جاباما
۸۷۱۸۳۶
۱۴ نظر
۵۰۰۸
۱۴ نظر
۵۰۰۸
پ

تخریب شبانه‌ی بافت تاریخی قجری در شیراز

تخریب شبانه خانه‌های تاریخی بافت قدیم شیراز خصوصاً در ایام تعطیلات سابقه‌ای چندساله دارد که در یک نمونه آن دو خانه تاریخی ثبت ملی شده اوایل اسفندماه ۹۶ به صورت شبانه تخریب شد.

خبرگزاری ایرنا: تخریب شبانه خانه‌های تاریخی بافت قدیم شیراز خصوصاً در ایام تعطیلات سابقه‌ای چندساله دارد که در یک نمونه آن دو خانه تاریخی ثبت ملی شده اوایل اسفندماه ۹۶ به صورت شبانه تخریب شد.

شامگاه ۱۴ خرداد ۹۸ در پی اطلاع تعدادی از فعالان میراث فرهنگی استان فارس، در بافت تاریخی شیراز حاضر شد و مشاهده کرد که یک دستگاه بیل مکانیکی در میانه یک زمین خالی که گویا تا روزهای گذشته خانه‌ای تاریخی بوده به صورت شبانه در حال آواربرداری و گودبرداری است.

تخریب شبانه‌ی بافت تاریخی قجری در شیراز

دورتا دور این زمین را که در نزدیکی سه راه نمازی به سمت حرم مطهر شاهچراغ (ع) واقع شده با گونی پلاستیکی آبی رنگی پوشانده بودند اما نور و صدای ماشین آلات سنگین که از داخل این مکان به بیرون درز می‌کرد نشانگر کند و کاو در این محل بود.

* خانه‌ای تاریخی بود که تخریب شد

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: عصر سه شنبه خانه تاریخی دیگری در بافت قدیمی شیراز تخریب شد.

مسعود منیعاتی افزود: این خانه تاریخی بود اما هنوز ثبت فهرست میراث ملی ایران نشده بود.

*وجود کانال آب متعلق به دوران زندیه در این خانه

وی ادامه داد: ظاهراً کانال آب تاریخی و منحصر به فردی نیز داخل این خانه تاریخی کشف شده که گویا هنوز این کانال تخریب نشده و باید از خراب کردن این کانال جلوگیری شود.

منیعاتی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این کانال آب متعلق به دوران زندیه است، اظهار داشت: نیاز است که کارشناسان میراث فرهنگی برای مشخص کردن قدمت این کانال آب وارد عمل شوند.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: این خانه که در کنار خیابان شهید آیت الله دستغیب واقع شده در سال‌های گذشته دیواری بلند جلو آن کشیده شده بود که به همین دلیل پشت آن مشخص نبود.

وی اضافه کرد: با پرس و جویی که از اهالی محلی این منطقه انجام شده گویا این خانه تاریخی متعلق به دوران قاجاریه بوده است.

براساس گفته‌های چندین نفر از اهالی محل، در این خانه تاریخی زیبایی‌های نظیر کاشیکاری، نقوش برجسته و گچ بری های تاریخی وجود داشته است.

اهالی این محل و ساکنین مجاور این خانه تاریخی از چند شب گذشته شاهد کندوکاو و تخریب در این خانه بوده‌اند.

* تخریب با مجوز میراث انجام شده است

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: تخریب این خانه قدیمی با مجوز معاونت میراث فرهنگی این اداره کل انجام شده است.

محمدرضا بهمنی نژاد افزود: براساس مجوز صادر شده مقرر شده که مجدداً ساخت و ساز در این محل برای ایجاد یک واحد بوم گردی انجام شود.

وی ادامه داد: این کار با هدف بهسازی انجام شده و تمام مراحل این کار نیز با نظر و نظارت میراث فرهنگی و اعمال نظر فنی این نهاد انجام می‌شود.

خانه‌های تاریخی سلیمی و منتصری که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند، اوایل اسفندماه ۹۶ به صورت شبانه با استفاده از ماشین آلات سنگین تخریب شدند و متعاقب آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد، مجری طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) این تخریب‌ها را انجام داده است.

این سازمان همچنین اعلام کرد: اقدام‌های تخریبی مشابه در سال‌های گذشته نیز صورت گرفته بود.

مسئولان اداره کل میراث فرهنگی فارس هم اعلام کردند کار تخریب خانه‌های تاریخی شیراز خلاف قانون بوده است.

پیش از این، کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نیز در نشست کمیته فرهنگی این کمیسیون به بررسی شکایت شهروندان و تشکل‌های مردم نهاد شیراز در مورد تخریب خانه‌های میراثی از جمله خانه‌های تاریخی سلیمی و منتصری پرداخته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کم کم کل ایران رو هم تخریب میکنن.....کجای کاری

      پاسخ ها

      • @@ قهرمان ابی @@

        شما مطمئن باش با هماهنگی شهرداری بوده
        فقط آموزش دادن شب این کار را انجام دهید که مردم خواب هستن

    • بیگانه با واژه خوشبختی

      مطمین باشی این کار افراد خاصه من وشما مردم اگه دست بزنیم زمین ها اجدادیمون بخوایم ساخت ساز کنیم دارمون میزنن من خودم شاهد این کارا بودم ودیدم تو این مملکت حرف اولو پارتی میزنه بند (پ)

    • بدون نام

      من خودم تو میراث کار کردم
      اندازه گاو اطلاع ندارند دوستان :))

      پاسخ ها

      • @@ ابی قهرمان @@

        باز خدا پدر گاو را بیامورزد

    • بدون نام

      خیلی جالبه وقتی به خانه خدامشرف شدیم روحانی کاروان هزار لعن و نفرین نثار ال سعود میکرد که بافت تاریخی مدینه منوره را خراب میکنن تا هتل بسازن ...ظاهرا اینکار اجتناب ناپذیره السعود مقصر نیس

    • بدون نام

      شیراز که برای بعضیا شده هالیدی ازین جهت. دستشون هم با شهرداری و میراث یکیه. طرف میاد باغ می ترکونه خونه میسازه شهرداری چیا میان اونجا مراقب می ایستن که کسی مزاحم طرف نشه. بهشون از همینجا میگم چطوری خره؟ خودتی.

    • بینام

      خدا لعنتشون کنه که حتی به میراث فرهنگی هم رحم نمیکنن

    • محمد

      قاجار هم شد دوره تاریخی؟

    • بدون نام

      فرهنگ و عظمت و مردم رو میخوان نابود کنند

    • سایه

      اخه چرا میراث فرهنگی به جای نگهداری از میراث گذشتگان رو ویران میکنه مگه این خونه های ثبت ملی نشدن که خراب نشن ، مگه مال عموم مردم نیستن ؟؟ دنبال چی میگردن ، حرف از به سازی خنده داره با ماشین سنگین به سازی انجام میدن تو خونه باستانی؟؟؟!!!!

    • M

      من پیشنهادم میکنم کل شیراز رو بندازن تو طرح حرم و یکدفعه راحت شن

    • هموطن

      اینا کلا با هرچیزی که بوی غیر از دوره خودشان را بدهد مخالفند وتخریبش میکنن! عقل هم ندارند که بدانند اینها اثار تاریخی وسرمایه کشور است وباید نگهداری شود،انگار ارث پدریشان است که چنین رفتارمیکنند!!

    • بدون نام

      دل ادم به درد میاد وقتی می بینه هیچ مراقبتی از تاریخ و پیشینه این مملکلت به عمل نمیاد
      تعطیلات طاق بستان مجسمه هرکول و سایر اماکن دیدنی کرمانشاه را دیدم متاسفانه اینطور اماکن به حال خود رها شده تا به مرور زمان اگر توسط انسان تخریب نشه توسط باد و باران و سایر بلایای طبیعی از بین برود ، واقعا چرا ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج