۸۶۹۵۶۹
۲۴ نظر
۵۰۱۱
۲۴ نظر
۵۰۱۱
پ

تحرکات خطرناک عربستان و آمریکا علیه ایران

عربستان سعودی که در سالیان اخیر تلاش های زیادی برای کاهش نفوذ ایران در منطقه به خرج داده و نشست ها و اجلاس های زیادی را نیز در همین راستا برگزار کرده، با دعوت از کشورهای عربی و اسلامی، نشستی را با هدف ایجاد اجماع منطقه ای علیه ایران به مدت دو روز در شهر مکه برگزار می کند. نشستی که از روز پنجشنبه آغاز شده و تا جمعه (فردا) ادامه خواهد داشت.

تابناک: عربستان سعودی که در سالیان اخیر تلاش های زیادی برای کاهش نفوذ ایران در منطقه به خرج داده و نشست ها و اجلاس های زیادی را نیز در همین راستا برگزار کرده، با دعوت از کشورهای عربی و اسلامی، نشستی را با هدف ایجاد اجماع منطقه ای علیه ایران به مدت دو روز در شهر مکه برگزار می کند.

نشستی که از روز پنجشنبه آغاز شده و تا جمعه (فردا) ادامه خواهد داشت.

«عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجی روز پنج‌شنبه نشست‌های «مکه» را پیامی به ایران توصیف کرد، اما گفت ریاض تلاش می‌کند از درگیری نظامی با ایران اجتناب شود.

تحرکات خطرناک عربستان و آمریکا علیه ایران

الجبیر که در آستانه آغاز نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در شهر مکه با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، درباره اهداف این نشست‌ها گفت: «فکر می‌کنم زمانی که رهبران شورای همکاری خلیج [فارس] در این نشست گردهم آیند و زمانی که رهبران اتحادیه عرب در این نشست گردهم آیند، در مورد یک مسئله موضع خواهند گرفت، آن هم غیرقابل قبول بودن رفتار ایران در منطقه است. این بیانیه‌ای قدرتمند خطاب به مردم ایران و جهان خواهد بود مبنی بر اینکه سیاست‌های ایران قابل قبول نیست.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا عربستان سعودی و متحدان این کشور برای درگیری نظامی با ایران آماده می‌شوند، گفت: «به صراحت گفته‌ایم که خواستار جنگ نیستیم، به صراحت گفته‌ایم که خواهان تشدید تنش نیستیم، اما در عین حال به صراحت هم گفته‌ایم که ادامه ستیزه‌جویی ایران علیه ما و متحدانمان در منطقه را هم تحمل نمی‌کنیم.

جهان این موضع را روشن کرده است و تعداد زیادی از کشورها اقدامات ایران را محکوم کرده‌اند. ایران، به واسطه اقداماتش، تحت تحریم قرار دارد.»

الجبیر در توجیه اقدامات آمریکا در منطقه، گفت: «فکر می‌کنم در مورد خارج کردن دیپلمات‌های آمریکایی از عراق این آمریکایی‌ها هستند که باید توضیح دهند، اما تصور می‌کنم این کار به واسطه تهدیدی بود که آن‌ها از جانب شبه‌نظامیان متحد ایران در بغداد احساس کردند و می‌خواستند اطمینان یابند که دیپلمات‌هایشان در امنیت هستند.»

وی افزود: «در ارتباط با افزایش حضور نظامی در منطقه، آمریکا مهمترین متحد راهبردی ماست، آمریکا مانند دیگر کشورها در این منطقه منافعی دارد و می‌خواهد اطمینان یابد که اگر ایرانی‌ها کار نابخردانه‌ای انجام دهند، توان و ظرفیت پرداختن به آن در منطقه وجود داشته باشد. هیچ‌کس جنگ نمی‌خواهد و رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ به صراحت این موضوع را اعلام کرده و عربستان سعودی هم در این مورد صریح بوده است.

به ایرانی‌ها توصیه می‌کنیم محتاط بوده و خویشتنداری به خرج دهند و از مواضع تهدیدآمیزی که گرفته‌اند، عقب بنشینند.»

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر اوضاع منطقه خطرناک است، گفت: «این برهه‌ای حساس در تاریخ منطقه ماست... ما بارها گفته‌ایم که خواهان جنگ نیستیم و می‌خواهیم به هر قیمت که شده از آن دوری کنیم. اگر ایران می‌خواهد اوضاع به شرایط عادی بازگردد، باید به این تحولات توجه کند.»

الجبیر در مورد برخی گزارش‌ها مبنی بر اینکه عربستان سعودی به دنبال تحریک ایران است، گفت: «این درست نیست، جنگ برای همه در این منطقه خسارت‌بار است و می‌خواهیم به هر قیمت، از آن دوری کنیم و به صراحت هم این را اعلام کرده‌ایم. اما توپ در زمین ایران است.»

نمایشی به سبک نتانیاهو و هیلی

پایگاه ایندیپندنت عربی که از سوی افراد نزدیک به مقام های سعودی اداره می‌شود، به نقل از برخی منابع از به نمایش درآمدن آنچه لاشه موشک‌های ایرانی خوانده می‌شود و نیز پهپادها و سلاح‌هایی خبر داد که گروه انصارالله بوسیله آن به شهرها و سرزمین های عربستان سعودی حمله کرده است.

طبق ادعای این پایگاه، از جمله ادوات نمایش داده شده به بازدیدکنندگان در نشست مکه، موشک ایرانی «برکان» است که به سوی مکه و فرودگاه ریاض شلیک شده بود.

تحرکات خطرناک عربستان و آمریکا علیه ایران

سعودی ها همچنین در نمایش ضد ایرانی خود، پهپادهایی را به نمایش درآوردند که ادعا شده بوسیله آنها تأسیسات اقتصادی و زیربنایی عربستان هدف گرفته شده‌اند. اینها، علاوه بر مانیتور بزرگی است که برای نمایش برخی فیلم‌های کوتاه در این خصوص در آن محل قرار داده شده است.

ایندیپندنت عربی همچنین اعلام کرد این نمایشگاه در ورودی سالنی قرار دارد که پادشاهان، رؤسای کشورها، هیئت های اعزامی و همراهانشان از نیروهای دیپلماتیک، امنیتی و رسانه‌ای برای شرکت در نشست مکه از آنجا عبور می‌کنند. همچنین ترکی بن صالح المالکی، سخنگوی رسمی نظامی ائتلاف سعودی در کمتر از یک دقیقه، محتوای ادوات نمایش داده شده را برای آنها شرح می دهد.

در ادامه ذکر چند نکته اساسی است:

نخست: سازمان همکاری اسلامی از ایران برای حضور در این نشست دعوت به عمل آورد؛ اما عربستان تصمیم سازمان همکاری اسلامی را وتو کرد و به مانند آنچه در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب شاهد بوده ایم، ریاض نشان داد که نهادهایی همچون سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس موجودیت مستقلی ندارند و بیش از هر چیز براسای ملاحظات و منافع سعودی ها اداره می شوند.

کما اینکه، قطر و برخی دیگر از کشورهای عربی و اسلامی نیز بارها نسبت به یکجانبه گرایی عربستان در این نهادهای عربی و اسلامی واکنش نشان نشان داده اند.

دوم: نشست مکه، بی ارتباط با پیشبرد طرح موسوم به « معامله قرن» نیست. سوق دادن افکار عمومی جهان اسلام و عرب به سوی تهدید ایران و کاهش حساسیت ها و توجهات به معامله قرن و مفاد آن، احتمالا هدفی است که از سوی محور عربستان دنبال می شود.

طرحی که بدون تردید با واکنش جدی جهان اسلام مواجه خواهد شد و زمینه های لازم برای تقویت قدرت بازیگری ایران در منطقه را فراهم می کند. لذا، تا زمان اعلام طرح معامله قرن، باید شاهد هر رخداد غیرمنتظره ای در منطقه باشیم.

سوم: احتمالا همراه با نمایش سعودی ها در مکه، باید شاهد نمایشی دیگر از سوی آمریکا در شورای امنیت باشیم. به طوری که، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه بار دیگر ایران را عامل انفجارهای اخیر در چند نفتکش در نزدیکی بندر «فجیره» امارات عربی متحده معرفی کرد و گفت واشنگتن به زودی مدارک نقش ایران در این حادثه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می‌کند. لذا، باید شاهد افزایش فشارها بر ایران در هفته های آتی باشیم.

چهارم: همزمان با این تحرکات( با هر هدف مشخصی)، لزوم هوشیاری ایران از اهمیت زیادی برخودار است. اینکه چه باید کرد و چگونه باید به اتهامات پاسخ داد، ضروری به نظر می رسد. با توجه به تمرکز عربستان بر روی کشورهای عربی و اسلامی برای اجماع سازی ایران، فعال بودن دیپلماسی رسانه ای کشور در جهان اسلام ضرورت جدی دارد.

به نظر می رسد، سفرای ایران در کشورهای عربی و اسلامی باید از بی تحرکی و بی تفاوتی خارج شوند و با درک درست تحولات اخیر، از تریبون ها و رسانه های این کشورها برای از بین بردن جوسازی های محور عربستان استفاده کنند. در واقع، در شرایطی که عربستان تلاش می کند صدای واحدی را در منطقه علیه ایران ایجاد کند، سکوت سفرا و دیپلماسی رسانه ای ما می تواند هزینه زا باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سکوت سفرای ما نشانه قدرت ماست و غیر از این هم نباید باشد .
      عربستان هم خیلی وقته داره عربده میکشه و هنر دیگه ای هم نداره . نگران نباشید

    • محمو.م

      آخه عربستان کثیف تو جرات داری صبرمارا امتحان کن تا تمام تاسیساتتو منابع نفتی که درتاریخ کسورت ساخته ای به یکباره نابود ومحو بشه ومانتد عربهای بادیه نشین گذشتت کاسه گدایی بدست بگیری.
      دیری نخواهد گذشت که نامی از بحرین و امارات وعربستان برروی نقشه نخواهدبود.
      احمق اولین کشوری که در درگیری نظامی محو گردد خودت هستی .بیشعور چطور اینراتا الان نفهمیده ای

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا اینقدر فحش میدی توو نظرات یکمی محترمانه انتقاد کن

    • بدون نام

      این وهابی پلید الجبیر حتی از بردن نام خلیج فارس هراس داره باید گفت توالت همراه داشته باش یه وقت به خودت خراب نکنی جوجه ترسو...

    • بدون نام

      جای تعجب است که آمریکا در منطقه منافع دارد ومنافعش با شما.پیوند دا ردولی ایران منافع ندارد

    • بدون نام

      ما دوستی در منطقه نداریم ...

    • بدون نام

      شما ترسوها میخواین با ایران وارد جنگ بشین.شما تنها چیزی که دارین پول هست که اونم عمو ترامپ داره میدوشتون

    • ایرانی

      به فضل الهی دلهای ملت‌ها و حتی دولت ها با ایران است عربستان با زور و دلار و پشتیبانی آمریکا آنها رو دعوت به چنین اجلاسی میکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره آنهایی که ما پول دادیم هم الکی رفتن از آخور آنجا هم بخورند !!!!!!!!!

    • باغبانی

      گاو شیرده وگؤساله هاش هیچ غلطی نمی توانند بکنند همانطور که سگ زرد نتؤانسته تاحالا بکند این کنفرآنسه‍ا ی شکسته خورده نمایشی مضحک بیش نیست

    • و

      ان شاءالله که جنگی رخ ندهد وبین ماتها صلح ودوستی بقرار باشد چرا که مردم ضعیف وزحمتکشان بیشتر اذیت آزار می شوند ومفت خوران بیشتر بهره می برند به غارتگری مردم می پردازند

    • بدون نام

      مردم و مدیران دانا == نابودی دشمن قدار

      پاسخ ها

      • بی نام

        وجود ندارد

    • حمید

      برن به درک

    • بدون نام

      مگر
      دنیا در سال ۶۷ کر وکور بود که ناو آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را مورد هدف موشک قرار دا د وجان انسانهای بی گناه را گرفت وشهیدشان کرد آمریکا از اول انقلاب هر چه در توان داشته بر ضد جمهوری اسلامی ایران بکار گرفته وهمیشه شکست خورده الان هم کل کشورهای کره زمین میدانند اگر کوچکترین فشنگی به سمت ایران شلیک شود تمام همپیمانان آمریکا ونیروهای نظامیشان وتاسیسات نفتی وزیر بناهایشان وتمامی ۴۶۰ پایگاهشان وکشور اسرائیل نیست ونابود خواهند شد وگرنه آمریکا کشوری نیست که بداند قدرتش را دارد که حمله نظامی کند وحمله نکند وبا خواهش وتمنا دست به دامن دوستان ایران شود وشماره شخصی رئیس جمهور را بدهد که بیایید مذاکره کنیم .هر زمان رهبر هر تصمیمی بگیرند ما آماده ایم

    • بدون نام

      نماینده ایران که در کنفرانس کشورهای اسلامی حضور داشته .در مورد اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس که ایران عضو نیست و حق شرکت نداره .منم اینه که از کشورهای حاضر اسلامی فقط عراق بیانیه پایانی را وتو کرده و مابقی با عربستان در زمینه محکومیت ایران اتفاق نظر دارند که خیلی ناجوره

    • بدون نام

      عربستان از پشت آمریکا بیاد بیرون و حرف بزنه.

    • شهاب سنگ بیا دیگه

      خفه شور روزی خواهد رسید شما ترسوها از ترقه فرلر خواهید کرد سلاحهایتان دست مجاهدین واقعی خواهد افتاد اسرائیل وامریکاهی دیگر در منطقه نخواهن بود ازتان حمایت کنه ترسوها بمب هوای خودتان رو برسر مردم بی گناه میریزید باید بر سر اسرائیل و امریکا بریرید خاک برسرتان ننگ اسلام باید زودتر از روزگار پاک ومکه دست مسلمانان واقعی باشد ننگتان باد

    • ایمان

      حیف به شهر مکه و مدینه که کلید دارش دست یه سری آدمهای بی عقل و کودن است

    • محمدنژاد

      وقتی وزیر خارجه ما همواره از رفاقت و دوستی با عربستان و رفع تنش دم میزند حالیکه نگاه دیپلماسی عربستان، نگاهی تهاجمی میباشد و از هر بهانه ای برای تخریب وجه ایران استفاده میکنند، از سفرا ایران در کشورهای عربی و اسلامی چه انتظار؟!
      چندتا مصاحبه با اصحاب رسانه توسط سفرا دیده و یا شنیده ایم؟

    • بدون نام

      خفه شو احمق جرأت داری حمله کنی تو هنوز جنسیت مشخص نشده اول بگو زن هستی یا مرد بعد ... کن این راهم بدان فشارهای اقتصادی باعث نمی شود که مردم ایران دست به سوی شما دراز کنند و همه ایرانیان در یک تصمیم که ال سقوط باید نابود شود متحد هستند

    • درین درین

      اگه یه روزی جنگ بشه
      امیدوارم اولین کشوری که نابود میکنیم عربستان باشه

    • Pouya

      زرنزن بروعمل کن زنکه....شایددل مون بحالت سوخت عدامت نکنیم....

    • بدون نام

      ما هم به عربستان توصیه می کنیم کاری نکند که زودتر از اسرائیل از صفحه روزکار محو شود ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج