۸۶۷۷۵۶
۱۳ نظر
۵۰۰۳
۱۳ نظر
۵۰۰۳
پ

تقوی: مقابل انگل‌های فوتبال می‌ایستم

انتشار یک پست از پیشکسوت سابق استقلال در فضای مجازی کافی بود تا دوباره موضوع فساد و مشکلات اخلاقی در فوتبال ایران داغ شود.

فرهیختگان: انتشار یک پست از پیشکسوت سابق استقلال در فضای مجازی کافی بود تا دوباره موضوع فساد و مشکلات اخلاقی در فوتبال ایران داغ شود. صحبت از محمد تقوی و پستی است که وی در پیج اینستاگرامی‌اش منتشر و سر و صدای زیادی به‌پا کرد. به همین بهانه بعد از مدت‌ها به‌سراغ تقوی رفتیم و درباره ناگفته‌هایش از انتشار این پست، آخرین اوضاع استقلال، انتخاب ویلموتس برای تیم‌ملی و سایر مسائل مرتبط با وی گفت‌وگویی را انجام دادیم. متن گفت‌وگو با سرمربی سابق تراکتورسازی که به انگلیس بازگشته را در ادامه می‌خوانید.

از آخرین وضعیت خودتان شروع کنیم. قصد مربیگری دوباره در ایران را ندارید؟

فکر نمی‌کنم دیگر به فوتبال ایران برگردم و این موضوع بسیار بعید است. اتفاقا دو، سه پیشنهاد هم داشتم که آن را قبول نکردم. حداقل تا زمانی که شرایط فعلی در فوتبال ایران حاکم است، بعید می‌دانم دیگر برگردم.

نتایج و شرایط روز فوتبال را همچنان دنبال می‌کنید؟

خیلی دور نیستم چون باید برای دوره بعدی اقداماتم را آغاز کنم. اینجا برای اینکه مدرک‌تان را به‌روز کنید باید در سال، چند روزی را در دوره‌های مختلف شرکت کنید. در هر حال از فوتبال دور نیستم و شرایط را دنبال می‌کنم، اما برای کار کردن در فوتبال ایران برنامه‌ای ندارم چون دنبال پست و جایگاهی نیستم.

از تیم‌های خارجی برای مربیگری پیشنهادی نداشته‌اید؟

خیر، همین‌جا مشغولم و گاهی برای کار عملی دو، سه روز در هفته به آکادمی گوردون استراکان که زیرنظر باشگاه کاونتری هست، می‌روم و با وی همکاری می‌کنم. حتما نباید در فوتبال فقط مربیگری کرد.

این صحبت مطرح بود که شاید روزی شما سرمربی استقلال شوید.

مشکل استقلال فقط فنی نیست که من مربی بتوانم کاری انجام دهم. من هم مثل یک هوادار استقلال بازی‌های این تیم را دنبال و نظراتم را مطرح می‌کنم. اصلا هم به‌دنبال این نیستم که یک روز سرمربی این تیم شوم و این موضوع را جدی می‌گویم.

نظراتم را مثل یک هوادار می‌گویم و با هواداران نیز در ارتباط مستقیم هستم اما اینکه من نوعی بتوانم به‌تنهایی به این باشگاه کمک کنم، به این شکل نیست و باید یک سیستم اصولی برای موفقیت درست کرد. درواقع برای موفقیت باید یک تیم بیرون زمین درست کرد. برای موفقیت تیم مدیریتی، سیاست‌های باشگاه و... همه باید همسو شوند. یک نفر به‌تنهایی نمی‌تواند باعث موفقیت باشگاه شود.

اگر همان هوادار شما را بخواهد، حاضر نیستید به استقلال کمک کنید؟

هر کمکی از دستم بربیاید انجام می‌دهم. لازم نیست حتما در باشگاه باشم. بیرون از باشگاه هم نظراتم را می‌گویم و هیچ فرقی هم به حالم نمی‌کند که چه اتفاقی می‌افتد، چون به‌دنبال جایگاه خاصی در استقلال و فوتبال ایران نیستم.

در دو مقطع به فوتبال ایران آمدم و متوجه شدم که شرایط به‌گونه‌ای است که بحث فنی در اولویت بعدی قرار دارد. اولویت در فوتبال ایران یک‌سری مسائل مدیریتی و موضوعات دیگر است و تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود، بحث فنی هیچ کمکی نمی‌تواند بکند.

فکر نمی‌کنید بعضا نظرات تندی که در فضای مجازی منتشر می‌کنید و گاهی چالش‌هایی که با اهالی فوتبال ایجاد می‌کنید، شما را از فضای فوتبال ایران دور می‌کند؟

کدام اهالی فوتبال؟ آنهایی که جلویشان می‌ایستم اهالی فوتبال نیستند، بلکه آنها انگل‌های فوتبال هستند! من یک آدم بسیار سخت و غیرقابل انعطاف هستم و می‌دانم مشکل من هستم، نه فوتبال ایران. پس با این شرایط من نمی‌توانم کار کنم. دلیلی ندارد وقتی نمی‌توانم کار کنم، خودم را بشکنم. انگلیسی‌ها یک مثل خوب دارند، می‌گوید: اصل و قانون من را نشکن. من نمی‌گویم فوتبال ایران ایراد دارد، ایراد از من است و من نمی‌توانم با این شرایط کنار آمده و با آن کار کنم.

در فوتبال حرفه‌ای آن چیزی که در ایران است، به‌هیچ‌عنوان معنا ندارد. هیچ‌کس نمی‌تواند از فضای فوتبال حرفه‌ای به ایران آمده و کار کند! کی‌روش را ببینید چقدر در فوتبال ما مشکل داشت و چقدر انتقاد می‌کرد. هر چیزی یک اصولی دارد و نباید آن را شکست، اما در ایران شکسته می‌شود.

من نمی‌توانم و درنهایت برمی‌گردم و به خانه‌ام می‌روم و کاری هم ندارم. روزی که فوتبال را شروع کردیم مگر به‌دنبال درآمدی از آن بودیم؟ ما عاشق فوتبال بودیم و فوتبالیست شدیم. کسی که دوست دارد فوتبالیست شود با کسی که فوتبال را دوست دارد، خیلی فرق دارد.

آخرین پستی که گذاشتید خیلی سر و صدا کرد تا جایی که یکی از دو نفری که از آنها اسم برده بودید اعلام کرد می‌خواهد از شما شکایت کند.

به ایشان بگویید که من یک آدم روشنفکر هستم و هر شکایتی بشود با روی باز می‌پذیرم و با اولین پرواز به ایران می‌آیم تا ببینم این چطور شکایتی است. پست من سر و صدایی نکرد. از قدیم گفته‌اند یک چیزی را زمین بیندازید، آن کسی که باید آن را پیدا می‌کند.

البته این نقد نیز مطرح شده که چرا تا استقلال می‌بازد شروع به انتقاد از این تیم می‌کنید؛ انگار دنبال پست و سمت در این تیم هستید.

همیشه مطالبی که نوشته‌ام برای این بوده که نظراتم را با هواداران در میان بگذارم. به‌طور مثال بعد از اینکه شفر رفت گفتم چون نمی‌خواهم در تیم تنشی ایجاد شود، دیگر چیزی نمی‌نویسم تا فصل به پایان برسد. ضمن اینکه پست‌های من درباره استقلال چه ربطی به این آقا دارد؟ اگر می‌خواستم به استقلال بیایم هفت‌سال پیش که از من خواستند به این تیم می‌آمدم.

من حرفم را زده‌ام. آدم‌هایی هستند که انگل فوتبال ایران به‌شمار می‌روند. در این خصوص رجوع کنید به اظهارات آقای دادکان که به‌خوبی به همه این مسائل اشاره کرده و آنها را باز کرده بود. بنابراین دیگر حرفی باقی نمی‌ماند. این آدم‌ها اگر درباره‌شان حرف بزنم، بزرگ می‌شوند.

این افراد در رفتن شما از تراکتورسازی هم نقش داشتند؟

مطمئنا یکی از عوامل همین بود که من نمی‌توانستم با این آدم‌ها کار کنم. به ایجینت‌ها می‌گفتند تا زمانی که محمد تقوی هست حتی یک بازیکن امید هم نمی‌توانید به تراکتورسازی بدهید. به‌نظر شما منظورشان چه بوده است؟ من حرف‌هایم را زده‌ام و امیدوارم فوتبال ایران از دست این آدم‌ها خلاص شده و درست شود. این افراد چون نمی‌توانستند نزدیک من شوند، از راه دیگری می‌خواستند لطمه بزنند. ان‌شاءالله که درست می‌شود.

قبل از اینکه به استقلال برسیم، ابتدا درباره بحث داغ انتخاب ویلموتس برای تیم‌ملی صحبت کنیم.

امیدوارم که موفق باشد.

می‌تواند موفق باشد؟ چون می‌گویند مربی بزرگی نیست و با ایران بزرگ می‌شود.

بحث بزرگی و کوچکی نیست، بلکه موضوع این است که یک مربی چه کاری می‌تواند انجام دهد و آیا پتانسیل کمک‌کردن به فوتبال ما را دارد یا خیر؟ باید به‌دنبال این موضوع باشیم که البته به اعتقاد من ویلموتس این پتانسیل را ندارد.

به بحث استقلال برسیم. شرایط نشان می‌دهد بازهم باید منتظر یک فصل ناامیدکننده از این تیم باشیم.

متاسفانه شرایط همین است. آن زمانی که شفر را کنار گذاشتند زیاد با این موضوع موافق نبودم، بلکه موافق بودم که شفر تا آخر فصل بماند و سپس سر فرصت صحبت‌های لازم دراین‌باره انجام دهند. در این خصوص واقعا عجولانه برخورد کردند و الان هم خودشان هنوز نمی‌دانند که آیا توان مالی برای آوردن مربی خارجی جدید را دارند یا خیر. البته الان بحث من این است که مشکل استقلال بحث مالی نیست.

تیمی که زمین فوتبال ندارد و تمریناتش روی یک زمین مشخص برگزار نمی‌شود، چطور می‌تواند مربی میلیون‌دلاری بیاورد؟ استقلال واقعا مشکل دارد و باید زودتر مشکلاتش را برطرف کند. استقلال اول باید مشکلات را برطرف کند و تکلیفش را بداند و سپس به‌دنبال یک مربی باشد که بتواند به این تیم کمک کند. مشکل فوتبال ایران ازجمله استقلال بحث فنی نیست و خیلی از عوامل بیرونی در این قضیه دخیل هستند.

موافق ادامه حضور فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی هستید؟

فرهاد هم فرقی به حالش نمی‌کند. هر کسی بیاید این مشکلات را دارد. فرهاد می‌تواند یک‌تنه معجره کند؟ امیدوارم بتواند اما واقعا این امر نشدنی است.

از نظر فنی می‌تواند کمک‌حال استقلال باشد؟

همه آدم‌ها در فوتبال تخصص فنی دارند و می‌توانند کمک کنند اما برای موفقیت در استقلال فقط بحث فنی مهم نیست و موضوعات دیگر هم دخیل هستند.

با بازگشت قلعه‌نویی به استقلال موافق هستید؟

نظری ندارم.

دوباره به بحث تراکتور برگردیم. لینکنز و توشاک قراردادهای نسبتا سنگینی با تراکتور داشتند. رقم قرارداد شما هم بالا بود؟

خدا شاهد است که از قرارداد این مربیان بی‌خبر هستم و از این ماجراها سر درنمی‌آورم. قرارداد من هم یک قرارداد معمولی با تراکتورسازی بود و مطمئن باشید چشمگیر نبود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      تو خودت یکی از اون انگل ها هستی که داری توی انگلیس عشق وحال می‌کنی بعد هی نظر میدی خواهشاً هیس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببند دهنتو بیشخصیت من پرسپولیسیم ولی محمد تقوی ادم سالمیه

      • بدون نام

        قشنگ معلومه سوراختوری هستی

    • بدون نام

      هری گم شو گوساله سامری. به به .عجب تو هم کارشناس شدیدی و دم از...میزنی.

    • بدون نام

      تو یا شوهرت؟

    • برانکو فرگوسن

      تو خودت انگل که جلویه کی میخوای وایسی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تقوی ادم تحصیل کرده و باشخصیتی هستش اینایی که بر ضدش حرف میزنن حتما طرفدار تیم خاصی هستن که سرخورده از نتایج تیمشون ای توهین ها ر ومیکنن

    • دوری

      بعنوان یک تراختوری . به احترامت میایستم . و میگویم درود به شرفت .شاگرد خلف حجازی. من خودم شاهدم موقعی که تراختور بودی هیچ کس نتوانست بازیکن قالب کنه .بعد رفتن تو بازیکنی جوانی که قالب کرده بودند و شما کنار گذاشته بودی. .که حتی در حد لیگ سه هم نیست برگشت. و اصلا یه دقیقه هم بازی نکرد

      پاسخ ها

      • مسعود. الف

        واقعا یه سوراختوری بیسوادی که دوتا جمله مثل آدم بلد نیستی بنویسی!

    • مسعود. الف

      پس جلوی آیینه بایست!!!

    • بدون نام

      بیچاره نمیدونی که توایران تورا شغال هم حساب نمیکنن سه هفته ازروی ناچاری مربی تراکتورشدی بعد با اردنگی انداختنت بیرون الان حتی علی منصورقبول نمیکنه دستیارش بشی پس ببند

    • PS

      تواگه ادم بودی تومملکت خودمون حرف میزدی نه بری افتابه پر کن انگلیسابشی توروچه به فوتبال

    • بدون نام

      تقوی درکل آذم مودبی هستش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج