۸۶۲۴۲۶
۵ نظر
۵۰۱۴
۵ نظر
۵۰۱۴
پ

دلایل خروج انصارالله از بندر الحدیده

انصارالله با خروج از بنادر الحدیده، الصلیف و رأس‌عیسی به دنبال آن است تا بهانه را از سازمان ملل بگیرد اما احتمال دارد سناریوی دیگری از سوی نیروهای دولت مستعفی عملی شود.

خبرگزاری ایلنا: انصارالله با خروج از بنادر الحدیده، الصلیف و رأس‌عیسی به دنبال آن است تا بهانه را از سازمان ملل بگیرد اما احتمال دارد سناریوی دیگری از سوی نیروهای دولت مستعفی عملی شود.

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل خروج انصارالله از بندر الحدیده و پیامدهای آن در بحران یمن اظهار کرد: خروج انصارالله از بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی را از چند نما می‌توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد. نخست اینکه قرار بود بر اساس موافقتنامه استکلهم، بندر الحدیده به عنوان مهمترین منطقه برای دریافت و توزیع کمک‌های جهانی و تزریق آن به مرد یمن به سازمان ملل تحویل داده شود و از این رو به نظر می‌رسد که انصارالله به دنبال آن است تا با خروج خود حسن نیت خود به جامعه ملل را نشان دهد. در این راستا قرار بر این بود تا نیروهای عبدربه منصور هادی هم از این بندر خارج شوند اما روز گذشته و در واکنش به تصمیم انصارالله، «معمر الاریانی» وزیر اطلاعات دولت مستعفی یمن اعلام کرد هر نوع خروج یک‌جانبه توسط جنبش انصارالله از شهر الحدیده بدون اجازه نظارت یا توافق مشترک، پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: به نظرم انصارالله اطلاعات و اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد ائتلاف عربی در حال خرابکاری علیه این جریان مردمی یمن است و به نوعی با خروج خود به آنها اعلام می‌کند که نمی‌توانند انصارالله را در دام قرار دهند. به عبارتی دیگر احتمال می‌رود در پشت صحنه سناریوهایی مورد نظر است که انصارالله منتظر است تا آنها اجراء شوند یا حداقل خود را از معرکه‌ای که قرار است ائتلاف عربی کلید بزنند، خارج کند. دومین احتمال این است که انصارالله برای آنکه اوضاع و شرایط وخیم انسانی در سراسر یمن ترمیم شود، دست به دادن امتیاز زده است.

این جریان در زمان‌های دور دارای حکومت منسجم در یمن بوده اما حالا این روند (حداقل تا ۵۰ سال اخیر) تفاوت پیدا کرده و هیچ حکومتی در این بین وجود نداشته است. از این رو بعید نیست که انصارالله به صورت موقت از مواضع خودکوتاه آمده باشد اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این جریان دقیقاً در مخالفت با آمریکا دست به چنین اقدامی زده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عربستان از درج نام انصارالله در توافقنامه صلح سوئد به شدت عصبانی است، گفت: ریاض به هیچ وجه خواهان آن نیست که حتی برای چند دقیقه با انصارالله بر سر میز مذاکره بنشیند. این موضوع را به صورت واضح می‌توان در توافقنامه صلح سوئد مشاهده کرد؛ تا جایی که سعودی‌ها رویارویی با انصارالله در میز مذاکره را کسر شان می‌دانستند اما به هر ترتیب ملل متحد و ساز و کار سیاسی سازمان ملل به این فهم رسید که برای حل و فصل پرونده یمن باید انصارالله را یکی از محورهای گفت‌وگوهای یمن دانست. من معتقدم که انصارالله به دنبال کم شدن تنش به نفع مردم یمن است اما نیروهای منصور هادی و حتی امارات و عربستان به دنبال آن هستند تا خروج این جریان از بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی را نوعی کارشکنی و عدول از موافقتنامه صلح استکهلم به دنیا معرفی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این اقدام به کاهش مشکلات در یمن و رسیدن کمک‌ها به مردم این کشور منجر شود، بدون تردید می‌تواند گام موثری در پرونده یمن به شمار برود. در مقابل به نظر می‌رسد که انصارالله با خروج خود از بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی به دنبال آن بود تا بهانه‌ها را از ائتلاف عربی بگیرد؛ به عبارتی دیگر انصارالله درصدد است تا با خروج خود به نیروهای منصور هادی، عربستان، امارات و سازمان ملل بگوید که ما از این مناطق به نفع مردم خود عقب‌نشینی کردیم، اما اگر اتفاقی بیافتد و از این ناحیه به آنها حمله شود یا کارشکنی صورت بگیرد احتمال دارد که آنها دست به اقدام متقابل بزنند

در این میان احتمال دارد که نیروهای منصور هادی و ائتلاف عربی از بنادر مذکور بیرون نروند و در اینجاست که انصارالله دست برتر را خواهد داشت. احتمال دیگر این است که امارات به دنبال دادن امتیاز برای آرامش نسبی در یمن است که تا حدودی پای ایران هم به این معادله باز می‌شود. ‌

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای ارام کردن حیوانات یمنی و سعودی هست به شما وتلویزیون چه مربوط !!!!!؟

    • وانک علا خلق عظیم

      چاره ندارند جز تسلیم دیگه فیلم هندیش نکن

    • بدون نام

      حالا هزارتا دلایل مسخره بیارید خب بهشون فشار اومده مجبور شدن عقب نشینی کنن و گرنه همونجا هلاک میشدن

    • بدون نام

      به.اين.مگن.مردم.دوست.

    • دونالد ترامپ

      موشک و مهماتشون تموم شده محاصره عربستان جواب داد این دلیلشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج