۸۷۱۹۷۳
۲۸ نظر
۵۰۰۵
۲۸ نظر
۵۰۰۵
پ

همه خریداران سکه باید مالیات بدهند؟

بعد از اینکه سازمان امور مالیاتی بخشنامه دریافت مالیات از معاملات سکه را ابلاغ کرد، این شائبه نادرست در برخی افراد ایجاد شد که دولت تصمیم دارد از تمام معاملات و دادوستدهای سکه مالیات دریافت کند، درحالی که این گونه نیست و خریداران بیش از ۲۰ سکه آن هم از بانک مرکزی مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

روزنامه ایران: بعد از اینکه سازمان امور مالیاتی بخشنامه دریافت مالیات از معاملات سکه را ابلاغ کرد، این شائبه نادرست در برخی افراد ایجاد شد که دولت تصمیم دارد از تمام معاملات و دادوستدهای سکه مالیات دریافت کند، درحالی که این گونه نیست و خریداران بیش از ۲۰ سکه آن هم از بانک مرکزی مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

سازمان امور مالیاتی الیات مقطوع دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه کلیه خریداران سکه که در سال ۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون صدرالاشاره و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند. در این بخشنامه تا ۲۰سکه دریافتی از مالیات معاف است، اما دریافت‌کنندگان بیش از ۲۰ سکه به‌صورت تصاعدی باید به ازای هر سکه مالیات بپردازند.

بدین ترتیب نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون ریال، نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع تعیین شده است.

این دسته ازمؤدیان نیازی به ثبت‌نام و تشکیل پرونده مالیاتی نخواهند داشت. همچنین مؤدیان موضوع این دستورالعمل می‌بایست جهت پرداخت مالیات مربوط به سامانه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنند.

قسط‌‌بندی مالیات

در خصوص مؤدیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به‌صورت یکجا در خرداد ماه ۹۸ ندارند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا ۴ ماه به‌صورت مساوی تقسط می‌شود. عدم پرداخت بموقع مالیات یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسید‌های مقرر مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم از پایان خردادماه ۹۸ خواهد بود. چنانچه مؤدیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح اهدای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.

اظهارنامه مالیاتی برای بیش از 200 سکه

اشخاصی که در سال ۹۷ بیش از ۲۰۰ سکه دریافت کرده‌اند مشمول این دستورالعمل نبوده و می‌بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم کنند. ادارات کل امور مالیاتی باید ترتیبی اتخاذ کنند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص حداکثر تا پایان سال‌جاری انجام گیرد.

صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند مشمول این دستورالعمل نیستند و مکلف هستند نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند. گفتنی است از نیمه بهمن ماه سال گذشته تا ۱۶ اردیبهشت ماه امسال براساس اعلام بانک مرکزی در مدت اجرای این طرح ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی پیش فروش شده است که با احتساب وزن هر سکه که ۸ گرم و ۱۳۳ سوت است، وزن این سکه‌های پیش فروش شده به بیش از ۶۱ تن می‌رسد.

علاوه براین در اوایل اجرای طرح پیش فروش، در بانک کارگشایی سکه حراج می‌شد که طبق آمار ۲۲۵ هزار قطعه سکه نیم بهار آزادی (هر نیم سکه ۴.۰۶۶ گرم) حراج شده و نزدیک به دو تن طلا برای آن لازم است.

مالیات برعادیدی سرمایه سکه

با توجه به اینکه بانک مرکزی در زمان پیش فروش سکه رسماً اعلام کرده بود که سکه‌های پیش فروشی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند برخی ابهامات درخصوص بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی ایجاد شد. این درحالی است که آنچه سازمان مالیاتی ابلاغ کرده است تضادی با آنچه بانک مرکزی قبلاً اعلام کرده بود، ندارد چراکه بخشنامه جدید سازمان مالیاتی نشاندهنده آن است که باید خریداران سکه‌های پیش فروشی، مالیات عایدی بر سرمایه‌شان را پرداخت کنند.

ایران طی سال‌های اخیر از ظرفیت این نوع مالیات استفاده نکرده که این موضوع همراه با نرخ تورم بالا و افزایش در حجم نقدینگی و نبود فضای کسب و کار مناسب، ایران را به بهشت سوداگران مبدل کرده است. با عنایت به تحولات اقتصادی کشور در یک سال اخیر، بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند از علل عمده نوسان بازار برخی دارایی‌ها نظیر بازار مسکن، سکه، ارز و خودرو فقدان یک نظام کارآمد مالیات بر عایدی سرمایه در کشور بوده و سبب شده تا سفته‌بازان علاوه بر کسب درآمدهای سرشار به افزایش هرچه بیشتر قیمت دامن بزنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      متأسفانه دولت سرمایه کشور (طلا و ارز) را که در ازای فروش نفت در سال های قبل به دست آمده بود را دو دستی تقدیم دلالان کرد و آنچه که می بینید به سر مردم آورد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت صدها برار این پولها را خرج از ما بهتران خارجی می کند .

    • سامان

      دولت اگه میخواد مالیات بگیره باید از همه بگیره .....مثلا از خریداران مسکن مهر که در برخی از مواقع خونه شون ده برابر شده قیمتش ، خریداران خودرو ، رب گوجه فرنگی ، دارندگان پیاز تو خونه و خانواده مسولین که ماشینهای گران قیمت و ویلاهای چند صد میلیاردیشون چند صد میلیارد دیگه اومده روش ، خلاصه باید از همه باشه ... ورنه دولت از کجا میدونه که من نوعی با فروش خونه ام ، سکه خریدم که ارزش پولم حفظ شه و اونم نشده ? .....در کشوریکه دولت در کنار بازندگان نمی ایسته و اونا زو به امان خدا رها میکنه ، مثل موضوع پدیده شاندیز و بعد اونهمه تبلیغ حالا میگه خودتون کردید و میخواستید عقلتون رو بکار اندازید تا ضرر نکنید ، حالا هم حق نداره بیاد از اموال مردم که ماحصل سود و زیانهای متعدده ، از بخش سودش مالیات بگیره و به بخش ضررش کاری نداشته باشه !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من که اگر سرم بره نه مالیات می دم و نه هرگز در هیچ انتخاباتی شرکت می کنم.

    • بدون نام

      دیگه به بانک مرکزی هم نمیشه اعتماد کرد.

    • بدون نام

      باید بیش از ۵سکه مالیات بدهند.چرا ۲۰سکه؟در اوج وضعیت نابه سامان اقتصادی پولهای خود را از بانکها وکار وتولید بیرون گشیدن وبه پیچیده تر شدن اوضاع کشور کمک کردند به این جور آدمها از طرف ترامپ باید جایزه تعلق بگیره چون چند برابر تحریم های او مردم فقیر واقتصاد کشور را به خاک سیاه نشاندند.

      پاسخ ها

      • سامان

        این از بخل برخیه که خوشحالند خودروشون چند برابر شده قیمتش و یا مسکن مهرشون چند برابر ... اما به بقیه که میرسند ادای روشنفکرا رو در میارند ...تو خودت اگه این یه ساله خونه ات و خودروت چند برابر شده قیمتش حاضری بخاطرش مالیات بدی یا سر بخل مرگ خوبه اما برای همسایه ?

    • بدون نام

      از همه انبار کننده های سکه ودلار باید مالیات گرفت.از یک تا بینهایت وبه نسبت خریدشان.چرا مبنا را ۲۰عدد قرار میدهید .از حقوق کارمندان هر چند کم مالیات اخذ میشود،باید برای هر فعالیت اقتصادی هرچند کم هم مالیات گرفته باشد.

    • بدون نام

      با این حساب:
      1- باید از کلیه افرادی که خودرو خریده اند مالیات دریافت شود.
      2- باید از کسانی که خانه و زمین خریده اند مالیات دریافت شود.
      3- از همه کسانی که آهن و مس و سایر فلزات خریده اند مالیات دریافت شود
      بطور کلی باید کنار خیابان بایستند و از کلیه خودروهای عبوری بدلیل افزایش قیمت مالیات بگیرند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ماجرای سکه و دلار با خانه وماشین فرق میکنه چون افزایش قیمت طلا و دلار افزایش قیمت بقیه را باعث شده است.اگه قیمت دلار زیاد نمیشد طلا ،ماشین،مسکن هم افزایش پیدا نمیکرد.البته دولت حق دارد از هر فعالیت اقتصادی مالیات تعریف شده را دریافت کند.این درست نیست دلالان که با این شرایط میلیاردر شده اند مالیات هم ندهند.

    • بدون نام

      سازمان امور مالیاتی اگر قدرت دارد اول برود سراغ آن گروه از وارد کنندگانی که ارز 4200 تومانی خریدند و نه وارداتی انجام دادند و نه تولیدی ، مثل کرمان موتور
      یعد برود سراغ صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور بازنگرداندند فقط زورتان به مردم می رسد؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اول وزیر و معاونین مالیات افزایش قیمت املاک و خودروهایشان را بپردازند بعد برای مردم نقشه بکشند.

    • بدون نام

      چرا نباید برخی سازمانها و نهادها که به جایی وصل هستند مالیات بدهند؟ قبل از پیش فروش باید اعلام می کردند که خریدها مالیات دارد اگر کاهش قیمت داشت ضرر خریداران را جبران می کردند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نهادها و سازمانها دست خط دارند .

    • بدون نام

      لطفا اگه کسی از پرداخت مالیات سکه طفره رفت سکه هایشان را مصادره نمایید.!!!!!!!

    • بدون نام

      عده زیادی در بورس سودهای کلان بردند با آنها چه می کنید؟

      پاسخ ها

      • سامان

        سود بورس و خودرو و مسکن و اینا رو حساب نمیکنند ، بخلشون شامل حال ما شده ....دزدی در روز روشن ...بیخود کردیم که باز به دولت اعتماد کردیم ، وگرنه همون موقع این سکه ها کمی بیشتر از نرخ فروش بانک تو بازار ازاد قابل خرید بود

    • بدون نام

      هم ضرر پس اندازها و حقوقهای مردم را جبران کنید که قدرت خریدشان به کمتر از یک چهارم رسیده و هم از سود واقعی مالیات بگیرید البته پس از گرفتن مالیات از سازمانه و نهادهای قدرتمند

    • علی

      مالیات روبه مسکن وخانه های خالی هم ببندید تاقیمت مسکن هم پایین بیادوازدست دلال ها خارج بشه وقیمت بشکنه که مستاجرها هم بتونندخونه بخرند

    • بدون نام

      امیدواریم بین مسئولین اینقدر عقلانیت وجود داشته باشد که با جلوگیری از این دستورات مشکوک ، جلو عدم اعتماد به دولت و سیستم بانکی کشور گرفته شود . با این ابلاغیه دیگر هیچ آدم عاقلی کار شفاف انجام نخواهد داد ...

    • محمدهادی

      اون از سپرده های ارزی مردم که دولت خیانت کرد به مردم و بهشون پس نداد و این هم از بی تعهدی ، دروغ و خیانت مجدد ، این یعنی تیر خلاص به بانک مرکزی و کل سیستم بانکی.

    • farvahar

      مالیات را با بی ارزش کردن پول ملی از جیب مردم میزنید باز هم باید مالیات دارایی از دست رفته را از جهات دیگر با برق و اب و گاز و.... به جیبهای گشاد داروغه ناتینگهام واریز کنند. تورم خود مالیات غیر مستقیم از مردم است. با این تورم خود ساخته که دروغ است مردم را هر روز فقیرتر میکنید مالیاتش را هم میخواهید زالو صفتان.

    • بدون نام

      شماره دفتر فنی اداره مالیاتی 39902901 -021 تماس بگیرید و اعتراض کنید لازم شد همه باید از سراسر کشور بریم تهران .

    • تدبیر

      مالیات سکه رو ندین
      بزودی بخشنامه جدید صادر میشه
      دیوان عدالت اداری شکایت کنین
      قانون مالیات برعایدی از سکه،اگه امسال هم گذاشته باشن ، شامل پارسال نمیشه
      این کلکیه که دارایی داره میزنه و میگه ما میتونیم از سود بگیریم
      اره میتونی بگیری،طبق قانون خود دارایی، مالیاته سکه یک و نیم درصده سوده
      و با قانون معافیت مالیاتی امسال که وجود داره،
      شما اگه 300 تاسکه خریده باشی
      معاف از مالیاتی...

    • سید

      ایران
      برگشته به عهد صفوی، شما اون طرف قضیه رو که خود دولت با پایین آوردن ارزش پول ملی باعث مشکلات فعلی شده رو فراموش کردین ، الان دلار 4500کنه سکه همون 1/5 ملیونه ،شما برد نکردید ، ارزش پولت رو حفظ کردی،از آب می خواهید کره بگیرید ؟!

    • بدون نام

      مگه مالیات بر ارزش افزوده را نگرفته بوداند مردم هم باید برای حفظ ارزش پولی خود باید مالیات هم بدهند جای تعجب هست این دولت هست که باید به مردم کمک کند تا ارزش پولشان را حفظ کنند نه اینکه از آنها مالیات بگیرد

    • بدون نام

      در این رابطه با شماره 02139903053 تماس گرفتم می گویند ما مجری هستیم بروید شکایت کنید به مجلس ، بازرسی کل کشور دیوات عدالت ، وزارت دارایی ...

    • شاکی

      منم تماس گرفتم
      همینو گفتن
      پس شکایت کنیم همگی
      اگه همه شکایت کنیم شک نداشته باشیم جواب میگیریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج