۸۶۹۸۳۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

آسانژ از آسیب‌های شدید روانی رنج می‌برد

بازرس ویژه حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید بنیان‌گذار ۴۷ ساله ویکی‌لیکس به خاطر سال‌ها زندگی در شرایط غیرانسانی صدمات شدید روحی دیده و دو پزشک متخصص نیز در دیدار با آسانژ عوارض روانی وی را تایید کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از دویچه‌وله: «نیلس ملتزر» بازرس ویژه حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید ارزیابی دو کارشناس پزشکی از وضعیت جولیان آسانژ، حاکی از آسیب‌های شدید روانی اوست. ملتزر و این دو پزشک، سه هفته قبل (۹ مه/ ۱۹ اردیبهشت) آسانژ را در بازداشتگاه ملاقات کرده‌اند.

ملتزر اعلام کرده که بنیان‌گذار ویکی‌لیکس در کنار مشکلات جسمی، از عوارض شکنجه روانی مداوم نیز در رنج است. او در توضیح این عوارض به استرس بالا، ترس و دلشوره مزمن و تروما (شوک و ضربه روحی شدید) اشاره کرده است.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید آسانژ چهار سال در معرض رفتارهای "بیرحمانه، غیرانسانی، تحقیرآمیز یا تنبیهی" قرار داشته است.

او آمریکا، بریتانیا، اکوادور و سوئد را به "پیگرد و آزار همدستانه" و تلاش مشترک برای "اهریمن‌سازی و منزوی کردن" آسانژ متهم کرده است.

اگر بریتانیا آسانژ را به آمریکا تحویل بدهد، ممکن است حبسی طویل تا ۱۷۵ سال در انتظار او باشد و حتی در صورت اضافه شدن اتهامات تازه، به اعدام محکوم شود. آسانژ پیش‌تر گفته که با همه امکانات حقوقی، جلوی محکومیت خودش را خواهد گرفت.

شرایط جسمی آسانژ نیز به گونه‌ای است که دادگاهی در لندن، روز پنجشنبه ۳۰ مه، جلسه بازپرسی از او به منظور تحویل به آمریکا را به روزهای بعد موکول کرد. آسانژ هم اینک دوران ۵۰ هفته‌ای محکومیت ناشی از نقض مقررات آزادی با وثیقه را سپری می‌کند.

این حکم به هفت سال قبل باز می‌گردد که تحقیقات علیه آسانژ در بریتانیا جریان داشت، اما او که با وثیقه آزاد بود به سفارت اکوادور پناه برد.

آسانژ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ و پس از آن دستگیر شد که سفارت اکوادور در لندن پناهندگی او را لغو و امکان ورود پلیس به ساختمان را فراهم کرد.

یک روز بعد، تظاهراتی اعتراضی در مقابل دادگاه آسانژ برگزار شد. گزارشگران بدون مرز، حزب کارگر بریتانیا، سازمان‌های حقوق بشری و چهره‌های هنری و فرهنگی از سراسر دنیا این دستگیری و استرداد احتمالی آسانژ به آمریکا را محکوم کردند. ادوارد اسنودن نیز که شخصا برای افشاگری‌هایش تحت تعقیب آمریکا قرار دارد، بازداشت آسانژ را "روز تاریک آزادی مطبوعات" خواند.

آمریکا جولیان آسانژ را، پس از آنکه او اسنادی محرمانه درباره جنگ عراق و افغانستان و نیز جنایات جنگی منتشر کرد، به انتشار مدارک محرمانه و نقض قوانین ضد جاسوسی متهم کرده است. صرفا یکی از اتهام‌ها، یعنی توطئه برای استخراج اطلاعات از کامپیوترهای دولتی می‌تواند پنج سال حبس داشته باشد.

جولیان آسانژ در سوئد نیز پرونده‌ای مفتوح به اتهام "تجاوز جنسی" دارد. بنیان‌گذار ویکی‌لیکس می‌گوید این اتهامی ساختگی و سیاسی برای مسترد کردن او به آمریکاست و رابطه جنسی با زنی که مدعی تجاوز شده با رضایت خودش بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج