۸۶۱۳۲۳
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

پالس مثبت بازار به پیام هسته‌ای ایران

مواضع این روزهای ایران فضا و جدال بین امریکا و ایران را به یک توازنی می‌رساند. امریکایی‌ها در یک سال گذشته هم به مواضع سیاسی ایران حمله و هم در عمل برخی فعالیت‌های اقتصادی ایران را محدود کردند. به نظر می‌رسد اقدام رییس‌جمهور برای کاهش تعهدات طبیعتا یک اقدام متناسب با رفتار امریکایی‌ها در یک سال گذشته بود.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم 'هادی حق شناس'، آورده است: تنش بین ایران و امریکا اردیبهشت سال گذشته با اعلام خروج امریکا از برجام آغاز شد. صرف خروج ایالات متحده از برجام، طبیعتا نمی‌توانست برای اقتصاد ایران مساله حادی ایجاد کند. اعمال تحریم‌های نفتی در کنار خروج امریکا از برجام باعث شد که اقتصاد درگیر مشکلاتی شود که تا قبل از خروج یک‌جانبه، کاملا به آن آگاه نبود. آنچه ایران از سال گذشته تا به امروز انجام داد، صرفا خویشتنداری و بیان مواضع سیاسی بود.

کشورهای باقی مانده در برجام بیشتر حمایت‌های سیاسی کردند و خبری از حمایت‌هایی که رنگ و بوی تامین منافع ایران بدهد، نبود. طبیعتا رفتار یک جانبه امریکا و نداشتن اقدام عملی اروپایی‌ها برای مقابله با مخاطرات تحریم، به نفع اقتصاد ایران نبود و دقیقا به همین دلیل در سال گذشته و جاری با عدم تعادل در برخی بازارها روبرو شدیم که اوج آن نوسان شدید در بازار ارز بود که قیمت‌ها تا ۵ برابر افزایش یافت.

به نظر می‌رسد مواضع این روزهای ایران فضا و جدال بین امریکا و ایران را به یک توازنی می‌رساند. امریکایی‌ها در یک سال گذشته هم به مواضع سیاسی ایران حمله و هم در عمل برخی فعالیت‌های اقتصادی ایران را محدود کردند. به نظر می‌رسد اقدام رییس‌جمهور برای کاهش تعهدات طبیعتا یک اقدام متناسب با رفتار امریکایی‌ها در یک سال گذشته بود. اگر تا روز سه‌شنبه تنش یک‌جانبه بود از روز اعلام خبر کاهش تعهدات، تنش دوجانبه شد. تنش‌های دو جانبه سریع‌تر به تفاهم بین طرفین می‌انجامد. تنش دوجانبه به این معناست که دو طرف نمی‌توانند برای طولانی‌مدت این وضعیت را ادامه دهند. اقدام اخیر ایران به ارسال سیگنالی به بازارها می‌انجامد مبنی بر این موضوع که دو طرف دیر یا زود مجبور به حل موضوعات مورد مناقشه می‌شوند و تفاهم نزدیک خواهد بود. از این رو به نظر می‌رسد بازارها با روند صعودی و بهبودی مواجه شوند.

هر چند این تفاهم ممکن است در مذاکره مستقیم یا در میانجی‌گری‌هایی حاصل شود.نباید از این مهم غافل شد که خروج امریکا از برجام، شوک‌هایی را به اقتصاد کشور وارد کرده است که آثار و تبعاتش نیز قابل مشاهده است. همان طور که دیدیم با اعلام پایان معافیت‌ها، بازار ارز نوسانی نداشت. اینها نشان‌دهنده این موضوع هستند که اقتصاد ایران‌، اثرات منفی را به خود دیده است. چون وارد اقدامات متقابل شدیم و این مرحله جدید نمی‌تواند زیاد دوام داشته باشد. ممکن است این تنش‌ها در کوتاه‌مدت هم ادامه یابد اما باید به یک سرانجامی برسد. به نظر می‌رسد این تنش که شکل جدیدی به خود گرفته همان جمله رییس‌جمهور است که دیگر نمی‌تواند برد - باخت باشد. یا به سمت دو سر برد یا دو سر باخت پیش می‌رویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جناب حق شناس الان کدام بارار اقتصادی در کشور ما وضعیت مثبت دارد بعد از این همه خبرها قیمت دلار امروز تااین احظه 15700شده قیمت خودرو ومسکن وبقیه مایحتاج عمومی که قضاوت با مردم خوب شد معنی واکنش مثبت بازار یعنی تورم وگرانی وبیکاریی عجب...والی اخر

    • بدون نام

      از شنبه معلوم میشه چون معادن و فلزات و صنایع مادر تحریم شدن کلی پول گذاشتم بورس فقط کاش دود نشه

    • بدون نام

      نه تحریم مه امریکا نه هیچ کشوری به ما ضربه نمیزند مگر دوستان نادان کشور .
      فقط داخلی وبس
      عدم گنترل است وبس

    • بدون نام

      این تحلیل از مزدوران این کشور است . تورم اقتصاد ایران درصدی کمی حدود ده درصد از تحربمها است. نودصد مربوط سیاست غلط نقدینگی وگشت پول که دراین شش سال از ۵۰۰ هزارمیلبارد تومان به ۱۷۰۰ هزار میلیارد رسید. و پولی که سرگردان در دست مردم است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج