جاباما
۸۷۲۷۰۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

۱۲توپ سیاه اسپانیا، پیشکش فوتبال هلند!

تیم ملی فوتبال اسپانیا در مقدماتی یورو ۱۹۸۴ توانست در آخرین بازی‌اش ۱۲ بار دروازه مالت را باز کند به مرحله نهایی صعود کند.

ایسنا: تیم ملی فوتبال اسپانیا در مرحله مقدماتی یورو ۱۹۸۴ فرانسه در گروه ایرلند، ایسلند و مالت و هلند حضور داشت. لاروخا در خانه توانست لاله‌های نارنجی را شکست دهد اما در بازی برگشت مغلوب شد. آن دو دیدار برای صعود تعیین کننده بود. بازی آخر تیم ملی اسپانیا با تیم مالت در ورزشگاه بنیتو ویامارین شهر سویا برگزار می‌شد.

در آن زمان لاروخا پنج پیروزی، یک تساوی و یک شکست را به ثبت رسانده بود. اسپانیا به ششمین پیروزی نیاز داشت اما باید با اختلاف یازده گل یا بیشتر پیروز می‌شد تا از هلند پیشی بگیرد. لاروخا در صورت برد، با هلند هم امتیاز می‌شد اما برای صعود به جشنواره گل نیاز داشت. به نظر می‌رسید این ماموریت غیر ممکن است. پیش از این بازی جان بونلو، دروازه‌بان مالت در یک مصاحبه گفت: یازده گل؟ این غیرممکن است.

۱۲توپ سیاه اسپانیا، پیشکش فوتبال هلند!

مالت با یک پیروزی و ۶ شکست به دیدار برابر اسپانیا رسیده بود. این تیم در هفت بازی تنها ۲۵ گل دریافت کرده بود. هلند پنج بار دروازه این تیم را باز کرد و با تفاضل گل یازده به نظر دست نیافتنی می‌رسید.

سرمربی لاروخا، میگل مونیوس بود و برای این ماموریت غیرممکن بویو، سنیور، ماسدا، گویکوچئا، کاماچو، ویکتور، سارابیا، گوردیو، کاراسکو، سانتیانا و رینکن را به میدان فرستاد. جو ورزشگاه فوق العاده بود و هواداران اهل سویا بیش از هر زمان دیگر وظیفه‌شان را به عنوان یار دوازدهم انجام دادند.

اسپانیا با قدرت بازی را شروع کرد و داور هم به نفع این تیم سوت می‌زد. دقیقه دو داور یک پنالتی به نفع میزبان اعلام کرد چون بازیکن مالت موهای بازیکن اسپانیا را کشیده بود. با این حال ضربه سنیور به تیرک برخورد کرد. رینکن چند بار در موقعیت آفساید قرار گرفت اما داور آن را اعلام نکرد.

بونلو توپ‌ها را مهار یا دفع می‌کرد. او همیشه روی زمین بود. در این شرایط سانتیانا در دقیقه ۱۶ گلزنی کرد اما در نهایت شگفتی مالت در تک حمله خود دروازه اسپانیا را باز کرد. بازی در دقیقه ۲۴ یک بر یک شد. ورزشگاه در سکوت عجیبی فرو رفت. با این حال گل‌ها فرا رسیدند. سانتیانیا دو گل دیگر به ثمر رساند تا نیمه نخست با پیروزی ۳ بر یک لاروخا را به پایان برسد. اکنون باید اسپانیا در ۴۵ دقیقه هشت گل به ثمر می‌رساند.

رینکن در دقیقه ۴۷، گل دیگری وارد دروازه مالت کرد. زمانی که در دقیقه ۵۶ دوباره گلزنی کرد پس از گل، خوشحالی نکرد و توپ را برداشت تا در مرکز زمین قرار دهد. این موضوع قابل توجه بود. پس از آن، بازی دیوانه‌وار اسپانیا شروع شد. ماسدا جلوتر رفت و گوردیو و سنیور در خط حمله بازی کردند. بازیکنان مالت توپ‌ها را یکی پس از دیگری دفع می‌کردند اما دوباره توپ‌ها به محوطه جریمه سرازیر می‌شد.

اسپانیا با بازیکنان زیادی حمله می‌کرد. ماسدا در دقایق ۶۹ و ۷۳ گلزنی کرد. رینکن توانست یک دقیقه بعد هت‌تریک کند. سانتیانا هم گل دیگری به ثمر رساند. در این شرایط مالت ۱۰ نفره شد. رینکن دهمین گل لاروخا را در دقیقه ۷۸ به ثمر رساند. دوباره تمام تماشاگران شروع به خواندن شعار " بله، بله، اسپانیا به پاریس می‌رود" کردند.

در دقیقه ۷۹ سارابیا گلزنی کرد تا هیاهویی در ورزشگاه به پا شود. سنیور در دقیقه ۸۳ گلی را به ثمر رساند که اختلاف به یازده رسید. خوسه آنخل د لا کاسا، گزارشگر بازی برای نخستین بار با تمام وجودش فریاد زد چون این گل مانند گل‌های دیگر نبود. روزنامه نگاران و مسئولان بارها از هم می‌پرسیدند واقعیت دارد؟ دیدن چهار گل سانتیانا، چهار گل رینکن، دو گل ماسدا، یک گل سارابیا و گل سنیور باورکردنی نبود … ۱۲ گل به ثمر رسید! حتی بیشتر از تعداد بازیکنانی که به میدان رفتند. بله اسپانیا به پاریس می‌رفت!

در هلند، این بازی به صورت مستقیم پخش می‌شد. پس از ناکامی هلند در صعود به یورو این برنامه تلویزیونی با تصویر درخت کریمسسی که ۱۲ توپ سیاه داشت به پایان رسید.

اسپانیا در یورو ۱۹۸۴ نتیجه خوبی کسب کرد و توانست عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد. این تیم در فینال با دو گل مغلوب فرانسه شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج