۸۶۲۲۷۲
۱۱ نظر
۵۰۱۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
پ

هیل:

دو راه برای کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا

تصمیم اخیر ایران برای عدم پیروی از برخی مفاد برجام، پیامد منطقی تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام است. این اقدام احتمال فروپاشی کامل این توافق را افزایش می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند به تنش‌های بیشتر و حتی جنگ منتهی شود. تصمیم نابخردانه ترامپ برای خروج از توافقی که داشت به خوبی اجرا میشد، اکنون آمریکا را در وضعیتی قرار داده که راهکاری برای خروج از آن وجود ندارد.

پایگاه خبری انتخاب: فیلیپ گوردون در هیل نوشت: تصمیم اخیر ایران برای عدم پیروی از برخی مفاد برجام، پیامد منطقی تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام است. این اقدام احتمال فروپاشی کامل این توافق را افزایش می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند به تنش‌های بیشتر و حتی جنگ منتهی شود. تصمیم نابخردانه ترامپ برای خروج از توافقی که داشت به خوبی اجرا میشد، اکنون آمریکا را در وضعیتی قرار داده که راهکاری برای خروج از آن وجود ندارد.

در ادامه این مطلب آمده است: اقداماتی اخیری که علیه ایران اتخاذ شد، گویا با این هدف انجام شدند که ایران را به خروج از برجام وادار کنند. در هفته‌های اخیر، کاخ سفید دست به اقدامات تحریک‌آمیزی زد: نام سپاه پاسداران را وارد فهرست گروه‌های تروریستی کرد، معافیت های خریداران نفت ایران را تمدید نکرد و اعلام کرد معاملات مشروع هسته‌ای طبق برجام را تحریم و تنبیه خواهد کرد. به علاوه مشاور امنیت ملی، جان بولتن با اعلام خبر اعزام نام هواپیمابر به منطقه، آن را هشداری جدی به ایران دانست.

مقامات دولت ترامپ برای توجیه این تدابیر، طیف متنوعی از دلایل را مطرح می‌کنند: از وادار کردن ایران برای پذیرش یک توافق بهتر گرفته تا پیشگیری از مداخلات منطقه‌ای ایران و حتی کمک به شورش داخلی برای تغییر حکومت. اما مشکل اینجاست که هیچ مدرکی از پیشرفت در این اهداف دیده نمی‌شود.

دولت ترامپ مدعی است تحریم‌های نفتی معادل دو میلیون بشکه از صادرات نفت ایران کاسته است که حکومت ایران را از یک منبع درآمد اصلی محروم کرده و به ناامیدی در افکار عمومی مردم ایران دامن زده است. اما به رنج انداختن جمهوری اسلامی نباید هدف نهایی باشد بخصوص که بخش اعظم آن متوجه مردم عادی ایران است. این موجب می‌شود این پرسش مطرح شود که از نظر دولت ترامپ، این تدابیر چه دستاوردی خواهد داشت. دولت ترامپ نه تنها متوجه نیست که چه مشکلاتی پدید آورده است بلکه حتی تصور می‌کند وضعیتی برد برد برد ایجاد کرده است.

اگر ایران به میز مذاکره بازگردد و توافقی بهتر و جامع‌تر را بپذیرد، ترامپ مدعی خواهد شد که از اوباما بهتر عمل کرده است. به علاوه بعید است که حکومت ایران با رییس‌جمهوری غیر قابل اعتماد که برجام را زیر پا گذاشته وارد مذاکره شود. همچنین انتظار نمی‌رود شروطی مانند لغو کامل غنی‌سازی و توسعه برنامه موشکی، پذیرش بازرسی‌های بی‌قید و شرط و تغییر رفتار منطقه‌ای را بپذیرد.

اما اگر ایران از مذاکره سر باز بزند و علی‌رغم تهدیدها به برجام پایبند بماند، باز هم دولت ترامپ مدعی موفقیت خواهد شد چرا که ایران بدون کسب منافع برجام، مفاد آن را اجرا کرده است. اما با افزایش فشار آمریکا بر ایران، احتمال خروج کامل ایران از برجام نیز افزایش می‌یابد. این وضعیتی نامطلوب پیش روی ما می‌گذارد یعنی ایران تصمیم می‌گیرد رفتاری تهاجمی نشان دهد. جمهوری اسلامی ممکن است برجام را ترک کند، بازرسان هسته‌ای را اخراج کند و برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل در پی بگیرد.

همچنین ممکن است ایران با این ادعا که اگر نتواند نفت خود را صادر کند دیگران نیز نباید بتوانند، تنگه هرمز را ببندد. همچنین ممکن است در پاسخ به عملیات نظامی آمریکا، از گروه‌های نیابتی خود برای حمله به سربازان آمریکایی استفاده کند. ممکن است مقامات آمریکایی این اقدامات را فرصت خوبی برای افزایش تحریم‌ها و حتی به راه انداختن جنگ مشترک با همراهی آمریکا و اسراییل علیه ایران بدانند. چنانکه بولتن نیز بهترین راه برای توقف برنامه هسته‌ای ایران را بمباران آن دانسته بود. اما اغلب آمریکایی‌ها و سایر کشورهای جهان، چنین فرضیه ای را به درستی یک فاجعه می‌دانند.

در حال حاضر معلوم نیست که برای توقف این اوضاع چه باید کرد. یک راه‌حل می‌تواند این باشد که شرکای تجاری ایران راهی برای دور زدن تحریم‌ها و خرید نفت ایران بیابند. اما چنانکه تلاش اروپایی‌ها برای تاسیس سازوکار مالی مستقل در تجارت با ایران نشان داده، این فرایندی پیچیده است که پیامدهای آن تا مدتی محدود خواهد بود.

راه‌حل دوم این است که ایران با امید به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات بعدی آمریکا، همچنان به برجام پایبند بماند اما دو سال تا انتخابات مانده و این زمان زیادی است. تازه پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات چندان قطعی به نظر نمی‌رسد. اگر ایران به تهدید خود برای ترک برجام جامه عمل بپوشاند، یا برخورد نظامی را در دستور کار قرار دهد، بی‌تردید با واکنش جهانی و انزوای بین‌المللی مواجه خواهد شد. اما اگر چنین اتفاقی نیز رخ دهد باید به یاد داشته باشیم که عامل اصلی آن، تصمیم دولت آمریکا برای بی‌ثبات کردن ایران بدون توجه به پیامدها، مخاطرات و هزینه‌های آن بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تجربه را ، تجربه کردن خطاست :
      گور پدر هر چه آمریکاهی

    • بدون نام

      ایا این همه ناوگان بم افکن گیریم ۵ هزار سرباز امریکایی که وسعتش اندازه یک روستای ما هم نمیشه به ارتش چند میلیونی ما می چربه پس مردن برای ما بهتره

    • بدون نام

      ممنون ازادمین اخبار داغ که زحمت زیادی میکشندتاخبرهاراصحیح اطلاع رسانی کنندباوجودهمه فشار هاو ملاحظاتی که دارند؛؛همه کاربران راضی هستند؛؛اما یک نکته که وجوددارداین است که بیشترخیرهاراخیلی طولانی مینویسیدهم وقت خواندن کم است هم اینترنت هم شارژ همراه؛؛باید خلاصه تربنویسیدتا مخاطبان راضی باشند؛؛نمونه همین خبرامریکاوایران چقدرطولانی است بااینکه من علاقه مند هستم امانخواندم؛؛ممنون میشویم اگر کوتاه تربنویسید

    • آدولف هیتلر

      این ضربالعجل شصت روزه رو بهش عمل کنند و به طور جدی پای به مرحله بعدی اجرا نکردن برخی دیگر از توافق ننگین برجام بردارند این توافق و به یک باره نباید کنار گزاشت نم نمک ولی به صورت جدی زمان بیشتری هم برای ضربالعجل در نظر بگیرند به امید پیروزی بر ظالمان

    • بدون نام

      این دو راه حل که قبلا هم وجود داشتند و بازتاب نظرات داخلی هستند. چنان تیتر زده اید انگار این دو راه حل قطعی از طرف روسیه یا اروپا یا طرف دیگری ارائه شده. با این راه حل های صادره از طرف کارشناسان نابغه خیابانی که هر روز یکی از خیابان دعوت میشود فقط به جنگ میرسیم.

    • بدون نام

      آقایان فلاسفه اتفاقا هر دو راه حل تنش را بالا میبرد.

    • بدون نام

      یکصد وپنجاه تن ضایعات فولادی آب خورده برای فروش داریم
      مقداری الومینیوم ضایعاتی هم برای فروش داریم
      لاشه دوتا ناو در اعماق خلیج فارس را هم زیر قیمت کف بازار داریم استخراج با شما ابزار کار با ما فروش نصف نصف پنجاه .پنجاه .
      فولادهای موجود با ۳۵۰۰۰ تن فولاد ایقاط آب خورده در خلیج خوکها در کوبا هم به فروش زیر قیمت تگزاس حمل باخودمان
      اینها ضایعات ناوهای غرق شده ارتش امریکا هستند
      با این شماره تماس بگیرید
      ....

    • بدون نام

      زنده باد ایران و ایران اسلامی

    • نظر

      من بعنوان فرزندارشدشهیدمعتقدم که ترامپ۲۰%تاثیرداره/ولی مسولین فاسدوضدشهدا۸۰%تاثیرداره%

    • بدون نام

      خخخخخخخخخ منتظر پایان ریاست جمهوری آمریکا باشید البته ترامپ دوباره انتخاب میشه

    • گرسنه

      آنقدر مه از موش میترسم از آمریکا نمیترسم
      بزودی پرنده های سیاه ابابیل کشتیهایش را درهم خواهند شکست!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج