۸۵۹۶۰۴
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

اقتصاد کوپنی شکست خورده است؟

لطفعلی بخشی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه در روزنامه ایران نوشت:تجربه اقتصاد کوپنی و سهمیه بندی در کشور ما تجربه‌ای شکست خورده است. با سهمیه بندی مشکلات و گرفتاری‌های مرم چند برابر شد. برای واردات کالاهای اساسی ارز دولتی تخصیص داده شد اما این راهکار فساد و رانت را بیشتر کرد.

لطفعلی بخشی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه در روزنامه ایران نوشت:تجربه اقتصاد کوپنی و سهمیه بندی در کشور ما تجربه‌ای شکست خورده است. با سهمیه بندی مشکلات و گرفتاری‌های مرم چند برابر شد. برای واردات کالاهای اساسی ارز دولتی تخصیص داده شد اما این راهکار فساد و رانت را بیشتر کرد.

اگر سیاستگذاران برای مواقع حساس و بحرانی برنامه مشخصی نداشته باشند هر راهکاری با شکست مواجه می‌شود.

در دنیا اجرای برنامه‌های اقتصادی برای مواقع بحرانی مسأله‌ای حل شده است. برنامه‌ها باید دقیق و مشخص باشد اما در همین یک سال گذشته برای تأمین کالاهای اساسی قوانین و بخشنامه‌های متعددی اجرا شد که با هم در تضاد بودند. مسأله این نیست که بگوییم برای تأمین کالاهای اساسی در شرایط تحریم کدام راهکار را به کار ببریم.

سیاستگذار باید برای تأمین هر کالایی راهکاری مجزا داشته باشد. بی‌تدبیری و بی‌دانشی در تصمیم‌گیری‌ها شرایط را بحرانی‌تر می‌کند. مثلاً در مورد گوشت اگر دولت به واردات و عرضه گوشت وارداتی با قیمت ۳۰ هزار تومان اصرار نداشت و اجازه می‌داد قیمت گوشت بر فرض ۵۰ هزار تومان می‌شد دیگر نه نیازی به واردات بود نه رانت عظیمی بخاطر آن شکل می‌گرفت. قیمت ۵۰ هزار تومان می‌شد و ثابت می‌ماند.

تأمین هر کالایی در هر زمانی شرایط خاص خودش را دارد. برای تأمین کالا باید همه جوانب را در نظر گرفت. اگر برنامه‌ریزی فنی، علمی و تخصصی باشد نیازی نیست یک نسخه برای تأمین همه کالاها بپیچیم. هیچ کشوری به اندازه ایران سازمان‌های نظارتی ندارد اما با وجود این فساد هم گسترده است. دولت باید شهامت، تدبیر و دانش لازم را داشته باشد تا برای شرایط بحرانی اقتصاد برنامه اجرا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دولت ها در ایران اگر راهکار داشته باشند اگر کاربلد باشند وضع اقتصادی ما این نبود

    • محمدجواد

      سبدکالا بدین بهتره

    • حامی

      در زمان تحریم و گرانی وارزش بالای دلار وطلا وبی ارزش شدن پول داخلی یا اینکه کوپنی وبن برای طبقه محرم وکارگران برقرار کرد یا ارزش پول داخلی هم تراز طلا باشه تا پول داخلی ارزش ثابت بماند تامردم از نظر فقرومالی در تنگنا قرار نگیرندبهرصورت آمریکا قصد دارد مردم را تحت فشار بگذارد صدای مردم در بیاورید تا بردولت فشار و انزجاری کند ...

    • بدون نام

      فعالن اقتصادی فقط فکرجیب مبارکشان هستند سیستم یارانهای که حقوق بالی سه ملیون را یارانه نمدهد ولی وکلای مجلس سرداران ومداحان وتجار با در امدهای چند ملیاردی را جرات ندارد یارانه شان را قطع کند چه فایده ای دارد حسن سیستم کوپنی اینست که شکم سیران حاظر به ایستادن درصف نیستند

    • بدون نام

      سهمیه بندی فقط بدی نداره خوبی هم داره چون همون شندره غاز که اعلام میشه بدست مصرف کننده می رسه ولی چون دولت زیر بار مسئولیت تامین همین هم نمی ره جای سئوال داره

    • ابوالفضل رمضانی

      اقتصاد کمونیستی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج