهانی نفت فشار وارد می‌کند، ادامه داد: اطلاع داریم عربستان و امارات ظرفیت فروش نفت بیشتر را ندارند، اگر این ظرفیت را داشتند فروش خود را افزایش می‌دادند، آمریکایی‌ها در این عملیات روانی نیز موفق نمی‌شوند و کمبود نفت رخ می‌دهد.

رئیس قوه مقننه در پایان، خاطرنشان کرد: مسئله جغرافیا و توجه به مختصات آن ارتباط با یک بخش ندارد و همه درگیر این موضوع هستند و باید به آن توجه زیادی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانیم

      غصه نخوردکترشمامشکلی نداری

    • بدون نام

      خخخخخخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفا برای فروش نفت کمی صرفه جویی نمایید تا برای نسل های بعد هم نفتی وجود داشته باشد.!

    • بدون نام

      واقعا...

    • بدون نام

      حرف مفت خیلی میزنی جناب دکتر

    • بدون نام

      چقدر تاکید واشاره کرده

    • بدون نام

      دکتر.....پیاز..پیاز..را مدیریت کن.
      اگه حرفهات درسته.

    • مراد

      تنهاراه مبارزه باتحریمها وعدم اتکا صددرصدی به نفت، مصادره اموال اختلاسگران وثروت غیرشفاف و مازادمسئولین بااجرای قانون"ازکجاآورده ای"است ولاغیر!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج