۸۶۷۷۳۴
۱۹ نظر
۵۰۰۵
۱۹ نظر
۵۰۰۵
پ

پیشنهاد یک اقتصاددان برای عبور از بحران اقتصادی

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تنوع تولید محصولات استراتژیک و سرمایه گذاری مردمی در بخش‌های مختلف که در معنای واقعی اقتصاد مقاومتی جای می‌گیرد، راه عبور کشور از بحران اقتصادی است.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تنوع تولید محصولات استراتژیک و سرمایه گذاری مردمی در بخش‌های مختلف که در معنای واقعی اقتصاد مقاومتی جای می‌گیرد، راه عبور کشور از بحران اقتصادی است.

محمود ربیعی در گفت و گویی با بیان اینکه هنوز هم با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اقتصاد ما تک محصولی و وابسته به نفت است، خاطرنشان کرد: در طول این مدت باید تعداد محصولات استراتژیک کشور از قبیل مشتقات نفتی و سایر محصولات را متنوع‌تر می‌کردیم تا با تحریم اقتصادی دچار آسیب کمتری می‌شدیم.

وی ادامه داد: طی دو سه دهه اخیر کشورهای نوظهوری مانند چین و هند که رشد اقتصادی خوبی داشتند، قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا و کشورهای اروپای غربی را تهدید می‌کنند.

این استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه بالا رفتن رقابت‌های جهانی برای استفاده از انرژی خصوصاً در منطقه خاورمیانه، منشأ بحران‌های اقتصادی، سیاسی و غیره در منطقه ماست، عنوان کرد: ایران به دلیل قرار گرفتن در نقطه ثقل اقتصاد جهانی، هر چه تلاش کرده که از بحران خارج شود ولی سعی کردند آن را در بحران نگه دارند. برای مدیریت این بحران‌ها و وارد شدن کمترین آسیب به مردم می‌توانستیم اقدامات مناسب‌تری را انجام دهیم که این کار را نکردیم.

ربیعی افزود: برای مستقل بودن و عدم وابستگی به غرب و شرق و همچنین صادر کردن ارزش‌های انقلاب به دنیا بر اساس ایدئولوژی و مبانی انقلاب، باید راهکارهای آن را از قبل طراحی و اجرا می‌کردیم. ما در موضوع اقتصادی، این کار را انجام ندادیم.

وی به برخی از مشکلات اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: برای عبور از این مشکلات باید با حفظ نگاه هدفمند انقلاب اسلامی، استراتژی متناسب با این هدف را تنظیم و اجرایی کنیم. این موضوع همان اقتصاد مقاومتی است که باید به مرحله اجرا و عمل برسد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با تاکید بر اینکه باید نقش مردم را در مباحث اقتصادی بیشتر کرد، یادآور شد: سیاستمداران باید شرایطی را فراهم کنند که نقش مردم، مصنوعی نباشد و کاملاً ملموس باشد. مردم در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و در تمامی صحنه‌های سیاسی و اجتماعی حضور فعال داشتند و دارند. در استراتژی کلان کشور، سرمایه گذاری‌های اقتصادی و تولید را باید به مردم واگذار می‌کردیم.

معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان به اصل ۴۴ قانون اساسی، اشاره و اظهار کرد: خصوصی سازی در کشور هم دیر اجرا شد و هم به طور ناقص اجرا شد. عملاً خروجی این واگذاری‌ها به گونه‌ای نبود که ارزش افزوده آن مورد استفاده مردم قرار گیرد.

ربیعی با اشاره به اینکه واگذاری مباحث اقتصادی به مردم هنوز هم دیر نشده است، بیان کرد: تنها راه موفقیت ما این است که مردمی که به اشخاص و جریان‌ها وابسته نیستند را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: این کار بزرگترین غفلت ما بوده و البته هنوز دیر نشده و می‌توان اصل ۴۴ را به درستی اجرا کرد. دولت به جای دخالت در اقتصاد به سمت نظارت و مدیریت کلان در اقتصاد پیش برود؛ قانون گذاران نیز باید قوانین مناسب را در جهت تقویت اقتصاد جامعه تصویب و قوانین ناقص را نیز اصلاح کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مصطفی

      توچی میگی ......

    • بدون نام

      باشه

    • کارمند

      با این همه مسئولین فاسد ودزد ورانت خوار امکان پذیر نیست

    • رهگذر

      مگه ما بحران داریم؟ حسن کلیدساز گفت ما بحران نداریم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظر اقای روحانی ما گرانی نداریم ارزانی داریم !!!! جلل خالق این یعنی تو ایران نیست نکنه همش میره اتریش پیش دخترش

    • رسول

      شما درست گفتی دکتر راه علاج اقصاد دخالت مردم واقتصاد مقاومتیه ولی کیه بزن تو دهن این مدیران فعلی؟؟؟

    • بدون نام

      مردم دانا== مدیران دانا

    • بدون نام

      تولید یعنی فرهنگ ، یعنی ارزش ، پشتکار ، زحمت ، سختی ، افتخار ، ..... این نسل طوری پرورش داده شده اند که راحتی ، اسودگی ، پول مفت ، .....در اولویته .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسن

    • بدون نام

      این اقای کارشناس گویا تواین مملکت زندگی نمیکنه وخبر نداره صنایع ایران رو ازبین بردند که اقایان با واردکردن محصولات همان صنایع ملیاردر شوند والان غیر از مقامات کشوری ولشگری و..... کس دیگری سرمایه ندارد که برای تولید سرمایه گذاری کند وسرمایه های مقامات هم همه درحسابهای خارج است وامکان ندارد انرا برای چیز دیگری غیر از تجارت مصرف کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین زنده باشی ودرسلامت درست است

    • بدون نام

      هنوژ دیر نشده ....خخخخخ

    • بدون نام

      دولت در ایران فقط به فکر وارداته و تنها هدفش نابود کردن تولید کننده است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا

    • بدون نام

      بی سواد تر از این کارنشناس هم مگه داریم

    • بدون نام

      باعرض سلام پدر بزرگ من در یک روستای کویری زندگی می کند که حرفهاش از این اقتصاد دان مهمتر است می گوید این وضع کنونی را کسانی درست کردند که به روستاها توجه نکردند وجنس از خارج وارد کردند وکلاً ما وابسته به خارج کردند و و و

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      فساد چنان ریشه دوانده که درمان ناپذیر شده.

    • بدون نام

      ما اگر روی پای خود بودیم بحرانی نداشتیم ولی راهی که داریم می رویم راه فرنگ وغرب است که اجناس خارجی را به کشور راه دادیم که اکنون می گوییم بحران ما الان اسیر لوازم اجنبی هستیم کشوری شلوار بچه هایش از خارج بیاید وا مصیبت است همین گوشی که استفاده می کنیم اگر کار نکند چه می شود ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج