۸۷۰۷۰۵
۸ نظر
۵۰۰۲
۸ نظر
۵۰۰۲
پ

اقدام صداوسیما درباره پرونده نجفی جرم است؟

احمدی (حقوق‌دان و وکیل باسابقه) می‌گوید: حضور صداوسیما در اداره آگاهی نقض موارد صریحی از قانون بود و دادستان تهران باید با صلاحیت مضاعفی که در اختیار دارد، به این تخلفات رسیدگی کند.

خبرگزاری ایلنا: احمدی (حقوق‌دان و وکیل باسابقه) می‌گوید: حضور صداوسیما در اداره آگاهی نقض موارد صریحی از قانون بود و دادستان تهران باید با صلاحیت مضاعفی که در اختیار دارد، به این تخلفات رسیدگی کند.

اقدام صداوسیما درباره پرونده نجفی جرم است؟

نعمت احمدی:

از نظر من چند جرم اتفاق افتاده است که باید بدون ارتباط به دادسرای جنایی، دادستان عمومی و انقلاب تهران شکایت کند. آقای «القاصی مهر»، دادستان جدید تهران در نخستین فرصت باید این کار را پیگیری کند. می‌دانید که اختیارات دادستانی تهران با سایر شهرستان‌ها متفاوت است.

چراکه جایی است که مسائلش بسیار پیچیده‌تر و گستره آنها بیشتر و دایره شمولشان بسیار وسیع‌تر از سایر مناطق است و به همین اعتبار، «صلاحیت مضاعف» دارد. خیلی از جرایم، در هرجای دنیا اتفاق بیافتد؛ دادستان تهران باید به آن رسیدگی کند! مثلا اگر سفیر ایران در برزیل تخلفی انجام بدهد یا استاندار و مدیرکل وزارت اطلاعات در هر استانی اگر تخلفی کنند، دادستان تهران باید رسیدگی کند. پس وزانت دادستانی تهران بسیار بالاتر از سایر جاهاست و ما از نظر حقوقی به آن صلاحیت مضاعف می‌گوییم و حالا این اولین بزنگاهی‌ست که آقای دادستان جدید در آن قرار گرفته است و باید اعمال قانون کند؛ به چه صورتش را، من نمی‌دانم!

اطلاع از قتل، پیش از ظهر بوده است. این پرونده آیا در آن ساعت که به دادسرای جنایی اطلاع داده شده است، ارجاع به بازپرس شده است یا خیر؟ و بازپرس دستور تحقیق به آگاهی داده است یا نه؟ و به سرپرستی دادسرای جنایی ـ یعنی آقای شهریاری ـ اطلاع داده شده است؟ و از آن طرف متهم به اداره آگاهی تلفن زده است و گفته است که من نجفی هستم و در حال آمدن هستم؟

و خودش ساعت مثلا هفت به اداره آگاهی آمده؟ آن‌چه که از این لحظه اتفاق افتاده است (با این موضوعات که قبل از افطار بوده است یا همزمان با آن بوده است و چای خورده‌اند و ... کاری ندارم)، از نظر ما اهالی علم حقوق این خیلی مهم است که آیا در ساعت هفت بعد از ظهر، پرونده ارجاع به بازپرس خاص شده است یا خیر؟ به این معنا که، شعبه دهم بازپرسی که الان در حال رسیدگی به پرونده است، چه زمان و تاریخی از طرف سرپرست دادسرا مسئول رسیدگی به این پرونده شده است؟

و دوم این‌که اگر هنوز ارجاع نشده است و صرفا سرپرست دادسرا ـ آقای شهریاری ـ در طی یک گزارش، دستور رسیدگی به آگاهی داده است و هم‌زمان با حضور آقای نجفی در آگاهی، صداوسیما از کجا رفته است و چه کسی به آنها زنگ زده است؟ این مهم‌ترین قضیه است.

ساعت هفت، آقای نجفی در خیابان وحدت اسلامی بوده است، که اولین خبر غلط تلویزیون داده شد، که گفت: «ایشان در حوالی خیابان وحدت اسلامی بازداشت شد» در حالی که ایشان بازداشت نشد، بلکه خودش را معرفی کرد. یعنی آن رسانه، خواسته است بهایی به آگاهی بدهد و از آن لحظه‌ای که اداره آگاهی، اطلاع پیدا کردند، تا لحظه‌ای که آقای نجفی آمد، به چه کسی اطلاع دادند؟

رادیو تلویزیون با مجوز چه کسی، دوربین را به داخل اتاق افسر رئیس اداره آگاهی برده است؟ مجوز را چه کسی صادر کرده است؟ چون از ساعت ده یا یازده صبح که اطلاع داده‌اند کسی نمی‌دانسته است که آقای نجفی کجاست و آقای رئیس اداره آگاهی می‌گفت ما می‌دانستیم که قاتل ایشان است و ناراحت بودیم که خودکشی نکند! پس چه کسی به تلویزیون زنگ زده است؟ صرف نظر از اجازه‌اش، قبل از متهم، تلویزیون در اداره آگاهی با تمام تجهیزات حضور دارد.

اصولا صداوسیما تخلف کرده است؛ بحث فقط ناظر به این استنطاق نیست ـ که البته آن هم تخلفی آشکار است ـ عوامل این سازمان، در آنجا حضور غیرقانونی داشته است. ما باید بیشتر به این دقت کنیم که پیش از ظهر، به پلیس و به تبع آن، به دادسرای جنایی وقوع قتل اطلاع داده شده است! متهم اصلی هم آقای نجفی بوده است به نحوی که مسئولین انتظامی می‌گفتند ما ناراحت بودیم که خدای ناکرده، ایشان خودکشی نکرده باشند! چه کسی، چه مقامی، تلفن زده است و اطلاع داده است؟ باید پرینت تلفن‌هایشان گرفته شود.

شما جلوی اداره آگاهی، بخواهید خودکارتان را از جیبتان بیرون بیاورید، احتمالا باید مجوز بگیرید! می‌خواهم بگویم سخت‌گیری بسیار زیاد است و آن‌جا لپ‌تاپ و تلفن نمی‌توانید ببرید، و چطور وسایل فیلم‌برداری را توانستند ببرند؟ چه مقامی در صداوسیما اجازه داده است که بیرون بیاورند؟ و چه کسی اجازه داده است که از در اداره آگاهی داخل ببرند؟ و دیگر این‌که استقرار این افراد در اتاق رئیس اداره آگاهی (که یک نفر هم نبودند به هر حال گروهی بوده‌اند که حداقل باید، جمعیت پنج و شش نفره با ابزارهای سنگین باشند) حادثه بسیار عجیبی است.

فرض کنیم یک نفر متهم است به قتل است و یک نفر را کشته است ـ قتل عمد و غیرعمدش را کنار بگذارید ـ این آدم، که به مرحله‌ای از تصمیم‌گیری رسیده است که به یک نفر با پنج گلوله شلیک کرده است، ـ این با هفت‌تیرش که همراهش بوده است وارد می‌شود و جلوی در، چه کسی هفت‌تیرش را گرفته است؟ این اسلحه در اختیار چه کسی بوده است؟ و زمانی که آورده‌اند، اسلحه‌ای که مسلح است و هشت گلوله دارد را، یک نفر دستش می‌گیرد، چه بسا آن شخص اسلحه را مجددا بگیرد و جلوی دوربین، افسر را هم بکشد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ماست مالی شروع شد،خوبه خود رییس آگاهی صحبت کرد گفت تردید داشته واسه معرفی خودش

    • بدون نام

      اقاراست میگوید مردم نباید بدانند

    • برترین هایم

      نجفی رو ول کردن چسبیدن به تلویزیون

    • بدون نام

      با این تفاسیر اصلا قتلی رخ نداده وپنج گلوله مشقی بوده

    • بدون نام

      عجب خرتوخریه

    • علی

      دادستان محترم کجایی عزیزم دقیقا کجایی

    • بدون نام

      باَششششه باشششششه

    • بینام

      اقا ادم کشته شما به سیما گیر دادید جمع کنید بابا این ادا را
      ازیک قاتل که گروه اقایان اصلاحات درتمام دوره ها از هاشمی ـ خاتمی خاتمی بوده گند زده دفاع میکنید؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج