۸۵۹۴۳۵
۱۶ نظر
۵۰۰۷
۱۶ نظر
۵۰۰۷
پ

سبقت نرخ قطعات از قیمت خودرو!

به گفته یک کارشناس صنعت خودرو امروز تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو مواد اولیه را به سختی آنهم با چندین برابر قیمت تهیه می‌کنند در سایه فقدان نظارت، قیمت‌ها بالا می‌رود و عرضه شدن قطعه پس از گران شدن نشان از دست‌های پشت پرده ای دارد که باید با نظارت جلوی سودجویی آنها گرفته شود.

رویداد ۲۴: هنوز خبری از مدیریت آشفته بازار خودرو نیست. در کنار افزایش نجومی قیمت خودرو، قطعات خودرو هم به شکل عجیبی افزایش قیمت داشته‌اند و حتی اگر صفر تا صد قطعات از خارج و با نرخ دلار تامین شده باشد، باز هم تصور قیمت‌های کنونی برای بعضی از قطعات یدکی دور از ذهن است. برخی فعالان گفته‌اند در هفته‌های پیش رو احتمال افزایش مجدد خودرو و قطعات همچنان وجود دارد.

قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی مدام در حال تغییر است و همین امر اثرات منفی را بر قیمت تمام شده خودرو گذاشته است. علاوه بر این افزایش قیمت ارز و اخبار متعدد سیاسی عاملی شده است. تحریم‌ها یکی از دلایلی است که قطعه‌سازان برای گرانی مطرح می‌کنند. در برخی نمایندگی‌ها مشکل تامین قطعات وجود دارد و این جمله که «قطعه خودروی خود را به طور آزاد از بازار تهیه کنید» زیاد شنیده می‌شود.

علیرضا نیک آئین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو پیش از این درباره تغییرات ناگهانی قطعات گفته بود: این اتفاق عجیبی است که ابتدا یک قطعه در بازار کمیاب می‌شود اما پس از ۲ برابر شدن قیمت به وفور در بازار یافت می‌شود، این نشان می‌دهد برخی به عمد از عرضه برخی قطعات به بازار جلوگیری می‌کنند.

مهدی مطلب زاده نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه به خبرنگار اقتصادی می‌گوید: قیمت مواد اولیه ارزان نیست و شرکت‌های دولتی (فولاد مبارکه، شرکت ملی مس و پتروشیمی‌ها) این مواد را با قیمت بالا به ما می‌دهند. ضمن اینکه مبنایی که آن‌ها برای نرخ مواد اولیه دارند، نه ارز دولتی بلکه ارز ۱۰ تا ۱۲ هزار تومانی است.

عضو انجمن صنایع همگن با بیان اینکه افزایش قیمت نهایی خودرو را نباید به گردن قطعه‌ساز انداخت ادامه می‌دهد: قیمت قطعات خودرو از ابتدای امسال رشدی نداشته است و ما هیچ قطعه‌ای را گران نکرده‌ایم؛ این اتفاق در حالی است که دستمزد‌ها طبق قانون وزارت کار تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

مطلب زاده درباره کمیاب شدن قطعات خودرو‌های خارجی در بازار می‌گوید: برخی از قطعات اصلا تولید داخل ندارد مانند ایربگ یا ترمز‌ ای بی اس که وارداتی است و به دلیل زمان‌بر بودن تخصیص ارز و مسدود بودن نقل و انتقال پول از ایران به خارج از کشور واردات این قطعات بسیار سخت شده و قیمت آن هم بالا رفته و در بازار نیز برخی از قطعات نایاب شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      از گوشت سگ حرم تره این جور کاسبی. انشاله آه مردم دامن خودشون و خانواده هاشون رو بگیره

    • بدون نام

      بی عرضه ها چرا موندید سر پست تاتون

    • بدون نام

      جناب آقای مطلب زاده جک جدید جناب عالی را خواندم مرد مومن زمانی پراید بیست دو ملیون بود کمک پراید پنجاه هزار تومان بود علان اگر دولت که نداریم میگم پنجاه ملیون شده باید کمک پراید صدو نود هزار تومان باشد چاپلوسی بس است

    • سارا

      فقط دلار بخرید ... بوی جنگ میاد

    • س

      همه این حرفهای که زدی قبول است چون همیشه به مردم دورغ گفتی دیگه واقعیت را قبول نمی کنند از اول صادق بودی الان حرف نزده را قبول می کردن

    • س

      بنده از خودم میگم همیشه به خانواده ام دورغ گفتم حالا واقعا راست هم مگم کسی حرفم را باور نمی کند این مسئولین محترم هم از روزی سرکار آمدن هیچ حرف راستی تو وجودشان نبوده علابرکت الله

    • بدون نام

      مردمان ضعیف و بدبخت ==== مدیران بی وجدان و بی شرف

    • کامران

      کشور تدبیر وامید ولا نسبت طویله شده!؟

    • بدون نام

      دوباره گرونی خدایا خودت به دادمون برس

    • سارا

      فقط دلار بخرید ... بوی جنگ میاد

    • بدون نام

      خدایا خداوندا به این شب های مبارک خودت به داد این مردم برس ، کسانی که به مردم جفا میکنن ریشه کن کن

    • کارگر

      دلار بعد ماه مبارک رمضان بالای بیست هزار تومان میرسه

    • حسین امیرزادگان

      شما بری جلوی یه لوازم یدکی هرقطعه ای که داشته باشه میفروشه لازم نمیبینه که نگه داره این کارا زیر سر کله گنده ها که با ایران خودرو و سایپا دستشون تو یه کاسه هست.

    • بدون نام

      شماها همه از درد صحبت میکنید از درمان متاسفانه چیزی بیان نمیشود :!!!

    • بدون نام

      اصل مسخره بازیه... نظارت بی نظارت...

    • بدون نام

      نظارت در دولت اصلاحطلب کم است ، هرکی به هر کی شده.....................

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج