۸۷۲۱۵۱
۲۹ نظر
۵۰۰۷
۲۹ نظر
۵۰۰۷
پ

کلیات طرح مالیات مسکن تصویب شد

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک که با هدف حمایت از تولید و عرضه، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف تدوین شده در دستور کار مجلس قرار گرفته است و بنا بر اعلام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کلیات این طرح در این کمیسیون به تصویب رسیده است.

برترین‌ها: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک که با هدف حمایت از تولید و عرضه، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف تدوین شده در دستور کار مجلس قرار گرفته است و بنا بر اعلام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس کلیات این طرح در این کمیسیون به تصویب رسیده است.

قانون مقابله با سوداگری و نوسانات بازار مسکن با محوریت وضع پایه «مالیات بر عایدی املاک» و معافیت مالیات نقل و انتقال و مالیات بر سازندگان پیگیری خواهد شد.

کلیات طرح مالیات مسکن تصویب شد

محمدرضا پورابراهیمی (رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس):

* فرار مالیاتی 30 تا 40 هزار میلیارد تومان عنوان می‌شود که می‌توان به سمت وصول آن حرکت کرد. موضوع مالیات بر عایدی بخش مسکن نیز در مجلس بررسی و کلیات آن به تصویب رسید.

* اصلاح مالیات بر عملکرد، تسریع تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، نهایی شدن طرح صندوق های مکانیزه فروش و همچنین قانون مالیات بر ارزش افزوده در این کمیسیون پیگیری و در برخی موارد طرح ها نهایی شده و منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم.

*(با اشاره به اینکه ایجاد پایه های جدید مالیاتی امروز یک ضرورت در کشور است): موضوع مالیات بر مجموع درآمد خانوار سال‌هاست به فراموشی سپرده شده و پیشنهاد این است که می‌توان آن را به عنوان یک پایه مالیاتی اجرا کرد مانند کاری که در زمینه تراکنش‌های بانکی اتفاق افتاد و به راحتی می‌توان آن را اجرایی کرد.

تشریح طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن

بر اساس این طرح که توسط نمایندگان مجلس ارائه شده است هر نوع نقل و انتقال قطعی زمین، املاک و مستغلات با کاربری‌های مسکونی، اداری و تجاری که پس از تاریخ اجرای این طرح خریداری (به انتقال گرفته) شوند، مشمول «مالیات بر عایدی سرمایه» خواهد شد.

عایدی سرمایه املاک عبارتست از مابه التفاوت قیمت خرید (انتقال دادن یا واگذاری) و قیمت فروش (به انتقال گرفتن).

نرخ این مالیات در سال اول اجرا ۵ درصد، در سال دوم ۱۰ درصد، در سال سوم ۱۵ درصد و از سال چهارم به بعد ۲۰ درصد عایدی ملک خواهد بود.

همچنین موارد زیر از پرداخت این مالیات معاف است:

اولین انتقال املاکی که قبل از اجرای این قانون خریداری شده باشند.

نقل و انتقال واحد مسکونی اصلی هر شخص حقیقی، یکبار در هر ۲ سال.

اولین انتقال ساختمان‌های نوساز، در صورتی که ۵ سال از اخذ پروانه ساخت نگذشته باشد.

نقل و انتقال به منظور وقف ملک.

زمانی که قیمت فروش (انتقال دادن) کمتر از قیمت خرید (به انتقال گرفتن) باشد.

پس از اجرای این قاونون سردفتران اسناد رسمی و دفاتر مشاوره معاملات املاک موظفند در هنگام تنظیم سند انتقال ملک یا حق واگذاری محل یا سند تعهد به انتقال یا حق واگذاری محل (قولنامه)، قیمت مورد معامله را بر اساس توافق طرفین معامله، با دقت و صراحت ثبت نموده و به امضای طرفین برسانند.

همچنین در نقل و انتقال املاک مسکونی، فروشنده باید پیش از معامله تعیین کند که ملک مورد معامله، ملک مسکونی اصلی وی می باشد یا خیر.

مبنای تعیین قیمت فروش تمامی املاک و خرید املاکی که بعد از اجرای این ماده خریداری شده اند، قیمت ثبت شده در سند انتقال یا سند تعهد به انتقال (قولنامه) می باشد. قیمت مذکور، در کلیه مراجع قضایی و اداری و در تعیین حق التحریر دفاتر اسناد رسمی، مبنا قرار خواهد گرفت.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی؛ هدف، تعادل مسکن

همچنین نمایندگان مجلس طرح «اخذ مالیات از خانه‌های خالی» را در دستورکار دارند که بر اساس این طرح واحدهای مسکونی خالی به بازار اجاره عرضه می‌شود تا تعادل در بازار ایجاد شود؛ در واقع یکی از راهکارها برای عرضه مسکن‌های خالی به بازار اجاره مسکن، اقدامات سلبی مانند دریافت مالیات بیشتر از صاحبان واحدهای مسکونی خالی است که خانه خود را به بازار عرضه نمی‌کنند.

طبق برخی خبرها در حدود 2 میلیون و پانصد هزار واحد مسکن خالی در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ششصد هزار واحد مسکونی خالی فقط در شهر تهران است.

درصورت تصویب این طرح، مسکن‌های خالی به بازار اجاره عرضه شوند تا تعادل در عرضه و تقاضای بازار مسکن رخ دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • M

      طرح رجیستر موبایل، طرح عوارض خروج از کشور، طرح مالیات مسکن. اینا جلوی هیچ چیزوی نمیگیره فقط پووووووووول از حلقوم مردم میکشن بیرون. هر روز برای جیب این مردم بدبخت یه نقشه جدید میاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شورای شهر هم طرح عوارض از زوج و فرد را می گوید به نفع مردم ، هدایای هم اختلاس از بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان را میگه حمایت از مردم حالا مالیات بر مسکن را میگویند حمایت از مردم !!!! ارزش افزوده از فروش کالا گرفتند گفتند در حمایت از مردم ! معنی این واژه را هم عوض کردند ! یعنی مفهوم آن منتفی و عکس می باشد .

      • amb

        مالیات بر حق تنفس در خاک ایران کی تصویب میشه؟؟؟ اینقدر چشم به راهمون نذارید

      • بدون نام

        دقیقا همینطوره

      • ب

        دوستان ی ذره مطالعه کنید. این مالیات بد نیست همه کشورای پیشرفته هم دارن و باعث میشه ی مشت دلال کثیف نیان توی نسکن و قیمتا رو مثل پارسال اینجوری فضایی کنن. بی تحقیق حرف نزنید فرهنگتونو بالا ببرید

    • بدون نام

      چه خوب به شرطی که اول برای دولتمردان اجرا شود. ضمنا از کاخ های درست شده نیز میشه مالیات گرفت، یک حد متعارفی برای زندگی لازمه، اضافش مشمول مالیات بر دارایی شود. البته پولش هم برای مستضعفین جامعه هزینه بشه نه دوباره برگرده تو جیب همون سرمایه دارها.

      پاسخ ها

      • علی

        ازباغچه های ملاردکه بصورت قولنامه ای خریدوفروش میشن وقیمت هایی ازسیصدمیلیون تاچندمیلیارددارندمالیات بگیرید تمام باغها دراسفنداباد ملارد لم اباد مهرچین خوشنام قلعه فرامرز مارلیک باغچه کردندوچون سندندارندبصورت قولنامه‌ای به قیمت های بالا خریدوفروش میشن ویک ریال هم مالیات نمیدن به خودشون هم که میگی میگن ماقولنامه ای معامله میکنیم واداره مالیات خبرنداره حتی زمین هاوباغهای اسفنداباد ملارد که اوقافی هستندهمه باغچه شده اند ونه شهرداری نه جهاد هیچگونه ممانعتی نمیکنن ومالیات وعوارض هم نمیدن اداره مالیات ازمالکان این باغچه ها که قیمتهای بالایی دارندمالیات بگیره

    • شهرام

      شما میخواهید کاری کنید این افغانیها رو بریزید بیرون خونه هم زیاد میشه ارزون میشه بابا بیاید یه سر به قرچک ورامین بزنید اون نماینده قرچک و ورامین اقای نقوی بهتر میدونه هر چی خونه بزرگ و خوبه دست این جماعت ۱۰۰میلیون ۲۰۰میلیون رهن میکنن جدیدا هم که دارن میخرن ...نمیخواد وقت خودتون رو بگیرید تو مجلس .این راهکار

    • بدون نام

      هر کاری که میکنید زودتر فتق عرف میزنید انجام بدهید هرکاری که به نظر می رسد انجام به دهید موفق باشید

    • بدون نام

      اینم یه راه در آمدزایی دیگه

    • بدون نام

      منتظر گرانی دوباره باشید .

    • کارمند

      این مالیات فقط به جیب دولت خواهد رفت وتمام وگرنه هیچ تاثیری در گرانی یا ارزانی ملک ندارد

    • بدون نام

      رحم نکنید به مالک و املاک دلال

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مالک و دلال به قول شما . ده برابرش را از جیب امثال شما در می آورند

    • بدون نام

      درود بر مجلس.با این اقدام پول مالیات بر نقل و انتقال هم به قیمت ملک اضافه شد.الا برکت الله

      پاسخ ها

      • کاربر قدیمی

        دقیقا ، از فردا در معاملات ، فروشنده می تواند ذکر کند که مالیات بر عهده خریدار است و دیگر اینکه قیمت مورد معامله بر چه پایه ای در قرداد فروش ذکر خواهد شد ، توافق طرفین ؟ یا اداره مالیات بر حسب قیمت حقیقی منطقه و یا کارشناس های دادگستری که اکثرا اهل جیب ! هستند ، مشخص خواهد شد ؟
        خلاصه کلام اینکه این کلیات سوراخ باز زیاد دارد و در این وسط مامورهای دارایی خوش به حالشون است و نانشان در روغن اصل کرمانشاهی!

    • بی نام هستم

      همش حرف مفت و باز قانون دیگری فقط و فقط برای پر کردن جیب خود دولت که هیچ اثری در زندگی مردم بدبخت نخواهد داشت

    • بدون نام

      تحریمها که فراگیرترشد باطد درآمد دولت جبران بشه وباز فشار به مردم.تا کی و تا کجا؟

    • سعید

      این طرح ها هیچ کمکی به ارزان تر شدن خانه نمی کند فقط دولت در امد دلالان شریک شده و مردم باید بهای بیشتری بابت پول مالیات دلالان و دولت را علاوه بر قیمت ملک بپردازند .

    • بدون نام

      فکرشون درس کار نمیکنه به جای اینکه بیان برای اجاره نرخ تعین کنن بگن اقا این منطقه اجاره ش باید متری انقد باشه ومدت اجاره دوسال یه بار باشه فقط میخوان از ملت بکنن

    • بدون نام

      بجنبید بابا تازه کلیات طرحش رو دادن پدر مردم دراومد زیر بار اجاره خونه

    • بدون نام

      فقط مالیات بر اکسیژن مصرفی مونده که بزودی این طرح هم ارائه و توسط نمایندگان بی سواد تصویب میشه

    • بدون نام

      هی بنشینید نقشه بکشید برای مردم تا بیچاره تر بشن دولت حقه باز

    • بدون نام

      اینا برای پول گرفتن از مردم زود قانون تصویب میکنند اما ده سال که قانون حمایت از کودکان ونوجوانان بلاتکلیفه چون در صورت تصویب باید کمی پول خرج کنند معلومه که مسئولین پول پرست زورشون میآد

    • علی

      و باز هم سریال پاک کردن صورت مسئاله ادامه دارد ........با این طرح فقط به قیمتها برای جبران مالیات اضافه میشه .....

    • بدون نام

      اینجوری که کاملا مشخص شده آمریکا دولت را تحریم کرده و دولت هم ملت را .

    • حمید رضا دهقان

      اکثر کشورهای دنیا مالیات مسکن رو اینطور میگیرند که اولین خونه مالیات نداره ولی اگه خونه دوم رو بخواهی بخری باید ۴۰ تا ۵۰٪ قیمت مسکن رو مالیات بدی و به همین خاطر کمتر کسی به دنبال خرید خونه دوم میره و به اونهایی که میگن از فردا قیمت مالیات هم به قیمت مسکن اضافه میشه باید گفت که برای هزینه سند دفترخانه که از فروشنده گرفته میشه هم اول همین بحث رو میکردند که هزینه دفتر خانه چون زیاد شده به قیمت خودرو برای خریدار اضافه میشه ولی الان میبینیم که فروشنده ها مجبور به پذیرش پرداخت این هزینه جدا از قیمت فروش هستند.

    • بدون نام

      اونایی که از تصویب این طرح ناراضی هستن دارای چندین ملک یا آپارتمان هستن که خالی نگهداشتن برای ایجاد تورم.

    • بدون نام

      و باز هم طرحهای که سرانجام ندارد چون تبصره و بندهایی برای فرار خودشان در نظر گرفته اند و فقط فشار را بر مردم عادی زیاد می کنند و جیب مردم را هدف گرفته اند چون باید با وضع این طرح ها و امثال این و بالا بردن خدمات دولتی و خودرو و .....دولت از ورشکستکی مالی نجات یابد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج