جاباما
۸۷۲۸۸۱
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

حذف هواپیمای سعودی از انتقال زائران به عربستان

درحالی‌که هر سال حدود ۵۰ درصد از عملیات پروازی حج با مسؤولیت و تعهد شرکت هواپیمایی عربستان سعودی انجام می‌شد، رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرده است: «پروازهای حج امسال توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران انجام می‌شود.»

خبرگزاری ایسنا: درحالی‌که هر سال حدود ۵۰ درصد از عملیات پروازی حج با مسؤولیت و تعهد شرکت هواپیمایی عربستان سعودی انجام می‌شد، رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرده است: «پروازهای حج امسال توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران انجام می‌شود.»

ایران و عربستان یک توافق دیرینه دارند که هر سال در زمان حج ۵۰ درصد پروازهای حج را شرکت‌های هواپیمایی سعودی و ۵۰ درصد دیگر را ایرلاین‌های ایرانی انجام دهند. بعد از سال ۹۴ با تیره شدن روابط دو کشور، برخی تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌ها تحت تأثیر قرار گرفته که حج از آن جمله بود. در سال ۹۶ با توافق دوباره دو کشور در موضوع حج و از سر گرفتن اعزام زائران ایرانی به عربستان، عملیات پروازی همچنان یکی از بحث‌های چالشی دو کشور بود.

در سال ۹۶، حجت‌الاسلام و المسلمین قاضی‌عسکر نماینده وقت ولی فقیه در امور حج در یک مصاحبه تلویزیونی به تعلل شرکت‌های هواپیمایی عربستان یک اشاره تلویحی کرد و توضیح داد: «در گذشته دو کشور توافق کرده بودند، هر یک از شرکت‌های هواپیمایی ایران و عربستان، ۵۰ درصد زائران را جا به جا کنند. طرف سعودی امسال دو شرکت را معرفی کرد که ۲۵ درصد از جابه‌جایی‌ها را انجام می‌داد، اما دو روز پیش اعلام کرد که خودش هم عهده‌دار سهم تعیین شده خواهند بود، به این ترتیب ۲۵ درصد از جمعیت زائران ایرانی را آن دو شرکت، ۲۵ درصد ایرلاین سعودی و ۵۰ درصد شرکت‌های ایرانی جا به جا خواهند کرد.

در سال ۹۷ نیز این تعلل‌ها ادامه پیدا کرد و شرکت‌های هواپیمایی ایران آماده تقبل ۵۰ درصد سهم عربستان برای جابه‌جایی حجاج ایرانی بودند که سرانجام نزدیک به آغاز اعزام‌ها، مرتضی دهقان معاون عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی خبر داد: «امسال (۹۷) ۵۰ درصد سهمیه انتقال حجاج برای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ۵۰ درصد برای طرف سعودی است.»

حالا کمتر از یک ماه مانده به آغاز عملیات حج، علی‌رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، اعلام کرده که «پروازهای حج امسال توسط هواپیمایی کشورمان انجام می‌شود.» او درباره نتایج مذاکرات و قراردادهای سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و کشور عربستان برای حج امسال توضیح دیگری نداده است.

رئیس سازمان حج که در همایش کارگزاران (مدیران کاروان‌ها و اعضای ستادهای حج) استان‌های تهران، البرز، قم، مرکزی قزوین و شهرستان کاشان سخن می‌گفت، اعلام کرد: نخستین پرواز حجاج ایرانی ۱۷ تیرماه انجام خواهد شد. پروازهای بازگشت نیز از ۲۷ مردادماه برابر با ۱۶ ذی‌الحجه آغاز می‌شود که تا ۱۷ شهریورماه (۸ محرم) ادامه داد.

وی یادآور شد: در جریان مذاکرات حج تمتع ۹۸ هم با اقداماتی که صورت گرفت تفاهم‌های خوبی با طرف سعودی انجام شد که از جمله آنها راه‌اندازی دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان، برگزاری مراسم و دعاها، به موقع بسته شدن قراردادهای مسکن و تغذیه و تدارکات، افزایش تعداد زائران از ۸۱ هزار نفر به ۸۴ هزار نفر بود.

او با بیان این‌که انعقاد قرارداد مسکن و تغذیه و تدارکات در موعد مناسب در عین آنکه کیفیت را حفظ کردیم، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شد، گفت: اجاره به موقع مسکن صرفه‌جویی به میزان ۵۰ میلیون ریال سعودی را برای ما در پی داشت و انعقاد به موقع قراردادهای تغذیه و تدارکات موجب صرفه‌جویی ۵ درصدی در هزینه‌ها شد. حال آن‌که قیمت خدمات در کشور عربستان افزایش داشت و حتی هزینه حمل و نقل در این کشور حدود ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد را نشان می‌دهد.

رشیدیان توصیه کرد: مدیران کاروان‌ها نسبت به کلیات تفاهم‌نامه، دستورالعمل‌های حج، شرح وظایف، برخی محدودیت‌ها همانند اسکان در مدینه منوره و … آگاهی‌های لازم را داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      خدا را شکر

    • بدون نام

      چه خواهد شد پروازهای امسال حجاج پروازهای داخلی که اینجوریه فقط کسانی که پروازهای اول هستند وهمینطور برگشت بسیار راحتند بقیه باید معطل بشند خسته بشند وسروصداشون در بیاد

    • بدون نام

      بهتر اینجوری امنیتشون بیشتره

    • بدون نام

      شما حذف کردین یا اونااااا
      راستشو بگید

    • بدون نام

      تازه اگه با این هواپیماهاشون سقوط نکنن

    • بدون نام

      خوبه چون یک وقت یک وهابی خلبان انتخاب میک نیست و همه مسافر را به سقط میکشند که خودش به بهشت بره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج