۸۶۱۸۲۴
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

سیستم «کفالت» در عربستان برچیده شد

عربستان سعودی تصمیم گرفته است سیستم «کفالت» را در حق کسانی که خواستار اقامت در این کشور هستند را برچیده و به جای آن سیستم «اقامت ویژه» را جایگزین کند.

خبرگزاری فارس: عربستان سعودی پس از سال‌ها، تصمیم گرفته است سیستم «کفالت» را در خصوص کارگران و کسانی که قصد اقامت در این کشور را دارند، برچیند و به جای آن سیستمی با نام «اقامت ویژه» راه‌اندازی کند.

به نوشته پایگاه خبری شبکه العربیه، با تصویب شورای مشورتی سعودی در روز چهارشنبه گذشته، این کشور اولین مرکز مرتبط با صدور «اقامت ویژه» را تأسیس کرد و از این پس سیستم «کفالت» به طور کامل در عربستان سعودی برچیده شد.

پیش از این طبق سیستم کفالت، هر فردی که خواستار اقامت در عربستان بود، باید یکی از شهروندان سعودی را به عنوان کفیل خویش معرفی می‌کرد اما در سیستم جدید، رفت و آمد به عربستان دیگر نیازی به کفیل ندارد.

طبق سیستم جدید، هر فردی می‌تواند دو نوع اقامت دائمی یا موقت را درخواست کند که در چارچوب قوانین به او این امتیاز داده می‌شود و او همچنین می‌تواند ذیل قوانین کشور سعودی به داد و ستد و تجارت بپردازد.

سیستم اقامت جدید به فرد این اختیار را می‌دهد تا خانواده خویش را نیز به همراه داشته باشد یا برای نزدیکان خود دعوتنامه بفرستد و همچنین می‌تواند کسب و کار راه انداخته و ساختمان یا خودرو به نام خویش کند.

به نوشته روزنامه الیوم السابع، سیستم «اقامت ویژه» شاید همان وعده «محمد بن سلمان» برای ایجاد طرحی همچون «گرین کارت» باشد که در سال ۲۰۱۶ در گفت‌و‌گو با شبکه العربیه در خصوص آن سخن گفته بود. ولی‌عهد سعودی در آن مصاحبه گفته بود که باید مسلمانان و مردم کشورهای عربی بتوانند به مدت طولانی در عربستان سعودی اقامت کنند و از این طریق فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور افزایش یابد.

به نظر می‌رسد طرح بن سلمان دو سال زودتر به مرحله اجرا رسیده چون او در سال ۲۰۱۶ گفته بود که این طرح در پنج سال آتی اجرایی خواهد شد.

«فهد بن جمعه» تحلیلگر امور اقتصادی و عضو شورای مشورتی سعودی در این خصوص به روزنامه الاقتصادیه عربستان سعودی گفت که این طرح موجب جذب سرمایه‌های اتباع دیگر کشورها در عربستان می‌شود و علاوه بر این آن‌ها می‌توانند شهروندان سعودی را نیز به کار بگیرند.

البته به گفته «محسن شیعانی» عضو شورای مشورتی سعودی به روزنامه عکاظ، خرید ملک طبق قانون «اقامت ویژه» شامل شهرهای مکه، مدینه و شهرهای مرزی نمی‌شود.

سیستم اقامت بر مبنای معرفی کفیل، تا کنون اعتراض بسیاری از نهادهای حقوق بشری را برانگیخته بود. به گفته این نهادها وقتی یک کارگر خارجی برای گرفتن اقامت، یک شهروند سعودی را به عنوان کفیل معرفی می‌کرد، در بسیاری مواقع تحت استثمار قرار گرفته و در واقع برده او می‌شد.

در مواقع بسیاری نیز صاحبان کار مدارک شناسایی اتباع خارجی را ضبط کرده و آن‌ها نمی‌توانستند از عربستان خارج شوند که در مواردی منجر به فرار کارگران خارجی و پناه بردن به سفارت خانه‌های کشور خودشان می‌شد.

در بُعد سرمایه‌گذاری نیز بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی مجبور بودند در پوشش یک شهروند سعودی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند که در این صورت پروژه‌ها یک سرمایه‌گذار اسمی و یک سرمایه‌گذار واقعی داشت و مشکلات بسیاری ایجاد می‌کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واه مگه آدمم عربستان میره

    • بدون نام

      چون دیگه هیچ کسی واقعاحاضرنیست عربستان بره

    • بدون نام

      مامیریم مسکوجانم سپس نیویورک جانم

    • رضا ملی

      با همه تنفری که از بن سلاخ دارم ولی این حرکتش عاقلانه و بخردانه هست و باعث رشد بیشتر کشورش میشه، خدا کنه ۴ تا ایده درست اقتصادی هم تو کشور ما پایه ریزی بشه لاافل یه کوچولو تورم بصورت واقعی کم بشه، نه توی آمار و ارقام بسیار دفیق مسئولین محترم
      خدائی همه چی ۳۰۰ درصد گرون میشه دقت آمار از تک رقمی اومده ۱۴ درصد تورم نقطه به نقطه
      پشت گوش ما هم نمیدونم چش شده، چقدر ملت نجیبی هستیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بن سلاخ خخخخخ

    • رضا ملی

      با همه تنفری که از بن سلاخ دارم ولی این حرکتش عاقلانه و بخردانه هست و باعث رشد بیشتر کشورش میشه، خدا کنه ۴ تا ایده درست اقتصادی هم تو کشور ما پایه ریزی بشه لاافل یه کوچولو تورم بصورت واقعی کم بشه، نه توی آمار و ارقام بسیار دفیق مسئولین محترم
      خدائی همه چی ۳۰۰ درصد گرون میشه دقت آمار از تک رقمی اومده ۱۴ درصد تورم نقطه به نقطه
      پشت گوش ما هم نمیدونم چش شده، چقدر ملت نجیبی هستیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج